۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

نرم افزار ایلوستریتور

نرم افزار ایلوستریتور

با معرفی نرم افزار ایلوستریتور Adobe Illustrator از آکادمی پارس خدمت شما همراهان همیشگی هستیم. Adobe Illustrator یک ویرایشگر گرافیکی وکتور است که شرکت Adobe Systems آن را تولید و عرضه کرده است. آخرین ورژن آن که Illustrator CC 2017 نام دارد، نسل بیست و یکمِ خط تولید آن است .

نرم افزار ایلاستریتور

ورژن های ۱ تا ۱٫۶ Illustrator (88):

نرم افزار ایلاستریتور ،اولین بار در دسامبر سال ۱۹۸۶ برای Apple Macintosh جهت تجاری کردن نرم افزار توسعه فونت داخلی شرکت ادوبی و فرمت فایل PostScript تولید شد . Adobe Illustrator، محصولی مشابه Adobe Photoshop است . فتوشاپ اساسا برای دستکاری تصاویر دیجیتال و سبک های واقع گرایانه از تصویرسازی کامپیوتری کاربرد دارد ، ولی ایلاستریتور در زمینه های طراحی گرافیک ،حروف چینی و لوگو فعالیت دارد . در تبلیغات مجلات قدیمی (مجلات تجاری طراحی گرافیک مانند Communication Arts) این محصول به عنوان “the Adobe Illustrator” معرفی شد . Illustrator 88 که نام ورژن ۱٫۷ می باشد ، در سال ۱۹۸۸ ارائه شد و ابزارها و قابلیت های جدید بسیاری را همرا داشت .
ایلاستریتور
ورژن های ۲ تا ۶:

گرچه در طی اولین دهه ، شرکت Adobe نرم افزار ایلاستریتور را غالبا برای مکینتاش تولید کرد ، اما گهگاهی از دیگر پلتفرم ها هم پشتیبانی می کرد . در اوایل دهه ۱۹۹۰، شرکت ادوبی ورژن هایی از ایلاستریتور را برای پلتفرم های NeXT، Silicon Graphics و Sun Solaris عرضه کرد ، اما به خاطر مقبولیت پایین بازار ، متوقف شدند . اولین ورژن Illustrator برای ویندوز که ورژن ۲٫۰ بود ،در اوایل سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد ولی با شکست مواجه شد . نسخه بعدی ویندوز که ورژن ۴ بود به خاطر شبیه بودن زیاد به Illustrator 1.1 به جای ورژن Macintosh 3.0 مورد انتقاد قرار گرفت و قطعا نمی توانست با محبوب ترین بسته تصویرسازی ویندوز یعنی CorelDraw برابری کند (ورژن های ۲ و ۴ برای مکینتاش عرضه نشدند – دومین نسخه برای مکینتاش، Illustrator 88 نام داشت که سال عرضه شدنش بود. برای ویندوز هم ورژن ۶ وجود نداشت) . البته ورژن ۴ اولین ورژن از ایلاستریتور بود که از ویرایش در حالت پیش نمایش پشتیبانی می کرد که تا زمان عرضه نسخه ۵ در سال ۱۹۹۳، برای مکینتاش ارائه نشد . ورژن ۶، آخرین نسخه حقیقی Illustrator برای مکینتاش بود. در نسخه های بعدی، محیط کاربری آن به شدت تغییر کرد تا بیشتر با ویندوز همخوانی داشته باشد و بین دو پلتفرم هماهنگ باشد . این تغییرات تا ورژن CS6 باقی ماندند، زمانی که گام های کوچکی برای بازگرداندن ظاهر محیط کاربری برنامه به سمت Mac برداشته شد .

نرم افزار ایلوستریتور
نرم افزار ایلوستریتور

ورژن های ۷ تا ۱۰:

با معرفی Illustrator 7 در سال ۱۹۹۷، شرکت ادوبی تغییراتی اساسی در محیط کاربری از نظر ویرایش Path داد (و همچنین همگرا کردن محیط کاربری با Adobe Photoshop) و بسیاری از کاربران تصمیم گرفتند از همان نسخه قبلی استفاده کنند. Illustrator همچنین شروع به پشتیبانی از TrueType کرد و توانست بطور موثر، جنگ بین PostScript Type 1 و TrueType را خاتمه دهد. ایلاستریتور هم مانند فتوشاپ شروع به پشتیبانی از پلاگین ها کرد و به سرعت قابلیت های آن را گسترش داد. با برابری حقیقی محیط کاربری بین نسخه های مکینتاش و ویندوز از ورژن ۷ به بعد، طراحان بلاخره توانستند کارهایشان را در ایلاستریتور استانداردسازی کنند. شرکت Corel هم CorelDraw 6.0 را در اواخر سال ۱۹۹۶ برای مکینتاش عرضه کرد، اما دیگر دیر شده بود. طراحان معمولا Illustrator، corelDRAW یا Free Hand را ترجیح می دادند که بستگی داشت کدام را زودتر یاد گرفته بودند. به عنوان مثال، در Free Hand قابلیت هایی هست که هنوز در Illustrator وجود ندارد (درصد بالاتر مقیاس دهی، ویژگی Find and Replace پیشرفته، ویرایش گوشه های گرد بطور گزینشی ، استخراج یا پرینت کردن موضوعات انتخاب شده و غیره). شرکت Aldus یک مقایسه معروف بین نرم افزار Freehand خودش، Illustrator و CorelDraw انجام داد و تنها نکته مثبت Draw این بود که سه نمای Clip Art مختلف از لوالمعده انسان داشت.

نرم افزار ایلوستریتور

شرکت Adobe در سال ۱۹۹۴ شرکت Aldus را به خاطر PageMaker وارد کرد. به عنوان بخشی از این معامله، کمیسیون تجاری فدرال یک شکواییه برای شرکت Adobe Systems در ۱۸ اکتبر ۱۹۹۴ صادر کرد و دستور واگذاری نرم افزار Freehand را داد تا کاهش رقابت به دلیل انجام این معامله به خاطر نرم افزار Illustrator شرکت ادوبی را جبران کند. در نتیجه، شرکت Macromedia در سال ۱۹۹۵ نرم فزار Freehand را از توسعه دهنده اصلی آن یعنی شرکت Altsys خریداری کرد و توسعه آن را تا سال ۲۰۰۴ ادامه داد.

با ظهور اینترنت، تفاوت بین نقاط قوت Photoshop و Illustrator مشخص شد. نرم افزار ایلاستریتور بهبود پیدا کرد تا از انتشار برای وب، پیش نمایش پیکسل سازی، PDF و SVG (Scalable Vector Graphics) پشتیبانی کند. شرکت Adobe یکی از اولین توسعه دهندگان SVG برای وب بود و نرم افزار Illustrator فرمت SVG را از طریق پلاگین SVG File Format ذخیره می کرد. با استفاده از Adobe SVG Viewer (ASV) که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد، به کاربران اجازه میداد تصاویر SVG را در بیشتر مرورگرهای اصلی مشاهده کنند تا اینکه در سال ۲۰۰۹ تولید آن متوقف شد. پشتیبانی محلی از فرمت SVG تا زمان عرضه Internet Explorer 9 در سال ۲۰۱۱، در تمام مرورگرهای اصلی پشتیبانی نمیشد. ورژن ۹ شامل یک ویژگی Tracing یا ردیابی بود که مشابه با محصول متوقف شده Adobe به نام Streamline بود.

نرم افزار ایلوستریتور

نرم افزار ایلوستریتور

ایلاستریتور

ورژن های CS تا CS6:

نرم افزار Illustrator CS (ورژن ۱۲) برای سیستم عامل های Mac OS X و Microsoft Windows موجود بود . این نسخه آخرین ورژن برای Mac بود که بطور محلی روی پردازنده های Intel اجرا نمیشد. برخی از ویژگی های جدیدی که در Illustrator CS وجود داشتند شامل Live Trace، Live Paint، یک Control Palette و Workspace های اختصاصی بود. ویژگی Live Trace اجازه تبدیل تصاویر Bitmap به Vector Art را می دهد و قابلیت های قبلی Tracing را بهبود بخشید است. Live Paint به کاربران اجازه می دهد بطور انعطاف پذیرتری موضوعات را رنگ آمیزی کنند، مخصوصا آنهایی را که با هم تداخل دارند. در همان سالی که CS عرضه شد، شرکت Adobe Systems اعلام کرد که طی توافقنامه ای، شرکت Macromedia را در یک مبادله بورس به مبلغ حدود ۳٫۴ میلیارد دلار خریداری کرده است و تشکیلات عملیات، شبکه و پشتیبانی از مشتری دو شرکت را مدتی بعد با هم ادغام کرد. شرکت Adobe اکنون نرم افزار Freehand به همراه تمام خط تولید شرکت Macromedia را در اختیار داشت و در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که توسعه و به روزرسانی برنامه Freehand را متوقف خواهد کرد. به جای آن، شرکت Adobe، ابزارها و پشتیبانی لازم برای تسهیل انتقال به Illustrator را فراهم خواهد کرد.

ورژن CS3 شامل یک سری آپدیت های محیط کاربری برای Control Bar، قابلیت تراز کردن نقاط انفرادی، مناطق Crop چندگانه، پنل Color Guide و ویژگی Live Color به همراه ویژگی های دیگر بود. ورژن CS3 در ۲۷ مارس سال ۲۰۰۷ عرضه شد.

نرم افزار ایلوستریتور

ورژن CS4 در اکتبر سال ۲۰۰۸ عرضه شد. این نسخه شامل بهبودهای متنوعی برای ابزارهای قدیمی بود و همچنین یک سری ابزارهای جدید را از نرم افزار Freehand وارد کرد. قابلیت ایجاد چندین Artboard، یکی از مهمترین ویژگی های CS4 است که از Freehand گرفته شده است. Artboard ها به کابر اجازه می دهند تا چند نسخه از یک اثر را در داخل یک سند ایجاد کند. ابزارهای دیگر شامل قلموی Blob است که اجازه می دهد چند ضربه قلمو که با هم تداخل دارند، به راحتی با یکدیگر ترکیب شوند و همچنین یک ابزار revamped gradient که اجازه دستکاری رنک به طور عمیق تر و همچنین شفافیت در Gradient ها را می دهد. ورژن CS5 در آوریل سال ۲۰۱۰ عرضه شد. به همراه بهبود تعدادی از کارایی های موجود، ویژگی های نرم افزار Illustrator CS5 شامل یک ابزار Perspective Grid است که از Freehand گرفته شده است، یک قلموی Bristle (برای ضربه های طبیعی تر و نقاشی مانند قلمو) و یک آپدیت جامع برای ضربات قلمو بود که Adobe به آنها به عنوان “Beautiful Strokes” اشاره می کند. ورژن CS6، شانزدهمین نسل Adobe Illustrator بود. Adobe ویژگی های بسیار بیشتر و چندین اصلاحیه برای باگ ها ارائه کرد، مانند محیط کاربری جدید، پنل های لایه، کدهای RGB و Color Ramp برای افزایش عملکرد. ورژن CS6 در ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۲ عرضه شد.

نرم افزار ایلوستریتور

ورژن CC:

به همراه Creative Cloud (در نتیجه تغییر استراتژی عرضه Adobe)، نرم افزار Illustrator CC عرضه شد. این ورژن (هفدهمین نسخه) اولین نسخه ای بود که به همراه نرم افزارهای دیگر Creative Suite، تنها به صورت خدمات اشتراک ماهانه فروخته میشد . این ورژن به عنوان قسمتی از Creative Cloud بهبودهای زیادی از نظر رنگ، فونت و همگام سازی تنظیمات برنامه، ذخیره کردن سند در فضای ابری و ادغام با Behance  (یک شبکه مشارکتی خلاقانه) و همچنین ویژگی های دیگری مانند ابزار Type با سازگاری لمسی بهتر، استفاده از تصاویر در قلموها، استخراج CSS و بسته بندی فایل ها داشت.

نرم افزار ایلوستریتور

نرم افزار ایلوستریتور

علامت تجاری نرم افزار ایلاستریتور:

از شروع ورژن ۱٫۰، شرکت Adobe تصمیم گرفت مجوز یک عکس از تابلوی “تولد ونوس” اثر ساندرو بوتیچلی را از آرشیو Bettmann خریداری کند و قسمتی که شامل چهره ونوس است را به عنوان تصویر تجاری نرم افزار Illustrator استفاده کند . وارناک یک تصویر از دوره رنسانس را در نظر داشت تا دیدگاهش از PostScript به عنوان یک انقلاب رنسانس جدید در تولید را القا کند و از نظر لانی سیمور کوهن ، یکی از کارمندان ادوبی که مسئول بازاریابی اولیه بود ، گیسوان آبشار مانند ونوس ، بهترین وسیله برای نشان دادن قدرت Illustrator در ردیابی منحنی های نرم روی تصاویر منبع Bitmap بود . در طی سال ها ، بازگردانی این تصویر از صفحه آغاز و بسته بندی Illustrator بیشتر stylized شد تا نشان دهنده ویژگی های اضافه شده به هر ورژن باشد .

تصویر ونوس در Illustrator CS (11.0) و CS2 (12.0) توسط یک گل stylized شده جایگزین شد (البته هنوز هم از طریق قابلیت Easter egg در دسترس است) تا با تصویر طبیعت مربوط به Creative Suite همخوانی داشته باشد. در CS3، ادوبی دوباره علامت تجاری محصول را به بلوک های ساده رنگی به همراه دو حرف اختصاری تغییر داد که شبیه جدول تناوبی عناصر است. نرم افزار ایلاستریتور با حروف Ai به رنگ سفید در یک پس زمینه نارنجی نشان داده شد (رنگ های نارنجی و زرد از زمان ورژن ۴، طرح های رنگی اصلی علامت تجاری ایلاستریتور بودند) . آیکن CS4 تقریبا کاملا یکسان است ، تنها کمی فونت و رنگ آن فرق دارد که خاکستری تیره است . آیکن CS5 نیز تقریبا همان است، اما این بار لوگوی آن مثل لوگوی دیگر محصولات CS5، مانند یک جعبه است و رنگ حروف Ai هم زرد روشن است. در CS6 کمی تغییر کرد و جعبه آن قهوه ای شد و کادر و حروف آن زرد شد .
نرم افزار ایلاستریتور

سازگاری ایلاستریتور:

سازگاری با Inkscape : فرمت محلی نرم افزار Inkscape، SVG (Scalable Vector Graphics) است که در ایلاستریتور پشتیبانی می شود، اما هر دو به طور ۱۰۰ درصد سازگار نیستند. Inkscape همچنین قابلیت استخراج به فرمت های PS، EPS و PDF را هم دارد که ایلاستریتور می تواند این فرمت ها را بخواند .

نویسنده: حسین ارکان زاده

لطفا مقالات و آموزش ها را با دوستانتان از طریق پنل پایین به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس