۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

اندازه گیری

اندازه گیری

با آموزش اندازه گیری همراه آکادمی پارس باشید. اندازه گیری در خیاطی بسیار مهم است چرا که اگر یک اندازه گیری دقیق و خوب داشته باشیم حاصل الگو و دوخت ما بی نقص و خوب در می آید. با هر متدی که بخواهید الگو بکشید احتیاج به اندازه گیری دارید. اندازه گیری نیز مانند الگو و دوخت احتیاج به تمرین و تکرار دارد.(اندازه گیری لباس کودک)

اندازه گیری

در سری قبل آموزش ها، اندازه گیری پایین تنه را جهت رسم الگوی یک دامن توضیح داده ایم حال نحوه اندازه گیری بالاُتنه را آموزش خواهیم داد که در رسم الگوی بالاتنه کاربرد دارد. حتما از شخص بخواهید که لباس جذب بر تن کند تا آناتومی بدنش کاملا قابل مشاهده باشد . یک لباس جذب آستین حلقه ای با یک ساپورت پوشش مناسب و درست برای این امر است.

آموزش اندازه گیری

برای گرفتن انداز های یک شخص به متر خیاطی، یک بند ۲سانتی و یک دفتر و خودکار لازم داریم.(نحوه اندازه گیری در خیاطی زنانه)

ابتدا بند ۲سانتی را به گودترین قسمت بالاتنه در کمر میبندیم. حال با متر دورتادور کمر را به صورت نه آزاد و نه تنگ اندازه می زنیم و در دفتر با عنوان اندازه دورکمر، مقدار به دست آمده را می نویسیم.

برای اندازه دورباسن ، متر را از روی برجسته ترین قسمت باسن رد کرده و دور تا دور باسن را اندازه زده و یادداشت می کنیم.

برای به دست آوردن اندازه دور سینه ، دورتادور سینه را با متر اندازه می زنیم و اندازه دور سینه به دست می آید.

دور گردن: با متر دور تا دور گردن را اندازه می زنیم. به این شکل که متر را از دورگردن رد کرده و در گودی گردن بهم میرسانیم.

بالاتنه جلو: از گوشه گردن در سرشانه متر را می گذاریم طوریکه از روی سینه بگذرد و در خط کمر روی بندی که بستیم اندازه می زنیم می شود قد بالاتنه جلو .

قد بالاتنه پشت: از پشت شخص متر را در گوشه گردن گذاشته و تا بندی که به کمر بستیم اندازه می زنیم.

قد باسن یا بلندی باسن: از خط کمر که بند را به آن بستیم تا روی برجستگی باسن را اندازه می زنیم می شود قد باسن.

قد سرشانه: از گوشه گردن جاییکه شیب سرشانه شروع می شود تا استخوان کتف با متر اندازه می زنیم.

قد سینه یا بلندی سینه: در جلو از گوشه گردن متر را گذاشته تا نوک سینه شخص اندازه می گیریم قد سینه را به ما می دهد.

دور بازو: دور بازو را از دست سمت راست استفاده می کنیم و دورتادور چاق ترین قسمت بازو را اندازه می زنیم.

برای به دست آوردن قد آرنج و قد آستین ابتدا شخص دستش را به صورت مورب می گیرد سپس با متر از انتهای سرشانه تا آرنج و تا مچ را اندازه می زنیم.

دور مچ: دور مچ شخص را با  در نظر گرفتن آزادی اندازه می زنیم البته اگر برای لباس های جذب که پارچه کشی است خواستیم، در آن صورت دور مچ را کیپ اندازه گیری می کنیم.

فاصله دوسینه: از نوک سینه در سمت راست متر را گذاشته تا نوک سینه در سمت دیگر اندازه می زنیم.

اندازه گیری

کارور جلو: برای اندازه گیری کارور جلو از ۷ سانت پایین تر از گودی گردن از سمت راست تا سمت چپ را طبق تصویر زیر اندازه می زنیم.

کارور پشت: از پشت شخص مانند شکل زیر از حدود ۱۵ سانت پایین تر از مهره گردن را از سمت راست تا سمت چپ محل را اندازه گیری می کنیم می شود اندازه کارور پشت.

قد لباس و بازی یقه هم که به دلخواه از گودی گردن تا هرجا که دلخواهمان بود و طبق مدل مورد نظر اندازه می زنیم .

گرفتن اندازه از روی بدن شخص همانطور که گفتیم خیلی مهم است پس  تمام دقت خود را به کار بگیرید تا اندازه های دقیقی به دست بیاورید و الگوی درستی داشته باشید. توجه داشته باشید که اندازه ها را نه بصورت جذب جذب نگیرید و نه به صورت آزاد طوری که متر شل بایستد بلکه باید متر را طوری دور کمر و باسن و سینه و بازو و دورگردن بگیرید که نه شل وافتاده باشد نه جذب گرفته شده باشد و حتما چک کنید که متر در دورتادور محل موردنظر در یک خط صاف باشد و یک سمت پایین تر و سمت دیگر بالاتر نباشد چرا باعث تنگ وگشاد شدن لباس می شود و همانطور که می دانید درصورت تنگ شدن لباس دیگر کاری از شما ساخته نیست پس دقت لازم را داشت باشید. فقط در صورتی که لباسهای مجلسی بخواهیم بدوزیم که معمولا با پارچه های کشی انجام می شوند، اندازه ها را به صورت جذب می گیرم در تمام قسمت ها متر را به صورت جذب نگه می داریم.

نویسنده: سحرکازانی

شما با شرکت در دوره الگوسازی و دوخت آکادمی پارس میتوانید به یک خیاط و دوزنده حرفه ای تبدیل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس