مقالات

مبانی طراحی لباس

در این مقاله مبانی طراحی لباس رو براتون گذاشتیم با ما همراه باشید. اگر همیشه دلتان می خواست کاری در زمینه  طراحی لباس انجام دهید اما فکر می کنید مهارت و استعداد آن را ندارید، آموزشگاه طراحی لباس هنرپارس به شما می گوید:

شما می توانید طراحی لباس انجام دهید، پیش تر درباره ی مسائل مرتبط با طراحی لباس مثل استایل، آیتم رنگ، نوع پارچه و جزئیات آن تصمیم گیری می کنید. هنگام خرید و انتخاب استایل هایی که جزئیات دلخواه شما را داشته باشد نیز تصمیمات مشابهی می گیرید. (البته در صورتی که بتوانید آن ها را پیدا کنید!)

عناصر و مبانی طراحی لباس

جزئیاتی که برای تمایز استایل خود استفاده خواهید کرد عبارت است از:

  • شکل گردن و یا یقه لباس
  • طول، شکل و تمامیت آستین ها (با یا بدون سرآستین)
  • شکل، طول و تمامیت دامن
  • شکل، طول و تمامیت یک تاپ یا بلوز

ردیف اول از چپ به راست: آستین کوتاه – آستین گشاد – آستین تمام

ردیف دوم از چپ به راست: یقه شال- یقه پیتر پن- یقه هفت

با ترکیب این عناصر در سبکی”ترکیبی و متناسب”، شما استایل های نامحدودی در طراحی لباس ایجاد خواهید کرد. مثلا  از ترکیب یقه شال با بلوز آستین کوتاه یا آستین گشاد با بلوز یقه ی هفت استفاده کنید.

از چپ به راست: بلوز آستین کوتاه با یقه شال- بلوز یقه هفت با آستین گشاد

ساسون ها و درزهای شکل دهی نیز می توانند به عنوان عناصر طراحی لباس استفاده شوند- درزهای کارور و سرشانه یا خط باسن جزئیاتی هستند که به طور رایج در طراحی لباس استفاده می شوند و به لباس شکل و تناسب می دهند. ((جا دوخت مقداری پارچه ی اضافی است که برای ایجاد راحتی در حرکت یا به خاطر استایل لباس قرار داده می شود. جا دوخت مناسب (راحتی در پوشیدن) حداقل فضای مورد نیاز برای راحتی و حرکت در لباس است که  معمولاً ۱ – ۱ ½ اضافه تر از اندازه بدن است. استایل آسان (طراحی آسان) نوعی طراحی دیگر است که برای ایجاد استایل مورد نظر استفاده می شود (مانند یک دامن تمام یا آستین تمام، یا دور کمری بزرگتر)). برای ایجاد راحتی در حرکت، پلیسه و چین به طراحی لباس خود اضافه کنید. یک برش باریک بدن را لاغرتر نشان می دهد و متناسب تر است. با “ترکیب و تناسب” عناصر مختلف، شما می توانید تقریبا استایل های نامحدودی در طراحی لباس ایجاد کنید.

مبانی طراحی لباس: حتی ساده ترین لباس نیز می تواند بسته به جزئیات استایلی که انتخاب می کنید، ظاهر متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال هردو لباسی که در بالا مشاهده کردید دارای دور کمر، استایل متناسب و خط کمر یکسان هستند. اما تفاوت در رنگ، طرح و موقعیت قرارگیری ساسون ها( ساسون کنار در مقابل ساسون گردن) باعث شده دو ظاهر کاملا متفاوت ایجاد شود. یکی آستین دارد، دیگری بدون آستین و دارای شیرازه های متضاد است. شما می توانید با حذف یا اضافه کردن آستین برای هرکدام از لباس ها ظاهر جدیدی ایجاد کنید. تمام کاری که در طراحی لباس انجام می شود، کنار هم قراردادن عناصر ساده در ترکیب های متنوع است. تنها با تغییر چند عنصر می توانید استایل کاملا جدیدی داشته باشید.

شما می توانید با استفاده از همان لباس ساده و ابتدایی و اضافه کردن جزئیات متفاوت، یکی از موارد زیر را ایجاد کنید:

  • یک لباس آستین کوتاه(cap-sleeve) با یک کمربند اریب به پهلو
  • یک تاپ پر چین با دامنی صاف
  • یک لباس خیال برانگیز که چند کیلو لاغرتر نشان می دهد!
  • یک تاپ و دامن پلو( یا یک لباس یک دست از جنس پلو( peplum) ایجادکنید، ظاهر ها مشابه اما شیوه ی دوخت متفاوت است.)

همه ی لباس ها بر اساس سبک تناسبی که در بالا ذکر شد طراحی لباس می شوند، فقط جزئیاتی که به آن ها اضافه می شود باعث تفاوت آن هاست. شما با اضافه کردن یک دامن پیله دار، آستین کامل یا سرآستین می توانید سبک های نامحدودی را ایجاد کنید. با تقسیم لباس به تاپ و بلوز و ست کردن آن ها با دامن و شلوار گزینه های بیشتری از نظر استایل، طراحی لباس در اختیار خواهید داشت.

الهام بخش خود را پیدا کنید

شما می توانید برای پیدا کردن الهام بخش طراحی خود به طرح های قدیم، دیگر فرهنگ ها یا آخرین مجلات مد نگاهی بیاندازید. طراحی لباس خود را مستقیما از طراحان دیگر کپی نکنید، به خصوص اگر قصد فروش تولیدات خود را دارید. اما روی جزئیات مورد علاقه اتان تمرکز کنید و سعی کنید آن ها را در طرح های خود بگنجانید. این جزئیات می تواند چیز های ساده ای مثل شکل دور یقه، پوشش دادن بالاتنه با پارچه، پیلی دامن یا هرچیز دیگری باشد که چشم شما را بگیرد (این جزئیات می توانند در طراحی لباس شما، نیز برای دیگران چشم گیر باشند!).

 من عاشق لباس های تاریخی هستم ، اما برای من دنبال کردن سبک قدیمی خیلی سنتی است و ترجیح می دهم از مدل آستین، دور یقه یا شکل دامن آن لباس ها به عنوان الهام بخش طراحی لباس خودم استفاده کنم.

 من عاشق لباس های قومیتی نیز هستم ، اما دلم نمی خواهد این گونه به نظر برسد که یک لباس محلی پوشیده ام.  به راحتی می توان از شیوه ی دوخت و دیگر جزئیات تزئینی این لباس ها در یک تاپ یا لباس ساده استفاده کرد.(استایل پوشیدن لباس)

مثلا لباسی که در زیر مشاهده می کنید یک لباس دو تکه از دهه ی ۲۰ میلادی است و الهام بخش طراحی لباس من است. من یقه ی باز و آستین های مخروطی و به خصوص چین های سمت چپ و پایین کمربند باریک این لباس را دوست دارم.

لباسی که در زیر مشاهده می کنید تونیک سنتی مردان هندی به نام کورتا( kurta) است. این لباس دارای یقه ای ایستاده و آستین های یک پیراهن معمولی است اما چین های کناری مورد علاقه ی من را نیز دارد. همچنین سجاف نامتقارن این لباس ویژگی بسیار مدرنی است.

من با استفاده از دو استایل بالا و به کار بردن عناصر هر دو استایل، دو تونیک متفاوت ایجاد کردم. ظاهر مدل سمت چپ بیشتر شبیه به کورتا مردانه است اما دور یقه ی آن زنانه تر است و آستین های مخروطی مدل دهه ی ۲۰ میلادی را دارد. مدل سمت راست با توجه به لباس اصلی است و قد آن از تونیک کوتاه تر و دارای سجاف نامتقارن کورتا است. این کار باعث شد مجبور شوم کمربند را نیز به بالای باسن منتقل کنم.

 

ام از طراحی تونیک هایی که من دوختم کپی نیستند اما عناصر طراحی لباس آن ها برگرفته از مدل های تاریخی و قومی است.

طراحی لباس را چطور شروع کنیم

  بنابراین، چگونه می توانید طراحی لباس خود را شروع کنید؟ فقط شروع به کشیدن طرح کنید! هنگام جستجو در مجلات وقتی می بینید یک فرد مشهور لباسی را پوشیده که شما عاشقش هستید، سریع طرح آن را بکشید یا هنگام تماشای برنامه ی تلویزیونی یا فیلم سینمایی از جزئیات یادداشت بردارید.  سپس با کنار هم قراردادن آن جزئیات یک طرحی لباس انجام دهید! در کار طراحی لباس آزمون و خطای زیادی وجود دارد زیرا برخی عناصر کنار هم خوب اند و برخی نیستند، اما سعی نکنید تمامی جزئیات مورد علاقه اتان را در یک طراحی لباس پیاده کنید زیرا باعث سردرگمی می شود و تمرکز خود را از دست خواهید داد. اما تمام کاری که شما باید انجام دهید طراحی لباس است، ترکیب های مختلف عناصر را امتحان کنید تا به طرح لباس دلخواه خود برسید.

 آموزشگاه طراحی لباس، هنرپارس برای کمک به شما در کشیدن طرح هایتان نمونه هایی از طراحی لباس خود تهیه کرده است که با ارائه نسبت مناسب و ترسیم حرکت، طراحی استایل شما را خیلی آسان تر می کند، برای مشاهده تصویر زیر را کلیک کنید.

قدم بعدی در مبانی طراحی لباس چیست؟

شما قبل از اجرای طرح های خود، ابتدا باید یک الگوی اولیه ی(block) کاملا متناسب خود داشته باشید.

وقتی شما یک الگوی اولیه کاملا متناسب داشته باشید، هرچه که طراحی و ایجاد کنید مثل دستکش اندازه خواهد بود.

طراحی لباس را با یک الگوی تجاری متناسب شروع کنید. وقتی تغییرات لازم را روی الگوی متناسب ایجاد کنید دیگر نیاز به تغییر مجدد نخواهید داشت. برای آموزش الگو سازی و سایز پک اینجا را کلیک کنید

Recent Posts

آموزش الگوی بدون پنس

امروز قصد داریم در سری آموزش رایگان الگوسازی و خیاطی، آموزش الگوی بدون پنس رو…

2 هفته ago

آموزش الگوی آستین شومیزی

بعد از رسم الگوی شومیزی در آموزش خیاطی میریم سراغ رسم الگوی آستین شومیزی. برای…

2 هفته ago

آموزش الگوسازی و دوخت یقه کرواتی

برای الگوسازی و دوخت یقه کرواتی شما میتونبد شما میتونید از قسمت وسط جلوی یقه…

2 هفته ago

آموزش طراحی لباس عروس روی کاغذ گراف

سلام خدمت شما همراهان خوب آکادمی پارس طراحی لباس عروس روی کاغذ گراف داریم این…

2 هفته ago

آموزش طراحی لباس عروس

امروز صفر تا صد یک طراحی لباس عروس رو با ما همراه باشید. طراحی لباس…

2 هفته ago

آموزش طراحی لباس با آبرنگ

سلام  خدمت هنرجویان خوب اکادمی پارس  کاری که  میخوایم الان باهم دیگه انجام بدیم یه…

2 هفته ago