۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش دوخت لباس سنتی

آموزش دوخت لباس سنتی

در این محتوا آموزش دوخت لباس سنتی قاسم آبادی را برایتان آماده کرده ایم. با این آموزش آکادمی پارس همراه باشید

آموزش دوخت لباس سنتی

آموزش خیاطی لباس سنتی قاسم آبادی

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

در این مقاله طرز دوخت لباس محلی قاسم آبادی را آموزش میدهیم و تصمیم گرفته ایم در آینده طرز دوخت انواع لباس محلی های اقوام مختلف ایران را در سایت آکادمی پارس قرار دهیم از شما هنرجویان عزیز که آشنایی با چگونگی دوخت لباس محلی خودتان را دارید می خواهیم تا طرز دوخت این لباس ها را برای ما ارسال کنید تا در سایت آکادمی پارس قرار دهیم شاید توانسته باشیم در شناخت لباس محلی اقوام مختلف به یکدیگر کمک کرده باشیم لباس های محلی سرشار از زیبایی و نشاط و تنوع در رنگ و طبیعت هستند.

آموزش دوخت لباس سنتی

تنبان یا شلیته (دامن بلند)

مقدار پارچه مورد نیاز: حدود ۱۱ متر پارچه با عرض ۹۰ سانتیمتر

در ابتدا دو طرف پارچه به هم دوخته می‌شود و به فاصله ۲ سانتیمتر نوارها در کنار هم دوخته می‌شوند (در بعضی دامن ها‌از تکه پارچه های رنگی هم استفاده می‌شود) بعد از اینکه نوارها به هم وصل شدند در انتها از تکه های مثلثی استفاده می‌شود که پارچه ای است به عرض دامن و به فاصله  ۱۰ سانتیمتر از هم برش داده می‌شود و سر پارچه برش داده شده را به شکل مثلث درمی آورند که نمایی از شعله های خورشید را تداعی می‌کند. قسمت بالای دامن را کاملا پلیسه های ریز می‌زنند تا کاملا خود را جمع کرده سپس برای کمر آن لیفه‌ای از پارچه تهیه می‌شود که معمولا ارتفاع آن ۶سانتی‌متر است که تا خورده و ۳سانتی‌متر می‌شود.

آموزش دوخت لباس سنتی

پیراهن

مقدار پارچه مورد نیاز پیراهن لباس محلی: حدود ۲ متر پارچه با عرض ۱۵۰ سانتیمتر یا ۲٫۷۰ متر با عرض ۱۱۰ سانتیمتر

بعد از برش پیراهن ابتدا تزیینات جلوی سینه را انجام می‌دهیم و سپس سجاف یقه و سرشانه‌، و در آخر سجاف پشت یقه را وصل می‌کنیم. دقیقا زیر حلقه دو تا مثلث برای مرغک زیر حلقه می‌دوزیم بعد از آن دوخت پهلوها و وصل کردن آستین ها‌ادامه کار دوخت خواهد بود.آستین پیراهن را معمولا مچ دار می‌دوزند و سر آستین را دکمه میزنند. برای پایین کمر ۲ تکه پارچه به طول ۲۰ سانتیمتر و عرض ۱٫۵۰ متر پلیسه داده و زیر آن یک ردیف نوار تزیینی به طوری که به کمر پیراهن وصل شود می‌دوزند. قسمت پشت پیراهن به صورت یقه بازخواهد ماند و دگمه ای در پشت گردن دوخته می‌شود.

آموزش دوخت لباس سنتی

جلیقه

مقدار پارچه مورد نیاز جلیقه لباس محلی: ۶۰ سانتیمتر پارچه و حدود ۶۰ سانتیمتر آستری

در واقع جلیقه های محلی استان گیلان جلو باز (بدون دکمه و زیپ) بدون آستین و یقه هفت است. برای دوخت این جلیقه ها‌ ابتدا دو جیب در دو طرف جلیقه تعبیه شده و قسمت جلوی آن را طبق الگو آسترکشی می‌کنند. (آموزش خیاطی توجه داشته باشید که آسترکشی این قسمت از کار کاملا باید مطابق با الگوی از پیش تعیین شده باشد) بعد از قسمت جلو دیگر قسمت های جلیقه یکی پس از دیگری آسترکشی می‌شوند. معمولا جلوی جلیقه ها‌را با سکه یا پولک های رنگی تزیین می‌کنند.

شما میتوانید با شرکت در دوره های آموزشی آکادمی پارس به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس