۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

دوخت مانتو با الگو

دوخت مانتو با الگو

با آموزش دوخت مانتو با الگو همراه ما باشید. این مانتو در بالاتنه رگه دوزی شده است.جنس پارچه(انواع پارچه) می تواند کتان نخی یا پارچه نخی باشد. روی دامن هم از کمر چین دارد .پس ساسون روی الگو نمی کشیم .

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

رسم الگو

۲سانت روی همگرد +سجاف سرخود که سجاف و رویهمگرد بهم وصل هستند. ولی از الگوی بالاتنه جدا شده و جداگانه دوخته می شوند .یقه این مانتو یقه گرد + یقه هفت معمول است.اول یقه گرد(انواع یقه لباس زنانه) را طراحی می کنیم سپس از وسط جلو حدود ۲/۵ تا۳ سانت داخل می شویم و یقه هفت را از این قسمت طراحی می کنیم.

دوخت مانتو با الگو

    سر یقه هم یقه ایستاده را میدوزیم .الگوی اولیه بالاتنه معمولی را می کشیم ولی به جای ۵،دور سینه رو +۷می کنیم و تغییرات لازم برای مانتوها را روی آن اعمال می کنیم.در این مدل به ساسونی نیاز نداریم .پنس سرشانه را نمی بندیم بلکه تقسیمش می کنیم به طرف وسط جلو به اندازه های تقریبا یکسان.

دوخت مانتو با الگو

دوختن مانتو با الگو

   برای بند مانتو(دوخت مانتو) مانند شکل ، از نوک سینه ۸-۹سانت پایین آمده و خطی می کشید و همین خط را روی پارچه هم کامل علامت میزنید و میکشید (روی چپه ی پارچه) و اگر میخواهید روی کمر قرار بگیرد که روی خط کمر در نظر میگیریم و خط کمر را روی پارچه علامت میزنیم.هم پشت و هم جلو۱۲ تا۱۳سانت(بسته به مقداری که دوست دارید یقه باز باشد)از گودی یقه پایین آمده ولی از سرشانه گشاد نمی کنیم.یقه هفت را طراحی میکنیم و روی آن یه پنس لقی به میزان ۰٫۶ میلیمتر می گیریم و اگر یقه بیشتر باز شد یا پارچه خیلی سفت نیست دوتا ساسون می گیریم.ساسون های لقی را میبندیم و دوباره خط هفت یقه را درست میکنیم. قسمت بالای یقه هم به روش یقه ایستاده الگو کشی و بریده میشود.

آموزش دوخت مانتو با الگو

   به پایین دامن به هر طرف از پهلوها ۳سانت اضافه کرده و به خط کمر می رسانیم تا مانتو فون(مانتو فون دار) شود(میتوانید این مقدار را بسته به سلیقه خودتان کم و زیاد کنید)برای گرد کردن پایین مانتو،از خط پهلوی جدید حدود ۷سانت بالا میرویم و با خطی منحنی وصل میکنیم به وسط جلو.البته دقت کنید که یک سوم آخر که به وسط جلو میرسد صاف شده و دیگر منحنی نیست.

آستین

   برای اینکه بالای کاپ آستین چین بخورد و بالا بایستد. مقداری کاپ آستین(انواع آستین) را در الگو بالاتر رسم میکنیم .مثلا به اندازه ی ۲-۳سانت و حدود ۵-۶سانت هم باید حلقه ی دور این آستین گشاد تر از حلقه آستین الگوی بالاتنه باشد.اگر اینطور نیست از پهلوهای آستین به آن اضافه کنید و بعد هم کمی آن را گرد کنید تا مثل الگوی خود آستین شود.مچ هم مقداری چین خورده برای آن هم درست از زیر بغلهای آستین در دو طرف پایین بیایید.برای مچی هم یه مستطیل دولا به پهنای ۲تا۳سانت و طول هم اندازه مچ(آموزش دوخت آستین مچی) دست +۱تا۲سانت گشادی، برش میزنید و لایه کوبی میکنید.

دوخت مانتو ساده با الگو

دوخت

   بالاتنه ۵تا خط دیده میشود که این ها پیله نیستند. بلکه به صورت رگه دوزی دوخته شدند.از سرشانه تقریبا ۳-۴سانت به سمت پهلو رفته و از آنجا  اولین رگه دوزی انجام میشود.اول از همه  ۵تا خط را روی پارچه علامت بزنید.با فاصله ۱٫۵سانت از هم قرار دارند.بعد از هر ۱٫۵سانت،به اندازه ی ۰٫۵سانت از پارچه را بالا میاورید و از رو چرخ نیش میکنید.دقت کنید که خطوط تا پایین خط کمر صاف باشند.میتوانید از رو با صابون و خط کش خطی بکشید.اینکه این خطوط کجا قرار بگیرند هم تا حدی بستگی به سایز خودتان دارد.اولین خط از نوک سینه کمی رد شده و آخرین خط هم به ۳سانت بعد از شروع هفت یقه رسیده.حالا این فاصله ر میتوانید تقسیم بندی کنید.

دوخت مانتو مجلسی با الگو

دوخت مانتو با الگو

   بعد از اتمام این مرحله، رویهمگرد و سجاف را که قبلا لایه کوبی کردید و میدوزید به بالاتنه ی جلو.سجاف را از پشت یکبار تا میزنیم به داخل تا درزهای دوخت کلا داخل سجاف و ریهمگرد قرار بگیرند و دیده نشوند.بعد از دوخت یکبار از روی مانتو یک چرخ نیش از لبه ی محل وصل رویهمگرد به بالاتنه میزنید.حالا پشت و جلو را از پهلو ها و سرشانه به هم وصل میکنیم.

چینهای دور کمر

   اول یک مستطیل به اندازه ی دورتا دور زیر سینه یا خط کمر روی لباس(جایی که میخواهید چین بخورد) و به پهنای ۴تا۶سانت برش میزنید از اضافات همین پارچه یا  از یک پارچه دیگر و دورتا دور آن را سردوزی میکنید.حالا همان خط را در نظر بگیرید.به اندازه ی ۲سانت یا ۱٫۵سانت وسط جا میگذارید.یعنی اگر آن خط اصلی را در نظر بگیریم؛ ۱ سانت بالای این خط و ۱سانت پایین این خط و علامت بزنید(یا ۰٫۷بالا و همانقدر هم پایین)

دوخت انواع مانتو با الگو

دورتا دور کمر یا زیر سینه مانتو علامت میزنیم و بعد یکدور روی آن را چرخ کنید تا از آن طرف (راسته ی لباس)محل علامت ها دیده شوند . پارچه مستطیلی را میگذارید پشت  مانتو و با سوزن بالا و پایین را فیکس میکنید. در محل هایی که قبلا چرخ کردید یا اینکه کوک بزنید با نخ تا جا به جا نشوند و بعد با نخ همرنگ پارچه از روی کار شروع میکنید آروم به چرخ کردن .یک بند باریک هم با پارچه درست میکنید تا از داخل این راه عبور کند.

دوخت مانتو با الگو

 بند مانتو

   یک پارچه مستطیلی به طول مورد نظر و عرض هم مطابق مدل(اینجا ۳سانت)برش میزنید و چپه میدوزید.برای اینکه برش گردانید و دوخت داخل بند قرار بگیرد،یک نخ محکم و دولا میکنید داخل سوزن و ته آن را گره میزنید. و سوزن را از یک سر این بند رد میکنید .یکی دوتا کوک کوچک میزنید و پشت سوزن را میبرید داخل سوراخی بند، تا اینکه  به سر دیگر برسد و سوزن را در آورده و بقیه نخ را میکشید.

آموزش دوخت مانتو ساده با الگو

    بند را از زیر لباس رد کنید.بعد مانتو را تن کرده و بعد از اینکه جلو را با سوزن یا دگمه بهم رساندید، بند را  از زیر بکشید تا مقداری که میخواهید جمع شود قسمت بالای یقه را مثل یقه ایستاده میدوزید (حتما لایه کوبی شود)آستین ها را هم، اول کاپ را یک دور چرخ میکنید و  چین میدهید تا به اندازه ی حلقه آستین مانتو شود و بعد چینها را جمع میکنید قسمت بالای کاپ.سر مچ را هم همینطور چین کش میکنید و مچ را خیلی ساده به آن میدوزید و سردوز میزنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس