۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

پیراهن اورال

آموزش مدلسازی و دوخت پیراهن اورال به همراه ویدئو کامل

با سلام به همراهان آکادمی پارس، در خدمتتون هستیم امروز، با آموزش پیراهن اورال، با ما همراه باشید انتهای این ویدئو. می خوایم الگو یقه چپ و راست رو بهتون آموزش بدیم، ابتدا الگو مادر را میذارید روی کاغذ که کاغذ رو روی دولای بسته تا می زنیم و وسط الگو مادر رو میذاریم روی دولای بسته کاغذ تا قسمت خط کمر کاملا دورتادور آن را علامت می زنیم، فقط پنس سرشانه رو انتقال میدیدم به پنس زیر حلقه، همین رو از پشت کار هم کاربن میذاریم و رولت می کنیم. بعد از انجام این کار بازی یقه رو مشخص کنید و از قسمت انتهای یقه هر چقدر بازی یقه رو علامت می زنیم خط کش رو میذاریم البته بهتره از خط کش های هلالی استفاده کنید که یقه به صورت گرد قشنگ در بیاد که روی تن بخوابه، یقه رو تا جایی که می خوایم بازی آن را علامت می زنیم و طراحی می کنیم.

الگوی پیراهن اورال

از قسمت وسط الگو به اندازه 15 سانتیمتر به سمت چپ میرید که این یقه رو قسمت چپ طراحی میشه یعنی قسمت چپ میاد روی قسمت سمت راست.حالا لقی های روی یقه رو انجام میدیم، روی این لباس دو تا لقی بگیریم کافیه، لقی ها رو به مرکز سینه وصل می کنیم می تونید قسمت بازی یقه رو به سه قسمت تقسیم کنید و روی اون لقی ها رو بگیرید، به مرکز سینه وصل می کنید و هر کدوم رو بین 1 تا 5/1 سانتیمتر لقی می گیریم، وقتی لقی ها رو گرفتیم شروع می کنیم یقه رو قیچی کردن، پنس زیر سینه رو باز می کنید، پنس زیر حلقه رو می بندیم یقه رو قیچی می کنیم و پنس های لقی رو می بندیم و همه رو به پنس زیر سینه انتقال میدیم چون قراره توی مدلمون به صورت پیلی طراحی بشه که پنس ها رو همه رو انتقال میدیم به پنس زیر سینه، می تونید این پنس زیر سینه رو که قسمت راست قرار گرفته هم ببندید و هم باز بذارید برای مدلتون که لباس بیشتر پیلی بخوره.

رسم و طراحی الگوی پیراهن

برای طراحی سجاف هم همین حالت رو به اندازه 4 تا 5 سانتیمتر داخل میشید، سجاف یقه رو تا پایین علامت می زنید و طراحی می کنید، می تونید گوشه کار رو که اضافه و لقی نده رو به اندازه 1 سانتیمتر برید بالا و به قسمت وسط جلو صفر کنید، در اصل این تیکه قیچی و دور ریز میشه. فقط یک نکته ای که داریم تو الگوی پشت که هر مقداری از سرشانه جلو کم کردیم از قسمت سرشانه پشت هم همان مقدار رو کم می کنیم، یعنی سرشانه جلو هرچقدر است سرشانه پشت هم همان مقدار میشه، بازی یقه پشت هم به دلخواه است و می تونید 1 تا 2 سانتیمتر بیاید پایین و بازی یقه رو طراحی کنید، سجاف هم مثل سجاف های قبلی که برای بالاتنه پشت یاد گرفتید طراحی می کنید.

طراحی جیب الگوی شوار

می خوایم قسمت جیب الگو شلوار رو طراحی کنیم، از قسمت پهلوی شلوار به اندازه 5 تا 6 سانتیمتر داخل میشید از قسمت پهلو هم به اندازه 14 تا 16 سانتیمتر پایین میایم و علامت می زنیم و این دو تا نقطه رو به صورت مثلث به هم دیگه وصل می کنیم، از انتهای نقطه 5 تا 6 سانت به اندازه 10 سانتیمتر داخل میشیم که این 10 سانتیمتر رو گونیا کنید به سمت پایین، از قسمت خط کمر 25 سانتیمتر میاید پایین و این نقطه رو به سمت پهلو گونیا می کنید که این قسمتی که با ماژیک آبی طراحی میشه الگو جیب شلوار ما از روی این الگو یکی کپی می کنیم.

پیراهن شلوار اورال

طریقه دوخت سجاف جیب

برای این مدل جیب حتما قسمت لبه دهانه جیب را سجاف بزنید، از قسمت انتهای جیب به اندازه 4 سانتیمتر داخل میشید و تا لبه پهلو دهانه جیب ادامه میدید و این قسمت رو که طراحی کردید کپی می کنید و میذارید کنار که این قسمت میشه سجاف دهانه جیب شلوار. می خوایم الگوی اولیه شلوار رو به الگو شلوار اورال تبدیل کنیم، وقتی می خوایم این شلوار رو به قسمت بالاتنه لباس وصل کنیم حتما باید از قسمت فاق شوار در قسمت کمر بلندتر بشه یعنی شما با خط کش یا با متر به اندازه 3 تا 4 سانتیمتر به قسمت فاق شلوار اضافه می کنید، کسایی که قد بلند هستند 4 سانتیمتر و کسایی که قد کوتاه هستند 3 سانتیمتر اضافه می کنیم، هم در قسمت جلو و هم در پشت شلوار از قسمت کمر به قد شلوار اضافه می کنیم.

تبدیل الگوی بالاتنه به اورال

فقط این مقدار که اضافه شده باید به اندازه دور کمر باشه، اگر اندازه زدید و بزرگتر از دور کمر بود از خط های پهلو کم می کنیم. برای تبدیل کردن الگوی بالاتنه به الگوی پیراهن اورال از قسمت خط کمر بین 2 تا 3 سانتیمتر پایین میایم و علامت می زنیم و خط آن را مشخص می کنیم و از این خط الگو رو قیچی می زنیم، هر مقداری که توی الگو جلو اومدیم پایین تو قسمت پشت الگو هم همان مقدار رو میایم پایین و علامت می زنیم. الگوی آستین پیلی دار از قسمت بالا تاج آستین اوزمان میخوره یعنی از قسمت بالای آستین اوزمان میدیم و پیلی میدیم، ما الگو آستینمون رو به 5 قسمت تقسیم می کنیم یعنی 3 قسمت از پشت آستین و 2 قسمت آن را از جلو آستین اوزمان میدیم، مابین اوزمان ها هم هر کدام 3 سانتیمتر، ما الگومون رو از قسمت بالای تاج آستین شروع می کنید به قیچی کردن ولی به قد آستین که میرسید صفر می کنید و تا انتها قیچی نمیشه یعنی از انتهای کارتون الگو جدا نمیشه، بعد از انجام این کار شروع می کنید مابین هر کدام را 3 سانتیمتر اوزمان میدیم.

آستین پیلی دار

بعد از اوزمان دادن کارمون شما از دو راه می تونید قسمت بالای آستین رو پیلی بدید، می تونید از قسمت وسط آستین که مابین آن 5/1 سانتیمتر میشه به این صورت که 10 سانتیمتر برید بالا به قسمت تاج آستین اضافه کنید و شروع کنید از انتهای کارتون به صورت هلال به قسمت این 10 سانتیمتر وصل کنید یعنی قسمت بالا آستین اضافه میشه، هم میشه این کار رو کرد و هم می تونید بعد از اوزمان تاج آستین رو به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و از هم جدا کنید و به اندازه 2 تا 3 سانتیمتر بهش فاصله بدید. بعد از کشیدن الگومون چیدمان رو روی پارچه انجام میدیم، قسمت چپ و راست الگو بالاتنه رو حتما راستاگیری هاشو انجام بدید و برای حلقه 1 سانتیمتر و برای پهلو 2 تا 3 سانتیمتر و برای پایین الگو بین 1 تا 5/1 سانتیمتر و دور یقه رو 1 تا 5/1 سانتیمتر و قسمت سرشانه رو 1 تا 5/1 سانتیمتر جادوخت میذاریم، سجاف الگو رو هم هر چقدر توی الگو جا دوخت میذاریم قسمت سجاف رو هم همون اندازه جادوخت بذارید.

الگوی پشت پیراهن

قسمت پشت الگو هم چون قراره زیپ مخفی بخوره بیشتر از 1 سانتیمتر جادوخت نیاز نداریم، قسمت یقه پشت هم 1 تا 5/1 سانتیمتر و یقه پشت هم 1 تا 5/1 سانتیمتر و حلقه هم 1 تا 5/1 سانتیمتر و پهلو هم بین 2 تا 3 سانتیمتر و پایین و قسمت کمر هم 1 تا 5/1 سانتیمتر جادوخت میذاریم، سجاف پشت رو هم مثل یقه باس هر چقدر جادوخت گذاشته بودیم جادوخت میذاریم. الگوی آستین رو میذارید روی پارچه و حتما راستاگیری آن را انجام میدیم، یک خط صاف به عنوان راستاگیری علامت میذارید و توی الگو جلو و پشت کار رو مشخص کنید قسمت تاج آستین بین 1 تا 5/1 سانتیمتر و قسمت درزهای پهلو رو هم بین 2 تا 3 سانتیمتر جادوخت بذارید و پایین آستین هم بستگی داره که اگر بخواید پاکتی کنید بین 5 تا 6 سانتیمتر اگر نه 3 سانتیمتر جادوخت میذاریم.

پیراهن اورال

الگوی و دوخت شلوار

الگوی شلوارمون رو میذاریم روی پارچه راستاگیری هاشو انجام میدیم، قسمت کمر شلوار رو بین 1 تا 5/1 سانتیمتر، پهلو شلوار بین 2 تا 3 سانتیمتر و قسمت پایین شلوار هم به دلخواه و قسمت داخل پا هم بین 1 تا 5/1 سانتیمتر جادوخت میذاریم و پشت الگوی شلوار هم به همین شکل جادوخت میذاریم. الگوهارو میذاریم روی پارچه و قسمت پهلوی جیب رو هم همان اندازه که توی الگو شلوار جادوخت گذاشتید تو قسمت پهلو هم همان اندازه جادوخت بذارید و دورتادور جیب رو 1 تا 5/1 سانتیمتر جادوخت میذاریم و سجاف دهانه جیب رو هم راهنمای الگو رو یادداشت کنید که موقع دوخت به مشکل نخورید و قسمت پهلوی سجاف رو به اندازه پهلو جیب 2 تا 3 سانتیمتر و دورتادور آن را به اندازه 1 تا 5/1 سانتیمتر جادوخت بذارید.

دوخت سرشانه جلو و پشت

بعد از برش پارچه سجاف ها رو لایی می زنیم و برای شروع کار اول می تونید سرشانه جلو و پشت رو به هم بدوزید، پهلوها رو به هم بدوزید و بعد پنس پشت رو ببندید و بعد سجاف ها رو چرخ کنید که سجاف ها از قسمت سرشانه به هم وصل میشه و بعد دورتادور یقه دوخته میشه. اول پنس های پشت رو میدوزیم و بعد از قسمت سرشانه ها جلو و پشت به هم وصل می کنیم و درز پهلوها رو هم به هم وصل می کنیم و درزهای پهلو و سرشانه رو باز می کنیم و اتو می زنیم تا توی کار راحت تر باشید، درز پهلو چون 3 سانتیمتر است باز بشه و درز سرشانه هم به سمت پشت تا بشه و اتو می زنیم.

سردوزی و اوکشی درز ها

قبل از انجام کار هم می تونید سرشانه سجاف ها رو هم دیگه وصل کنید و دورتادور کار رو هم سردوز بزنید، بعد از انجام سردوزها و اتوکشی های درزها شروع می کنیم که برای موقع سجاف ما کم و زیاد نشه دورتادور کار رو سوزن می زنیم و دورتادور کار رو چرخ می کنیم، فقط انتهای سجاف پشت رو به اندازه 3 سانتیمتر رو نمیدوزیم چون قراره پشت لباس زیپ بخوره. بعد از دوختن کار فقط توی قسمت پشت کار دوتا چرت می زنیم چون گودی توی یقه قرار می گیره، وقتی می خوای سجاف یقه رو برگردونیم به راحتی برگرده بعد از انجام این کار روی سجاف رو دوخت نیش میریم که باعث بشه سجاف ها به راحتی برگرده به سمت داخل که دوخت رو به سمت سجاف بر میگردونیم و شروع می کنیم لب به لب دوختمون رو دوخت می زنیم.

دوخت سجاف و اتوکشی

بعد از دوختن سجاف ها کار رو اتو می زنیم و دو قسمت جلو رو روی هم قرار میدیم و سوزن می زنیم و شروع می کنیم لباس رو به سمت جلو پیلی های ریز میدیم به اندازه ای که لباس شما کاملا اندازه مقدار جلو لباس بشه یعنی به اندازه دور کمر بشه، این کار رو هم می تونید به صورت چین بدید ولی مدل ما به صورت پیلی است، این پیلی ها رو درست کنید و سوزن بزنید و بعد وصل کنید به پایین تنه، وقتی پیلی ها رو زدید روی همگرد لباس باید بشه 15 سانتیمتر. لباس شما آماده ست برای وصل شدن به قسمت پایین تنه لباس. اول درز آستین رو چرخ می کنیم و بعد از انجام این کار که وسط تاج آستین رو علامت زدیم و چون اوزمان ها 3 سانتیمتر بوده به اندازه 3 سانتیمتر پیلی میدیم، می تونید وسط آستین رو پیلی دوقلو بدید یا به صورت عادی پیلی های 3 سانتی بدید که بهتره اول پیلی ها رو تا کنید و سوزن بزنید و بعد بندازید داخل حلقه آستین و وصل کنید و دیگه نیازی نیست آستین رو هم خرد بدید چون پیلی میخوره.

اتصال بالاتنه به آستین

حالا شروع می کنید آستین رو به قسمت بالاتنه وصل می کنید درز آستین را اتو بزنید و باز کنید و به قسمت درز بالاتنه وصل کنید، برای وصل کردن از درز پهلو به اندازه 1 تا 2 سانتیمتر درز آستین رو جلوتر میذارید و قسمت وسط تاج آستین رو هم به درز سرشانه وصل می کنید و سوزن می زنید و دورتادور حلقه آستین رو با حلقه آستین بالاتنه چک کنید که هم اندازه باشه و بعد از چک کردن شروع می کنید به دوختن. همیشه برای وصل کردن آستین از قسمت روی لباس استفاده کنید، 3 تا 4 سانتیمتر از هر طرف درز سرشانه ثابت باشه یعنی چین یا خوردی که می خواید بدید از این قسمت به بعدش اضافه اومد از قسمت داخل حلقه رد می کنیم و دورتادور حلقه آستین رو چرخ می کنیم، فقط موقع دوخت وقتی به درز پهلو رسیدید درز پهلو رو تا بزنید که پهلو کشیده نشه به سمت بالا.

پس دوزی و زانفیکس پایین آستین

برای پایین آستین می تونید یا پس دوزی کنید یا می تونید زانفیکس بزنید یا می تویند چرخ کنید، هرکدام رو برحسب سلیقه انجام بدید. قبل از انجام هر کاری سجاف دهانه جیب رو 1 سانتیمتر چرخ کنید و قبل از وصل کردن درزهای داخلی کار رو سردوز کردیم و بعد از دوخت، سجاف رو برمیگردونیم به درز دوخت رو برمیگردونیم به سمت سجاف و روی آن را دوخت نیش میزنیم. می تونید برای لبه دهانه جیب از دوخت تزئینی هم استفاده کنید و یا به همین سادگی که هست بمونه. قبل از وصل کردن جیب به شلوار می تونید جای دوخت های جیب رو 1 سانت برگردونید و اتو بزنید که موقع دوخت راحتتر باشید، جیب به این صورت روی شلوار قرار می گیره که از قسمت کمر لب به لب کمر شلوار قرار می گیره و دورتادور جیب رو از رو سوزن می زنید و چرخ می کنیم، قسمت بالا و کمر جیب رو هم چرخ می کنیم که موقع وصل کردن شلوار به بالاتنه اذیت نشید.

دوخت جیب شلوار

بعد از دوختن جیب شلوار حالا نوبت به خود شلوار میرسه، بک جلو و یک پشت رو روبروی هم قرار میدیم و از قسمت پا و از قسمت پهلو شروع می کنید به چرخ کردن، دو تا سمت از شلوار رو به همین صورت وصل می کنید، توی وصل کردن حتما چرت های زانو رو روی هم قرار بدید و چرخ می کنید. بعد از دوختن درزهای پهلو و فاق شلوار، پاچه شلوار رو از قسمت فاق شلوار به هم وصل می کنیم یعنی از قسمت درزهای داخل پا روبروی هم دیگه قرار می گیرد و سوزن می زنید، فاق رو می دوزیم فقط از قسمت پشت شلوار به اندازه 15 تا 20 سانتیمتر رو نمیدوزیم چون قراره به بالاتنه وصل بشه و زیپ دوخته بشه.

اتصال و دوخت شلوار و بالاتنه

بعد از دوختن شلوار و بالاتنه حالا قراره این دوتا به همدیگه وصل بشن و از قسمت کمر به همدیگه وصل میشه فقط موقع دوخت حواستون باشه درزهای پهلوی شلوار با درزهای بالاتنه تو یک مسیر قرار بگیره. بعد از اینکه بالاتنه رو به شلوار سوزن زدید شروع می کنید به چرخ کردن کمر شلوار و پیراهن اورال. پشت لباس رو می خوایم زیپ مخفی بذاریم، ما برای زیپ مخفی 1 سانتیمتر جا دوخت بیشتر نذاشتیم، ما زیپ رو میذاریم کاملا قسمت بالای لباس و 1 سانتی با سوزن یا کوک زیپ رو به لباس وصل کنید که موقع دوخت راحت باشید.

دوخت زیپ مخفی

برای دوختن زیپ مخفی حتما از پایه مخصوص دوخت زیپ مخفی استفاده کنید و زیپ رو باز می کنیم و زیپ رو از ابتدا میذاریم زیر پایه و یکم دندونه های زیپ رو باز می کنیم که راحت زیر پایه جا بیوفته و موقع دوخت یکم از پشت زیپ می کشیم که چرخ ما موقع دوختن زیپ روان باشه، اگر برشی توی کار دارید که زیر دوخت زیپ میره درز دوخت رو به سمت بالا بدید و بدوزید و تا انتهای زیپ می دوزیم.

برای دوخت طرف دیگه زیپ، حتما زیپ رو ببندید و چون لباس ما درز دوخت داره مهم ترین کار برای اینکه برش ها رو بر روی هم قرار بگیره اینه که زیپ رو می بندید، از قسمت برش روی زیپ یه چرت بزنید که دو طرف لباس درزها روبروی هم قرار بگیره، روی زیپ رو سوزن می زنیم که فیکس بشه، بالای زیپ رو هم با طرف دیگه یکی کنید که یقه بالا و پایین نشه، بعد از سوزن زدن زیپ رو باز می کنیم و دوباره پایه رو بلند می کنیم و کار رو میدیم زیر پایه و از دستمان کمک می گیریم دندونه های زیپ رو باز می کنیم و پایه رو میذاریم روی زیپ و میدوزیم.

برای دوخت درز پایین زیپ هم دوتا درز زیپ رو، روبروی هم قرار میدیم، انتهای زیپ رو میاریم بیرون که نره زیر درز دوخت و پایه رو بلند می کنیم و از کنار درز دوخت زیپ شروع می کنیم به دوختن. از قسمت بالای یقه ادامه سجاف رو تا آخر دوخت میزنیم و کنار سجاف رو لب به لب چرخ می کنیم و برای اینکه گوشه کار خب برگرده درز دوخت رو سبک می کنیم و برمیگردونیم به سمت بیرون. ممنون که با ما تا انتهای این ویدئو همراه بودید امیدوارم این لباس رو برای خودتون دوخته باشید اگر دوختید عکس های لباستون رو برای ما بفرستید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس