۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش دوخت

آموزش دوخت

در ادامه با آکادمی پارس همراه باشید تا از آموزش دوخت بهره ببرید. دوخت انواع مختلفی دارد که امروز توسط این این مقاله شما میتوانید با انواع دوخت آشنا شده و استفاده کنید پس با ما همراه باشید.

آموزش دوخت انواع دوخت:

کوک سادهآموزش دوخت

اولین نوع دوخت که کاربرد بسیاری دارد ،کوک ساده می باشد.کوک ساده برای وصل کردن درزهای لباس ها به همدیگر به صورت موقت استفاده می شود.

طول دوخت این نوع کوک از اول کار تا آخر کار از لبه پارچه با فواصل مساوی است. طول دوخت از لبه پارچه باید مساوی باشند تا در مرحله چرخکاری تمامی درزها یک دست وصاف وتمیز درآیند. برای اینکه درز لباس را صاف و بدون چروک وکیس،کوک بزنیم باید پارچه را روی سطح صاف و یک دست مثل میز پهن کنیم وبا نخ کوک وسوزن بلند مناسب دوخت ،کوک بزنیم. این کوک کاربردهای زیادی در وصل کردن درزها به هم دارد به خصوص برای درزهایی که چین یا خوردی قرار است بخورند ،بهترین نوع دوخت می باشد. مثل وصل آستین به حلقه بالاتنه .

کوک شل یا راهنماآموزش دوختآموزش دوخت

از این نوع دوخت برای علامت گذاری خطوط ونقاط اصلی لباس در طرف دیگر پارچه استفاده می شود.

در اصل با این کار شکل الگو روی طرف دیگر پارچه نیز کپی می شود. بدین گونه که بع از اینکه الگوی موردنظر را روی پارچه قرار دادیم با صابون خیاطی دور تا دور الگو را میکشیم ونقاط مهم ازجمله خط باسن یا خط کمر را علامت میزنیم سپس با چند سوزن پارچه را فیکس میکنیم و الگو را جدا میکنیم وحال با استفاده از کوک شل تمامی خطوط وعلامت های صابونکاری شده را دوخت میزنیم . دو کوک شلال کوچک بدوزید سپس سوزن را از پشت کوک شلال دوم داخل پارچه فرو ببرید و دوباره یک کوک شلال بزنید و سوزن را از سمت چپ کوک شلال خارج کنید. هنگامِ کشیدن نخ، حلقه ای از نخ را به حالت شل روی پارچه باقی بگذارید. این عمل را تا انتهای کار تکرار کنید . بعد از تمام شدن کار دو لایه ی پارچه را به طرفین بکشید، به طوری که تمام کوک ها به حالت آزاد و یک نواخت در بین دولایه قرار گیرند. سپس با یک قیچی کوچک و تیز کوک ها را از وسط قیچی کنید.

پس دوزی
آموزش دوخت
آموزش دوخت

پس دوزی در خیاطی برای پارچه های ظریف و با لطافت به کار می رود.(انواع پارچه)

در پس دوزی، دوخت نباید از رو یا از پشت لباس دیده شود. به این ترتیب عمل میکنیم که لبه پارچه را یک سانتی متر تا بزنید و اتو کنید سپس لبه ی پارچه را به اندازه مورد نیاز تا کنید و کو ک بزنید.

حال برای پس دوزی با نخِ هم رنگِ پارچه ، یک تار از سطح پارچه را به سوزن بگیرید سپس سوزن را ا زبین تای یک سانتی ردکنید و به فاصله نیم تا یک سانتی از تای پارچه سوزن را از پارچه خارج کنید و دوباره از همان محل، که سوزن از پارچه خارج شده است از سطح پارچه یک تار بردارید و این عمل را تا آخر تکرار کنید.

محکم کاری در اول و آخر کار را فراموش نکنید.

نخ را گره نزنید، با این روش دوخت یک پس دوزی مخفی خواهید داشت که نخ از روی پارچه و پشت پارچه دیده نمی شود . چنانچه پس دوزی در کنار خط چرخ شده ای انجام گیرد هر بار سوزن را از زیربخیه ی چرخ و سپس از داخل تای پارچه رد کنید. در این روش از پس دوزی نیز نخ کاملاً مشخص نمی شود.

دوخت زیگزاگ
آموزش دوخت

کاربرداین دوخت در پارچه های ضخیم است

چنانچه لبه ی پارچه ضخیم را تا کنید ضخامت پارچه، لبه ی کار را بد فرم نشان می دهد. بنابراین، بهتر است لبه ی پارچه را با قیچی زیگزاگ برش بزنید یا با چرخ سردوز تمیزدوزی کنید. دوباره پارچه را به اندازه ی مورد نظر تا کنید و کوک بزنید و اتو کنید . زیگزاگ از طرف چپ به راست دوخته می شود اول نخ را از سمت چپ پارچه محکم کاری کنید، بعد چند تار از سطح پارچه را بردارید و نخ را از پارچه خارج کنید، سپس از لبه ی تاشده ی پارچه نیز چند تار بردارید و سوزن را از پارچه خارج کنید. این عمل را تکرار کنید. دقت کنید وقتی که نخ را از پارچه برمی دارید، نخ باید روی روی سوزن قرار گیرد تا دوخت به صورت زیگزاگ (هفت و هشت) دیده شود . هنگام دوخت ، نخ را هرگز محکم نکشید چون نخ  روی پارچه کشیده می شود و کار را جمع می کند و کار از روی پارچه بصورت جمع شده دیده می شود.

نویسنده: سحرکازانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس