۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

پوشش لباس دوره هخامنشیان و صفویان

پوشش لباس دوره هخامنشیان و صفویان

در این مقاله به بحث شیرین پوشش لباس دوره هخامنشیان و صفویان می پردازیم. مد و فشن حال تحت عنوان صنعتی عظیم و با فایده درکل دنیاتبدیل شده‌است.که غول های اقتصادی جهان سرمایه گزاری های کلانی در‌این ارتباط انجام می‌دهند.همینطور ما در تاریخ میهن عزیزمان کشور‌ایران تاریخچه ی عظیمی از نوع پوشش داریم.که در مورد ها تحت به دو عصر  هخامنشی و صفوی می‌پردازیم.

مدل لباس ایرانیان در زمان هخامنشی:

پوشش لباس دوره هخامنشیان و صفویان: ازدیدگاه باستان شناسی پوشش زنان به پیش از تاریخ برمیگردد.یعنی مذهبها را نمیتوان دلیل مهم پیدایش عفاف و حجاب دانست.بر اساس متن های تاریخی عفاف در بیشتر فرهنگ وتمدن ها و ادیان الهی مسيله و عنوانی معمول بوده میباشد. او‌لین بار به کارگیری از چادر در کشور ایران دوران هخامنشیان بوده است .که در اصل زنان دربار و شاهزادگان از انها استعمال میکردند.در پوشش زنان ساکن به نقوشی برمیخوریم که بسیار جالبند. پیراهن های انها پوشی معمولی بلند یا این که دارای راسته چین و استین های کوتاهند. به زنانی دیگر که برمیخوریم از پهلو به اسب سوارند.این زنان چادرانی مستطیل صورت بر روی جامه های خویش افکنده اند که در پایین انها یک پیراهن با دامن بلند و در پایین کلیه ی اینها پیراهن بلندی دیگر تا مچ پا نمابان میباشد.همچنبن در طول مادها هم عفاف و حجاب جامعی با تیتر پیراهنی بلندچین دارو شلوار تا مچ پا و شنلی بلند بر بروی جامه های خویش داشته اند.

پوشش لباس دوره هخامنشیان و صفویان

جامه بلند و پر چینی که در نقش و نگارها می بینیم و شاهها انهارا بر بدن داشته اند لباسهای منحصر به فرد زمان ی هخامنشی بوده اند.و کوروش پاد شاه نخستین این سلسله این جامه هارا از مادها او‌لین سلسله ی اهل ایران برگرفته میباشد. کوروش کل کارکنانش را متقاعد نموده است که‌این لباسهارا بر بدن نمایند.چون معتقد بوده که‌این لباسها عیب های تن را میپوشاند و عموم رابلند بالاترو زیباتر نشان میده این راز به جهت جامه های پراز چین و بسیار بلندی بود که بر روی زمین کشیده می‌شد. جامه های پر چین هخامنشی برای شغل های پر جنب و جوش مثل مسافرت شکار و مبارزه یا این که به صورت کلی برای هر کاری مثل عمل در کارخانه لباس قابل قبولی نبود. به همین انگیزه به هنگام عمل شلوار نیم تنه یا این که به اصطلاح ردا میپوشیدند.این نوع خرقه لباسی عیلامی کهن ترین نوع لباس ملی اهل ایران بوده میباشد. پیش از دوران هخامنشی وجود هیچ شلواری قابل ثابت وجود ندارد.و به مکان شلوار چکمه هایی بلند به پا میکردند. در ان بازه زمانی گرانترین جامه ها رداهای پربهای اهل ایران با بافتی سفت و پراز پولک های طلایی بوده میباشد.در‌این نقش هخامنشی زنی بلند اساس بر صندلی تخت مانندی که پشت مرتفعی دارااست نشسته.پاهایش را روی چهارپایه ای نهاده و گل نیلوفری را در مشت داراست. خرقه این زن جامه دربار هخامنشی میباشد.کلاهش مشابه تاج میباشد که چادری روی ان انداخته اند.در مقابل وی خدمتکاری با موهای بافته شدهحظور دارااست که پرنده ای همچون انچه که بر روی کلاهک طوطیا دان میباشد در اختیار دارااست.این پرنده یا این که وسیله ای زینتی میباشد یا این که وسیله ای برای بازی و یا این که پرنده ای زنده مثل قناری برای وقت گذراندن با یک خانم سرشناس میباشد.

مدل لباس ایرانیان در زمان صفوی:

انچه می گردد ازاثار متوجه شد زنان در زمان ی صفویه دارنده عفاف و حجاب وپوشش خاصی بوده اند.این اشخاص لباسهای فاخری میپوشیدند.لباسهای انها نازک خیس از جامه مردان بوده میباشد. لباسشان از بالا تنه و ذیل تنه جدا از هم نبوده بلکه به طور یکسره و مانند لباسهای مردان صفوی به لحاظ میرسیده میباشد. این لباسها از جلو گشوده و از ماهیچه ی پا تجاوز نمیکرده میباشد.کمرهای لباسهایشان را تنگ نمیبسته اند. استینهای لباسهایشان به دست و بازو چسبیده بوده وتا پشت دستشان کشیده میشده میباشد. کلاه کوچکی به صورت ساختمان بلند به راز میگذاشتند و هرکس به اندازه ی سکو و جایگاه و بضاعتش کلاه خویش را به جواهرات می اراست. برخی ها از ذیل کلاه مقنعه ای ابریشمی به طرف پشت اویزان میکردند.موهایشان را مدام میبافتند.شلوارهایشان همچون مردان بود که تا پاشنه ی پایشان می‌رسید.زنان ارامنه مخصوصا نیم تنه چسبان و بی استین مشابه مردان به بدن میکردند. زنان ثروتمند جواهرات متعددی اویز میکردند از جمله بر گریبان های جامه انها مدام مروارید دوزی می شد. همینطور این زنان بر پره های راست بینی خودنگین های طلا جواهرات میگذاشتند.بازوبندهای طلا و جواهرات و نقره از زیورالات همیشگیشان بود.

پوشش لباس دوره هخامنشیان و صفویان

مد و فشن تاریخ ایران در دوره هخامنشیان و صفویان:

پوشش لباس دوره هخامنشیان و صفویان: مردان اهل ایران به جای شلوار تنبان استر کرده ای که تا قوزک پا می‌رسید میپوشیدند. این پیراهن در طرف راست روی سینه باز  و شکاف آن تا ناف می‌رسید. در بخش پایین از دو طرف شکافته گردیده بود و فاقد یقه بود و حاشیه ی گردن معمولی ای داشت. مردان از روی پیراهن نیم تنه نخی به بدن میکردند که از جلو روی شکم دکمه می‌خورد و دامن ان به روی زانو می‌رسید. پوشیدن قبا نیز معمول بود.پارچه ی ان خیلی نازک و لطیف گزینش می‌شد.البته میانش را بقا پنببه فتیله کشی میکردند.اما کمتر پنبه میدوختند. عموم با شخصیت روی قبا را عوض میکردند ورنگ قبا ثابت نبود و تا لکه دار می شد پوشیدن ان مایه ی خفت بود.روی قبا شالی به کمر میبستند که دو سرش با گل و بوته زربفت گردیده بود. رجال دربار و سپاهیان از کوچک و بزرگ خنجری به کمر داشتند.بزرگان هرچه میتوانستند جواهر قیمتی به انها می اویختند.مردها دستاری با پارچه ی کتانی و یا ابریشمی بر سر داشتند که ان را روی هم میپیچیدند و به ان مندیل میگفتند. این دستار معمولا رنگین بافته می شد و میان بعضی انها نخی رنگین دیده می شد. دستار روحانیان مانند بقیه اجزایشان سپید بود از پشت مندیل بعضی دنباله ای به ارتفاع نیم ساعد اویزان بود.برخی ها نیز کلاه پوست سر میکردند.

پوشش لباس دوره هخامنشیان و صفویان

نکته ای که بسیار شایان توجه و اساسی این میباشد:که در زمانه صفویه اروپاییان از مدلهای لباس ایرانی به کارگیری میکردند.به شکلی که درباریان آن سوی مرز از سوغاتی های اهل ایران که مشتمل بر لباس های اعیونی و قشنگ بودند به کار گیری میکردند.این زمینه نشانگر این میباشد که کشور‌ایران مدام پرچم دار فرهنگ و تمدن و هنر و نام و نشان در کل دنیا بوده است .ولی در‌این عصر غرب تمام دنیای مد و فشن را به دست گرفته میباشد و کل دنیا از ان دیکته میکنند.

برای آموزش خیاطی کلیک کنید.

برای آموزش طراحی لباس کلیک کنید.

برای اموزش های خیاطی و طراحی لباس به سایت هنر پارس مراجعه کنید.
ما برای شما عزیزان و علاقه مندان به هنر خیاطی و طراحی لباس آموزشهای رایگان زیادی را در سایت قرار دادیم تا شما بتوانید با مطالعه و تمرین از این هنر ها لذت ببرید و برای خود و عزیزانتون دوخت لباس و طراحی آن را انجام دهید. مانند: الگوی دامن، یقه آرشال و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس