۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش الگو دامن راسته

آموزش الگو دامن راسته

با آموزش الگو دامن راسته در خدمتتون هستیم. الگوی دامن راسته به ۴ اندازه نیاز دارد:

۱-دور کمر

۲-دور باسن

۳-بلندی باسن

۴-قد دامن

   الگو را از سمت چپ شروع به کشیدن می کنیم ، یک خط از چپ به راست گونیا می کنیم،راس گونیا شماره ۱ می شود . از نقطه ۱ به ۳ به اندازه نصف دور باسن + ۱ تا ۲ سانتیمتر می کشیم. ۲ سانتیمتر برای خانم هایی است که دور باسنشان بالای ۱۲۰ سانتیمتر است و ۱ تا ۵/۱ سانتیمتر برای خانم هایی که لاغرترند . چون الگو را به اندازه ½ می کشیم ، اندازه های عرضی تقسیم بر ۲ می شود اما اندازه های طولی به همان اندازه است . نقطه ۲۳ را به پایین گونیا می کنیم تا نقطه ۴ ایجاد شود ، در این مرحله یک مستطیل داریم . از نقطه ۱ به اندازه بلندی باسن پایین می آییم که نقطه ۵ ایجاد می شود ، نقطه ۵ را به سمت راست امتداد می دهیم تا نقطه ۶ بدست بیاید. (نقطه ۵ به ۶ خط باسن می شود)

آموزش الگو دامن راسته

   در انواع دامن یا لباس ها دو خط برش در پهلوها داریم ، برای مشخص کردن خط برش پهلو در الگو به اندازه ½ خط ۱ تا ۳ + ۱ سانتیمتر آزادی ، از خط ۱ به سمت راست علامت می زنیم که نقطه ۷ می شود و نقطه ۷ را به پایین گونیا می کنیم . از تقاطع نقطه ۷ با خطوط ۵ و ۶ شماره ۸ و از تقاطع با خطوط ۲ و ۴ شماره ۹ بدست می آید . در این مرحله الگو ۲ تکه می شود که سمت چپ قسمت جلوی الگو و سمت راست قسمت پشت الگو می شود . برای مشخص کردن اندازه دور کمر روی الگو از نقطه ۱ به ۳ روی خط کمر به اندازه ½ دور کمر + ۱ سانتیمتر علامت می زنیم که شماره ۱۰ می شود .( نقطه ۱۰ تا ۳ اختلاف کمر و باسن است که حداکثر با دو ساسون دوخته می شود )

اموزش رسم الگو دامن راسته

   برای اینکه کمر دامن اندازه تن باشد باید روی کمر ساسون بدوزیم . ساسون ها یک طول و یک عرض دارند که طول ساسون روی الگوی جلو کمتر و روی الگوی پشت بیشتر است ولی عرض آنها نباید از ۳ سانتیمتر بیشتر باشد چون هنگام دوخت ممکن است کیست ایجاد شود . برای این کار اندازه ۱۰ تا ۳ را از حداکثر ساسون یعنی ۶ سانتیمتر کم می کنیم ، هرچقدر فاصله ۱۰ تا ۳ بود از حداکثر ساسون ها کم می کنیم بعد جواب بدست آمده را تقسیم بر ۲ می کنیم ، عدد بدست آمده را یکبار + ۵/۰  برای الگوی جلو و یکبار منهای ۵/۰ برای الگوی پشت می کنیم .

آموزش دامن راسته با الگو

   در قسمت جلوی الگو از نقطه ۷ به سمت چپ ، آن مقداری را که به اضافه ۵/۰ کرده ایم داخل شده که می شود نقطه a7  و به نقطه ۸ صفر می کنیم .(بصورت هلال خارج) در قسمت پشت الگو از نقطه ۷ به سمت راست، آن مقداری را که منهای ۵/۰ کرده ایم داخل شده که می شود نقطه b7  و به نقطه ۸ صفر می کنیم .(بصورت هلال خارج) در این مرحله پهلوهای دامن آماده شده است و باید روی الگوی جلو و پشت ساسون بگیریم . فاصله ۱ تا ۷a را تقسیم بر ۲ می کنیم و ½ آن را بدست می آوریم ، یک ساسون با طول ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر و با عرض ۳ سانتیمتر (یعنی ۵/۱ سانتیمتر در هر طرف) رسم می کنیم .

فیلم آموزش دامن راسته بدون الگو

   روی الگوی پشت از ۷b تا ۳ ، نصف آن را بدست می آوریم ، یک ساسون با طول ۱۴ تا ۱۶ سانتیمتر و با عرض ۳ سانتیمتر(یعنی ۵/۱ سانتیمتر در هر طرف) رسم می کنیم . در این مرحله باید کمر را کنترل کنیم ، فاصله ساسون ها تا درز پهلوها باید به اندازه دور کمر باشد.( ½دور کمر +۱) اگر به هر دلیلی دور کمر بزرگتر بود نمیتوانیم ساسون ها را پهن تر کنیم اما می توانیم در قسمت الگوی پشت به تعداد ساسون ها اضافه کنیم . روی دامن باید یک کمر بدوزیم بخاط اینکه این کمر از خط کمر بلندتر نشود باید روی نقطه شماره ۱ ، ۵/۲ سانتیمتر پایین می آییم ۷a و ۷b 5/1 سانتیمتر و شماره ۳ ، ۵/۲ سانتیمتر هلال می کنیم تا خط کمر جدید بوجود می آید .

نکته: برای دامن های تنگ یا راسته بهتر است پارچه ای که انتخاب می شود خشک باشد و ایستایی خوبی داشته باشد .آموزش الگو دامن راسته

برای خرید محصول الگوی آماده شلوار راسته، شلوار راسته پسرانه و شلوار جین راسته دخترانه کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس