۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

الگوی چادر قجری

آموزش چادر قجری

با آموزش چادر قجری با الگو با مدرس سرکار خانم نیلوفر صفری در خدمت شما هستیم، چادر قجری از جمله چادرهای قدیمی و سنتی کشور ایران می باشد که طرفداران خاص خود را دارد، چادر قجری به دلیل آزادی در قسمت دست ها و پوشیده بودن پاها برای طرفداران چادر بسیار جذاب می باشد، این مدل چادر دارای دو تکه جداگانه می باشد، قسمت بالایی چادر که از سر تا روی دست قرار می گیرد و قسمت پایینی که به اصطلاح دامن چادر گفته می شود، برای دوخت چادر قجری به 4 تا 5/4 متر پارچه برای افراد معمولی و 5/4 تا 5 متر پارچه برای افراد درشت اندام نیاز است.

آموزش چادر

لازم بذکر است مقدار پارچه با توجه به سلیقه افراد و از نظر تنگی و گشادی چادر بر روی بدن نیز می تواند متفاوت باشد، بدین ترتیب می توانیم عرض آن را 115 سانتیمتر و یا در بعضی مواقع 112 سانتیمتر در نظر بگیریم، در رابطه با دوخت چادر قجری 2 مورد در اندازه گیری مورد نیاز می باشد 1- اندازه قد چادر: برای این کار متر را از قسمت رستگاه مو بر روی پیشانی گذاشته و سپس به سمت پشت سر و تا پائین ادامه داده و اندازه گیری می نمائیم.

آموزش چادر قجری ساده

2- اندازه قد آستین: برای این کار متر را روی فرق سر می گذاریم و تا نوک انگشتان دست را اندازه گیری می نمائیم (دقت کنید که موقع اندازه گیری بهتر است متر را  کمی به صورت خوابیده روی شانه قرار می دهیم) سپس این مقدار را برای دو دست دو برابر می کنیم (در اصل این مقدار برابر است با اندازه نوک انگشت یک دست تا سر و از سر تا نوک انگشت دیگر) که این مقدار به طور معمول 210 تا 220 سانتیمتر می باشد، برای شروع کار ابتدا پارچه را از ترکی اندازه زده و به اندازه قد آستین (مورد 2 توضیح داده شده) برش می  زنیم و پارچه را به دو قسمت کوچک و بزرگ تقسیم می کنیم (شکل شماره 1، توضیح اینکه چنانچه پارچه ما 4 متر باشد و قد آستین را 220 سانتیمتر بگیریم،  180 سانتیمتر باقی خواهد ماند).

الگوی چادر قجری

برای ادامه کار آموزش چادر قجری با الگو از قسمت پائین پارچه کوچک، نواری به عرض 10 سانتیمتر برای کمری جدا می نمائیم (شکل 2) در ادامه پارچه ها را از ترکی ها کنار هم قرار داده، به طوری که پارچه بزرگ در بالا و پارچه کوچک در پائین قرار بگیرد (شکل 3) سپس از نقطه 1 که جایگاه فرق سر است به اندازه قد چادر D به اضافه 4 سانتیمتر جای دوخت، پائین آمده و بر روی تکه کوچکتر علامت زده و مقدار اضافی آن را برش می زنیم (قسمت هاشورزده در شکل 3)، در ادامه دو طرف تکه کوچکتر را پاکدوزی (سردوز) کرده و از پشت پارچه دو طرف را به هم وصل کرده و با زاپاس 1 سانتیمتری دوخت می زنیم و بدین ترتیب قسمت دامن را نیز آماده می نمائیم (شکل 4).

الگوی چادر قجری

در این مرحله از آموزش چادر قجری با الگو به قسمت بالایی چادر می پردازیم، این قسمت را از ترکی پارچه به 4 قسمت مساوی تقسیم می کنیم، یک چهارم های کناری برای پیلی در نظر گرفته شده اند، این قسمت ها را پیلی های یک طرفه منظم و یک اندازه می دهیم (شکل 5) و سپس از قسمت پائینی ترکی، دوختی بر روی بالای پیلی های تنظیم شده می زنیم، در نظر داشته باشید که پیلی ها در پشت پارچه تنظیم می شوند و دوخت می خورند. (a و b)، دو قسمت عرض تکه بزرگ را تمیز دوزی می کنیم (با نوار اریب و یا به داخل تا کرده و دوخت می زنیم)، در این قسمت می توانید دور این قسمت را به اندازه 3 سانتیمتر به داخل بزنید و به صورت نوار دوخت نیش بزنید.
در این مرحله تکه بالا کامل شده و نوبت به وصل کردن دو تکه می رسد، تکه ها را به پشت برمی گردانیم و از قسمت لبه ها به هم وصل نموده و دوخت می زنیم، به طوری که لبه های تکه بالا به درز وسط دامن برسد و دور تا دور دوخت بخورد (چنانچه در این قسمت مقدار تکه بالائی کمی اضافه بود به پیلی ها اختصاص داده می شوند و چنانچه تکه پائینی اضافه بود، پهنای پیلی ها کم می شوند). به طور کلی کمر هر دو باید به یک اندازه باشد (شکل 6) و در آخر نوبت به کمری می رسد. نوار 10 سانتی را از پشت تا نموده، بطوری که طول ها بر روی یکدیگر بیفتند، سپس از عرض، دو طرف را که در این مرحله 5 سانتیمتر می باشد، به یکدیگر وصل می نمائیم و سپس آن را به رو برگردانده و طول ها را به یکدیگر وصل می نمائیم، سپس برای آن سردوز انجام داده و دوخت می زنیم و وسط آن را مشخص می نمائیم. برای ادامه از وسط کمری به درز دامن وصل کرده و 50 سانتیمتر را به یکدیگر می دوزیم.(25 سانتیمتر به چپ و 25 سانتیمتر به راست) و مابقی نواری کمری از 1 سانتیمتر جای دوخت به داخل می دوزیم و بدین ترتیب چادر ما کامل می شود. برای آموزش خیاطی در آکادمی پارس اینجا کلیک کنید.

الگوی چادر قجری

نکات قابل ذکر:
نکته1) توجه داشته باشید که هر مقدار عرض پارچه بیشتر باشد، تعداد پیلی ها کمتر می شود.
نکته 2) پیلی ها را به سمت درز وسط تا کنید(شکل 6)، درنظر داشته باشید جهت پیلی ها مخالف یکدیگر می باشند.
نکته 3) می توانیم پارچه را برش نزنیم و تعداد اضافی را از کمر هر دو قسمت در انتهای کار دوخت زده که این دوخت بهتر است بیشتر از 30 سانتیمتر نباشد، در این صورت برای نوار از پارچه دیگر و یا نوارهای تزئینی استفاده نمائید.
نکته 4) بهتر است قسمت برش خورده تکه کوچک(تمیزدوزی شده) و قسمت ترکی پائین دامن بر روی کمر بیفتد در غیر این صورت چنانچه برش سمت پائین دامن بود آن را به سمت داخل دوخت می زنیم.
با استفاده از الگوهای موجود در این آموزش از آکادمی پارس براحتی می توانید یک چادر قجری که پوشش کاملی دارد را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس