۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

معرفی تعدادی از کتب طراحی لباس

معرفی تعدادی از کتب طراحی لباس

موضوع مقاله معرفی تعدادی از کتب طراحی لباس رو تحلیل بررسی عناوینی ار کتابهای مرتبط به طراحی لباس و نحوه برخورد با مقوله مد و فشن دیزاین میباشد. در پژوهش پیش رو سعی بر آن شده است تا شرح مختصری از هرکتاب آورده شده است .

کلمات کلیدی: کتاب، طراحی، لباس، مد

متن یا بدنه اصلی مقالات

1. کتاب طراحی لباس نگاهی بر پارچه‌بافی دوران اسلامی

   کتاب، شرحی است از سیر تحول و تغییر در پارچه‌بافی ایران که در فصل اول و دوم مراکز بافندگی ، نحوه بافت، انواع پارچه، طرح و نقوش تزیینی از قرون اولیه اسلامی تا دوره تیموری توضیح داده می‌شود ;سپس در فصل سوم ویژگی‌ها، سبک، مراکز بافندگی و انواع پارچه در دوره صفوی عهد قاجار بررسی می‌گردد .در فصل انتهایی فهرست اصطلاحات و فهرست منابع درج شده است . (زهره روح فر، سمت ،۱۳۸۰ ،۸۸ صفحه)

   فرهنگ لغت مد و لباس اثر فیلیس جی تورتورا ترجمه کورش محمودی مجموعه کلمات انگلیسی ترجمه شده به فارسی می باشد که بیانگر دنیای شگفت انگیز مد و فشن است. این کتاب شامل تمامی لغات کاربردی و مورد نیاز انگلیسی به فارسی حوزه لباس، پارچه، کیف، کفش، مو، اکسسوری و جواهرات، هنرها و صنایع دستی، نساجی و دانستنی های مورد نیاز برای دانشجویان طراحی پارچه و لباس، فشن ، تصویرسازی، طراحی دوخت، طراحی پوشاک و هر رشته مرتبط با حوزه مد، لباس و پارچه و همچنین مترجمین، نویسندگان و علاقه مندان به هنر طراحی پارچه لباس می باشد. این کتاب موضوعی کلیدی برای کتابخانه هنری شماست، مملو از لغات انگلیسی-فارسی مفیدی از هنر طراحی مد و فشن است که با دسته بندی کردن این کلمات شما به راحتی به آن ها دست پیدا خواهید کرد. ترجمه لغات حتی برای افراد مبتدی علاقه مند به این حوزه با توجه به تصاویر داخل کتاب قابل درک است. (فیلیس جی تورتورا، ساندرا جی کیسر، مترجم کورش محمودی، بیژن شادپی، جمال هنر،۱۳۹۶، ۲۹۰ صفحه) کتاب تاریخ لباس جهان: ویژه هنرجویان کارشناسی ارشد گرایش طراحی پارچه و لیاس اثر هاتف جلیل هدف اصلی کتاب پیش روی بررسی اجمالی پنج هزار سال تمدن لباس جهان به همراه تست های تالیفی جهت منبع کمکی در کنکور کارشناسی ارشد هنر گرایش طراحی پارچه و لباس می باشد. کتاب حاضر شامل چهار فصل است که هر فصل دارای چارچوب تاریخی خاصی است و در پایان هر فصل یک آزمون شامل مجموعه سوالات چهارگزینه ای به همراه پاسخ نامه، برای ارزیابی دانشجویان آماده شده است ( مرضیه هاتف جلیل ، جمال هنر،۱۳۹۵، ۲۳۴)

     2. کتاب مبانی فیگوراتیو در طراحی لباس

   مبانی فیگوراتیو در طراحی لباس» نوشته فرشته کیاوش، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ است. طراحی لباس بخش مهمی در صنعت پوشاک و مد است که امروزه دل‌مشغولی بسیاری از افراد مشهور، هنرمندان، بازیگران و… در عرصه مد شده است. همین امر باعث جلب توجه عموم مردم به این مقوله شده؛ به نحوی که میزان علاقه آنان به طراحی لباس رشد چشمگیری پیدا کرده است. ایران هم از این ماجرا به دور نبوده و این هنر محبوبیت ویژه‌ای در بین مردم، خصوصا جوانان بدست آورده است. تعداد دانشگاه‌ها و مراکز تخصصی طراحی لباس گواهی بر این مدعاست. در این میان طراحی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، که به معنای نحوه صحیح طراحی و انتقال ذهنیت طراح به روی کاغذ است. قطعا بدون شناخت کامل از بدن و حرکاتش، امکان طراحی اندام و پوشاندن لباس بر تن کاری بسیار سخت و طاقت فرساست. این کتاب آموزش به کارگیری ساده‌ترین روش‌ها برای رسیدن به فرم‌های مطلوب در اندام دانست. بخش بیشتر کتاب، تصاویر طراحی شده را در بر می‌گیرد. این طراحی‌ها شامل بخش‌های مختلفی از قبیل اندام و جزئیات بدن است. ( فرشته کیاوش، مرکب سفید، ۱۳۹۴، ۲۲۰ صفحه)

     3. کتاب تصویرسازی مد و لباس مردان اثر چیدی وین ترجمه ملائی

   معمولا ارائه تصویرسازی مناسب از لباس، نخستین گام در دستیابی به مجموعه ای موفق تلقی می شود. کسانی که در فرآیند تولید نقش دارند-پارچه فروش ، الگوساز و خریدار-می توانند تا زمانیکه مجموعه کامل شود از این تصاویر بهره ببرند. در صورتیکه تصویرسازی به درستی انجام شود، درکی صحیح از شکل لباس حاصل می شود. تصویرسازی لباس باید از قوانین فیگوراتیو پیروی کند و ویژگی های گوناگون لباس در آن نشان داده شود. در این کتاب به تصویرسازی لباس مدران توجه شده و تکنیک های اجرایی برای طراحی ژست های مختلف در اختیار مخاطبان قرار گرفته است و تمام قسمت های لباس مردان به گونه ای قابل تصور و درک پذیر طراحی شده اند. ابزارهای گوناگون مانند مداد، مداد شمعی، جوهر و آبرنگ برای طراحی فیگوراتیوها و ژست ها استفاده شده است. این کتاب منبعی الهام بخش برای آن دسته از طراحان لباس است که تمایل دارند تا کیفیت طراحی خود را بهبود بخشند. (ملیحه ملائی ، جمال هنر، ۱۳۹۶ ، ۱۹۲ صفحه)

4. فرهنگ واژگان و لغات پارچه و لباس

   فرهنگ لغات نقش وسیعی در نگهداری و حفظ فرهنگ اقوام مختلف بر عهده دارند و با بررسی آنها می توان به دامنه وسیعی از کلمات دست یافت که برخی آنها در زمان حاضر دیگر در دایره واژگان امروزین کاربرد نداشته و برخی از همان کلمات در عصر و زمانی دیگر متداول بوده اند و در برگیرنده حجم زیادی از کلمات می باشند و از طریق آنها می توان تا حدی سلائق خاص مردم، هنرها، آداب و رسوم، نوع پوشاک از دیگر مباحث انسان شناسی را دریافت. (آزاده رحیمی، فاطمه دولت آبادی، اعظم قیاسی، جمال هنر، ۱۳۹۲، ۲۵۲ صفحه)

    5.  کتاب طراحی مُد

   روشی سریع و جالب برای طراحی اندام‌هایی لاغر، قد‌بلند و زیبا اگر به مد و اتود‌ زدن علاقه‌مندید، کتاب مناسبی را انتخاب کرده‌اید. طراحی مد For Dummies کمک می‌کند تا تصاویر خلاقانه‌ای از کودکان، زنان و مردان را با انواع پوشاک نظیر ژاکت و شلوار جین، پیراهن مجلسی زنانه، کت و شلوار مردانه و زیورآلاتی زیبا طراحی کنید. با کمی تمرین و به کمک نکات و فنون کتاب حاضر، در کمترین زمان، می‌توانید طرح‌های فشن را تصویرگری کنید. مقدمات طراحی مد : فنون اولیه‌ی طراحی مد را بیاموزید و برای آماده‌سازی اتاق کار خود، فهرستی از لوازم هنری مورد‌نیاز تهیه کنید. اصول طراحی اندام: برای طراحی بالاتنه، دست‌ها، پاها، صورت و موهایی بی‌نظیر، اشکال هندسی را مرحله به مرحله دنبال کنید. قوانین طلایی :بر مهارت‌های مورد‌نیاز نظیر تناسبات، تقارن، زبان بدن و حرکت تسلط یابید تا طرح‌های خود را پرجنب‌و‌جوش، جذاب، جدی یا عجیب جلوه دهید. مانکن‌هایی شیک‌پوش: به کمک نکاتی که در مورد پارچه، بافت و الگو یاد می‌گیرید، مانکن‌های خود را با شیک‌ترین لباس‌ها طراحی کنید. (لیزا اسمیت آرنولد، ماریان اگان، هانیه چوپانی، آوند دانش ،۴۰۸،۱۳۹۶ صفحه)

6. کتاب طراحان مد بزرگ(The Great Fashion Designers)

   از چارلز فردریک ورث تا نیکولاس چسکویر، طراحان مد از هنر و صنعت نخبگان به یک سنگ بنای فرهنگ عامه ی معاصر رو کرده اند. این نوشتار تجزیه و تحلیل عالمانه، ازدستاوردهای ۵۰ فرد برتر در مد بین المللی به بررسی زندگی این افراد هم در صحنه ی زندگی شخصی و هم صحنه ی زندگی حرفه ای می پردازد و آخرین تحقیقات علمی انجام شده از بهترین مجله های مد، از مصاحبه های خود نویسنده با طراحان را در طول یک دوره ی ۳۰ ساله را شامل می شود. روش کار طراحان و دوران برجسته ی حرفه ی آنها با جزئیات و با زبان طنز در مدخلهای مختلف فهرست برداری شده است که روح زمان خود را به همراه دارند. از پوریه و پاتو تا گرنریش و گالیانو، گاهی انتخاب ۵۰ فرد، پرسش در مورد تعریف طراحی در دوره ی مدرن را بر می انگیزد. این کتاب، کتابی راهگشاست و مقدمه ای قطعی برای طراحی مد است که خواندن آن برای دانشجویان وخوانندگان عمومی ضرورت دارد.( Brenda Polan, Roger Tredre, Bloomsbury Academic , 2009 , pages 260)

7. هنرمند مد, تکنیک‌های طراحی جهت پرزانته پورتفولیو(Fashion Artist Drawing Techniques to Portfolio Presentation)

   هنرمند مد: در حال حاضر، چاپ دوم همراه با تصاویر به روز شده و رنگی موجود است. این کتاب شما را از طریق تکنیکهای کلیدی طراحی و طراحی مد راهنمایی می کند. در قدم اول با الگوهای شکل های اولیه، می توانید به سرعت پیشرفت کنید تا تصویرسازیهای بصری خلاق و هیجان انگیزی را تولید کنید که باعث رشد ارائه های دینامیک و نمونه کارهای طراحی های شما می شود- که گذرنامه ی شما به زندگی حرفه ای تان است.  این کتاب از طریق متن، طراحی‌های توصیفی، عکسهای مدلهای مد و فشن ، همراه با آثار هنری طراحان و تصویرسازان بین المللی، استانداردهای پذیرفته شده ی مورد استفاده در صنعت مد را به تصویر می کشد. این کتاب هم چنین شامل: الگوی نه سر، نقاشی از زندگی، نقشه ی آپارتمان / کار، تابلوهای ارائه و نمونه کارهای طراحی؛ طراحی صحنه و لباس زنان، مردان و کودکان و CAD است. هنرمند مد به شکل بین المللی به عنوان کتاب واحد های درسی و به عنوان یک برنامه ی خود آموز استفاده می شود. (Sandra Burke , Burke Publishing , 2006 , pages 171 )

8. کتاب شعری از طراحی مد و فشن: رونمایی از طراحان بزرگ فشن و مد در سراسر جهان(The Poetry of Fashion Design: A Celebration of the World’s Most Interesting Fashion Designers)

   این کتاب شامل بیوگرافی و پورتفولیوی ۵۴ طراح فشن با عنوان شعری از طراحی مد می‌باشد، نویسنده کتاب مد را به غزل و قطعات شعر تشبیه کرده و از آن به تمثیلی به عنوان مد همانند شعر یاد می‌کند که عناصر گوناگونی که یک داستان و یا یک شعر مانند ریتم ، هماهنگی و هارمونی و… دارا است با تفاوت در اینکه مد و فشن رو به دگرگونی، تغییر و تکامل می باشد. این پورتفولیو در قالب ۱۰۸ قطعه و تمثیل (از ۵۴ طراح مد از سراسر جهان که در فهرست زیر نام آنها آورده شده است) الهام بخش و منبعی منحصر به فرد در قالب تصاویر و بیوگرافی طراحان برای علاقه مندان صنعت مد و فشن و طراحان مد ارایه شده است. (Paz Diman, Rockport, ,2011, 382 pages )

9. کتاب راهنمای منسوجات طراح مد, راهنمای خواص پارچه, ویژگی‌ها و طراحی لباس بالقوه(The Fashion Designer’s Textile Directory: A Guide to Fabrics’)

   این کتاب راهنمای ارزشمندی است برای تولیدکنندگان حرفه‌ای لباس و طراحان مد، هم چنین منبع خوبی است برای دانشجویان طراحی مد و نیز برای کسانی که پوشاکشان را خودشان طراحی می کنند. نویسنده، بهترین پارچه ها را برای تولید پوشاک خاص معرفی کرده و توضیح می دهد که چگونه کیفیت هر پارچه برای انواع مختلف لباس مناسب است. دانستن اینکه چه پارجه‌ای برای چه ساختاری مناسب است از ضروریات طراحی مد است.  این کتاب استفاده از پارچه های سفت و یا بافتهای جداگانه را برای لباسهای طراحی شده و هم چنین استفاده از پارچه های بافت نرم را برای اشکال گرد توضیح می دهد. تزئینات نیز مورد بحث قرار گرفته اند و توصیه هایی در خصوص اینکه چگونه با پارچه های مختلف کار کنیم تا بتوانیم به گفته ی نویسنده ی این کتاب Gail Baugh جلوه های تزئیناتی مجلل، ساده و یا متوسط را خلق کنیم. از ویژگی های دیگر این کتاب عبارتند از: نمودار ویژگی های فیبر، نمودارهای بافت و نمودارهای گره همراه با نام پارچه و عکس، واژه نامه ی اصطلاحات و تعاریف، لیست تهیه کنندگان نساجی، فروشگاههای آنلاین و منابع مطالعه. کتابچه ی راهنمای منسوجات و کاربرد آنها نیز همراه با بیش از ۵۰۰ عکس رنگی به تصویر کشیده شده اند. (Gail, ,2011, Barron’s Educational Series, pages 320 pages )

     10. کتاب برندهای فشن, استایل برند از آرمانی تا زارا(Fashion Brands: Branding Style from Armani to Zara)

   برندهای معتبری مانند زارا، تاپ شاپ و یا اچ اند ام در حال حاضر در دسترس هر مصرف کننده‌ای در صورت نیاز به شکل گسترده‌ای وجود دارد، و رسانه‌های بزرگ توجه همه را به طراحان فشن مانند تام فورد، الکساندر مک کوئین و استلا مک کارتنی جلب کرده‌اند! در حقیقت دلیل این محبوبیت و شهرت چیست؟ این نسخه از کتاب به بررسی پرفروش ترین برندهای مد و لباس و دلیل محبوبیت آنها، چگونگی تبدیل یک پوشاک، اکسسوری‌های آن و برند به آبجکت های جذاب توسط کارشناسان، بازاریابان و متخصصان می‌پردازد.  تانگیت به بررسی سطح گسترده‌ای از طراحان بزرگ مد، چگونگی استفاده از تبلیغات، از طراحی گالری تا تبلیغات در رسانه‌ها، جهت برجسته سازی یک نام و برند را به صورت علمی تشریح می نماید، کتاب شامل ۲۱ فصل با عنوان‌های زیر می باشد:

۱ تاریخ اغوا

۲ فشن به عنوان یک هویت

۳ هنگامی که مد لباس زنانه به دیدار خیابانهای سطح بالا می‌رود

۴ طراح به عنوان یک برند

۵ فروشگاه ستاره است

۶ آناتومی یک روند

۷ تصویر سازان

۸ آنها لباسها را شلیک میکنند

۹ مدل امسال

۱۰ مشهور به فروش می رساند

۱۱ مطبوعات تحت تاثیر قرار می‌دهند

۱۲ مجموعه‌ها

۱۳ اکسسوریزه کردن همه مناطق

۱۴ برندهای قدیمی دوباره تجهیز می‌شوند

۱۵ مرد هدفمند

۱۶ ورزشکاران شهری

۱۷ در واقع پوشیده شده

۱۸ مارکت جدید شجاعانه

۱۹ بازی تقلید

۲۰ در پشت لایه ها

۲۱ سبک به آینده باز می گردد

(Gail, Juan Maria Songel , 2005, 257 pages)

معرفی تعدادی از کتب طراحی لباس

11. کتاب راهنمای منسوجات طراح مد, راهنمای خواص پارچه, ویژگی‌ها و طراحی لباس بالقوه(The Fashion Designer’s Textile Directory: A Guide to Fabrics’ Properties, Characteristics, and Garment-Design Potential)

   این کتاب راهنمای ارزشمندی است برای تولیدکنندگان حرفه‌ای لباس و طراحان مد، هم چنین منبع خوبی است برای دانشجویان طراحی مد و نیز برای کسانی که پوشاکشان را خودشان طراحی می کنند. نویسنده، بهترین پارچه ها را برای تولید پوشاک خاص معرفی کرده و توضیح می دهد که چگونه کیفیت هر پارچه برای انواع مختلف لباس مناسب است. دانستن اینکه چه پارجه‌ای برای چه ساختاری مناسب است از ضروریات طراحی مد است. این کتاب استفاده از پارچه های سفت و یا بافتهای جداگانه را برای لباسهای طراحی شده و هم چنین استفاده از پارچه های بافت نرم را برای اشکال گرد توضیح می دهد. تزئینات نیز مورد بحث قرار گرفته اند و توصیه هایی در خصوص اینکه چگونه با پارچه های مختلف کار کنیم تا بتوانیم به گفته ی نویسنده ی این کتاب Gail Baugh جلوه های تزئیناتی مجلل، ساده و یا متوسط را خلق کنیم. از ویژگی های دیگر این کتاب عبارتند از: نمودار ویژگی های فیبر، نمودارهای بافت و نمودارهای گره همراه با نام پارچه و عکس، واژه نامه ی اصطلاحات و تعاریف، لیست تهیه کنندگان نساجی، فروشگاههای آنلاین و منابع مطالعه. کتابچه ی راهنمای منسوجات و کاربرد آنها نیز همراه با بیش از ۵۰۰ عکس رنگی به تصویر کشیده شده اند . (Gail Baugh , Barron’s Educational Series, , 2011 , pages 320 )

معرفی تعدادی از کتب طراحی لباس

      12.  کتاب تصویر سازی مد برای طراحان (ویرایش دوم) (Fashion Illustration for Designers. 2nd Edition)

   این کتاب جهت فراگیری روشها، تکنیک های طراحی و توسعه مهارت های طراحی معاصر با تمرکز بر دیدگاه مد و فشن برای طراحان مد نگاشته شده است. تصویر سازی مد به خوبی چگونگی ترسیم فیگورهای متفاوت از مردان، بانوان و کودکان را مطابق آخرین روند های مد و فشن روز آموزش داده است همچنین اصول آغازین طراحی و ترسیم، بررسی روشهای دستی و روشهای کامپیوتری تحت نرم افزار فتوشاپ ، چگونگی ترسیم اجزا بدن، چهره، حالتهای متفاوت مدل ها، ترسیم مد از دیدگاه فشن ورزشی، فشن شهری، فشن مسافرتی، و… را در خود گنجانده است.  درباره نویسنده: کاترین هاگن، هنرمند، استاد تصویرگری، نقاشی و مطالعات فرهنگی در کالج اوتیس هنر و طراحی لس آنجلس، محلی که به مدت بیست سال گذشته به آموزش در آن پرداخته است، می‌باشد. هاگن فارغ التحصیل دانشکده پارسونز طراحی، در طراحی مد و همچنین دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد هنرهای زیبا از دانشگاه اوتیس در زمینه نقاشی و مجسمه‌سازی می باشد. کتاب تصویر سازی وی همچنان در کالج ها، مقاطع تحصیلی متفاوت، دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا و کشورهای دیگر جهت تدریس مورد استفاده قرار می گیرد. (Juan Maria Songel, , , 2009 , pages 593)

معرفی تعدادی از کتب طراحی لباس

13. تصویرسازی مد و لباس زنان اثر مایتی لافونته ترجمه محمودی

   معمولا ارائه تصویرسازی مناسب از لباس، نخستین گام در دستیابی به مجموعه ای موفق تلقی می شود. کسانی که در فرآیند تولید پوشاک نقش دارند از جمله پارچه فروش، الگوسازو خریدار می توانند از این تصاویر استفاده کنند، در صورتیکه تصویرسازی به درستی انجام شود، درکی صحیح از شکل لباس حاصل می شود تصویرسازی لباس باید از قوانین فیگوراتیو پیروی کند و ویژگی های گوناگون لباس در آن نشان داده شود. در این کتاب به تصویرسازی لباس زنان توجه شده و تمام جزئیات لباس زنان به گونه ای قابل تصور و درک پذیر طراحی شده است. این کتاب منبعی الهام بخش برای آن دسته از طراحان لباس است که تمایل دارند تا کیفیت طراحی خود را بهبود بخشند. (مایتی لافونته، کورش محمودی، جمال هنر، ۱۳۹۶، ۱۹۲ صفحه)

معرفی تعدادی از کتب طراحی لباس

معرفی تعدادی از کتب طراحی لباس

مراجع

  • زهره روح فر، سمت ،۱۳۸۰
  • مایتی لافونته، کورش محمودی، جمال هنر، ۱۳۹۶
  • فیلیس جی تورتورا، ساندرا جی کیسر، مترجم کورش محمودی، بیژن شادپی، جمال هنر،۱۳۹۶
  • مرضیه هاتف جلیل ، جمال هنر،۱۳۹۵
  • آزاده رحیمی، فاطمه دولت آبادی، اعظم قیاسی، جمال هنر، ۱۳۹۲
  • فرشته کیاوش، مرکب سفید، ۱۳۹۴
  • لیزا اسمیت آرنولد، ماریان اگان، هانیه چوپانی، آوند دانش ،۱۳۹۶
  • Brenda Polan, Roger Tredre, Bloomsbury Academic , 2009
  • Juan Maria Songel, 2009
  • Gail Baugh , Barron’s Educational Series, , 2011
  • Gail, Juan Maria Songel , 2005
  • Gail, Barron’s Educational Series ,2011,
  • Brenda Polan, Roger Tredre, Bloomsbury Academic , 2009
  • Paz Diman, Rockport ,2011

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس