سلام خدمت هنرجویان خوب اکادمی پارس کاری که میخوایم الان باهم دیگه انجام بدیم یه تجربه کوچک از طراحی لباس با آبرنگ امیدوارم با ما همراه باشید تا بتونیم یه کارخیلی سبک و ساده ای رو باهم دیگه انجام بدیم مرسی از همراهیتون.
طراحی لباس با آبرنگ چگونه است؟
طراحی لباس با آبرنگ میخوایم اینکاررا که باهم دیگه انجام بدیم پس با ما همراه باشید وحالا توضیحاتیم که لازمه بهتون حنما میگیم برای ابرنگ ما به مقوا های مخصوص ابرنگ احتیاج داریم خب ابرنگ یه کار واقعا تخصصی اما بعضی ها خیلی تمایل دارند تجربه ای به اصطلاح با ابرنگ هم داشته باشند . اینجا یه کاغذ فابریانو من دارم مقوای فابریانو که گرمش 300 به بالا باشه خیلی بهتره هرچی گرم این کاغذها و ضخامتش بیشتر باشه شما بهتر میتونید کار کنید چون اون موقع دیگه چروک نمیشه وطبله نمیکنه و کار راحت تره در عین حال باز برای اینکه طبله نکنه اصظلاحا معمولا برای ابرنگ کاری مون کار را شاسی کشی می کنیم یعنی کار را با چسب به تخته شاسی مون یا اون سطحی که داریم کار انجام می دهیم فیکس می کنیم . ما اینجا یک چسب کاغذی برداشتیم و دوسه بار به کار زدیم و جاهای مختلف چسبوندیم تا فیکس بمونه کار و اضافه چسب را گرفتیم . حالا برای اینکار روش های مختلفی میتونه برای رنگ کردن کار باشه بسته به اینکه مقواتون کوچک یا بزرگ طرح تون کوچک یا بزرگ صفحه وسیعی را میخواید رنگ کنید از قلمو مناسب استفاده کنید ممکن قلموها کوچک باشند یا بزرگ باشند سرتخت باشند که همه اینا بستگی به مقدار وسعت کارتون داره هرچقدر که خظوط شما خطوط زاویه داری باشه میتونید از قلموهای سرتخت استفاده کنید وگرنه قلموهای سر گرد یا نوگ تیز خیلی مناسب هستن برای ابرنگ. حالا ما از همین قلمو استفاده می کنیم یک طرح را برای بیس کار از قبل اماده کردیم خط ها باید کم رنگ باشند سعی می کنیم خط اضافه نداشته باشیم یه پاکن خمیری بزنید اگر پر رنگ کار کردین ابرنگ ها مدل های مختلفی دارند اینجا پلیکان هست افرا و اقامیری را داریم که کیفیت ها فرق میکنه میتونن درنهایت برای تجربه های اول ما خوب باشند بعضی هاشون یه سری رنگ ها را دارند مثلا در این ابرنگ ما رنگ پوست را داریم و میتونیم برای رنگ کردن قسمت های پوست طرح مون ازش استفاده کنیم اگر که نه باید رنگ پوست را خودمون بسازیم که در مباحث رنگ شناسی ساختن رنگ پوست را ما به هنرجوها اموزش میدیم این سطح چون وسیع است ما اول کار را خیس می کنیم به روش خیس در خیس شروع می کنیم شروع می کنیم به کار کردن روش خیس در خیس یعنی شما سطح کارتون را خیس می کنید از ابرنگ برمیدارید و به روی سطح خیس میگذاریم و در ادامه یه مقدار برای رنگ پوست کارمی کنیم و چون مقدار رنگ پوستمون فضاش کمه از قلموی ظریف تر استفاده می کنیم اگر رنگ را به طور مستقیم به روی کار بگذاریم رنگ غلیظ تر و پررنگ تری به ما میدهد ببینید الا این قسمت دست را ابرنگ را چندبار میتوانید برید مثل مارکر و به سمت بیرون که میاید میتونه دروشن تر بشه ابرنگ یه رنگ روحی و رونده است پس مراقب باشید که از کادرتون بیرون نزنه اگرچه اگرهم بیرون زد با یک دستمال کاغذی کار را پاک کنید ما این رنگ را برای پوستش استفاده می کنیم و اضافی رنگ تون را میتوانید با دستمال کاغذی بگیرید اگر رنگ اضافه داشت رنگ را میگیرید اگر بخوایم یه لایه رنگ قوی تر روی قسمت کارکنم باید ابرنگ غلیظ تر برداریم و بعد وقتی نیمه خشک هست رنگ روی اون قسمت قرار بدیم میتوانیم قلمو را مرطوب کنیم و روی ان قسمتی که رنگ گذاشتیم به صورت دایره ای فید کنیم که خطی نمونه یه خورده باید سریع کار کنیم برای صورتش سطح کار را یه مقدار خیس می کنیم و رنگ پوست مورد نظر را برمیداریم و از کناره ها شروع می کنیم به رنگ گذاشتن و رنگ را روی کل اون قسمت پخش می کنم واصلا ایرادی نداره روی قسمت لب و .. رنگ بگذاریم فقط اینکه هر رنگ دومی که خواستید بزارید باید مرقب باشید یعنی اگر ما الان خواستیم رنگ لب و سایه بزاریم باید صبرکنیم رنگ قبلی خودش را گرفته باشد که قاطی نشه با رنگ های جدید . اینجا میتونیم رنگ غلیظ تر بگذاریم برای نشون دادن تیغه بینی یک طرف را میتوانیم سایه بزنیم ممکن ما بعد ازاینکه ابرنگ مون خشک شد برای تقویت بخش هایی دوباره از مدادرنگی کمک بگیریم و روی سایه هارا ترکیب کنیم و حتی روی رنگ ها اگر که واقعا چشم و ابرو و اجزای چهره خیلی ظریف باشه میتوانید از قلمو ظریف استفاده کنید یا اگر سختتون بود میتونید از مداد رنگی که نوکش خیلی تیز باشه ابرو مژه و این ها را تکمیل کنید به نوبت رنگ هارا در جای مناسب میگذاریم برای لب ها رنگ را میگذرایم و برای چشمش هم رنگی که میخوایم را برمیداریم و بعد حالا شروع میکنم لباس را کار کردن برای لباس میتوانیم داز قلموی بزرگ تر استفاده کنیم سطح بیشتری را خیس می کنیم و رنگی که انتخاب کردیم را روی کار می گذاریم هرجایی که شما از اب استفاده کنید و سطح کاغذ را خیس کنید رنگ در همان قسمت باقی می ماند برای ابرنگ یکی از روش ها لکه گذاری هستش به این معنی که نیاز نیست کل کار را پر کنید به خصوص اگر جنس پارچه شما براق باشه میتونید از سفیدی کاغذ نگه دارید ما اینجا یه مقدار از رنگ صورتی برمیداریم و روی این قسمتی که خیس کردیم رو کاغذ میگذاریم اجازه میدیم رنگ بدو روی کار و پخش بشه با قلم هدایت می کنیم رنگ را. بچه ها ابرنگ یک تکنیک خیلی تخصصیه برای همین ممکن شما سختتون باشه کنترلش و واقعا نیاز به کلی تمرین داره به خصوص در قسمت طراحی لباس رنگ امیزی با ابرنگ خیلی کم اتفاق میوفته و هرچقدر که شما رنگ تیره تر بخواهید کافیه که رنگ غلیظ تر روی کار بگذارید و در نهایت برای تیرگی و حجم دهی سنگین تر باید رنگ زمینه مون را با یک رنگ تیره مناسب ترکیب کنیم یعنی با یک قرمز تیره تر یا یک رنگ مشکی برای قسمت سایه ها حالا اینبارسمت دیگر را خیس می کنیم و اگر موقعه خیس کردن کاغذ اب زد بیرون با دستمال بیرون خط را تمیز کنید و خیسی اب را بگیرید دوباره رنگ را میگذاریم این رنگ خودش میدوئه توی کاروخیلی جذاب است خیلی رفت و برگشتی که بخوایم مثل مدادرنگی و مارکر رنگ کنیم نیست بیشترسطوح وسیعی را با همین قلم پهن رنگ امیزی می کنیم باید حواسمان باشد که قلم مناسب با سطوحی که رنگ امیزی می کنیم باشد. و بعد رنگ را پخش می کنیم چون هنوزیه مقدار رطوبت روی کاغذ به جا مونده تو قسمت هایی که روشن و رنگ نداره یه مقدار میخواییم رنگ را تیره تر کنیم یه لایه رنگ بیس کارمون و رنگ مشکی و رنگ ابی اترکیب می کنیم وروی کارمیگذاریم و از بالا به سمت پایین هدایت می کنیم باز قسمت هایی که چین خورده ممکن که یه خورده سایه بخواد میتونیم سایه شو با همان باقی مانده رنگ در قلم ادامه بدیم یکم قلم را مرطوب می کنیم و بعد خط هایی که به وجود امده را فید می کنیم . هرچقدر که شما رنگ را غلیظ تر روی کار بگذارید اصطلاحا لعاب کاری کردید وحجم کار را بهتر نشان میدهد ما هربار که میخوایم رنگ بعدی را بگذاریم اجازه میدیم رنگ قبلی یه مقدار خودش را گرفته باشد یه مقداربه جنسیت پارچه ای که کار می کنید نیز بستگی دارد که چه جنسیتی را میخواید کار بکنید که بخواید تیرگی مناسب را روی کار قرار بدید. ابرنگ وقتی که خشک می شود ویا کلا همه ی رنگ های خیس این شکلی هستن مثل ابرنگ گواش اکولین حتی مارکر وقتی که خشک میشن تازه شما میتونین رنگ اصلی را ببینید حالا شروع میکنیم به گذاشتن رنگ موی کاربا قلم پهنمون حتی اگه یه وقتی رنگ مون اضافه بشه خیلی راحت میتونید با یه دستمال رنگ رو کم کنید با قلمم بازی می کنم یه خورده رنگ پخش بشه کل کارو بگیره.
آبرنگ و طراحی لباس
خب صورتش کاملا خشک شده بود که من رنگ مو را گذاشتم اگر رنگ صورت خشک نشده باشد و شما رنگ مو را بگذارید رنگ میدوئه تو صورت و صورت را خراب می کند اتفاقا کار با ابرنگ خیلی میتونه هیجان خاص خودش داشته باشه امیدوارم تجربش کنید و ببینید که چطوریه ما یه مقدار رنگ مشکی به رنگ بیس مون اضافه کردیم برای جزئیات که جزئیات این شکلی نشون بدیم از رنگ مشکی ترکیب شدمون با رنگ بیس زمیینه برای دور تا لباس استفاده می کنیم تا جزئیات نشون داده بشن .
اگر خواستید در طراحی لباس با آبرنگ با مداد رنگی کار کنید روی این کار باید بگذارید کاملا کار خشک بشه و بعد مداد رنگی بشکشید چون نمیشه که هم زمان کار کرد حالا اجازه میدیم این کار خشک بشه تا بعد با مداد رنگی سایه هاشو تقویت کنیم و بعد کار تموم میشه .
این یه کارخیلی ساده بود و رنگ امیزی سنگینی نداشتیم برای اینکار خواستم شما ببینید کارهای ساده ای را می تونید با ابرنگ کار کنید و یک تجربه ای هم میشه براتون و شاید دوستش داشتید حالا تا اینکار خودش بگیره بهش فرصت میدیم تا رنگ خشک بشه.
ترکیب رنگ ها در طراحی لباس با آبرنگ
الان یه مقدار کار خشک شده و ما میتونیم رنگ بزاریم و سایه هارو بزاریم یکی برای موهاش هست که شروع می کنم به رنگ کردن ما میتونیم رنگی استفاده کنیم که به رنگ لباس نزدیک تر باشه و هم فانتزی باشه هم میتونستیم با ابرنگ بزنیم و هم میتونیم با مداد رنگی بزنیم و میتونیم یک لایه ایی را از رنگ فانتزی که دوست داریم استفاده کنیم و حالا بعدش چون موهاش مشکی هست ما این قسمت نزدیک به صورت و گردن را تیره تر می کنیم بیشتر چون میخوام اون خط های تار مو را بندازم اینجا دارم با مداد رنگی اینکارو می کنم شما با راپید نمدی ظریف هم میتونید اینکارو انجام بدید و خط های اون را بندازید نمونش را اینجا براتون اجرا میکنم ببینید الان ممکن شما تصمیم بگیرید با این راپید خط های اون را نشان بدید خیلی نزدیک به همیا حتی قلموی خیلی ظریف داشته باشید رنگ مشکی غلیظ ابرنگ یا گواش بردارید و شروع کنید این لایه ها و تارهای مو را نشان دهید خیلی ظریف و نازک باشه و این شکلی میتونید بیاید بیرون از خط که طبیعی تر بنظر برسه این قسمت همون موقع که من ابرنگ زدم تیره تر کار کردم و یه قسمت دیگه روشن تر گذاشته بودم که بعدا بتونم از رنگ دیگه ای استفاده کنم ورشن تر کار کنم و بعدم بقیه رنگ امیزی را انجام میدیم اصلا نمیخوایم پوشانندگی ابرنگ را از بین ببریم فقط میخوایم بعضی جاهارو یکم تقویت کنیم مثلا برای قسمت صورتش چشم و ابروشو با راپید نمدی یه مقدار معلوم کردم پر رنگ کردم و توی گونه میتونم مداد رنگی بیام اگر تسلط داشته باشید یا به تسلط برسید میتونید گونه را همان موقع با ابرنگ نشان بدید و خب ایشالا تو مراحل بعدی .
ترکیب مداد رنگی و آبرنگ در طراحی لباس
حالا تیرگی هایی که میخوام مشخص می کنم ممکن که باز یک رنگ سفید و کرم بردارید و تاکید کنید چون وقتی اون میزنید رنگ دیگه نمیتونه روش قرار بگیره دوباره باز برای دور گیر گردنش و دور گیر بدنش از رنگ قهوه ای که برای اینجا مناسب باشه استفاده کنید حتما بچه ها دور گیر را بزنید البته بازم میگم اینا تکنیک و سلیقه است خیلی دورگیر تاکید نمی کنیم ولی دورگیرهمیشه کار بلد میکنه و میتونه قشنگ تر باشه . خود قسمتی که رنگ گذاشتید رنگ میزارم چون به حجم دهی کمک میکنه دیگه برایط لباسش نمیخوایم رنگ لباسش از بین ببریم فقط میخوایم یه جاهایی تاکید کنیم به بنفش خیلی میاد و ما میتونیم برای بخش هایی که خیلی تیره است از بنفش استفاده کنیم صورتی خیلی ملایم دارم و میتونم از صورتی خیلی ملایمم استفاده کنم برای جاهایی که قرار روشن تر بشه از یک رنگ شبیه به خودش برای تاکید رو قسمت بالا تنه استفاده می کنیم و حالا از یک رنگ بنفش برای قسمت های تیره و برای دورگیر لباسش از مشکی استفاده میکنم بعضی قسمت ها هنوز خشک نشده.
زیر کار چون پارچه ساتن هست و تقریبا قوی این زیر باید سایه سنگین بهش بدیم حالا با ابرنگ اینکارو کرده بودیم حالا با مدادرنگی ترکیبش می کنیم و دور کار را هم از قسمتی که رنگ گذاشتیم تا پایین می کشیم ودر بعضی جاها عمق میدیم به کار
بچه ها این کار تصویرسازی نیست براساس یک تصویر ذهنی داریم اینکار را انجام میدیم اگر که بخواد تصویر سازی بشه هم زمان بیشتری باید برای کار بزارید و هم اون عکسی که دا رید روش کار میکنید باید جلوی دستتون باشه تمام جزئیات را باید از روی عکس ببینید اینجا فقط میخواستیم قلم گذاری روی کار با ابرنگ را متوجه بشید و ترس تون بریزه و امتحان کنیم از رنگ قهوه ای میتونیم استفاده کنیم برای دور گیردست مون و مرتب می کنیم.
بچه ها هر چقدر که در طراحی لباس با آبرنگ تایم بزارید و از رنگهای کامل تری استفاده کنید قشنگ تر میشه البته هرکاری همینه اگه براش زمان بزارید نتیجه خوبی میگیرید . محدودیت زمان همیشه باعث میشه نتیجه دلخواه اتفاق نیافته امیدوارم شماهم نتیجه دلخواه بگیرید.
در طراحی لباس با آبرنگ خیلی نمیخوایم با مداد رنگی بکشیم چون مقوامون بافت داره و هرچقدر بزنم ممکن بافت را نشون بده البته این ایراد نیست چون جنس خود مقواست ولی نمیخوایم رنگ بیس از بین ببریم اگه بخوایم با گواش کار کنیم و گواش تون خیلی غلیظ باشه ترجیحا از مدادرنگی استفاده نمی کنیم چون برق میندازه ولی الان چون با ابرنگ کار کردیم و رنگمون روحی بود اجازه میده که مدادرنگی بیاریم روی قسمت ها. چون سایه میندازن اینا و انعکاس نور داره میتونیم رنگ هارو با تونالیته های هم خانواده کنار هم استفاده کنیم برای همیین سایه روشن میشه بعضی جاهارم ازاول سفید گذاشتیم چون میخواستیم برق پارچه را نشان بدیم البته چون رنگ پارچه روشن برای همین داریم برق سفیدی را نشان میدهیم اگر پارچه رنگش تیره بود احتیاج نبود همچین نوری به این شدت نشان بدیم .
بگ گراندهای کار خیلی متفاوت بعضی ها دوست ئارن برای پشت کارشون از بیس کارشون استفاده کنن بعضی ها سایه میندازن و بعضی ها هم همینجوری خالی میزارن حالا ما چون دستمون بازداریم با ابرنگ کار می کنیم میتونیم یه کارهایی انجام بدیم و کنار کار را به اصطلاح جلا بدیم و ایده پردازی متفاوت داشته باشیم چون ممکن الان اینجا رنگ مشکی بردارم ولی چون دارم دارم پخشش میکنم رنگ خاکستری بهم میده پس زمینه کارم را این شکلی تمیز میکنم و اینکار میتونه به بهتر دیده شدن کار کمک کنه و الان به صورت لکه است و شما حتی میتونید فرم دلخواه خودتون نشان بدید اینکار باید اخرین مرحله کاریتون باشه که بارنگ لباس یه وقت قاطی نشه و جاهای خالی را با قلموبپوشانید .