۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

رفع ایراد اندامی فیگور با لباس

رفع ایراد اندامی فیگور با لباس

برای رفع ایراد اندامی فیگور با لباس، استفاده از ریتم خطی می تواند کمک زیادی کند. تکرار ریتمیک عناصر بصری در لباس باعث ایجاد روابط و پیوندی تازه و هماهنگ بین این اجزا با یکدیگر و با قسمت­های مختلف اندام و لباس و همچنین نوعی یکپارچگی و موزونی در طراحی لباس می­ شود.

ریتم و حرکت را در لباس می­ توان با تکرار عناصر نقطه­ ای مانند دکمه­ ها، نقوش پارچه­ ها، تکرار سوراخ­ ها، مروارید، منجوق و ملیله، پاپیون و سایر الحاقات تزیینی به وجود آورد.

هر یک از خطوطی که توضیح داده شده، به گونه ای برای رفع ایراد اندامی در لباس موثر است، تنها به شرطی که با دقت و مهارت در طراحی لباس به کار برده شود تا باعث از بین رفتن خطاهای بصری شود و لباس طراحی شده و دوخته شده متناسب با اندام افراد شود.

خطوط اولین، مهم­ترین و اساسی­ ترین ابزارهایی هستند که طراح لباس برای ارائه ی مدل های متنوع، طرح های ایده ­آل و لباس­های مناسب برای اندام­های گوناگون در اختیار دارد. آنچه ما به عنوان طرح و مدل لباس مشاهده می­ کنیم، در واقع مجموعه ­ای است از خطوط، انواع برش، طرح­ها و مدل ها، یقه­ ها، آستین­ ها، پنس ها، لبه­ های دامن، ویژگی­ها و حالات خطوط و نیروی آن­ها که اندام ­ها را به گونه­ ای دیگر نمایان می کند. در طراحی لباس خطوط به دو دسته ­ی مستقیم و منحنی تقسیم می­ شوند، ولی در عمل تنوع بسیاری دارند.

هر خط یا برش، برای هر نوع فرم و شکلی مناسب نیست و به آن جلوه و زیبایی نمی بخشد، بنابراین برای رفع ایراد اندامی فیگور با لباس در هر فرمی از لباس، یک نوع خط خاص خود را می بایست استفاده کرد تا بتواند به زیبایی، خودنمایی کرده و نوازشگر چشم بیننده باشد.

 برش ها و مدل های انتخابی در لباس که مجموعه ای از خطوط هستند، به دلیل ویژگی های بصری و روانی خطوط، می توانند اساسی ترین و موثرترین عامل برای مشخص کردن اندام متناسب و برازنده نشان دادن آن ها و رفع ایراد اندامی افراد باشند. طرح یک لباس، زمانی زیبا خواهد بود که طراح آشنایی کاملی با برش های گوناگون و تاثیر آن ها بر روی اندام و لباس داشته باشد و بتواند هر قسمت از اندام را با جایگزینی برش مناسب، بی ایراد و حتی زیباتر جلوه دهد، در صورت ناآشنایی با این خطوط، به طور قطع موفق به ارائه طرحی بی نقص نخواهیم شد.

ایجاد یک برش در طرح لباس کار مهم و دشواری است، چرا که کوچک­ترین بی­ دقتی در ایجاد برش یا به کاربردن برش نامناسب از زیبایی لباس می ­کاهد و گاهی اندام فرد را نازیبا می­ کند. با استفاده­ ی صحیح از برش­ها و تنظیم فواصل آن­ها می­ توان اندام را چاق­ تر یا لاغر­تر از آنچه هست نمایان ساخت و به مقدار فراوانی عیوب اندامی را برطرف کرد. برش­ها همین­طور از بستن پنس­ ها روی الگو ایجاد می­ شوند. هر پنس که روی الگو بسته می­ شود، می­ تواند به برش­های افقی، عمودی، سه گوش و … تبدیل شود.

برشهای عمودی و افقی با ایجاد خطای دید، موجب می­ شوند که طول و پهنای اندام­ها به­ گونه­ ای دیگر دیده شود، به­ طوری کلی خط عمودی، اندام را بلند و باریک نشان می­دهد و خط افقی اندام را پهن و کوتاه.

برش­های عمودی در طراحی لباس

با ایجاد خطوط و برش­های عمودی در لباس، از طرفی به علت حرکت چشم از بالا به پایین و بالعکس روی خط عمودی و از طرف دیگر در نتیجه­ ی تقسیم شدن اندام به دو بخش، فرد لاغر­تر و کشیده­ تر تصــــور می­ شود. مشروط بر اینکه خط عمودی با هیچ خط افقی قطع نشده باشد.خطوط و برش­های عمودی برای هر نوع اندامی مناسب است.بدیهی است افراد کوتاه مایلند بلند­تر جلوه­ کنند. برای خانم­هایی که در این گروه جای دارند، استفاده از خطوط عمودی انتخاب خوبی است و لباس­هایی با برش باریک در وسط جلو مناسب است.به اشخاصی که دارای اندامی کوتاه و چاق هستند، خطوط عمودی توصیه می­ شود. البته برش­ های مایل هم مناسب هستند. به طور کلی برش­های عمودی در لباس، اندام فرد را کوچک­تر و ظریف­ تر از اندازه­ ی واقعی نشان می­ دهند.

خط عمودی در طراحی لباس ممکن است به شکل دکمه­ های جلوی لباس، برش، نوارهای باریک، خطوط چاپی، پیلی یا کراوات باشد.

تاثیرات بصری دو خط دور یا نزدیک به هم در طراحی لباس

استفاده از برش­های موازی و عمودی، اندام را لاغر­تر می­کند. هر چه فاصله ­ی بین خطوط موازی خط عمودی بیش­تر باشد، اندام چاق­ تر و برعکس هر چه فواصل خطوط کم­تر باشد، شخص لاغرتر به نظر می­ آید.

تاثیر برش­های افقی در طراحی لباس

خطوط یا برش­های افقی نوعی بی­ تحرکی را به ذهن می­ آورند و وقفه را به ذهن متبادر می کنند. خط افقی حرکت آزاد چشم (از بالا به پایین آمدن) را متوقف و تصور از ارتفاع و بلندی تغییر می­ کند.

برای اینکه اندامی را گردتر و پهن ­تر تشان دهیم، باید چشم را تشویق کنیم به جای اینکه به­ صورت عمودی حرکت کند، افقی یا اریب حرکت کند. در این حالت توقف چشم­ موثر است. ما می­ توانیم به کمک طرح­هایی که یک شکستگی در خط باسن دارند یا به­ وسیله درز یا تغییر رنگ، جیب­های بزرگ از رو یا با آستین­های پفی به این هدف نائل شویم. یقه­ های بزرگ می­ توانند فاصله­ ی بین شانه و کمر را کم کنند و بالا تنه را کوتاه­ تر نشان دهند. بنابراین افرادی با بالا تنه­ ی کوتاه یا سینه­ های درشت بهتر است از یقه­ های پهن و بزرگ اجتناب کنند.

با توجه به اینکه خط افقی دید چشم را به طرفین می­ کشاند، از این خطوط برای افزایش عرض بدن استفاده می­ شود، در عین حال برش­های افقی فرد را کوتاه­ تر می­ کنند.

تقسیمات نابرابر افقی بر کوتاهی و بلندی و پهنای لباس تاثیر می­ گذارد. توهمات افقی شانه­ ی کوچک را عریض ­تر و چهار­شانه ­تر نشان می­ دهد و چنانچه این برش­ها در بالاتنه باشد، قد بالاتنه را کوتاه­ تر و طول پاها را بلندتر می­ کند و بر عکس اگر برش در قسمت پایین لباس باشد، قد بالاتنه را بلند­تر و طول پاها را کوتاه­ تر نشان می­ دهد. برش و تقسیمات افقی در بالاتنه که توجه را به نقاط بالاتنه جلب می­ کنند، موجب کوچک­تر به نظر رسیدن باسن می­ شوند و بالعکس.

در طراحی لباس ممکن است خط افقی به شکل برش، کمربند، کمری، تور و نوار تزئینی باشد.کمربند­ هایی با عرض کم و از جنس خود لباس تناسب لازم را به وجود می­ آورند: در نتیجه با استفاده از کمربند هم اندام کوتاه­ تر به نظر نخواهد آمد.

فردی که دارای قد بلند و قامت باریکی است و می­ خواهد کوتاه و چاق به نظر آید، می­تواند از برش افقی با چین در بالاتنه استفاده کند. برش­ها زمانی که با چین توام می­ شوند، به دقت زیادتری نیاز دارند. برش­ های افقی در لباس حالت آرامش و راحتی ایجاد می­ کنند: به همین دلیل در لباس­ های بچگانه و راحت منزل و لباس خواب بیش­ترین کاربرد را دارند.

برش­های مورب (مایل) در طراحی لباس

رفع ایراد اندامی: وجود خطوط مورب در لباس، اندام­ ها را باریک و بلند نشان می­ دهد. درجه­ ی شیب یک خط مورب موجب می شود تا به خط عمودی یا افقی نزدیک­ شود و علاوه بر ویژگی­های خود تا اندازه­ ای تاثیرات بصری و روانی خطوط افقی یا عمودی را بروز دهد.

خطوط مایل خصوصیات هر دو خط عمودی و افقی را دارند. برش مایل حالت وقار و آرامش و در عین حال زیبایی و لطافت را در لباس یک­جا به­ وجود می­ آورد. این برش در لباس جلوه­ ی جوانی و شادابی را به فرد می­ بخشد.

برش مایل به عنوان عنصر طراحی در لباس، پرتوان­تر از برش­های منحنی و عمودی است. خطوط مایل تحرک را به ذهن می­ آورند. ولی حرکت خطوط مایل ریتمیک پرتوان­ تر از خط صرفا مایل است.

برای اندام بلند و درشت، برگزیدن مدلی مناسب اندکی دشوار است. برای آن­ها باید برش­ هایی به کار برد که در عین باریک­ تر جلوه گر شدن اندام، بر طول اندام افزوده نشود. برش­های اریب مناسب­ ترین انتخاب است زیرا خواص خطوط افقی و عمودی را با هم دارد.

تاثیرات بصری خطوط شکسته و منحنی در طراحی لباس

خطوط شکسته و منحنی بسیار نادرند و توجه را به خود جلب می­کنند. خطوط منحنی اندام ­ها را چاق­ و کوتاه و خطوط شکسته­ آن را لاغر و بلند می­ کنند.خطوط زاویه­ دار و دندانه­ دار حالت خشن­ و برنده دارند و در تکرار آ­ن­ها در لباس باید دقت کرد زیرا زوایای حاده و تند آن جدی و عبوس بودن را القاء می­ کنند و این امر برای لباس خانم­ ها جذابیتی ندارد.

برای رفع ایراد اندامی در اندام بلند و خیلی لاغر و به اصطلاح استخوانی، بهتر است از خطوط منحنی و هلالی استفاده شود و در صورت امکان، رنگ­­های تند انتخاب شود تا برجستگی مختصری به اندام بدهد. انتخاب رنگ­های متضاد در قسمت کمر و باسن موجب کوتاه­ تر و چاق­ تر به نظر رسیدن اندام می­ شود.

فرم­های منحنی را در انواع دراپه­ ها و والان­ ها و یقه ­های حلزونی و فانتزی و لبه­ ی دامن­ های کلوش می­ توان ایجاد کرد.برش­های منحنی در لباس­ های بچه­ گانه و طرح­ ها و مدل­ های میهمانی و شب بیش­ترین کاربرد را دارند و به­ طور کلی برای هر نوع اندامی مناسب هستند. برش­های منحنی در لباس هر قدر طولانی­ تر شوند، به نظر نامرتب و غیر ضروری خواهند آمد. بهتر است این برش­ها را قوی و منظم به­ کار برد­، نه ضعیف و پر ایراد.

با شرکت در دوره آموزشی طراحی لباس آکادمی هنرپارس تمام نکات ریز و مهم این هنر ارزشمند را بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس