۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

نرم‌ افزار های طراحی در حوزه الگو و لباس

نرم‌ افزار های طراحی در حوزه الگو و لباس

با مقاله نرم‌ افزار های طراحی در حوزه الگو و لباس همراه ما باشید. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای کاربردی، استفاده از روش‌های سنتی به دلیل داشتن هزینه بالا و زمان­بر بودن غیرکارآمد و منسوخ گردیده­ اند. در دنیای کنونی، رمز موفقیت کشورهای جهان اول در تولیدات پوشاک، استفاده از روش‌های صنعتی و در کنار آن بهره‌گیری صحیح از ابزارهای روز، روش‌های نوین طراحی و مدیریت تولید می‌باشد که یکی از این ابزار، استفاده از نرم‌ افزار های گرافیکی و طراحی است. دردهه ۱۹۸۰ برای اولین بار از تکنیک‌های طراحی و “کد (CAD/CAM)”  در صنعت پوشاک استفاده گردید. با گذشت زمان، پیشرفت نرم‌ افزار های تخصصی در هریک از بخش‌های این صنعت نظیر بخش تولید، طراحی و تبلیغات منجر به بکارگیری این نرم‌ افزار ها در زمینه طراحی لباس پارچه، رسم، الگوبرداری و سایزبندی گردید. امروزه از نرم‌ افزار های گرافیکی در مراحل طراحی مد همچون طراحی تخت ( Flat ) ، تصویرسازی مد، ارائه و نمایش طراحی استفاده می‌شود. این نرم‌ افزار ها علاوه بر سرعت بخشیدن به مراحل طراحی، یک استاندارد مشترکی از ارتباط بصری را بین کشورهای جهان برای بخش‌های تولید و عملیات بازاریابی ایجاد می‌کند.

نرم‌ افزار های طراحی در حوزه الگو و لباس

در واحد طراحی از نرم‌ افزار های کامپیوتری تحت عنوان طراحی لباس به صورت تخت (دوبعدی)، تصویرسازی طراحی لباس و پارچه ، ارائه و نمایش مد ، تبلیغات، طراحی وب سایت، طراحی لوگو و …. استفاده می‌گردد. بین طراحی لباس به صورت تخت و تصویرسازی طراحی لباس تفائت عمده‌ای وجود دارد. در طراحی لباس به صورت تخت، طراح باید کلیه جزییات را در ابعاد واقعی بدن انسان جهت تولید طرح ارایه کند. به عنوان مثال طراح حتی باید اندازه دکم­ها و نوع بخیه دوخت را مشخص کند. اما در تصویرسازی، هدف تنها نمایش ایده طراحی است و معمولاً برای تأثیر بیشتر بر بیننده طراحی­ها بصورت اغراق‌آمیز و در ابعاد غیر معمول به نمایش در می­آیند. امروزه اکثر کشورهای جهان به دلایل مختلف تولیداتشان را به صورت برونسپاری انجام می­د­­هند. بدین صورت که طراح بوسیله نرم افزار های گرافیکی و با طراحی تخت که در آن کلیه جزییات طرح به روشنی و براساس استانداردها متداول طراحی می­شود، به تبادل اطلاعات موردنیاز می‌پردازد. طراحی که طرح تخت را رسم می­کند نه تنها باید اصول طراحی را بداند بلکه باید از روند تولید پوشاک و نحوه دوخت آن اطلاعات کافی نیز داشته باشد. پس از آن طرح برای کشور تولید کننده بوسیله اینترنت فرستاده می‌شود. با بهره‌گیری از سیستم­های کامپیوتری نه تنها زمان الگوسازی کاهش می­یابد، بلکه با ذخیره الکترونیکی الگوها در کامپیوتر؛ استفاده مجدد و تغییرات و اصلاحات آن به آسانی و درکوتاهترین زمان امکان­پذیر می­شود. به طور مثال، شرکت “لی وایز” تولید کننده شلوار جین با استفاده از سیستم “کد (CAD)”توانسته است زمان تولید یکی از محصولاتش به نام Red Tab را از ۵۳ هفته به ۳۶ هفته کاهش دهد. همچنین برخی از تولیدکنندگان بزرگ پوشاک با تکنولوژی مدیریت چرخه عمر محصول (Product Life cycle Management) ارتباط بین زنجیره تأمین کالا را سرعت بخشیدند و زمان تولید کالا را تا ۳۰-۲۵ درصد کاهش داده اند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای کاربردی، استفاده از روش‌های سنتی منسوخ و غیرکارآمد گردیده، چرا که این روش‌ها زمان بر بوده و هزینه بالایی را دربرمی‌گیرد. در دنیای کنونی، رمز موفقیت کشورهای جهان اول در تولیدات پوشاک ، استفاده از روش‌های صنعتی و در کنار آن بهره‌گیری صحیح از ابزارهای روز، روش‌های  نوین طراحی و مدیریت تولید است که در این میان چند کشور صاحب نام و قدرتمند توانسته‌اند با کمک متخصصین نرم‌ افزار و طراحی الگو، مجموعه‌ای قابل قبول با ابزارهای استاندارد و کارایی بالا را طراحی و ارائه نمایند. شرکت‌های بزرگ در صنعت پوشاک همچون Zara، Mango، Beneton، Adidas و…. همگی با استفاده از نرم‌ افزار های طراحی الگوی لباس محصولات خود را به تولید رسانند.

نرم  افزار های طراحی الگوی لباس

نرم افزار های مرتبط درحوزه مد و لباس به چند بخش دسته بندی می­گردند:

  • نرم افزارهای حوزه تصویرسازی و ایلستریشن
  • نرم افزارهای حوزه طراحی لباس که این نرم‌ افزار شامل یک بخش به عنوان طراحی الگو و سایزبندی، یک بخش چیدمان دستی و خودکار و تعداد  معدودی از آنها شامل بخش طراحی ۳ بعدی یا طراحی مانکن می‌باشند.
  • نرم افزار های طراحی الگوی دو بعدی
  • نرم افزار سایزبندی و درجه بندی
  • نرم افزار مارکر و چیدمان
  • نرم افزار شبیه سازی لباس روی مانکن

نرم‌ افزار های طراحی در حوزه الگو و لباس

نرم‌ افزار های طراحی در حوزه الگو و لباس

   نرم افزار های طراحی برای نشان دادن تصویر به صورت دو بعدی استفاده می­گردند که به صورت پیکسلی و یا وکتور (برداری) می­باشند. نرم افزار فتوشاپ جهت ایجاد و ویرایش تصاویر بیت مپ طراحی گردیده است. کنتراست تصاویر بیت مپ به رزولوشن خاصی بر مبنای تعداد پیکسل­های تشکیل دهنده آن محدود می­شود و امکان بزرگنمایی آن­ها محدودتر از تصاویر گرافیکی وکتور می­باشد. نرم ­افزار های illustrator وکورل دراو از مجموعه Adobe جهت ایجاد و ویرایش تصاویر وکتور طراحی گردیده­اند. نرم‌ افزار Adobe illustrator CS6 به عنوان یکی از قدرتمندترین نرم‌ افزار های طراحی و ویرایش به صورت برداری نام برده شده است، که کار کردن با آن مشابه کار کردن با نرم‌ افزار هایی پیکسلی، مانند فتوشاپ است. این نرم‌ افزار ، دارای طراحی قدرتمند جهت خلق آثار وکتور و افکت‌های گرافیکی به همراه براش‌های متفاوت (‌Brush) است و در حال حاضر با تکمیل ابزار کنترل رنگ در نسخه جدید، محیطی سازگار با فتوشاپ را در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس