برای رفع ایراد اندامی فیگور با لباس، استفاده از ریتم خطی می تواند کمک زیادی کند. تکرار ریتمیک عناصر بصری در لباس باعث ایجاد روابط و پیوندی تازه و هماهنگ بین این اجزا با یکدیگر و با قسمتهای مختلف اندام و لباس و همچنین نوعی یکپارچگی و موزونی در طراحی لباس می شود.
ریتم و حرکت را در لباس می توان با تکرار عناصر نقطه ای مانند دکمه ها، نقوش پارچه ها، تکرار سوراخ ها، مروارید، منجوق و ملیله، پاپیون و سایر الحاقات تزیینی به وجود آورد.
هر یک از خطوطی که توضیح داده شده، به گونه ای برای رفع ایراد اندامی در لباس موثر است، تنها به شرطی که با دقت و مهارت در طراحی لباس به کار برده شود تا باعث از بین رفتن خطاهای بصری شود و لباس طراحی شده و دوخته شده متناسب با اندام افراد شود.
خطوط اولین، مهمترین و اساسی ترین ابزارهایی هستند که طراح لباس برای ارائه ی مدل های متنوع، طرح های ایده آل و لباسهای مناسب برای اندامهای گوناگون در اختیار دارد. آنچه ما به عنوان طرح و مدل لباس مشاهده می کنیم، در واقع مجموعه ای است از خطوط، انواع برش، طرحها و مدل ها، یقه ها، آستین ها، پنس ها، لبه های دامن، ویژگیها و حالات خطوط و نیروی آنها که اندام ها را به گونه ای دیگر نمایان می کند. در طراحی لباس خطوط به دو دسته ی مستقیم و منحنی تقسیم می شوند، ولی در عمل تنوع بسیاری دارند.
هر خط یا برش، برای هر نوع فرم و شکلی مناسب نیست و به آن جلوه و زیبایی نمی بخشد، بنابراین برای رفع ایراد اندامی فیگور با لباس در هر فرمی از لباس، یک نوع خط خاص خود را می بایست استفاده کرد تا بتواند به زیبایی، خودنمایی کرده و نوازشگر چشم بیننده باشد.
برش ها و مدل های انتخابی در لباس که مجموعه ای از خطوط هستند، به دلیل ویژگی های بصری و روانی خطوط، می توانند اساسی ترین و موثرترین عامل برای مشخص کردن اندام متناسب و برازنده نشان دادن آن ها و رفع ایراد اندامی افراد باشند. طرح یک لباس، زمانی زیبا خواهد بود که طراح آشنایی کاملی با برش های گوناگون و تاثیر آن ها بر روی اندام و لباس داشته باشد و بتواند هر قسمت از اندام را با جایگزینی برش مناسب، بی ایراد و حتی زیباتر جلوه دهد، در صورت ناآشنایی با این خطوط، به طور قطع موفق به ارائه طرحی بی نقص نخواهیم شد.
ایجاد یک برش در طرح لباس کار مهم و دشواری است، چرا که کوچکترین بی دقتی در ایجاد برش یا به کاربردن برش نامناسب از زیبایی لباس می کاهد و گاهی اندام فرد را نازیبا می کند. با استفاده ی صحیح از برشها و تنظیم فواصل آنها می توان اندام را چاق تر یا لاغرتر از آنچه هست نمایان ساخت و به مقدار فراوانی عیوب اندامی را برطرف کرد. برشها همینطور از بستن پنس ها روی الگو ایجاد می شوند. هر پنس که روی الگو بسته می شود، می تواند به برشهای افقی، عمودی، سه گوش و … تبدیل شود.
برشهای عمودی و افقی با ایجاد خطای دید، موجب می شوند که طول و پهنای اندامها به گونه ای دیگر دیده شود، به طوری کلی خط عمودی، اندام را بلند و باریک نشان میدهد و خط افقی اندام را پهن و کوتاه.
برشهای عمودی در طراحی لباس
با ایجاد خطوط و برشهای عمودی در لباس، از طرفی به علت حرکت چشم از بالا به پایین و بالعکس روی خط عمودی و از طرف دیگر در نتیجه ی تقسیم شدن اندام به دو بخش، فرد لاغرتر و کشیده تر تصــــور می شود. مشروط بر اینکه خط عمودی با هیچ خط افقی قطع نشده باشد.خطوط و برشهای عمودی برای هر نوع اندامی مناسب است.بدیهی است افراد کوتاه مایلند بلندتر جلوه کنند. برای خانمهایی که در این گروه جای دارند، استفاده از خطوط عمودی انتخاب خوبی است و لباسهایی با برش باریک در وسط جلو مناسب است.به اشخاصی که دارای اندامی کوتاه و چاق هستند، خطوط عمودی توصیه می شود. البته برش های مایل هم مناسب هستند. به طور کلی برشهای عمودی در لباس، اندام فرد را کوچکتر و ظریف تر از اندازه ی واقعی نشان می دهند.
خط عمودی در طراحی لباس ممکن است به شکل دکمه های جلوی لباس، برش، نوارهای باریک، خطوط چاپی، پیلی یا کراوات باشد.
تاثیرات بصری دو خط دور یا نزدیک به هم در طراحی لباس
استفاده از برشهای موازی و عمودی، اندام را لاغرتر میکند. هر چه فاصله ی بین خطوط موازی خط عمودی بیشتر باشد، اندام چاق تر و برعکس هر چه فواصل خطوط کمتر باشد، شخص لاغرتر به نظر می آید.
تاثیر برشهای افقی در طراحی لباس
خطوط یا برشهای افقی نوعی بی تحرکی را به ذهن می آورند و وقفه را به ذهن متبادر می کنند. خط افقی حرکت آزاد چشم (از بالا به پایین آمدن) را متوقف و تصور از ارتفاع و بلندی تغییر می کند.
برای اینکه اندامی را گردتر و پهن تر تشان دهیم، باید چشم را تشویق کنیم به جای اینکه به صورت عمودی حرکت کند، افقی یا اریب حرکت کند. در این حالت توقف چشم موثر است. ما می توانیم به کمک طرحهایی که یک شکستگی در خط باسن دارند یا به وسیله درز یا تغییر رنگ، جیبهای بزرگ از رو یا با آستینهای پفی به این هدف نائل شویم. یقه های بزرگ می توانند فاصله ی بین شانه و کمر را کم کنند و بالا تنه را کوتاه تر نشان دهند. بنابراین افرادی با بالا تنه ی کوتاه یا سینه های درشت بهتر است از یقه های پهن و بزرگ اجتناب کنند.
با توجه به اینکه خط افقی دید چشم را به طرفین می کشاند، از این خطوط برای افزایش عرض بدن استفاده می شود، در عین حال برشهای افقی فرد را کوتاه تر می کنند.
تقسیمات نابرابر افقی بر کوتاهی و بلندی و پهنای لباس تاثیر می گذارد. توهمات افقی شانه ی کوچک را عریض تر و چهارشانه تر نشان می دهد و چنانچه این برشها در بالاتنه باشد، قد بالاتنه را کوتاه تر و طول پاها را بلندتر می کند و بر عکس اگر برش در قسمت پایین لباس باشد، قد بالاتنه را بلندتر و طول پاها را کوتاه تر نشان می دهد. برش و تقسیمات افقی در بالاتنه که توجه را به نقاط بالاتنه جلب می کنند، موجب کوچکتر به نظر رسیدن باسن می شوند و بالعکس.
در طراحی لباس ممکن است خط افقی به شکل برش، کمربند، کمری، تور و نوار تزئینی باشد.کمربند هایی با عرض کم و از جنس خود لباس تناسب لازم را به وجود می آورند: در نتیجه با استفاده از کمربند هم اندام کوتاه تر به نظر نخواهد آمد.
فردی که دارای قد بلند و قامت باریکی است و می خواهد کوتاه و چاق به نظر آید، میتواند از برش افقی با چین در بالاتنه استفاده کند. برشها زمانی که با چین توام می شوند، به دقت زیادتری نیاز دارند. برش های افقی در لباس حالت آرامش و راحتی ایجاد می کنند: به همین دلیل در لباس های بچگانه و راحت منزل و لباس خواب بیشترین کاربرد را دارند.
برشهای مورب (مایل) در طراحی لباس
رفع ایراد اندامی: وجود خطوط مورب در لباس، اندام ها را باریک و بلند نشان می دهد. درجه ی شیب یک خط مورب موجب می شود تا به خط عمودی یا افقی نزدیک شود و علاوه بر ویژگیهای خود تا اندازه ای تاثیرات بصری و روانی خطوط افقی یا عمودی را بروز دهد.
خطوط مایل خصوصیات هر دو خط عمودی و افقی را دارند. برش مایل حالت وقار و آرامش و در عین حال زیبایی و لطافت را در لباس یکجا به وجود می آورد. این برش در لباس جلوه ی جوانی و شادابی را به فرد می بخشد.
برش مایل به عنوان عنصر طراحی در لباس، پرتوانتر از برشهای منحنی و عمودی است. خطوط مایل تحرک را به ذهن می آورند. ولی حرکت خطوط مایل ریتمیک پرتوان تر از خط صرفا مایل است.
برای اندام بلند و درشت، برگزیدن مدلی مناسب اندکی دشوار است. برای آنها باید برش هایی به کار برد که در عین باریک تر جلوه گر شدن اندام، بر طول اندام افزوده نشود. برشهای اریب مناسب ترین انتخاب است زیرا خواص خطوط افقی و عمودی را با هم دارد.
تاثیرات بصری خطوط شکسته و منحنی در طراحی لباس
خطوط شکسته و منحنی بسیار نادرند و توجه را به خود جلب میکنند. خطوط منحنی اندام ها را چاق و کوتاه و خطوط شکسته آن را لاغر و بلند می کنند.خطوط زاویه دار و دندانه دار حالت خشن و برنده دارند و در تکرار آنها در لباس باید دقت کرد زیرا زوایای حاده و تند آن جدی و عبوس بودن را القاء می کنند و این امر برای لباس خانم ها جذابیتی ندارد.
برای رفع ایراد اندامی در اندام بلند و خیلی لاغر و به اصطلاح استخوانی، بهتر است از خطوط منحنی و هلالی استفاده شود و در صورت امکان، رنگهای تند انتخاب شود تا برجستگی مختصری به اندام بدهد. انتخاب رنگهای متضاد در قسمت کمر و باسن موجب کوتاه تر و چاق تر به نظر رسیدن اندام می شود.
فرمهای منحنی را در انواع دراپه ها و والان ها و یقه های حلزونی و فانتزی و لبه ی دامن های کلوش می توان ایجاد کرد.برشهای منحنی در لباس های بچه گانه و طرح ها و مدل های میهمانی و شب بیشترین کاربرد را دارند و به طور کلی برای هر نوع اندامی مناسب هستند. برشهای منحنی در لباس هر قدر طولانی تر شوند، به نظر نامرتب و غیر ضروری خواهند آمد. بهتر است این برشها را قوی و منظم به کار برد، نه ضعیف و پر ایراد.
با شرکت در دوره آموزشی طراحی لباس آکادمی هنرپارس تمام نکات ریز و مهم این هنر ارزشمند را بیاموزید.