۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش طراحی یقه

آموزش طراحی انواع یقه + ویدیو 0 تا 100

دوستان سلام با آموزش تعدادی طراحی خطی همراهتان هستیم. کاری که امروز می خواهیم با هم دیگه انجام بدیم اینه که یکم راجع به یقه ها بیشتر با هم آشنا بشیم و ببینیم یقه ها به چند دسته تقسیم میشوند و چطوری می تونیم یقه ها رو روی مانکن پیاده کنیم. برای این کار ما احتیاج به تعدادی مانکن داریم که بتونیم یقه رو روی آن نشان بدیم، اولین و ساده ترین نوع یقه رو که می خوایم با هم کار کنیم یقه های تخت یا خطی هستند بریا اینکه بتونیم یقه ها رو رسم کنیم روی مانکن یا خودمون مانکن کشیدید یا از قبل آماده داشتید کپی می کنید.

یقه گرد و نحوه طراحی آن

اولین و ساده ترین نوع یقه که می خوایم آموزش بدیم یقه گرد ساده ست وقتی که ما قراره لباس تن مانکن بزنیم یادمون باشه که خط بدن از خط لباس جدا بشه یعنی خط لباس ما همیشه یکم قوی تر از خط بدنمون است و ما باید نشون بدیم که این یقه روی بدن سوار شده، هر لباسی یک دور رفت داره و برای همین اگر بخوایم لباس بعد داشته باشه و یک مقدار حجم بهش بدیم این نکته پشت رفت لباس رو بهش دقت کنید. یقه گرد ساده به گردن نزدیک است، یقه گرد را کشیدیم و یکم خط یقه رو محکم و قوی می نیم برای اینکه باید خط لباسمان از بدن تفکیک بشه حالا پشت رفت یقه رو نشون میدیم، حالا خط لباس رو از همان خط پشت رفت می کشیم و بعد به روی خط شانه می رسانیم.

سایه در انواع یقه

معمولا یقه ها روی بدن سایه میندازن و ما با یک محو کن و رنگ سایه آن را نشان میدیم، حالا یقه های گرد می تونن عمقش ثابت باشه ولی از گودی گردن دور بشه و به سمت سرشانه و بازوها کشیده بشه، هر چقدر این یقه بازتر بشه یقه ما خطی تر و افقی تر میشه و در حقیقت ما یقه قایقی رسم کردیم، بعد از رسم باز هم دور رفت یقه رو می کشیم، ممکنه این خط رو تا حدی ببریم کنار که این یک مدل یقه قایقی باشه که کاملا روی بازو افتاده و بخشی از سرشانه و بازو رو ی تونیم ببینیم.

طراحی یقه گرد در طراحی لباس

پس یک یقه گردی طراحی کردیم که ما وقتی کاملا آن را باز کردیم شد یقه قایقی، توی یقه قایقی سرشانه ها کامل میوفته بیرون و اگر کسی سرشانه اش بزرگ و چهارشانه باشد شاید این مدل یقه را دوست نداشته باشد که اینطوری کامل بازو و سرشانه رو نشان بده یا اینکه اگر سرشانه ظریفی داشته باشیم این حرکت میتونه اون رو تاکید کنه و زیبایی آن را بیشتر نشان بده، حالا اگر که ما بخواهیم که آن سرشانه یک طرفش رو بگیریم برای اینکه چهارشانه است و یک طر دیده بشه می تونید یقه رو مایل کنیم از گودی گردن تا زیر حلقه آستین که به اصطلاح یقه رومی گفته میشود، پشت رفت سرشانه و زیر حلقه آستین رو نشان میدهیم.

حالا ممکنه یقه گرد به گودی گردن نزدیک باشه ولی عمقش بازتر باشه که به مدل لباس شما بستگی داره، فقط روی لباس هایی که روی الگو میکشین معمولا خیاط ها همزمان نمیان این کار رو انجام بدن که هم عمق و هم از گردن دور باشه و بیاد روی سرشانه چون قطعا لقی می خوره و ایستایی خوبی روی تن نداره، اگر توی بلوزها و لباس هایی که کشی هستند میشه یقه رو هم از گودی گردن دور کرد و تا نزدیکای سرشانه برد و یقه بازی رو طراحی کرد.

 

طراحی یقه در طراحی لباس

یقه خشتی در طراحی لباس

حالا یقه گرد رو به یقه خشتی تبدیل می کنیم که پشت رفت یقه رو میذاریم و ادامه خط پشت رفت میایم روی سرشانه و با خط سرشانه مماس می کنیم، ممکنه یقه خشتی مانند یقه گرد بازتر بشه می تونیم یقه خشتی رو تبدیل به یقه دلبری، یقه بعدی که می خوایم آموزش بدیم یقه هفت است که یقه هفت می تونه عمق دلخواه داشته باشه و همینطور بازی دلخواه. در یقه هفت هر چقدر که عمق کم باشد و از کناره ها باز باشه و سرشانه رو بیشتر نشون بدیم باعث بزرگ تر نشون دادن گردن میضشه اما اگر قرار باشه این یقه عمقش زیاد باشه و کشیده تر نشون بده به گودی گردن نزدیک تر و به اندازه دلخواه شما میاد پایین.

طراحی یقه ایستاده

یقه بعدی که می خوایم بهتون آموزش بدیم معرفی یقه های ایستاده ست، یقه های ایستاده معمولا همان یقه 3 سانت است که دور گردن بسته میشه و دکمه خور است، یقه ایستاده بعدی یقه فرنچ است که در یقه فرنچ تقریبا مانند یقه ایستاده یا دیپلمات است ولی روی هم قرار نمی گیرند لبه های یقه به هم نزدیک میشن و یقه بعدی یقه ایستاده یقه چینی است که لبه های این یقه هم به هم دیگه نمیرسن و کمی فاصله دارن.

یقه اسکی

حالا بعضی از یقه ها مانند یقه اسکی ها جزو یقه ایستاده ها به حساب میان ولی اندازه مشخصی ندارند، بسته به سلیقه طراح می تونه اندازه اش متغیر باشه و بلند باشه تا بالا لب زیر بینی باشه و برگردون بشه روی خودش و چون لایی نمی خوره انعطاف خوبی داره و توی قسمت گردن حتما گود دمیشه و معمولا هم از پارچه های کشبافت و منعطف استفاده میشه. یک نوع یقه شل هم داریم که معمولا در قسمت گردن در پایه گرد سوارن و در قسمت گردن می تونیم ریزش پارچه رو داشته باشیم و ببینیم پس از پارچه های نرم و لخت استفاده میشه و در طراحی با سایه می تونیم حالت رفت و برگشت یقه رو نشون بدیم.

طراحی یقه برای شومیز در طراحی لباس

در ادامه بحث یقه می خواهیم یقه دیگه ای رو طراحی کنیم، یقه هایی که برای شومیز استفاده میشه یکیش همان یقه های ایستاده بود که با هم دیدیم، یقه های دیگه ای که بیشتر برای پیراهن مردانه ها و شومیز های زنانه کاربرد داره، یقه های پایه دار هستند، شما برای رسم یک یقه یک مثلث نرم داریم که وسط آن را مشخص می کنیم و پشت یقه و لبه های یقه رو طراحی می کنیم. با این مدل یقه خیلی میشه بازی کرد و مدل های مختلفی رو طراحی کرد که چند مدل از آن رو اینجا طراحی کردیم، این مدل یقه رو روی مانکن هم طراحی می کنیم تا ببینیم چه شکلی میشه.

یقه از نوع برگردان

یقه بعدی که می خوایم طراحی کنیم یقه های برگردان هستند که روی یقه های هفت سوار میشن مثل انواع یقه های انگلیسی، شکاری، آمریکایی هستند که به این صورت طراحی می شوند که اول یقه هفت رو با پشت رفت یقه رو می کشیم و یک خط دیگه کمی بالاتر از خط اولیه شروع می کنیم به طراحی کردن یقه انگلیسی، یقه انگلیسی می تونه کوتاه تر باشه، بلند باشن، باریک یا حتی پهن باشن که مدل یقه بستگی به کاربرد لباسی که می خواید طراحی کنید داره، از این مدل یقه میشه کلی ایده گرفت و خلاقیت داشت مثلا حتی میشه تیکه پایین یقه رو حذف کنید و فقط تیکه بالای یقه رو نگه دارید و یا می تونید قسمت بالا رو حذف و فقط قسمت پایین یقه رو طراحی کرد.

یقه آمریکایی

یقه بعدی یقه آمریکایی هستش، یقه بعدی یقه آرشال است که کاربرد آن برای لباس های خاص است مثلا در لباس آقایون برای بیشتر کت و شلوار های دامادی یا کت هایی که در مراسم های خاص استفاده میکنن مثل تاکسیدو یا کت های فراگ ازش استفاده میشه و در لباس خانم ها هم برای مانتو یا بعضی پیراهن ها میشه ازش استفاده کرد و در لباس های روبدوشامبر هم استفاده میشه.

یقه های میشه انواع چین ها و حلزونی ها رو به کار برد میشه روی همان یقه هفت با یکسری خط های مخروطی و یا کوتاه و بلند و با یک حرکت مواج یک چین نرمی رو به این خط ها بدیم، ممکنه شما از حزونی هایی که آموزش دیدی استفاده کنید که یقه حلزونی ما میشه و این خودش میتونه باعث بشه که یک مدل های راحت تر و خنک تر و تابستونی تری رو داشته باشیم، تکرار این ها مغزی دوزی و چین توی هر قسمتی از یقه هایی که کار کردیم می تونن به ما مدل های جدیدی رو بدن، از گره، از بند و خیلی چیزهای دیگه میشه یقه زیبایی رو رسم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس