۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش کامل الگوسازی و دوخت شومیز آستین گیپور با ویدیو

سلام و وقت بخیر خدمت شما همراهان آکادمی هنر پارس، امروز براتون مدل شومیزی می بینید را، با نام شومیز آستین گیپور هم الگوسازی و هم دوخت آن را آماده کردیم، با ما همراه باشید.

الگو و مدلسازی شومیز آستین گیپور

برای کشیدن الگو اول مدلسازی پشت را انجام میدیم که همان پیلی که می خواهیم پشت لباس بدهیم، به خط وسط پشت لباس به اندازه 2 برابر پهنای پیلی باید به خط وسط پشت اضافه کنیم، مثلا اگر پیلی 5 سانتیمتر است ما باید 10 سانتیمتر به خط وسط پشت اضافه کنیم و بعد این خط را عمود می کنیم تا پایین، یقه پشت لباس ما یقه هفت است، ما بازی یقه رو از قسمت اولین مهره گردن با متر روی تنه اندازه می زنیم که تا کجا می خواهیم باشد بعد از این نقطه میایم پایین، ما می خواهیم این بازی یقه تا خط سینه بیاد بعد از آن بازی یقه از سرشانه به هم دیگه وصل می کنیم، وسط خط را پیدا می کنیم و 5 سانتیمتر میرویم داخل و خط را به شکل هلال می کشیم که این کار باعث میشود که روی تن قشنگ تر بخوابد، بعد از اون الگو را قیچی می کنیم، پیلی که روی الگو کشیدیم را روی کاغذ تا می کنیم و بعد از اینکه پیلی را تا کردیم تا خط یقه را قیچی می کنیم.

الگوی سرشانه پشت و جلو شومیز آستین گیپور

برای قسمت جلو هر اندازه که ما سرشانه پشت را آزاد کردیم جلو را هم آزاد می کنیم یعنی 2 سانتیمتر میرویم داخل و یقه را از سرشانه باز می کنیم و در این مدلی که داریم یقه گرد است و یک هفت کوچیک روی خط وسط جلو داریم پس بازی یقه را اندازه میزنیم 3 الی 4 سانتیمتر میایم پایین یقه گرد را طراحی می کنیم بعد از اینکه یقه گرد را طراحی کردیم روی یقه از خط وسط جلو 2 الی 3 سانتیمتر میایم داخل و 2 الی 3 سانتیمتر هم میریم پایین که بهتره 3 سانتیمتر برویم پایین که هر چی ارتفاع خط بیشتر باشد هفتی یقه بیشتر خودش را نشان میدهد و این دو تا نقطه را به هم وصل می کنیم.

انتقال پنس سرشانه

در این مدل هم ما پنس سرشانه را منتقل می کنیم به پنس کنفورماسیون که این دلخواه است که شما می توانید هر پنس دیگه ای که خواستید را طراحی کنید. در این مدل روی سرشانه یک قسمتی را گیپور دوختیم، برای دوختن گیپور به سرشانه از قسمت حلقه 10 سانتیمتر میایم پایین و یک خط افقی موازی با سرشانه می کشیم به یقه و از قسمتی که مشخص کردیم یک کپی می گیریم که بعد بذاریم روی پارچه گیپور و برش بزنیم. وقتی که قسمتی از لباس را کپی می گیریم حتما اطلاعات را روی الگو بنویسید چون اگر نوشته نشود بعد از اینکه این الگو را برمیدارید متوجه نمی شویم که کدام قسمت لباس است.

سجاف سرشانه در شومیز آستین گیپور

حالا که الگوها کامل شد میرویم سراغ سجاف های یقه که از سرشانه 6 سانتیمتر میرویم داخل و از خط وسط پشت هم 8 سانتیمتر میایم پایین و این دوتا نقطه را با یک خط هلالی به هم وصل می کنیم و از کادر بدست آمده کپی می گیریم و اطلاعات را در این قسمت هم می نویسیم. برای سجاف جلو هم از سرشانه 6 سانتیمتر میرویم داخل و از خط وسط جلو هم 8 سانتیمتر میایم پایین، این دو تا نقطه را با یک خط هلال به هم دیگه وصل می کنیم، دوباره از این کادر هم کپی می گیریم و اطلاعات را هم روی سجاف می نویسیم. آستینی که می خواهیم آموزش بدهیم یک آستین دولایه است که لایه زیرین یک آستین تنگ گیپور است و لایه رویی یک آستین دو تکه از پارچه اصلی است.

الگوسازی مچ آستین

ما اول آستین تنگ را طراحی می کنیم، برای آستین تنگ فقط مهم این است که دور بازو شما به اندازه 1 الی 2 سانتیمتر آزاد باشد، وقتی که متر را دور بازو می گیرید یعنی آزادی زیاد بهش ندهید که کیپ تن بایستد و دور مچ را هم دقیقا اندازه دور مچ می گیریم یعنی فقط به اندازه ای که آستین از دست رد بشه، مثلا اینجا دور مچ را 24 سانتیمتر گرفتیم که میایم دور مچ آستین را تنگ می کنیم که این الگو میشود پارچه گیپور و از این الگو یک کپی می کنیم برای مدلسازی قسمت رویی آستین شومیز.

مدلسازی آستین و مچ

برای مدلسازی این قسمت از آستین، اول از همه ما می خواهیم آستین را مچ بدوزیم پس قد آستین به اندازه دو سوم پهنای مچ کوتاه میشود، مچ ما وقتی که 6 سانتیمتر است پس ما باید 4 سانتیمتر از قد آستین کوتاه کنیم، همین کار را هم دقیقا برای الگوی آستین گیپور هم هست انجام میدهیم یعنی قد آستین گیپور را باید به اندازه 4 سانتیمتر کوتاه بشود.

آستین در قسمت تاج و مچ

آستین ما از قسمت روی دست یعنی از تاج تا دم مچ برش خورده و باز است همینطور قسمت مچ هم وقتی به مچ وصل می شود چین دارد پس ما میایم از تاج یک خط عمود می کنیم به پایین و این خط را برش می زنیم همینطور به دو طرف آستین به اندازه 8 تا 10 سانتیمتر اضافه می کنیم، خیلی نمی خواهیم که چین داشته باشیم و بعد به بالای آستین وصل می کنیم و الگوی آستین را برش می زنیم و خطی که از تاج عمود کردیم را برش بزنید و پشت و جلوی الگو را هم مشخص می کنیم که اشتباه نکنیم.

برای مچ هم یک کادر مستطیلی می کشیم که طول آن برابر با 24 سانتیمتر است که علامت زدیم چون نمیخواهیم به مچ دکمه بدهیم و فقط می خواهیم یک مچی باشد که دورتادور آن بسته باشد و عرض این کادر هم میشود دو برابر پهنای مچ، الگو مچ هم از پارچه اصلی بریده میشود. برای برش این مدل، هم پشت و هم جلو شومیز روی دولای بسته پارچه است، در آموزش های قبلی آموزش داده شده که چطوری دو تا الگو را روی دولای بسته پارچه قرار بدهید، سجاف ها هم روی دولای بسته و آستین ها هم روی دولای باز پارچه قرار میگیرد.

اولین مرحله ای که باید انجام بدهیم پیلی پشت شومیز است، اول باید خط وسط پشت را تا زاویه پیلی در قسمت یقه را با دوخت درشت چرخ می کنیم تا بتوانیم پیلی ها را صاف اتو بزنیم بعد از اینکه دوخت درشت چرخ کردیم پارچه را صاف میگذاریم و وسط پیلی دقیقا مماس با وسط پشت که دوخت رفتیم و پیلی را اتو می زنیم که صاف بشود بعد از اینکه این کار را انجام دادیم دوخت درشت را می شکافیم. بعد از اینکه اتو زدیم و دوخت درشت را شکافتیم به همان شکل پارچه را تا می زنیم و پیلی ها را از یقه دوخت میرویم که به یقه وصل باشد و تکان نخورد و سجاف یقه و پارچه را رو به روی هم میگذاریم و دورتادور یقه را می دوزیم فقط دورتادور یقه را 5 سانتیمتر مانده به سرشانه چرخ میکنیم.

برش و دوخت گیپور در شومیز آستین گیپور

برای قسمت جلو، گیپورهایی که برش زدیم را میگذاریم روی سرشانه و سوزن می زنیم که تکان نخورد و بعد یک دوخت درشت میرویم که فیکس بماند. بعد از اینکه دوخت درشت گیپور سرشانه را رفتیم سجاف را میگذاریم روی یقه و دورتادور یقه را چرخ می کنیم و مثل سرشانه پشت 5 سانتیمتر از سرشانه را فاصله میدهیم و دوخت نمی زنیم و بعد از آن پنس ها را میدوزیم و بعد میرویم سراغ وصل کردن پشت و جلو شومیز. بعد از دوخت سجاف، پشت و جلو شومیز را به هم وصل می کنیم که سرشانه لباس جداگانه به هم وصل میشود و سرشانه های سجاف هم جداگانه به هم دوخته میشود که بخاطر همین 5 سانتیمتر را از سجاف باز گذاشتیم. سرشانه ها را که دوختیم میرویم سراغ پهلو لباس که آن را می دوزیم که در این مدل پشت لباس بلندتر است که در آموزش های قبلی آموزش داده شده، وقتی سرشانه ها را دوختید 5 سانتیمتری که از سجاف باز بود و دوخته نشده بود را چرخ می کنیم، بعد از آن درزهای پهلو را میدوزیم و کار را اتو می زنیم.

دوخت آستین

اول برش آستین را سردوز می کنیم بعد جداگانه درز را به داخل تا می زنیم و چرخ می کنیم که روی کار تمیز باشد بعد از آن درز آستین گیپور را چرخ می کنیم و بعد از آن درز پهلو مچ آستین را چرخ می کنیم، برای محکم شدن درز گیپور یا تورهایی که میدوزید درز دوخت را دوباره تا بزنید و از روی آن یک دوخت دیگه بروید. در قسمت تاج آستین که از هم جداست قسمت پشت آستین را میگذاریم روی جلو آستین و یک دوخت افقی روی آن بزنید، حالا گیپور را میگذاریم روی آستین و دورتادور تاج آستین را چرخ می کنیم که فیکس بماند.

دوخت پارچه مچ

قرار شد برای مچ، پارچه اصلی را قسمت دم آن را چین سوزنی بدهیم که چرخ را میگذاریم روی بزرگ ترین درجه دوخت و یک دوخت درشت روی آن میرویم که بتونیم چین سوزنی بدهیم، به اندازه ای چین بدهید که اندازه دور مچ آستین گیپور بشود. درزهای پهلو آستین رویی و آستین گیپور را میگذاریم روی هم و سوزن میزنیم و در قسمت دم مچ هم درز آستین اصلی را 1 سانتیمتر میاوریم روی همدیگه و یک دوخت افقی می زنیم که فیکس همدیگه بماند.

دوخت مچ

قرار شد مچ را برگردانیم و از قسمت عرض یک دوخت برویم و بعد از آن درز مچ را با درز آستین را میدهیم داخل آستین و لب به لب می کنیم و دورتادور مچ آستین ر میدوزیم و اضافه درز را سبک می کنیم و لب دیگه مچ را که ندوختیم را بر می گردانیم به روی آستین و به اندازه 1 سانتیمتری که جادوخت داشتیم تا می کنیم و میاوریم روی دوخت قبلی و سوزن می زنیم و از رو یک دوخت نیش میرویم. کار آستین ها تموم شد حالا آستین ها را به تنه وصل می کنیم و لبه پایین لباس را هم میدهیم داخل و چرخ می کنیم. این آموزش هم تمام شد، مرسی که تا پایان این ویدئو همراه ما بودید اگر برای شما مفید بود با دوستانتان به اشتراک بگذارید، همینطور اگر سوالی داشتید برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس