۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

سوزن دوزی بلوچستان

سوزن دوزی بلوچستان

سوزن دوزی بلوچستان یکی از هنرهای دستی اصیل ایرانی می باشد. سوزن‌دوزی یا نخ‌دوزی یا گل‌دوزی یکی از روش‌های دیرینه زیباسازی لباس است، که بیشتر در میان زنان بلوچ هنری رایج است. در این مقاله به معرفی این هنر اصیل زیبای ایرانی می پردازیم. (آموزش طراحی لباس بلوچی )

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

سوزن دوزی بلوچستان

سوزن دوزی بلوچستان

   در سوزن دوزی(گبردوزی ) روی سطح پارچه های ساده ، طرح هایی را با نخ های رنگی ترسیم می کنند که این کار با کمک سوزن و قلاب انجام می شود و بخیه های ظریفی روی پارچه می دوزند. در روش های اجرای سوزن دوزی تنوع زیادی وجود دارد. معمولا برای سوزن دوزی از کارگاه سوزن دوزی (قابی به شکل مستطیل یا دایره برای صاف نگه داشتن پارچه) استفاده می شود.نخ های مورد استفاده در سوزن دوزی از جنس ابریشم و پنبه است که بیشترین نخ مورد استفاده نخ پنبه ای است که به راحتی می توان آن را در بازار از تهیه کرد. نخ پنبه ای انواع مختلف دارد که به علت همجواری با پاکستان بیشترین استفاده از نخهای پنبه ای وارداتی پاکستان است.و علاوه بر آن از نخهای مرغوب دمسه نیز استفاده می شود.

سوزن دوزی بلوچ

   امروزه این هنر فقط مختص یک منطقه در ایران نیست بلکه برند های بسیاری در ایران این هنر را وارد محصولات خود کرده اند .طرح های سوزن دوزی روی مانتو ،شلوار و یا اکسسوری های زیبایی وجود دارد .با استفاده از پوشاکی که طرح های اصیل ایرانی و هنری مثل سوزندوری که بسیار با ظرافت است  می توانید سبک پوششی خودتان را تغییر دهید.(طراحی لباس سنت ی)
سوزن دوزی بلوچستان سوزن دوزی بلوچستان سوزن دوزی بلوچستان

آموزش سوزن دوزی بلوچستان

نقوش در سوزن دوزی

نقوش گیاهی : عدم وجود گل در بلوچستان ذهن سوزندوز را بر آن داشته تا به نقش آفرینی آن بپردازد و با کنار هم قرار دادن چند مربع، لوزی، مثلث یا مستطیل انواع گل و نقش ها را می آفرینند.

 نقوش هندسی : نقش های هندسی بیشترین کاربرد را نه تنها در سوزن دوزی بلکه در انواع فعالیت ها مانند سفال، زرگری و غیره می تواند داشته باشد.

سوزن دوزی بلوچستان سوزن دوزی بلوچستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس