۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

الگوی چادر ملی

آموزش الگوی چادر ملی

یکی از مدل های رایج چادر، چادر ملی می باشد که طرفداران زیادی نیز دارد، با آموزش الگوی چادر ملی با مدرس سرکار خانم نیلوفر صفری همراه هستیم. برای برش و دوخت چادر ملی از چادر سنتی (یا کله قندی) استفاده می کنیم و سپس پارچه را به شیوه چادر سنتی برش می زنیم و درزهای آن را می دوزیم (شکل شماره 1) در ادامه چادر را از وسط تا کرده و به صورت دولا قرار می دهیم (شماره 2) و مجدد تای دیگری زده و آن را به صورت کله قندی در می آوریم که یک طرف آن 4 لای بسته است (شکل 3)

آموزش کشیدن الگوی چادر ملی

برای راحتی کار و اینکه چادر ثابت و بدون حرکت قرار گیرد (مخصوصا پارچه های سر، مانند کن کن و یا حریر) بر روی پارچه حجم سنگینی مانند اتو سرد قرار می دهیم، حال می خواهیم بر روی این چادر، مدل چادر ملی را پیاده سازی نماییم، برای این کار به 3 چیز نیاز داریم که با متر اندازه گرفته شده است و بدین ترتیب اندازه های مورد نیاز برای چادر ملی به شرح ذیل می باشد: اندازه قد آستین: برای اندازه گیری قد آستین متر را از فرق سر گذاشته و تا مچ ادامه می دهیم (بهتر است در قسمت شانه کمی متر خوابیده باشد) این اندازه در حالت عادی و باتوجه به قد شخص بین 94 تا 100 سانتیمتر می باشد.

اندازه مچ تا مقدار گشادی آستین: برای اندازه گیری این مقدار متر را از مچ گذاشته و از داخل به سمت بالا می رویم و مقدار گشادی آن را مطابق درخواست شخص اندازه می زنیم، در حالت عادی این اندازه بین 35 تا 45 سانتی متر می باشد، اندازه دور مچ: این اندازه به صورت آزاد و دور مچ مطابق سلیقه شخص گرفته می شود، دور مچ در چادر ملی معمولاً بین 14 تا 18 سانتیمتر می باشد و این مقدار بستگی به اندازه دور مچ و سلیقه طرف متغیر است.

آموزش الگو چادر ملی

در مرحله بعدی برای شروع کار از نقطه 1 به اندازه قد آستین بر روی 4 لای بسته به سمت پایین می آییم، علامت گزاری می نماییم و آن را نقطه 2 می نامیم. سپس مطابق شکل 4 از نقطه 2 به اندازه مچ تا مقدار گشادی آستین  که اندازه گیری شده است علامت گزاری کرده و آن را نقطه 3 می نامیم. همچنین  از نقطه 3 به اندازه 20 الی 23 سانتی متر به سمت داخل می رویم و آن را نقطه 4 نام گزاری کرده و از نقطه 2 نیز به اندازه نصف دور مچ دلخواه به سمت داخل می رویم و آن را نقطه 5 نام گذاری می نماییم.

برای ادامه کار مطابق شکل 5 از نقطه 4 به نقطه 5 وصل نموده و سپس از نقطه 4 خطی به سمت لبه پایین چادر عمود می کنیم. با توجه به شکل قسمت های هاشور خورده را برش زده و چادر را باز می کنیم. برای راحتی و گشادی آستین در زیر آرنج از مرغک استفاده می کنیم. در رابطه با مرغک مطابق شکل شماره 6 عمل می کنبم.  به این صورت که از مقدار اضافی پارچه تکه ای را برداشته و از بیراه یا اریب آن به صورت دولای بسته تا می کنیم. همچنین بر روی این قسمت مقدار 28 الی 32 سانتی متر جدا می کنیم و آن را علامت گذاری می نماییم (نقاط A و B). سپس یک سوم این قسمت را پیدا کرده و علامت گذاری می نمائیم (نقطه c).

 در ادامه از نقطه c به اندازه 10 الی 12 سانتی متر خطی به سمت بالا عمود کرده و آن را نقطه D می نامیم. نقطه D را به A و B وصل می کنیم و سپس دور تا دور این مثلث را برش می زنیم. دو مرتبه این کار را انجام می دهیم تا بدین ترتیب دو مرغک را بدست آوریم. سپس برای دوخت ابتدا مرغک را به چادر وصل می کنیم، به این صورت که D را به 4 و BD را به پهلوی چادر و AD به 4 تا 5 وصل می کنیم. سپس درزهای پهلو تا پائین، آستین تا مچ، پائین چادر تا کش را می دوزیم.

در رابطه با قسمت جلوی الگوی چادر ملی مطابق سلیقه شخص می توان با دکمه و جا دکمه، دکمه مخفی و جا دکمه مخفی، زیپ و یا بند و … آن را به صورت بسته درآورد. در بیشتر موارد از دکمه نیز استفاده می شود، برای این کار لبه های چادر را به اندازه 3 سانتی متر داخل زده و اتو می زنیم و فقط قسمت هایی را که قرار است دکمه و جا دکمه بخورد لایی می زنیم و سپس یک دوخت نیش روی 3 سانتیمتر بسته شده می زنیم و آن را به حالی نواری در می آوریم و سپس جا دکمه و دکمه ها را می دوزیم، می توان دور مچ را با نوارهای تزئینی و یاگیپور دوخت.(کتاب اموزش چادر)

الگو چادر ملی

نکته 1: در آموزش الگوی چادر ملی افرادی که سینه برجسته ای دارند، در ابتدای کار وقتی پارچه را دولا کردند از قسمت دولای باز 10 سانتیمتر جا گذاشته (نقطه 1پریم) و سپس حول نقطه 1 پریم، پارچه دوم را تا بزنند (مطابق شکل7) نکته2: برای دوخت زیپ معمولی نیازی نیست 3 سانتیمتر تا بزنیم ولی برای زیپ مخفی آن را تا می زنیم اما بر روی آن دوختی انجام نمی شود.

نکته 3: دوخت کش چادر بستگی به حالت قرارگیری مدل جلوی آن دارد، اگر 3 سانتیمتر تا کردیم بهتر است برای زیبایی کار و دیده شدن جای دوخت کش بر روی چادر، کش را روی قسمت 3 سانتیمتر دوخت بزنیم و سپس 3 سانتیمتر را کامل و دور تا دور بدوزیم.با این الگو می توانید یک چادر ملی برای خود بدوزید و از داشتن آن لذت ببرید، همچنین برای آموزش های رایگان دیگر با آکادمی پارس همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس