۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش اولیه خیاطی

آموزش اولیه خیاطی

برای آموزش اولیه خیاطی ابتدا نیاز به یاد گرفتن اندازه گیری دارید .سپس رسم الگو بر اساس اندازه گیری های دقیق صورت می گیرد. متد مولر یکی از دقیق ترین متد های خیاطی است که تمامی عیب و ایراد های اندام در الگو رفع می شود . پس لباسی که بر اساس این الگو دوخته می شود بدون پرو است .برای آموزش اولیه خیاطی با آکادمی پارس همراه باشید.

آموزش اولیه خیاطی

آموزش اولیه خیاطی

آموزش محاسبات اندازه گیری در خیاطی

   قبل از رسم بالا تنه ابتدا به یک سری محاسبات احتیاج دارید.اندازه ها شامل اندازه های اصلی و فرعی می شوند.اندازه های اصلی که همان اندازه های عرضی بدن هستند که با استفاده از این اندازه ها و انجام یک سری محاسبات می توانیم اندازه های فرعی را به دست بیاوریم.در این محاسبات آزادی هایی که داده شده است برای لباس تنگ و چسبان است.

اندازه های فرعی

بلندی خط حلقه

۱۰٫۵سانت+ ۱۰/۱دور سینه

بلندی بالاتنه پشت

۱سانت – ۴/۱ قدکل

بالاتنه پیش یا جلو

۴٫۵ سانت+ بلندی بالاتنه پشت

بلندی خط باسن

بلندی بالاتنه پشت + بلندی خط حلقه

بلندی پشت یقه

۲ سانت + ۲۰/۱ دور سینه

بلندی مرکز سینه

۲یا۳ سانت + ۴/۱ دور سینه

۲ : سینه های بزرگ

۳ : سینه های کوچک

تیره یا کارور پشت

۵٫۵ سانت + ۸/۱ دور سینه

تیره پیش(جلو)

۴سانت – ۴/۱ دور سینه

گشادی کف حلقه

۱٫۵ سانت– ۸/۱ دور سینه

قد لباس

۷۰

برای لباس های آزاد و نرمال

اندازه های فرعی

بلندی خط حلقه

۱۱٫۵سانت +۱۰/۱ دور سینه

بلندی بالاتنه پشت

۱سانت – ۴/۱ قدکل

 بالاتنه پیش یا جلو

۴٫۵ سانت+ بلندی بالاتنه پشت

بلندی خط باسن

بلندی بالاتنه پشت + بلندی خط حلقه

 بلندی پشت یقه

۲ سانت + ۲۰/۱دور سینه

بلندی مرکز سینه

۲یا۳ سانت + ۴/۱دور سینه

۲ : سینه های بزرگ

۳ :سینه های کوچک

تیره یا کارور پشت

۶ سانت + ۸/۱ دور سینه

تیره پیش(جلو)

۲٫۵سانت –۴/۱دور سینه

گشادی کف حلقه

۸/۱ دور سینه

 قد لباس

۷۰

آموزش اولیه خیاطی

آموزش اندازه گیری در خیاطی

مرحله اول الگوی اولیه بالاتنه

   خط عمود ۱ را گونیا کنید . از نقطه ۱ به اندازه بلندی خط حلقه پایین آمده نقطه ۲ می­شود .از نقطه ۱ به اندازه بلندی بالاتنه پشت پایین آمده نقطه ۳ می­شود .از نقطه ۱ به اندازه بلندی خط باسن پایین آمده نقطه ۴ می­شود .از نقطه ۱ به اندازه بلندی قد لباس پایین آمده نقطه ۵ می­شود .نقاط ۲و۳و۴و۵ را به طرف چپ گونیا می­کنیم . از نقاط ۳و۴و۵ هر کدام ۲ سانت به طرف چپ رفته نقاط ۶و۷و۸ بدست می­آید .نقطه ۶ را با خط صاف به ۷و۸ وصل می­کنیم ، نقطه ۶ را با خط صاف به نقطه ۱ وصل کرده نقطه ۹ (محل تلاقی خط افقی ۲ ) بدست می­آید .

 

آموزش اندازه گیری

مرحله دوم الگوی اولیه بالاتنه

   حال بعد از اجرای مرحله اول باید مرحله دوم را پیاده می کنیم .از نقطه ۹ به اندازه تیره (کارور) پشت به طرف چپ رفته ، نقطه ۱۰ میشود .از نقطه ۱۰ به اندازه ۳/۲ گشادی کف حلقه (۸٫۴=۲*۴٫۲=۳/۱۲٫۵) به طرف چپ رفته ، نقطه ۱۱ میشود .از نقطه ۱۱ به اندازه ۱۰-۵ سانت برای فاصله انتخابی بین الگوی جلو و پشت به طرف چپ رفته ، نقطه ۱۱A می­شود .(برای باسن های بزرگ بالای ۱۰۰ سانت­ بخصوص ۱۲۰ سانت ، ۱۰ و برای باسن های کوچک ۵ سانت) .از نقطه ۱۱Aبه اندازه ۳/۱ گشادی کف حلقه به طرف چپ رفته ، نقطه ۱۲ میشود .از نقطه ۱۲ به اندازه کارور پیش به طرف چپ رفته ، نقطه ۱۳ میشود .از نقطه ۱۳ به اندازه ۱۰/۱ دور سینه به اضافه ۰٫۵ سانت به طرف راست رفته ، نقطه ۱۴ میشود . (۱۰٫۵=۰٫۵+۱۰).نقاط به دست آمده را طبق نقشه به طرف بالا و پایین گونیا می­کنیم .

آموزش اولیه خیاطی

آموزش خیاطی

مرحله سوم بالاتنه

   از نقطه ۱ به اندازه گشادی پشت یقه به طرف چپ رفته نقطه ۱۵ می­شود .از نقطه ۱۵ ، ۲ سانت به طرف بالا رفته نقطه ۱۶ می شود .نقطه ۱۶ را طبق نقشه (پیستوله ) به نقطه ۱ وصل می­کنیم . (مدل پشت یقه رسم می­شود.)نقطه ۱۷ محل تقاطع خط عمود ۱۰ و افقی ۱ را روی شکل مشخص می­کنیم . از نقطه ۱۷ ، ۱٫۵ سانت پایین آمده نقطه ۱۸ می­شود .نقطه ۱۶ را با خط صاف به نقطه ۱۸ وصل می­کنیم و این خط را ۱٫۵ سانت به طرف چپ امتداد می­دهیم نقطه ۱۹ می­شود .(سرشانه رسم میشود) . فاصله نقاط ۱۸ تا ۱۰ را نصف کرده ۲۰A می­شود . ۲۰A تا ۱۰ را نصف کرده ۲۰ می­شود .هر طرف نقطه ۲۰A را به طرف بالا و پایین به اندازه ۷ میلی­متر علامت می­زنیم ، از علامتهای زده شده هر کدام ۱ سانت به طرف چپ می­رویم . از نقطه ۲۰ ، ۱٫۳ سانت به طرف چپ خارج شده نقطه ۲۱ می­شود . سپس نقطه ۱۹ را به ۱ سانتی اول خارج شده ، ۱ سانتی دوم را به ۲۱ و ۱۱ طبق نقشه (پیستوله بزرگ) وصل می­کنیم .(الگوی بالاتنه)

آموزش خیاطی آسان

   (حلقه پشت رسم می­شود )فاصله نقاط ۲۰ تا ۱۰ را اندازه زده ، همین مقدار را از نقطه ۱۲ بالا رفته نقطه ۲۲ می­شود .فاصله نقاط ۱۸ تا ۱۰ اندازه زده منهای ۲ سانت کرده ، همین مقدار را از ۱۲ بالا رفته نقطه ۲۳ می­شود .نقطه۲۳را به مرکزیت نقطه۱۲به طرف راست پرگاری می­کنیم .(یک خط منحنی که علامت فلش داشته باشد پرگاری است . )نقطه ۲۴ را زیر نقطه ۱۴ در خط کمر مشخص می­کنیم .(محل تقاطع خط افقی ۳ و۱۴)از نقطه ۲۴ به اندازه بلندی بالاتنه پیش بالا رفته نقطه ۲۵ میشود .از نقطه ۲۵ به اندازه بلندی مرکز سینه پایین آمده نقطه ۲۶ می شود .توجه : سینه های کوچک بالای نقطه ۱۴ ، سینه های بزرگ پایین نقطه ۱۴ قرار می­گیرد .نقطه ۲۵ را به مرکزیت نقطه ۲۶ به طرف راست پرگاری می­کنیم .

آموزش اولیه خیاطی

برای ادامه آموزش رسم الگوی بالا تنه با آکادمی پارس همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس