۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

مد از نظر روانشناسی

مد با طعم روانشناسی

در این مقاله در مورد مد از نظر روانشناسی صحبت میکنیم. لباسی که شما می پوشید پر است از نشانه های مخفی است. شما با سبکی که در پوشاک پوشیدنتان در قرارها رسمی و خانوادگی و یا دوستانه برگزیدن می کنید به دیگران علائمی پرتو می دهید که خواه نا خواه به تصمیم گیری سایرین درباره شما جهت بدهد. لباس ما نشانگر منش ماست: خانم کوکو شنل گفته که: «اگر خانمی بد پوشاک بپوشد، خویش جامه به چشم می آید اما اگر بی عیب و نقص پوشاک بپوشد خویش اوست که به چشم می آید.»

مد چیست؟

مد یعنی هنر طراحی لباس و پوشاک که تحت کارایی اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه در یک دوره زمانی مشخص چهره میگیرد. قابل ذکر است که مد و مدگرایی از پدیده هایی است که چندسالی است وارد دانش ما ایرانی ها شده است.

مد از نظر روانشناسی

نظر روانشناسان در مورد مد

مد از نظر روانشناسی: روانشناسان می گویند: لباس های شما چیزهای زیادی درباره شما می تواند بگوید: اطلاعاتی در گویه منش درونیتان مانند: جاه طلبی، احساسات، تجربه، فرهنگ، عادات، و.. شما همان چیزی هستید که می پوشید و پوشاک های شما همه چیز را درباره شما پدیدار می کند. شما حتی می توانید از نوع خرید کردن، برگزیدن و نگهداری لباس ها و نحوه ست کردن آنها منش فرد را تحلیل کنید. به طور کلی همان رفتار و شخصیت فرد است. در همین زمینه بعضی از روانشناسان اعتقاد دارند که، برپایی شادی و شادابی و ایجاد هیجانات از نتایج مثبت مد است. و متکی شدن فرد به سایرین در تعیین اعمال و کارایی پذیری زیاد از پیامدهای منفی مد می باشد. پیروی از مد و زیبایی و تنوع طلبی، ریشه در وجود انسان دارد. اما صورت های افراطی رایج این گرایش( مدگرایی) در نتیجه جهل و ناآگاهی و ناتوانی ارزش های معنوی و تبلیغات وسیع شرکت های تجاری و… قبل می آید. مد به انگیزه اینکه نوعی نوآوری محسوب میشود پیامدهای مثبتی به دنبال دارد ولی زمانیکه با هنجارهای جامعه و ادب در تضاد باشد تنش به تعقیب خواهد داشت!

مد از نظر روانشناسی

دکتر جنیفر بامگارتنر ادعا دارد که تصمیمات مربوط به گونه پوشش، میل های شخصی ما را به سایرین القا می کند.  و وانگهی بیان می کند  که در حقیقت پوشاک شما بیانگر شخصیت باطنی شما است و کافی است که به جامه افراد نگاه کنید لغایت ببینید که چه شخصیتی دارند. ( تخصص: روانشناس بالینی) کتابی نوشتند با اسم « شما همان هستید که می پوشید» به این معنا که پوشاک شما منش شما و آن فردی که در جامعه حضور دارد را پرتو می دهد.

رابطه مد و شخصیت

مد از نظر روانشناسی:

1) به کارگیری طلا و جواهرات برخی مواقع اوقات بیانگر این است که به دیگران بفهماند شما بسیار ثروتمند هستید و یا اینکه شما با مسائل مالی دست و پنجه نرم می کنید.
2)لباس دکمه دار: زنانی که لباس دکمه دار می پوشند می خواهند بفهمانند که زن بودن به معنای ضعیف بودن و توان نداشتن نیست!
3)استفاده از کفش پاشنه بلند: زنان را با اعتماد به نفس کمتری اثر می دهد.
4)لباس طرح جین به معنای روحیه محافظه حقوق(پول دریافتی) است.
5)لباس های کهنه و کارکرده نشانه دهنده روحیه مادرانه ای است که بخشی از هستی خویش را سرکوب می کنید و مبتلا خستگی خواهید شد.
6)دامن کوتاهی ، برای دختران جوان بیانگر روحیه جست و جو گرانه اش هست و برای خانم مسن بیانگر این است که نمی خواهد قبول کند که سنی از او گذشته است.
7)لباس های تنگ: عموما افرادی مغرور و زود رنج هستندو بسایر جذاب و معقول اند.
8)لباس های گشاد:افرادی بخشنده که حسود نیستند و رفقا زیادی دارند و فداکار و صادق نیز هستند.
9)لباس های تیره: معمولا خودخواه و خونسرد هستند و به ندرت عصبانی می شوندو سلیقه احسان در برگزیدن لباس دارند.
10)لباس های روشن: مهمولا شخصیتی قوی و آهنگ ای بالا دارند و در تصمیم گیری ها خیلی استوار عمل کرده و الی حدی خودرای و مغرورند و با اعتماد به نفس فوقانی هستند که در کمک به سایرین پیش قدم می شوند.

مد از نظر روانشناسی

روانشناسی شخصیت در مد

مد از نظر روانشناسی:

1-عادی
حق تقدم این اشخاص در تعیین خرقه ذوق وسلیقه ی فردی خودشان وجود ندارد و طوری خرقه می‌پوشند تا با محیطی که در آن می‌روند هماهنگ باشند. این افراد معمولا ریسک گریزو فرار می‌باشند و کمبود خودبا‌وری دارا هستند و بیشتر آنان درونگرا می‌باشند و خیلی اوقات کسل کننده به لحاظ می رسند.

2-ژولیده
این اشخاص جوری جامه میپوشند که انگار با به عبارتی خرقه به رخت خواب می‌روند. خرقه های چروکیده و ناهماهنگ، شلوار جین پاره، حتی آرایش و پیرایش غلیظ به عنوان مثال علامت های این تیپ میباشد.این افراد معمولا جوانهایی می باشند که با ادعای آزاد اندیشی می‌خواهند هنجار شکنی نمایند و معمولا بی خاطر می‌باشند.

3-معولی البته شیک
صحیح مثل تیپ عادی ها لباسشان را به تناسب محیطی که قرار میباشد در آن حاظر شوند تعیین می نمایند اما با تفاوت اینکه تلاش می نمایند علایق فردی خویش را نیز وارد جامه پوشیدنشان نمایند. این افراد در لحاظ بقیه افراد دیدنی، با خود باوری و برنده جلوه می نمایند.

4-مارک پوش
اکثر زمان ها از خرقه های برند دار استعمال می نمایند و ترجیح میدهند خرقه شان به دست طراحان پر اسم و رسم صفحه ارایی شوند. از ظواهر این اشخاص پول و پیروزی می بارد اما حقیقت این میباشد که اکثری از آنان بشر های به شدت دنیوی گرا و به حیث شخصیتی سطحی، متزلزل و خیر چندان حاذق میباشند.

5-گوتیک پوش
این ها میخواهند با شیوه پوشش شان هنجار شکنی نمایند. و فکر می‌کنند روحیه حساس و لطیفی دارا هستند و خرقه پوشیدنسان هنرمندانه میباشد در حالی که آدم هایی افسرده و پرخاشگر میباشند.اینها اکثر وقت ها از خرقه های مشکی، رنگ گیسو، آرایش و پیرایش غلیظ تیره، خالکوبی و زیور آلات ترسناک به کارگیری می نمایند.

6-ورزشی
بیشتر آدمهایی که با خرقه ورزشی چشم می‌شوند در واقع ابدا ورزش کار نیستند و معمولا به عوارض عدم وقت کافی و بی انگیزگی این تیپ را می زنند.

روانشناسی مدگرایی

1-نام‌ و‌ نشان یابی
یک کدام از علل گرایش به مدگرایی نام و نشان یابی میباشد. از حیث لغوی کلمه ی نام و نشان با دو معنی به عمل می رود:
همسانی و یکنواختی مطلق_ تمایز. این دو مضمون‌ ضد و نقیض میباشند اما بر دو جنبه ی مهم نام‌و‌نشان یعنی یعنی جنبه ی اجتماعی و جنبه ی فردی معطوف می‌باشند. در زمان بلوغ، نوجوان و برنا همت می نماید با متمایز نمودن خویش از یک تیم از اشخاص و از سویی با مشابه نمودن خویش به گروهی دیگر، نام‌و‌نشان مدنظر خویش را پیدا نماید.

2-تقلید
یاد دادن، کاهش یا این که ارتقاء نرخ یک خلق و خوی خیر فقط در اثر تشویق و تنبیه نتیجه ها می گردد، بلکه مشاهده ی رفتارهای دیگر افراد و حتی مشاهده تشویق ها و تنبیه هایی که سایرافراد در عوض یک خوی خاص اخذ می نمایند، بر یادگیری شخص مشاهده کننده تاثیر می‌گذارد. یکی‌از رفتارهایی که می‌تواند از روش تقلید آموخته گردد، طرز پوشش و آرایش و پیرایش میباشد.

3-عقب نماندن از جامعه:
مقایسه کردن خویش با سایر افراد یکی عاداتی می‌باشد که قادر است آثاری منفی بر معاش مان داشته باشد و سالم روانمان را تهدید نماید. حقیقت این میباشد که معاش ها گوناگون می‌باشند و انسان به خیال اجتماعی بودنش در جامعه ای معاش میکند که تمامی اشخاص در آن هم سطح نیستند. و آدم به خیال همین اجتماعی بودن مرتبا خویش را با بقیه افراد مقایسه می نماید. پس یکی‌از عامل ها روانشناختی روی آوردن به مد و مدگرایی دیده و هم چشمی و یا این که به عبارتی کوشش برای عقب نماندن از جامعه دانست.

اگر این مقاله براتون جالب بود بهتون پیشنهاد میکنم استایل های پوشیدن لباس رو هم مشاهده کنید.

برای مطالعه روانشناسی و کاربرد رنگ ها در استایل آقایان کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس