۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش دوخت یقه کراواتی

آموزش الگوسازی و دوخت شومیز یقه کراواتی آستین رگلان + ویدئو کامل

سلام همراهان گرامی، امروز با آموزش الگوسازی و دوخت شومیز آستین رگلان و یقه کراواتی در خدمتتان هستیم.

برای مدلسازی الگو باید الگوی بالاتنه رو داشته باشیم که می تونیم از الگوی بدون ساسون استفاده کنید یا برای اینکه ساسون سرشانه رو کوچیک تر بشه بجای اینکه کمان یک بیستم دور سینه به اضافه 5/0 سانتیمتر بگیریم یک بیستم دور سینه منهای 2 سانتیمتر بگیرید، وقتی کمان حلقه آستین کوچک تر بشه به واسطه کوچکتر شدن کمان آستین ساسون سرشانه هم کوچیک تر میشه یا اینکه کلا از اول از الگوی بدون ساسون استفاده کنید. در اینجا ساسون سرشانه رو به جایی که بخوایم می تونیم انتقال بدیم، می تونیم به حلقه آستین انتقال بدید یا طبق مدلی که مد نظرتان است انتقال بدیم.

الگوی سرشانه

حالا ما می خوایم این الگو یکم حالت کلوش بگیره و ساسون سرشانه را به قسمت زیر سینه انتقال میدیم و بعد خط سرشانه رو اصلاح کنید، توی الگو هم باید 1 سانتیمتر سرشانه جلو رو کم کنیم که اون رو هم کم می کنیم، قسمت هم که باز شده کاغذ می چسبونیم به عنوان کلوش شدن کارمون که مدلسازی میشه. توی قسمت حلقه آستین پشت هم یک پنس لقی داریم که اون رو هم به قسمت وسط پشت انتقال میدیم و قسمت پنس پشت هم که باز شده کاغذ می چسبونیم. بعد از انتقال ساسون ها میریم سراغ آستین که قسمت راس آستین یا تاج آستینمون تا قسمت مچ آستین خط میکشیم و این تیکه رو جدا می کنیم از مرکز تا لبه آستین.

طریقه رسم آستین با بالاتنه

وقتی می خواید آستین یا بالاتنه رو بکشید حتما نقاط موازنه حلقه آستین و حلقه آستین بالاتنه رو مشخص کنید چون برای طراحی آستین رگلان احتیاج به این نقاط موازنه روی هم الگو آستین و هم بالاتنه داریم. حالا نقاط موازنه حلقه آستین بالاتنه رو روی هم دیگه قرار میدیم و یک تکه کاغذ می چسبونیم و در قسمت پشت هم همین کار رو می کنیم و نقاط موازنه رو روی هم قرار میدیم و یک تکه کاغذ روی آن می چسبانیم. قسمتی که بین سرشانه و آستین خالی هست را یا می تونیم آزادی یا گشادی کار در نظر بگیریم یا می تونیم با قسمت خود بالاتنه طراحی کنیم که از قسمت راس آستین 8 تا 10 سانتیمتر میایم پایین و آستین و بالاتنه رو به هم وصل می کنیم و مدلسازی می کنیم.

یقه کراواتی

طریقه الگوسازی و دوخت شومیز

شومیزی که داریم مدلسازی می کنیم مرکز پیش آن روی دولای بسته است و دکمه و جادکمه نداره، میایم از قسمت گودی گردن 6 الی 8 سانتیمتر پایین میایم و یقه رو باز می کنیم و از قسمت سرشانه هم می تونیم 1 تا 2 سانتیمتر داخل بشیم و یقه رو مجدد طراحی کنیم که این یقه می تونه هفت یا گرد باشه و وقتی یقه رو طراحی کردیم یک دوم حلقه گردن یا یک سوم حلقه گردن را در نظر میگیریم و با خطی به نقاط موازنه وصل می کنیم که می تونیم وسط این خط رو در نظر بگیریم و 1 تا 5/1 سانتیمتر به سمت بالا میریم و مجدد خط را بکشید و قسمت رگلان یکم حالت منحنی داشته باشه، این تیکه که طراحی شده رو از الگو بالاتنه جدا می کنیم و روی پارچه جدا برش می خوره، قبل از بریدن الگو نقاط موازنه رو مجدد علامت بزنید که موقع دوخت به مشکل نخورید و راحت تر باشید، قسمت پیش کار آماده شد.

الگوی نقاط موازنه آستین و حلقه بالاتنه

برای قسمت پشت الگو هم همان کاری که برای پیش انجام دادید برای پشت هم انجام میدیم، نقاط موازنه آستین و حلقه بالاتنه رو روی هم میذاریم و از قسمت راس آستین 8 الی 10 سانتیمتر میایم پایین و سرشانه و حلقه آستین رو مجدد طراحی می کنیم و همان اندازه که از قسمت سرشانه یقه پیش داخل شوید، باید از قسمت پشت هم همان اندازه داخل میشیم و بازی یقه پشت کار می تونه به دلخواه باشه که می تونه خیلی باز باشه یا بسته باشه و ما اینجا به اندازه 4 سانتیمتر پایین میایم و باز می کنیم و علامت می زنیم و یقه را دوباره طراحی می کنیم و یک دوم یقه را مشخص می کنیم و به قسمت نقطه موازنه وصل می کنیم و یک دوم این خط را پیدا می کنیم و به اندازه 1 تا 5/1 سانتیمتر بالا میریم و خط برش را طراحی می کنیم و این تیکه از الگو جدا میشه.

دوخت لبه آستین

اگر طبق عکس، آستین رو نگاه کنید توی قسمت پایین آستین یکم حالت گشادی داره که می خوایم براش لیفه بدوزیم که می تونید این قسمت لبه آستین را یکم حالت گشاتر در نظر بگیرید یا از قسمت کف حلقه کلوش شکل بهش اضافه کنیم و می تونید ساسون قسمت لبه آستین رو کم نکنید و به عنوان گشادی و آزادی توی لبه آستین در نظر بگیرید. آستینی که ما در نظر گرفتین در این آموزش توی قسمت درز وسط بازه، شما می تونید این دوتا تیکه رو جدا در نظر بگیرید که اون مدلسازی قسمت درز باز رو داشته باشید یا اگر نخواستید این دو تا قسمت رو کاملا به هم وصل کنید، فقط تیکه بالا را به عنوان ساسون چرت دوخت بزنید. برای الگوسازی و مدلسازی یقه کراواتی قسمت حلقه گردن پیش و حلقه گردن پشت را با متر ایستاده اندازه می گیریم.

یک خط به اندازه حلقه گردن که اندازه گرفتیم می کشیم، پهنای یقه رو می تونید 4 الی 5 سانتیمتر در نظر بگیرید یا به دلخواه خودتان می تونید پهن تر یا باریک تر بگیرید، یک کادر می کشیم و از یک سمت 1 تا 5/1 سانتیمتر میریم بالا و از طرف دیگه به صورت منحنی به آن وصل می کنیم که این قسمت در حلقه گردن پیش و پشت قرار میگیره، برای قسمت کراواتی یقه همان خط را ادامه میدیم به اندازه 40 تا 50 سانتیمتر ه انتهای کراوات را می تونیم حالت زاویه دار در نظر بگیریم که فرم کراوات رو داشته باشه اگر نه به همین شکل ساده داشته باشید. آستینی که ما در نظر گرفتین در این آموزش توی قسمت درز وسط بازه، شما می تونید این دوتا تیکه رو جدا در نظر بگیرید که اون مدلسازی قسمت درز باز رو داشته باشید یا اگر نخواستید این دو تا قسمت رو کاملا به هم وصل کنید، فقط تیکه بالا را به عنوان ساسون چرت دوخت بزنید.

وقتی که قسمت های کارتان را روی پارچه برش بزنید سردوزهاش رو هم انجام میدید و در قسمت دم دست آستین ما می خوایم لیفه بدوزیم، از قسمت دم دست 10 تا 12 سانتیمتر میایم بالا و علامت می زنیم که وقتی می خوایم لیفه رو بدوزیم صاف دوخته بشه، برای دوخت لیفه ما به دوتا پارچه نوار شکل احتیاج داریم که یکی برای لیفه روی آستین دوخته میشه و یکی هم بندینکی هست که از لیفه رد میشه و به عنوان نمای کار استفاده میشه، این لیفه ای که برای قسمت روی کار بریده میشه به عرض 4 سانتیمتر و طول آن دقیقا به اندازه دور مچ آستین که قراره روی آستین دوخته بشه است اما اون بندینکی که به عنوان پاپیون قراره روی آستین دوخته بشه و تقریبا طول آن 2 برابر قسمت دم دست بریده بشه و عرض 4 تا 5 سانتیمتر در نظر بگیرید.

طریقه دوخت آستین رگلان

الان در قسمت درزی که ما توی آستین رگلان داریم می خوایم که بندینک پاپیونی داشته باشیم که از دم دست آستین تا 10 الی 12 سانتیمتر از درز وسط آستین دوخته میشه و مابقی آستین باز می مونه که برای این قسمت احتیاج به بندینک داریم که می تونه تعداد آن 3 تا باشه یا به دلخواه خودتان کم و زیادش کنید. بندینک ها رو به اندازه عرض 4 سانتیمتر و طول 18 تا 20 سانتیمتر ببرید که اگر بخواهید 3 تا پاپیون داشته باشیم باید 6 تا از این بندینک ها رو آماده کنید. برای دوخت آستین تقریبا 10 تا 12 سانتیمتر به عنوان لیفه گذاشته بودیم را با همان 1 سانتیمتر اضافه دوخت چرخ میشه و بقیه کار که باز هست باید تمیزدوزی بشه که برمیگرده داخل و چرخ می کنیم وقتی تمیزدوزی انجام شد باید قسمت لیفه رو چرخ کنیم و از قسمت بالا آستین تا قسمت سرشانه چرخ می کنیم برای وصل به بالاتنه.

لیفه آستین و طریقه دوخت آن

این لیفه رو هم می تونید روی آستین دوخت بزنید و هم می تونید از پشت آستین دوخت بزنید، وقتی از پشت، این لیفه رو وصل کنید فقط در حد اشاره دو تا خط دوخت روی کار مشخص میشه که ما اینجا از قسمت پشت کار وصل می کنیم، در آستین رو اتو بزنید که باز بشه که کار تمیزتر بشه، برای لیفه هم می تونید دورتادور لیفه رو 1 سانتیمتر با اتو خط اتو بندازید و درز پایین لیفه رو هم به همین شکل دوخته میشه. وقتی که لیفه رو چرخ کردیم حتما ات بزنید، بعد از اینکه این قسمت تموم شد نواری مه به عنوان بندینک برش زده بودیم رو آماده می کنیم و با سنجاق از داخل لیفه ردش می کنیم، برای دوخت بندینک آستین حتما باید تمیزدوزی بشه که هم می تونید یک تا بزنید و از لبه دوخت بزنید و بعد برگردونید یا بندینگ رو به صورت چهار لا تا کنید به سمت همدیگه و از لبه دوخت نیش بزنید.

راهنمای دوخت لیفه آستین و بندینک

لیفه آستین رو اتو زدیم و بندینک رو با سنجاق از لیفه رد کردیم و حالا باید تمیزدوزی دم دست آستین رو انجام بدیم که به همان اندازه ای که براش اضافه دوخت گذاشتیم به همان اندازه برمیگرده به سمت داخل و چرخ میشه و یا می تونید این قسمت رو زانفیکس بذارید که خط راهنما دوخت مشخص بشه و بعد چرخ کنید و قسمت درز پهلو آستین رو هم به همان اندازه 1 سانتیمتر اضافه دوختی که گذاشته بودید چرخ کنید و حتما حواستان باشد که لیفه ها دقیقا روبروی هم قرار بگیرند و بالا و پایین نباشه و بعد هم قسمت دم دست آستین هم تمیزدوزی میشه و برمیگرده به سمت داخل و چرخ میشه. فقط دقت داشته باشید اگر خواستید لیفه رو از داخل بدوزید دقت کنید که قسمت کنار درز لیفه جا دکمه بزنید که بتونید بندینک رو ازش رد کنید یا حلقه های فلزی که روی کت ها و بارونی ها استفاده میشه بزنید که بندینک ها راحت ازش رد بشه. بندینک را داخل درز روی آستین میذاریم و دوخت میزنیم و دومی رو هم دقیقا روبروی همان بندینک بذارید و چرخ کنید و فاصله بین بندینک ها هم دست شماست که چقدر فاصله داشته باشه.

نحوه اتصال آستین رگلان به بالاتنه

نحوه وصل آستین رگلان به بالاتنه به این شکل است که درز پهلو دوخته نمیشه و به صورت دور تا دور به بالاتنه وصل میشه، اینجا چون مدل آستینی که انتخاب کردیم مدلدار بود باید آستین کامل دوخته میشد که حالا مثل آستینی که حالا مثل آستین معمولی به بالا تنه وصل میشه، دقیقا کاری که توی آستین انجام دادیم توی بالاتنه هم باید انجام بدیم که درزهای پهلو دوخته میشه و بعد از اینکه درز پهلو دوخته شد آستین رو وصل می کنیم.

دوخت یقه کراواتی

طریقه دوخت درز پهلو

برای دوخت درز پهلو دقیقا از دو قسمت حلقه پیش و پشت روی همدیگه قرار میگیره در نتیجه لبه پایین کار هم قرار میگیره و اتو می زنیم و بعد آستین داخل بالاتنه میره و وصل میشه. هم بالاتنه آماده ست و هم آستین و درزهای پهلو بالاتنه و آستین هم دوخته شده که این دو تا درز را روی هم قرار میگیره و نقاط موازنه رو هم که علامت زدیم کاملا روی همدیگه قرار میگیره و تا حلقه گردن در قسمت پشت و در قسمت پیش قرار میگیره و دورتادور چرخ می کنیم.

یقه موقع برش دوبل بریده میشه و یکی از این لایه ها رو لایی چسب می چسبونیم و وقتی لایی چسب رو چسبوندیم دورتادور یقه رو به جز قسمتی که به حلقه گردن بالاتنه وصل میشه را چرخ می کنیم و قسمتی که قراره به حلقه گردن بالاتنه وصل بشه رو علامت بزنید و بعد از چرخ کردن تمام دوخت های دورتادور کراوات رو باید سبک کنیم و از قسمتی که باز مونده برمی گردونیم و اتو می زنیم.

بعد از اینکه یقه آماده شد وسط یقه کراواتی رو پیدا کنید و چرت بزنید و وسط پشت یقه بالاتنه رو هم پیدا کنید و چرت می زنیم، قسمت وسط یقه که لایی خورده رو میذاریم روی قسمت وسط حلقه گردن بالاتنه و دورتادور را شروع می کنیم یک قسمت رو وصل می کنیم و وقتی وصل کردیم درزی که دوخته شده به داخل یقه برمیگرده و لبه دیگه که با همون 1 سانتیمتر جادوخت برمیگرده روش و چرخ می کنیم. بعد از دوخت یقه قسمت پایین کار رو به همان اندازه ای که اضافه دوخت گذاشتید دور تا دور چرخ می کنیم. مرسی که همراهمان بودید اگر از این آموزش لذت بردید این پست رو با دوستانتان به اشتراک بذارید و اگر این شومیز رو دوختید حتما عکس هاش رو برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس