۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش پارچه شناسی

آموزش پارچه شناسی

آموزش پارچه شناسی به صورت تخصصی باید در دوره های طراحی لباس مطرح شود. هنرجویان با شناخت فنی و کاربردی پارچه در طراحی لباس موفق تر عمل خواهند کرد. در این دوره تقسیم بندی های پارچه مطرح می شود. پارچه ها به طور کلی به پارچه هایی با الیاف طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. در تقسیم بندی های پارچه بر اساس جنسیت آنها می توان به پارچه های نخی، پلی استر، ویسکوز ریون، لنین، لاکرا، جیر، چرم طبیعی و مصنوعی، کتان، ابریشم، جین و ……… اشاره کرد. هر کدام از این پارچه ها راه های تشخیص خود را دارند و هر کدام برای نوعی از لباس مناسب خواهند بود.

شناخت خصوصیات پارچه و نحوه نگهداری و اتود کردن آن در طراحی لباس بسیار اهمیت دارد. هنرجویان در این دوره به شناخت پارچه های صنعت نساجی پرداخته و به یادگیری خصوصیات آنان خواهند پرداخت. مثلا برای طراحی لباس شب زنانه از نوع پارچه هایی استفاده خواهد شد که جلوه های زیبا و به راحتی و نرمی بر روی بدن قرار بگیرد استفاده می شود. هنرجویان باید در هنگام طراحی به نوع پارچه و طرح های آن توجه کند تا در ارائه نهایی کار با مشکل روبرو نگردد.

در پارچه شناسی اصطلاحاتی هم چون قابلیت ارتجاعی، کش سانی و ….. وجود دارد که در این دوره به اموزش این اصطلاحات خواهند پرداخت. هنرجویان مهارت های شناخت پارچه ها و خصوصیات آنان را پیدا می کنند و در تولیدات انبوه نیز می توانند با انتخاب پارچه مناسب از صنعت نساجی به ارائه طراحی های خود بپردازند. اصولا طراح لباس موفق با پارچه های صنعت آشنایی دارد و تمامی خصوصیات آنان را در طراحی های خود لحاظ می کند.

یکی دیگر از مباحث پارچه شناسی شناخت بافت پارچه است. به این معنی که در هنگام طراحی پارچه از چه بافتی برای آن استفاده شده و این بافت و حالت پارچه در لباسی که طراحی شده به چه شکل به نمایش در خواهد آمد. بافت های پارچه خود در نوع طرح پارچه و استحکام و حتی نوع برش و دوخت آن نیز تاثیر خواهد داشت. گاهی انتخاب نادرست پارچه ای با بافت منحصر به فرد طراحی لباس را در مرحله برش و دوخت دچار مشکل می کند و در نهایت زیبایی را از طرح خواهد گرفت.

آموزش پارچه شناسی

مبحث دیگری که در پارچه شناسی مطرح می شود نوع رنگرزی پارچه خواهد بود. نوع رنگرزی پارچه و الیاف در نتیجه نهایی تاثیر زیادی خواهد داشت. هنرجویان با مهارت شناخت نوع رنگرزی پارچه به انتخاب های درست در طراحی های خود دست خواهند زد.

نحوه شستشو و نگهداری پارچه نیز از مواردی است که هنرجویان به آن مهارت پیدا می کنند. هنرجویان به عنوان طراحان لباس با در نظر گرفتن پارچه ی مناسب به طراحی می پردازند. یعنی در ابتدای کار به انتها و نتیجه کار باید توجه داشته باشند تا طرحی را ارئه دهند که قابلیت اجرا داشته باشد.

دوره پارچه شناسی آکادمی بین المللی هنر پارس با حضور اساتید دانشگاهی و با تجربه صنعت پارچه تمامی مهارت های شناخت پارچه را به هنرجو آموزش داده و وی را در حرفه ای بودن به مقصود مورد نظر می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس