فروش کتاب رنگ ایتن

فروش کتاب رنگ ایتن

پیشگفتار فروش کتاب رنگ ایتن: مبحث رنگ یکی از مباحث بسیار مهم آموزش هنر در تمام مقاطع تحصیلی، از کودکستان تا دانشگاه می باشد که به ویژه در آموزش نقاشی همواره مورد توجه استادان هنر قرار داشته است و برای آن برنامه های آموزشی علمی و نظری اساسی و متنوعی در نظر گرفته می شود. متاسفانه، در مدارس و و دانشکده های هنری ایران تا سال های دهه ی پنجاه، برنامه ی دقیق، مستقل و منسجمی در مورد رنگ وجود نداشت و تنها گاهی برخی از استادان که با مدارس مدرن و مهم هنری در کشورهای غربی ارتباط داشتند، می توانستند به منابع تازه دسترسی داشته باشند. در سال ۱۳۴۹، هنگامی که نگارنده دوره ی لیسانس رشته ی نقاشی را به پایان می رساند، از طریق استاد محترم دانشکده ی هنرهای زیبا –خانم سیما کوبان- با نسخه ی انگلیسی کتاب هنر رنگ، اثر ایتن، آشنا شد. این کتاب از مهم ترین آثار آموزشی در باب زیبایی شناسی رنگ است. نگارنده، در آن زمان، از روی علاقه و نیاز تخصصی، با صرف وقت بسیار، کتاب یاد شده را مطالعه کرد و ترجمه ی بخش هایی از آن را همراه با مقدمه ای درباره ی اهمیت رنگ در هنر نقاشی –به صورت ناقص- به چاپ رسانید که به رغم نارسایی های آن، در اندک مدت نایاب شد. در دسترس نبودن کتابی معتبر در زمینه ی زیبایی شناسی رنگ، نگارنده را واداشت تا به ترجمه ی کامل کتاب از متن فرانسه اقدام کند. در این کوشش، کتاب در شکلی نو و زبانی ساده با عنوان کتاب رنگ به چاپ رسید که خوشبختانه با استقبال خوب علاقمندان روبرو شد؛ تا جایی که در سال ۱۳۷۵، ششمین چاپ آن نیز منتشر شد و اکنون نسخه های آن نایاب است. با وجود آنکه بیش از سی سال از انتشار نخستین چاپ کتاب به زبان های آلمانی، انگلیسی و فرانسه می گذرد، همچنان از معتبرترین منابع هنری و رایج ترین کتاب مقدماتی آموزش رنگ به شمار می آید و در مدارس هنری، هنرستان ها و دانشگاه ها مورد استفاده ی هنرمندان و دانشجویان قرار دارد. هر چند در این سال ها کتاب های مهم دیگری نیز در زمینه ی رنگ نگاشته شده است، روش ها و برنامه های آموزشی-هنری طرح شده در این کتاب به گونه ای است که هنر آموزان را قادر می سازد به سهولت و با کم ترین هزینه، آموزه های آن را در عمل به کار گیرد. آموزش های کتاب رنگ به سادگی و با استفاده از مواد و مصالح سنتی مانند گواش، آبرنگ، اکولین یا حتی رنگ و روغن قابل اجراست البته با فراهم شدن وسایل جدید برای مشاهده ی رنگ ها و کسب تجربیات تازه با کمک رایانه ها و چاپگرهای حساس، رسیدن به دریافت های جدید سهل تر شده است که یافته های آن می تواند در مراحل پیشرفته تر تحقیقات و آزمایش های رنگی در اختیار دانشجویان و متخصصان رنگ قرار گیرد. گفتنی است نگارنده که سال هاست عهده دار آموزش مبانی هنرهای تجسمی در دانشکده های هنری ایران است، همواره بخش مهمی از فعالیت های پژوهشی و آموزشی خود را پیرامون مبحث رنگ قرار داده، ضمن مطالعه و آشنایی با روش های آموزشی اساتید معتبر رنگ شناس معاصر، بر مفید بودن الگوهای آموزشی رنگ ایتن برای دانشجویان رشته های هنری و عموم هنرجویان تاکید دارد. پس از چاپ های مکرر کتاب رنگ و نیاز روز افزون هنر پژوهان، دانشجویان و اساتید محترم دانشکده های هنری، ضمن رفع ایرادهای چاپ های پیشین با کمک امکانات فنی تازه، نگارنده ملاحظه نمود بسیاری از تصاویر کیفیت اولیه خود را از دست داده و یا از ابتدا با دقت کافی ارائه نشده است. لذا برای رفع این نواقص، با فراهم نمودن منابع تصویری بهتر، با مراجعه به موزه ها، شخصا با انجام عکاسی از برخی تابلوهای نقاشی مندرج در کتاب که از نظر رنگ بسیار مهم می باشد، تلاش نموده است، منابع تصویری کتاب را که از جنبه های تخصصی رنگ برای آموزش هنرجویان ضروری است اصلاح و تکمیل نماید. فروش کتاب رنگ ایتن

فروش کتاب رنگ ایتن

فروش کتاب رنگ ایتن

مقدمه فروش کتاب رنگ ایتن

دنیایی که ما آن را نظاره می کنیم از دو عنصر مهم تجسمی تشکیل شده است. این دو عنصر عبارت اند از: شکل و رنگ که هر دو لازم و ملزوم یکدیگرند. هر موجودی که در دنیا با چشم دیده می شود، ابتدا جنبه ی شکل و اندازه ی آن احساس می شود و سپس، رنگ آن مورد توجه قرار می گیرد. رنگ ویژگ یبارز هر شیء طبیعی است، چنان که رنگ گل سرخ از دور نگاه هر بیننده ای را به خود معطوف می کند یا از روی رنگ یک میوه می توان فهمید که رسیده یا نارس است. با نگاه به سطح یک فلز، می توان جنس و حتی وزن تقریبی آن را از روی رنگ آن حدس زد. مثلا، رنگ قرمز آهن گداخته ناخودآگاه ما را از لمس کردن آن برحذر می دارد. یک رنگ خاص حتی می تواند، به طور هم زمان، نشان دهنده ی دو مفهوم جداگانه نیز باشد که ارزش های مستقلی دارند، مانند رنگ قرمز که هم علامت آتش هم علامت خون است. بدین ترتیب، اهمیت رنگ در زندگی انسان اگر بیش از شکل و فرم نباشد، کمتر از آن نیست. دانش آموزان در مدارس، از طریق آموزش هندسه با مفاهیم شکل و فرم در طبیعت آشنا می شوند. فرم ها و حجم های هندسی دایره، مربع، مثلث و روابط بین آن ها را می آموزند و با دانش «پرسپکتیو» و مفهوم سطح و حجم نیز آشنا می شوند، اما درباره ی رنگ و نقش و اهمیت آن در زندگی آموزشی نمی بینند. حتی در آموزشگاه ها و دانشکده های هنری –به ویژه رشته های معماری، طراحی محیط و معماری داخلی_ که بیش از سایر رشته ها با مواد و مصالح رنگین سر و کار دارند، به اندازه کافی بدان اهمیت داده نمی شود و در برنامه های آموزشیاین رشته ها تمرین و پژوهشی گنجانده نمی شود. تصور جهان بدون رنگ غیر ممکن است، چرا که رنگ پدیده ای است که در همه جا حضور دارد. ارتباطات به کمک رنگ ها صورت می گیرد و تمام دریافت های عینی از طریق رنگ ها حاصل می شود. دیوارهای سنگی و آجری، کف پوش های رنگانگ، در و پنجره های چوبی و فلزی، رنگ داروها و بسته بندی آنها که با ترکیب شیمیایی آنها مطابقت دارد، با توجه به ارزش های رنگی انتخاب می شوند. در منازل، خیابان ها و پارک ها، گل های رنگارنگ فضاها را رنگین می کنند. سالن های نمایش و دکور تئاتر با توجه به جلوه های رنگی آذین می شوند. در سینما، فضاها و صحنه ها با دقت فراوان به رنگ ها آرایش داده می شوند و بازیگران لباس های رنگارنگ می پوشند و نورافکن های رنگین، با رنگ خود، نمود صحنه ها را تغییر می دهند. موزه ها مملو از گنجینه های هنری رنگین هستند که در آنها رنگ نقش اساسی دارد. به رغم وسعت کاربرد رنگ و حضور و تاثیر آن در زندگی انسان، معمولا افراد به آن توجه کافی ندارند. شاید به خاطر وجود و حضور دائمی رنگ در همه ی حالات و همه ی لحظات زندگی است که اهمیت آن ناشناخته است. در هر حال، انسان پدیده ی رنگ را مانند آفتاب پذیرفته است و می داند که در قسمت مهمی از زندگی روزانه ی خود با آن رو به رو است. با این همه، به رغم بی تفاوتی در برابر رنگ ها، از درک و احساس زیبایی آن عاجز نیستیم.

فروش کتاب رنگ ایتن

فروش کتاب رنگ ایتن

فروش کتاب رنگ ایتن

نویسنده : جوهانز ایتن

مترجم : محمدحسین حلیمی

فروش کتاب رنگ ایتن

فهرست فروش کتاب رنگ ایتن

مقدمه مترجم
کتاب رنگ
مقدمه نویسنده
فیزیک رنگ
واقعیت رنگ و اثر رنگی
هماهنگی رنگ ها
مطابقت ذهنی رنگ ها
نظریه ی طرح رنگ ها
دایره ی رنگ
هفت تضاد رنگ
تضاد ته رنگ (رنگ به خودی خود)
تضاد تاریک و روشن
تضاد سرد و گرم
تضاد رنگ های مکمل
تضاد هم زمان (سیمولتانه)
تضاد اشباع (کیفیت رنگ)
تضاد سطوح (کمیت رنگ)
ترکیب رنگ ها
کره ی رنگ هاو ستاره ی رنگی
هماهنگی و تنوع رنگ ها
فرم و رنگ
اثر فضایی رنگ
نظریه ی امپرسیون رنگ
نظریه ی اکسپرسیون رنگ
تعداد صفحات : ۲۵۱ صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *