۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

خیاطی متریک با الگو

خیاطی متریک با الگو

با آموزش خیاطی متریک با الگو همراه آکادمی پارس باشید. الگو های بدون ساسون برای لباس های گشاد که نمی خواهیم برجستگی و فرورفتگی در آن مشخص باشد و یا زمانیکه خط ساسون موجب بد شکل شدن طرح الگو می شود ، استفاده می گردد.  در این مقاله الگوی بدون ساسون به روش متریک را به شما آموزش می دهیم . شما هم با نحوه کلی الگو کشیدن(آموزش خیاطی بدون الگو) به روش متریک آشنا می شوید و هم یک الگوی بدون ساسون(انتقال پنس سرشانه) را یاد می گیرید.

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

آموزش دوخت یقه

خیاطی متریک با الگو

پشت الگو

 

۱ ـ از نقطه صفر (۰) روی صفحه دو خط عمود بر یکدیگر رسم می کنیم .

۲ ـ روی خط عمودی ۰ تا ۱  مساوی ۱/۵ سانت می باشد.

 

۳ـ از ۱ تا ۲ مساوی است با اندازه بلندی حلقه آستین بعلاوه ۲/۵  سانت

۴ـ  از نقطه ۲ خطی عمود بر خط ۰-۲ رسم می کنیم تا نقطه ۳ ( ۲ ـ ۳ ) مساوی یک دوم دور سینه بعلاوه ۷ سانت.این خط ، خط سینه است ( به یاد داشته باشید این گشادی خیلی زیاد است اگر تنگ تر می خواهید یک دوم دور سینه را بعلاوه ۳ یا ۴ کنید )

۵ ـ از نقطه ۳ عمودی به سمت بالا و پایین رسم می کنیم . نقطه ۳ تا نقطه ۴ مساویست با اندازه خط (۰-۲) .( برای هر سایز بالاتر از سایز ۱۴ یا همان سایز ۴۰خودمان این عدد بعلاوه ۰/۳ سانتی مترمی شود یعنی برای سایز ۴۲فاصله ۰ تا ۲ بعلاوه ۰/۳ می شود و برای سایز ۴۴ بعلاوه ۰/۶ و همینطور به بالا )  از نقطه ۴ نیز خطی عمود می کشیم.

آموزش خیاطی با الگو متریک

۶ـ نقطه ۱تا ۵ مساوی است با قد بالاتنه پشت که از آن عمودی رسم می کنیم تا نقطه ۶این خط، خط کمر می باشد.

۷ـ از نقاط ۵ و ۶ به سمت پایین قد لباس ما مشخص می شود اگر بخواهیم تا باسن باشد فقط باندازه قد باسن پایین می آییم و اگر بخواهیم بلند تر باشد از کمر تا هر جا که می خواهیم قد دامن پیراهن ما باشد پایین می آییم.

۸ـ نقطه ( ۰ تا ۹ ) مساوی است با یک پنجم دور گردن منهای ۰/۲ سانتی متر خط حلقه گردن پشت را خیلی نرم از نقطه شماره ۱ تا نقطه ۹ طراحی میکنیم.

۹ـ نقطه ۱ تا ۱۰ مساوی یک پنجم بلندی حلقه آستین ( کف حلقه )(انواع آستین) منهای ۱ سانتی متر است . از نقطه ۱۰ عمودی تا اواسط الگوی پشت رسم می کنیم.

خیاطی متریک با الگو

۱۰ ـ متر را روی نقطه ۹ گذاشته باندازه سرشانه بعلاوه ۱ سانت اندازه می زنیم (نیم سانت برای گشاد بودن و نیم سانت برای طول شانه که هنگام دوخت کمی خرد می خورد )تا خط ما را که از نقطه ۱۰ کشیده ایم در نقطه ۱۱ قطع کند این خط سرشانه است.

۱۱ ـ روی خط سینه از نقطه ۲ باندازه کارور پشت بعلاوه ۱ سانت جدا می کنیم ( نقطه ۱۲ )(بدلیل اینکه این الگو گشاد است)

۱۲ ـ از نقطه ۱۲ عمودی به سمت بالا رسم می کنیم تا نقطه ۱۳ بدست آید سپس فاصله نقطه ۱۲ تا ۱۳ را نصف کرده و نقطه ۱۴ را بدست می آوریم ( این نقطه موازنه حلقه پشت است )

خیاطی متریک با الگو

جلو الگو

 

۱ ـ از نقطه ۴ به سمت پایین باندازه یک پنجم دور گردن منهای ۰/۲ سانتی متر جدا می کنیم ( نقطه ۱۶ ) و روی خط افقی هم به اندازه یک پنجم دور گردن منهای ۰/۷ سانتی متر اندازه میزنیم ( نقطه ۱۵ ) نقطه ۱۵ را به ۱۶ به شکل منحنی بهم وصل می کنیم ( حلقه گردن جلو )

۲ ـ از نقطه ۱۱ در سرشانه پشت باندازه هفت میلیمتر خطی عمود به سمت پایین می کشیم ( نقطه ۲۱ )

۳ـ از نقطه ۲۱ خطی عمود بر خط (۱۱ ـ ۲۱) باندازه ۱۵ سانت تا میانه الگو می کشیم ( نقطه ۲۲)

خیاطی متریک

 

۴ـ از نقطه ۱۵ خطی باندازه سرشانه بعلاوه نیم طوری رسم میکنیم که خط ۲۱-۲۲ را در نقطه ۲۳ قطع کند ( سرشانه جلو )

۵ ـ از نقطه ۳ باندازه یک دوم کارور جلو بعلاوه یک و نیم سانت علامت می زنیم ( نقطه ۱۸) و عمودی به سمت بالا می کشیم.

۶ ـ  از نقطه ۱۸ روی خط عمودی که کشیدیم به اندازه خط ۳-۱۶ منهای ۲ علامت می زنیم ( نقطه ۱۹) این نقطه موازنه جلو می باشد.

۷ ـ فاصله نقطه ۱۸ تا ۱۲ را نصف کرده نقطه ۲۴ بدست می آید از این نقطه خطی عمود بر خط سینه به سمت پایین می کشیم تا خط کمر را در نقطه ۲۵ و خط باسن را در نقطه ۲۶ قطع کند.

رسم الگو متریک

 

الف ـ نقاط ۱۱ ، ۲۱ ، ۱۴ ، و ۲۴ به شکلی که در تصویر هلال شده رسم می کنیم ( فاصله نقطه ۱۲ تا مرکز هلال حدود ۲/۵ تا ۳/۵ سانت است ) حلقه آستین پشت به اینگونه رسم می شود )

ب ـ برای حلقه آستین(آموزش دوخت آستین پاکتی) جلو نقاط ۲۳ ، ۱۹ ، و ۲۴ را بهم وصل می کنیم .فاصله از نقطه ۱۸ تا مرکز هلال از ۲/۲ تا ۳/۲  سانت است . ( بر اساس سایز های small تا large نیم سانت نیم سانت اضافه می شود )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس