۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

دستگاه چاپ روی پارچه

دستگاه چاپ روی پارچه

برای اشنایی با دستگاه چاپ روی پارچه و کاربرد ها و فواید آن با این مقاله از آکادمی پارس همراه باشید. در گذشته تنها راه چاپ روی پارچه اسکرین بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی با استفاده از برنامه های کامپیوتری و دیجیتال ،صنعت چاپ و نساجی تغییر و تحول بسیاری یافته اند. امروزه چاپ روی پارچه به شیوه های متنوع و آسان تری انجام می گیرد که باعث سهولت در انجام کار طراحان شده است.

دستگاه چاپ روی پارچه

دستگاه چاپ روی پارچه

به تدریج و با گذر زمان “مرکب های ری اکتیو” با انواع “هدهای دیجیتال” ترکیب شدند و با قدم گذاشتن در دنیای دیجیتال تحولات بسیاری در صنعت چاپ به وجود آوردند. برای پارچه های کتان از مرکب های “ری اکتیو” و  برای انواع مختلف پارُچه   از مرکب های پایه “اسیدی” استفاده می شود.

با چاپ انواع پرچم ها با استفاده از انواع پارچه هایی که به درد تبلیغات میخورند، صنعت چاپ روی پارچه به دنبای تبلیغات گره خورد.چاپ روی پارچه های تبلیغاتی بخاطر این که هر دو طرف پرچم باید رنگ و چاپ داشته باشد، فقط به صورت “چاپ مستقیم ” انجام می گیرد. با گسترش تنوع پارچه های چاپی، پارچه ها با موارد استفاده مختلف مانند: استندها، پانل ها و لایت باکس هاو… وارد بازار شدند و رقیب سرسخت چاپ به روش سنتی شدند.در روش سنتی از متریال PVC  و حتی کاغذها برای چاپ استفاده می شود که پارچه ها جایگزین آن در دنیای امروزه شدند چرا که پارچه ویژگی های منحصر به فردی در مقابل متریال های چاپ سنتی دارد از جمله:

پارچه وزن کمتری نسبت به متریال های PVC دارد و هم چنین پارچه قابلیت بسته بندی و تا شدن را دارد که PVC  و کاغذها این قابلیت را ندارند در صورتی که پارچه با داشتن این قابلیت فضای کمتری را اشغال می کند و از نظر حمل و نقل به صرفه تر است.

پارچه ها قابلیت بازیافت دارند ولی PVC به هیچ عنوان قابل بازیافت نمی باشد این نیز پارچه را از PVC و کاغذ متمایز می کند و تمامی این ویژگی ها باعث شده تا پارچه و دستگاه های مختلف چاپ روی پارچه به عنوان آینده تبلیغات در سراسر دنیا از دیدگاه مردم شناخته شوند.

دستگاه چاپ روی پارچه

دستگاه چاپ روی پارچه

روش های نوین چاپ روی پارچه:

 با پیشرفت تکنولوژی و با ارائه شدن روشهای جدید چاپ مانند چاپ دیجیتال، روشهای جدیدی برای چاپ بر روی پارچه و اشیاء عرضه شد. از ویژگی های اصلی روش های نوین ، نسبت مناسب تولید در تیراژ بسیار پایین‌تر به قیمت تمام شده می‌باشد که در روش های سنتی قابل اجرا نبود .

چاپ روی پارچه

چاپ مستقیم:

 در روش چاپ مستقیم به کمک یک دستگاه چاپگر یا پلاتر پهن طرح مورد نظر را که از قبل توسط طراح در کامپیوتر طراحی شده است ،روی پارچه مورد نظر انتقال می‌دهندو با توجه به ساختار ویژه پارچه مکانیزم مخصوصی برای بارگذاری و  جمع کردن پارچه به دستگاه پلاتر اضافه می‌کنند.  این دستگاه‌ها به دو گروه : پلاترهای رول “Roll Plotter” و پلاترهای تخت “FlatBed Plotter”  با توجه به نوع کاربردشان تقسیم می شوند.  از مهمترین مزیت دستگاه های چاپ رول نسبت به دستگاه‌های چاپ تخت ، پایین بودن قیمتشان و نیاز به فضای کمتر برای کارکردن با آن ها می باشد.

قابلیت چاپ بر روی تمامی اشیاء ، مانند اشیاء سخت یا همان Solid مثل چوب و فوم، فلزات و غیره و همچنین انواع پارچه و کاغذ از مهم ترین مزیت دستگاه های چاپ تخت نسبت به دستگاه های چاپ رول است.

چاپ پارچه

چاپ غیرمستقیم:
انقال جوهر روی جنس:

در روش انتقال جوهر روی جنس مورد نظر ابتدا طرح موردنظر روی یک کاغذ مخصوص، چاپ می‌شود و بعد از آن با استفاده از دستگاه پرس حرارتی ، جوهر تحت فشار و حرارتی که دستگاه ایجاد می کند، روی جنس که حال پارچه یا شئ میتواند باشد، منتقل می شود. از مزیت های اصلی چاپ با این روش موجود بودن دستگاه های متنوع با هزینه های مختلف می باشد که هر شخص با توجه به بودجه خود میتواند دستگاه مورد نظر را تهیه کرده و یک کارگاه کوچک راه اندازی کند. البته ناتوانی در چاپ با ابعاد خیلی بزرگ از معایب چاپ با این روش می باشد.

انتقال مدیا روی جنس:

این روش که بیشتر توسط کارگاه های تولیدی پوشاک ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد، به کمک دستگاه پلاتر طرح مورد نظر روی جنس مخصوصی چاپ می شود و دور طرح چاپ شده نوسط دستگاه، برش می شود بعد از آن این قسمت از طرح چاپ و برش می شود و پس از خشک شدن، توسط کاربر جدا و روی پارچه در جای خود ثابت شده و بعد زیر پرس حرارتی قرار می‌گیرد و در آخر جنس به وسیله حرارت و فشار روی پارچه ثابت می‌ شود. معتبرترین مارکهای این دستگاه‌ ها شرکت رولند ژاپن  می‌باشد. با توجه به تنوع کاربرد در این روش شرکت رولند انواع مختلفی از دستگاه‌های چاپ و برش را عرضه کرده است. که این دستگاه ها تقریبا در نمامی موارد چاپ ، کاربرد دارند.

دستگاه چاپ روی پارچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس