۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش دوخت دامن پیلی دار

آموزش دوخت دامن پیلی دار

   آموزش دوخت دامن پیلی دار را در این مقاله ارائه می دهیم. از پیلی می توانید در بالاتنه هم استفاده کنید ولی اغلب در دامن استفاده می شود.در اینجا پیلی یک طرفه و دو طرفه را آموزش می دهیم.(انواع پیلی دامن) هر پیلی عمقی دارد که در داخل قرار می گیرد و هنگام راه رفتن یا حرکت دیده می شود. عمق پیلی ها را می توان از ۱ تا ۲۰ سانتی متر اندازه زد ، بستگی به نوع پیلی دارد.

آموزشگاه خیاطی آکادمی هنر پارس

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

پیلی یک طرفه

    مقدار پارچه ای که بایدبه ازای هر پیلی اضافه تر گرفت باندازه دو برابر عمق پیلی است. مثلا اگر پیلی شما ۵ سانت است باید پارچه را ۱۰ سانت اضافه تر گرفت.

آموزش دامن پیلی دار

   نکته: در دامن پیلی دار وقتی(آموزش الگوی دامن دراپه) که پیلی روی یک پا قرار می گیرد باید از رو به سمت پهلو باز شود تا دامن ترکیب بهتری داشته باشد اگر پیلی به سمت وسط دامن باز شود شکم بزرگتر جلوه می کند.مرحله اول : پارچه را ۱۰ سانت ( دوبرابر عمق پیلی) اضافه تر گرفته و جای پیلی را روی آن مشخص می کنیم سپس از همان جا به اندازه ۵ سانت ( عمق پیلی) از دو طرف اندازه می زنیم. البته راحت تر این است که پارچه را در آن قسمت تا کنیم و ۵ سانت از قسمت تا شده به داخل پارچه بیاییم.

آموزش دوخت دامن پیلی دار آموزش دوخت دامن پیلی دارآموزش دوخت دامن پیلی دار آموزش دوخت دامن پیلی دار

آموزش تصویری دوخت دامن

  مرحله دوم : پیلی را از روی خط اندازه زده شده می دوزیم می توانید اول تمام خط را کوک زده سپس باندازه دلخواه ( در دامن ها معمولا ۱۰ تا ۱۵ سانت ) چرخ می کنیم .

آموزش دوخت دامن پیلی دار

مرحله سوم

 ابتدا روی درز پیلی را اتو می کنیم سپس پارچه را باز نموده و پیلی را به یک سمت خوابانده و اتو می زنیم.

آموزش دوخت دامن پیلی دار

مرحله آخر

بالای پیلی را دوخته تا پیلی از جای خود حرکت نکند سپس کوک ها را می شکافیم.

آموزش دوخت دامن پیلی دار

پیلی دو طرفه

   این پیلی را گاهی چین دوقلو هم می نامند این نوع پیلی نیز بیشتر در دامن ها کاربرد دارد مقدار پارچه اضافه شده به ازای هر پیلی دو طرفه باید ۴ برابر عمق یک پیلی باشد مثلا اگر عمق پیلی یک طرف ۵ سانت می خواهد باشد باید پارچه را ۲۰ سانت برای هر پیلی اضافه تر گرفت. معمولا در دامن ها این نوع پیلی در وسط یا روی دو پا و یا هم در وسط و هم روی دو پا قرار می گیرد. اگر بخواهیم سه عدد پیلی دو طرفه هر کدام به عمق ۵ سانت در جلوی دامن قرار دهیم مقدار پارچه در نظر گرفته برای تمام جلوی دامن باید ۶۰ سانت بیشتر باشد و برای الگوی نصف دامن ۳۰ سانت در نظر می گیریم که وقتی دولا می شود همان ۶۰ سانت می گردد.آموزش دوخت دامن پیلی دار آموزش دوخت دامن پیلی دار

 

آموزش دوخت دامن پیلی دار

   مرحله اول : برای دوخت دامن پیلی دار ابتدا جای پیلی را روی پارچه مشخص می کنیم( خط نقطه چین شده محل تا ی پیلی است ) از آنجا باندازه ۱۰ سانت و با مشخص کردن دو تا ۵ سانت در هر طرف علامت می گذاریم.

آموزش دوخت دامن پیلی دار

   مرحله دوم : پارچه را از جای تعیین شده برای پیلی تا نموده و فاصله ۱۰ سانتی را کوک می نیم و روی آن را به اندازه دلخواه همانطور که در پیلی یک طرفه اشاره شد چرخ می کنیم.

  آموزش دوخت دامن پیلی دار

   مرحله سوم : ابتدا روی درز را اتو کنید(اتوکاری لباس) سپس پارچه را باز کرده پیلی را از وسط به داخل فشار داده بطوریکه دو پیلی در دو طرف ایجاد گردد مانند شکل و آن را اتو می زنیم ( خطوط ۵ سانتی لبه های پیلی قرار می گیرد). سپس بالای پیلی رادوخته تا پیلی از جای خود حرکت نکند و کوک اولیه را می شکافیم.

آموزش دوخت دامن پیلی دار

   پیلی دوطرفه هم می تواند از سمت زیر مورد استفاده قرار گیرد( تصویر ۳) و هم ازسمت رو ( تصویر ۴)که شکل های آن را در پایین می بینید.

 

 

آموزش دوخت دامن پیلی دار

 

آموزش دامن پیلی یک طرفه

برای رسم الگوی دامن پیلی دار ابتدا باید الگوی اساس دامن راسته را داشته باشیم ، در دامن پیلی دار ساسون نداریم و نباید ساسون دوخته شود .

اگر قسمت جلوی دامن پیلی بخورد ۴ راه حل برای حذف ساسون داریم :

آموزش دامن پیلی یک طرفه

  • استفاده از الگوی دامن فون شماره ۲ به جای دامن راسته
  • انتقال مقدار ساسون به داخل پیلی ها
  • انتقال ساسون جلو به درز پهلو در صورتی که مقدار درز پهلو کمتر از ۶ سانتیمتر باشد .
  • انتقال ساسون جلو به پشت

آموزش دامن پیلی یک طرفه

اگر قسمت پشت دامن پیلی داشته باشد ۲ راه حل برای حذف ساسون پشت داریم :

  • انتقال مقدار ساسون به داخل پیلی ها
  • استفاده از الگوی دامن فون شماره ۲ به جای دامن راسته

اگرهم نخواهیم پشت دامن را پیلی بدهیم بجای آن پنس می دوزیم .

برای مشخص کردن جای پیلی ها ، تعداد پیلی ها را تقسیم بر ۲ به اضافه ۱ میکنیم ، جای پیلی ها را که مشخص کردیم خط ها را تا پایین دامن می کشیم ، قیچی می کنیم و بین خط های قیچی شده یک فضا می گذاریم که در واقع مقداری است که برای پیلی ها در نظر گرفته ایم که می تواند بین ۴ تا ۱۰ سانتیمتر باشد .

اگر هم جلوی دامن پیلی بخورد برای هر تعداد پیلی به همان تعداد هم فضا بین این خطوط اضافه می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس