۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

پوشاک اقوام ایرانی در طراحی لباس

سلام ابارش هستم از طراحان لباس آکادمی پارس، امروز خدمت شما رسیدیم برای بررسی پوشاک اقوام ایرانی، پوشاکی که برای شما در نظر گرفتیم و مورد تحلیل قرار دادیم پوشاک بندری هست. ساحل نشینان جنوب کشورمان که به بندری مشهورند به دلیل رفت و آمد هایی که از راه دریا و خشکی غالبا داشتند پوشاک آنها دستخوش سلیقه دائمی ساحلی شده اند.

 

طراحی پوشاک بندری با الهام از عربی و هندی

این امر طی چند قرن صورت گرفته که به انتخاب احسن آنها از دو نوع پوشاک عربی و هندی چیزی کم و بیش چاشنی سلیقه بومی خود کرده اند، این موضوع مخصوص و مطلوب، خاص بانوان بندری می باشد چون مردهای بندری پوشاک در خور گفتن ندارند ولی باز هم کوتاه به آن می پردازیم. تن پوش لنگی دارند که به صورت لنگ است که به صورت میانه بین دو پا بسته میشه و دیگری در موقع لزوم روی شانه افکنده میشه یا پارچه ای که به شکل عمامه در هم پیچیده میشه روی سر قرار میگیره، یک پاپوش هم دارند که بافته شده از گیاه است. بانوان بندری که بیشتر مورد بررسی ما هستند دارای هفت تا هشت تکه پوشاک اند که شامل کلاهک، روسری، پیراهن، شلوار، کفش، چادر و نقاب است که روی صورتشون میذارند، اگر بخوایم به ترتیب شروع می کنیم به توضیح دادن.

بانوان و مردان بندری در طراحی لباس پوشاک اقوام ایرانی

کلاهک دارند که یک پارچهی گوش آستردار است که به رنگ های مختلف تهیه میشه که اکثرا تیره است که دو گوشه آن لچکی را به وسیله قیطان گره می زنند و به دنباله کوتاه قیطان زیورآلات کوچک می آویزند و حاشیه جلوی کلاه رو زردوزی و نواردوزی می کنند.روسری پارچه ای است توری و مستطیل شکل به رنگ های مشکی و بنفش که اکثرا می تونید ببینید که ساده ست یا دارای گل های زرکوب است که این روسری رو معمولا زیر کلاهک به سر می کنند که زیر گلو به وسیله سنجاق بسته میشه و به دور گردن می پیچد و روی شانه ها رها میشه که معمولا حاشیه عرض دو طرف و حاشیه طولی که جلوی سر قرار میگیره گاهی اوقات زردوزی میشه و سکه های زرین بهش آویزون میشه.

طراحی لباس بندری

پیراهن بانوان بندری یک پیراهن ساده ست، ساده که راحت و آزاد است و آستین های فراخی داره که باد راحت از داخل آن به جریان میوفته، قد آن تا حوالی زانو است آستین های راسته ای داره و یک زیر بغل داره که دامن لباس رو به آستین پیوند میده، معمولا این زیر بغل رو از جنس پارچه تور میگیرند که به جنس پارچه الوان گفته میشه انتخاب میشه، یقه گردن معمول گرد و بدون برگردان است که از پهلوهای یقه به پایین اواسط جلوی دامن حاشیه پهن و رنگی میده و جلوی آن روی سینه تا خط سینه چاک دارد.

طراحی پوشاک اقوام

طراحی شلوار در لباس بندری

شلوار بانوان بندری مثل بانوان کرد و ترکمن است که از دو ساق دمپای تنگ تشکیل شده که پهن و لوزی شکل است معمولا بخش بالایی شلوار از جنس چیت های گلدار و بخش پایین که همان میان ساقی و ساق هاست از پارچه های مرغوب و لطیف و ساتن گلدار است.کفش بانوان بندری از نوع صندل است که دارای چند تا تسمه است که بین انگشتان شصت قرار میگیرد.

چادر در بندر

بانوان بندری دارای چادری هستند که گاهی از آن استفاده میشه، چادری از جنس تور، روشن و گلدار یا تیره و زیوردار است، مستطیل و گاه نیم گرد که در مواقع لزوم ازش استفاده میشه، نقاب به صورتشون میذارند برای پنهان کردن چهره که از جنس پارچه مشکی، گاهی چرم و ظریف است که به شکل نیم گرد است و به اندازه ای که پهنای آن روی صورت رو می پوشاند، انحنای این نیم دایره پایین این نقاب قرار دارد و از کناره های آن گوشه این انحنا به خط مستقیم بریده میشه، جای چشم رو روی این نقاب رو در میارن و راستای بینی به درازای 10 سانت و پهنای حدودا 2 سانت که دوخته میشه و چوبی به صورت تیغه در قسمت دماغه نهاده میشه.

طراحی لباس های سنتی در پوشاک اقوم ایرانی

حالا ما با اطلاعاتی که دستمون هست و چیزهایی که داریم ترجیحا سعی می کنیم که سنت ها رو تغییر ندیم لباس های سنتی رو با همان ظاهری که دارند باید باقی بمونند اما ما می خواهیم از آن ها ایده گیری کنیم و لباس با حفظ فرم هایی که در دیرینه ما داشتند حالا تعبیه کنیم به فرم های نوین و طرح جدیدی از آن بوجود بیاریم.

گرفتن ایده در طراحی لباس

می خوایم ایده گیری کنیم، ایده گیری این نیست که دقیقا همان رو بازتاب بدیم در طرحمون این یک نوع از ایده گرفتن است که تقریبا 30 درصد طرح رو تغییر میدیم ولی با همون شکل دوباره تکرار میشه فقط در جزئیات تغییر ایجاد می کنیم، ما بیشتر دنبال این هستیم که طرح نوین و جدیدتری حاصل کنیم ولی اگر که خواستید همون رو هم بازتاب بدید با کمی تغییرات این اجازه رو دارید.

استفاده از زیور آلات در طراحی لباس ها

فرمت کلی نقاب رو روی صورت پیاده کردیم حالا می خوایم با اطلاعاتی که از سربند و روسری زنان بندر داریم یک طرح ترکیبی حاصل کنیم، گفتیم در کلاهکی که بر سر میذاریم بندهایی آویزون است که به آن زیورآلات گردی می توانید آویز کنید که اینجا در قسمت زیر نقاب میاریم. زیورآلاتی که استفاده می کنند زیورآلات به صورت سکه است و سنگ های زینتی که ما می تونیم که در ریسه هایی که در آویز کردیم از آن استفاده شود، گاهی به صورت سکه گاهی هم می تونید به صورت سنگ های جواهر. می تونید از روی سر به زیر گلو از فرم روسری استفاده کنیم و زیر گلو روسری رو بست بدیم، ترجیح این است که بجای اینکه روی شانه بچرخه ترکیبی باشد از روسری و چادر که این روسری رو از زیر گلو بست بدید و آویز کنیم تا پایین.

پیراهن در طراحی سنتی

پیراهن رو گفتیم آستین های آزادی داره با سردست های پهن و یقه گرد لباس رو رسم می کنیم، پیش سینه رو به دو طرف هدایت می کنیم، از چاک جلوی پیراهن استفاده می کنیم ولی طرحی که در قسمت پیش سینه جدا می کنیم و به طرفین هدایت می کنیم، گفتیم که این پیش سینه که حالا تبدیل شده به برشی که کنار پیراهن است دارای زردوزی ها و تزئینات زیادی است، دامن رو طراحی می کنیم که در جلوی دامن چاک طراحی می کنیم ولی در لباس های بانوان بندر در پهلوها چاک دارند، برای قسمت پیش سینه از سنگ دوزی استفاده می کنیم و به صورت بیضی شکل به دو طرف به سمت سرشانه ها طرح رو ادامه میدیم.

برای آستین ها ترجیح میدیم ساق دست های بلندی داشته باشیم با زردوزی های بیشتر و آزادی رو از قسمت بازو میاریم و آزادی بیشتر رو در قسمت تاج آستین میاریم. خوشحال شدم که در خدمتتون بودم، اقوام ایرانی بسیار بسیار لباس های زیبایی دارند، می تونید از قومیت های مختلف اقوام ایرانی ایده بگیرید و طرح لباس بزنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس