۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش الگوسازی و دوخت یقه و سجاف

سلام در این ویدئو آموزشی همراه ما باشید برای آموزش یقه و سجاف.

مدلسازی یقه

برای اینکه بخوایم شروع کنیم مدلسازی رو انجام بدیم، اول پایه ی الگومونو ردیف می کنیم، پایه ی الگومون عبارتند از یک پیش و یک دوم پشت تو همین حالت که آماده شد شروع می کنیم اول قسمت یقه رو برای کشیدن یقه مون انگلیسی سرخود هستش.

حتما حتما اول باید یک لقی به اندازه 6 میلی متر در قسمت گودی گردن در یک سوم یقه طراحی کنیم، رسم کنیم بعد این پنس رو ببندیم به عنوان لقی یقه.

بعد از اینکه پنس رو بستیم شروع می کنیم طرح کل یقه رو بکشیم، برای این کار حتما باید گودی یقه رو قیچی کنیم که بتونیم اینجارو جمعش کنیم به این حالت.

یقه رو که بستیم لقیش رو علامت بسته شدن بر روی آن می زنیم که متوجه بشیم که لقی یقه رو بستیم.

علامت یقه رو، بازی یقه رو از اوج شانه(اینجا اوج شانه ماست)خط شکست یقه رو می کشیم.(این خط، خط شکست یقه‌است)

حالا برای اینکه یقه مونو راحت تر بتونیم طراحی بکنیم میایم پنل عصاییمونو کاملا جداش می کنیم که راحت تر بتونیم پنس سرشانه رو ببندیم و به اصطلاح یقه مونو طراحی بکنیم.

پنس زیر سینه رو خالی می کنیم، قسمت پهلو لباس رو جدا می کنیم، حلقه رو نیز به همین حالت، بعد اون یک سانتی رو که اینجا داشتیم اینجا حذفش می کنیم از پنلمون به این حالت.

آماده سازی پنل عصایی

این پنل عصاییمون به عنوان پنل شماره یک آمادست برای برش.

بعد میایم کامل حلقه رو می چینیم برای اینکه بخوایم یقه رو درست طراحی بکنیم، این قسمت پنس سرشانه رو کاملا از بالا یکی از خطای پنس هارو می چینیم که کاملا بتونیم پنس رو ببندیم، علامت بسته پنس رو روش می زنیم که کاملا متوجه بشیم که پنس رو بستیم.

بالافاصله میایم طراحی یقه مونو اجرا می کنیم.

پنس رو می بندیم و علامت بسته رو هم روش می گذاریم و الان خیلی راحت می تونیم یقه مونو طراحی کنیم.

دوباره گودی گردن رو آرایشش می کنیم که بتونیم یقه رو طراحی بکنیم.

برای طراحی یقه مون قسمت کمر رو کاملا جدا می کنم که این پنس رو خالی کنم.

در امتداد شانه بعد از اینکه پنس رو بستیم یک خط مستقیم دقیقا در امتداد شانه که یکم حالت مورب رو به خودش می گیره بعد میایم برای اینکه یقه رو طراحی کنیم نیاز داریم به این پشت یقه، پشت یقه رو کاملا جداش می کنید قسمت سرشانه هم همینطور که بتونیم حلقه رو ببینیم.

الگوسازی یقه

برای طرح یقه مون اینجایی که این خط رو در امتداد شانه مون به اصطلاح به صورت مورب کشیدیم در قسمت پیش، پشت یقه رو به این حالت مقابلش قرار میدیم، ببینید اینجا هلالی پشت یقه منه اینجا وسط پشته اینجا سرشانه پشت ماست، اینجارو ثابت نگه می دارید انتهای شانه رو در هلالی یقه می کشید پایین.

ببینید کاملا این نقطه هلالی پشت یقه و هلالی جلو یقه کاملا ثابت است، انقدری که از این خط شما حدود 7 سانت ما داخل شده باشیم.

وقتی 7 سانت اومد پایین انتهای شانه پشت یقه رو می کشید و قسمت گونیای یقه رو نشان می دهید، این قسمت 90 درجه حتما باید اینجا مشخص باشه اینجا 90 درجه است.

بالافاصله میایم عرض یقه رو می کشیم، عرض یقه اینجا در وستمون حدود 6 تا 8 سانتی متر است روی قسمت همین خطی که مورب هست اینجارو هم همین 8 سانت رو علامت می زنید بعد به وسیله پیستوله مون به سمت داخل طراحی قسمت بالای یقه مونو انجام می دهیم.

در خط شکستمون اگر توجه کرده باشید(من اینجارو چسب بزنم که تکان نخوره)برای اینکه دال یقه انگلیسی مون در قسمت بهترین قسمت بالاتنه ایجاد بشه از خط شکست حدود 12 سانت بیاید پایین(از این نقطه ایکس 12 سانت بیاید پایین)یه نقطه ای به نام او بدست میاد.

از نقطه ی او مون رو به خط شکستمون گونیا می کنیم که عرض یقه مون نامیده میشه، عرض یقه مونو دلخواه می کشیم.

عرض یقه تون می تونه از 6 تا 10 سانتی متر به نسبت مدلی که دوست دارید باشه.

قسمت پایین یقه مونو با قسمت پر پیستوله طراحی می کنیم سپس میایم طبق مدلمون این قسمت رو نصف می کنید این عرضی رو که دارید.

عرض یقه رو نصف می کنید بعد نصف به اضافه یک میاید به سمت عقب چون دال یقمون بیشتر بازه، فاصله ای که تو دال یقمون وجود داره سه سانتی متره چون دال یقه بازه اینجارو سه سانت باز می گذاریم به این حالت دال یقه رو طراحی می کنیم.

حالا در این خطمون که 8 سانت عرض یقه رو زدیم دوباره اینجارو آرایش می کنیم به سمت داخل با برعکس پیستوله تون به این حالت.

قسمت بالای یقه ما عزیزان پهن تر از قسمت پایین یقه مونه پس ما در این قسمت یقه حتما دو سانت به سمت جلوتر می ریم و این حالت پیستوله رو به نوک یقه مون می رسونیم به این حالت یقه ی ما بدست میاد.

یقه

طراحی یقه انگلیسی

یقه انگلیسیمون طراحی میشه حتما براش سجاف لازم داریم، برای سجافش از قسمت شانه به این حالت حدود 7 الی 5 سانتی متر داخل میشیم.

در قسمت لبه ی پایین هم از نقطه ی وسط جلو(این خط راستا و وسط جلوی خط ماست)

از این قسمت هم 5 الی 7 رو داخل می شید این دو تا نقطه رو بهم دیگه می رسونید میشه سجاف شما که دورشو در میاریم به این حالت برش میدیم یقه ما به این صورت آماده میشه.

این یقه بالاییمونه این دال یقه مونه این قسمت پایین یقه و این سجاف یقه.

سجاف یقه دقیقا عزیزان باید عین خود یقه باشه.

عزیزان در نهایت به اصطلاح الگوسازی ما به این صورت پس درومد که ما یقه انگلیسی در بالاتنه داشتیم به صورت یقه انگلیسی سرخود.

قسمت برشش برش عصایی بود که لقیش رو هم دراوردیم.

خط شکست، دال یقه، پشت یقه که به صورت بسیار راحت خدمتتون توضیح دادیم و بسیار یقه قشنگی در میاد.

مقدار پارچمون عزیزان بخاطر اینکه سایزمون بالاست و 44 هست دو مترو نیم انتخاب کردیم.

جنسیت پارچه همون مرویجته رنگش صورتیه که قبلا ما کاملا پارچه رو لایی کردیم و الگوهای آمادمون رو که قبلا خدمتتون تدریس شده روی پارچمون ثابت کردیم.

کل الگوهامون عزیزان به راه پارچه روی پارچه ثابت می کنیم، کمر جدا شده از قسمت به اصطلاح کمر دامن و بالاتنه که به قسمت جلوش هم آویز اضافه کردیم.

اینم قسمت سمت مخالفشه که تکه کوچیکه که بهش قلاب میخورد.

الگوی پشت رو روی قسمت دولای باز میندازیم به دلیل اینکه هم چاک مخفی داره و هم قسمت پشتش، این قسمت به دلیل به اصطلاح گوشتی بودن تن که سایزش بالاست پنس خورده.

پنس قسمت کمر هم باز کردیم که روی لباس دوخته میشه با جای دوختهاش ثابت کردیم.

رسیدیم به مرحله برش با جا دوختهایی که علامت گذاری کردیم، برشمون رو شروع می کنیم، از همین ابتدا شروع می‌کنیم به برش با جا دوختهامون که علامت گذاری شده به این حالت برش هامونو انجام میدیم.

پنل هارو دونه دونه جدا می کنیم، همه هم لایی خورده دیگه نیازی نیست دوباره لایی بدیم بهشون، کاملا از روی خطوطی که علامت گذاری شده برشامونو انجام میدیم.

دوخت سجاف و یقه

اینجا دال یقه مونو نمی بریم اینو بعدا بعد از اینکه به سجاف چرخ کردیم می بریم فعلا فقط علامت جاشو گذاشتیم.

قسمت سرشانه و پشت یقه رو هم برش می دیم.

عزیزان حواستون باشه در این قسمت حتما اینجارو یه چرت کوچک میدیم ببینید به این حالت.

اولین مرحله اینکه عزیزان الگوهامون رو از روی به اصطلاح پارچمون بر می داریم، چون دیگه علامت گذاری شده، آمادست که بره زیر ماشین دوخت.

به این حالت ببینید قرینه سازی هم شده یعنی سمت مقابلش هم کاملا قرینه شده، علامت گذاری شده که دیگه آمادست که ما بریم هر کدوم از سجاف هارو روی یکی از اینا قرار بدیم بعد با سوزن ثابت می کنیم که ببریم زیر چرخ، کاملا کنار هم قرار میدیم.

سوزن هارو به حالت افقی به این حالت.

انتهای این قسمت که دال یقه مونه حتما سوزن بزنید عزیزان می تونید هم از رو بزنید هیچ فرقی نمی کنه چون به سجافام اینا به اصطلاح انتقال داده شده این دوختا.

به این حالت این یکی هم سمت مخالفشه یکی مال سمت راست یکی مال سمت چپ اینم به این حالت ثابت می کنیم که ببریم زیر چرخ.

اول کار یقه رو تکمیل می کنیم بالافاصله بعد برش عصایی رو بهش وصل می کنیم.

با سوزنا به صورت افقی بخاط اینکه زیر چرخ می بریم راحت تر کار کنیم.

یکم اینجارو پررنگ می کنم که بتونم راحت تر دال یقه رو دقیقا بزنم.

پایه رو بلند می کنیم، پارچه رو زیرش قرار میدیم شروع می کنیم به دوخت.

فراگیران عزیز همیشه زمانی که میخواید چرخ کاری بکنید یادتون نره همیشه دوخت معکوس انجام بدید، یعنی دو سه تا نیش که اومدید دوباره اینو برگردید که چرخ براتون بدوزه.

یقه و سجاف

خب ببینید عزیزان زمانی که می خواهید دال یقه انگلیسی رو بدوزید روی خطوطمون که کاملا چرخ رو اومدیم به نقطه ای که می رسیم که دال یقه ست تو این قسمت حتما حتما سوزن در این کار قرار بگیره به این حالت بعد پایه رو بلند کنید  ببینید سوزن ثابته داخلش، دوباره برمی گردیم دوباره به انتهای دال یقه می رسیم همین کارو تکرار می کنید دوباره سوزن داخل قرار می گیره پایه رو بلند می کنید بدون اینکه سوزن حرکت داشته باشه دوباره اینو به این حالت برمی گردیم که این حالت قسمت پایین دوباره اینجا قرار می گیره سوزن ثابت قسمت پایین رو ادامه میدیم.

بعد از اینکه دوختیم کامل تموم شد حتما اضافه دوختهامون رو قیچی می کنیم و نیش یقه مونو می زنیم، چرت میدیم یقه رو نیش می زنیم انتهای کار هم باز باید دوخت معکوس انجام بدیم به این حالت.

ببینید این قسمت دال یقه دوخته شد، اضافه ها زده شد، لای درز رو اتو می کنیم.

بعد از اینکه اتو کردیم شروع می کنیم به نیش زدن، نیش قسمتی زده میشه که تا برگرد یقه باشه یعنی به قسمت سجاف.

کاملا این درز رو من الان باید ببریم اتوش کنم و نیش یقه رو بزنم به این حالت که یقه به این حالت برگرد یقه انگلیسیم آماده باشه.

وقتس سجاف رو به قسمت بالاتنه وصل کردیم این درز رو کاملا با اتو بازش می کنیم تا قسمت خط شکسته یقه تون.

بالافاصله اتوی سرد رو روش می گذاریم که این کاملا ثابت بشه چون ما میخوایم برگردونیم و این قسمت رو نیش بزنیم کاملا یقه مون دقیق باشه.

بالافاصله برمی گردیم بعد اینارو هم ببینید با قیچی به این حالت به این حالت افقی بریده شده، اضافه ها زده شده که نوک یقه مون قشنگ برگرده.

دستمون به این حالت می گذاریم و نوک یقه رو به بیرون هدایت می کنیم به این حالت هر دو تا سمت رو.

حالا زمانی که می خواهیم اینو اتو کنیم عزیزان حواستون باشه قسمت پیش بالاتنه یعنی این قسمت درزها به سمت داخل اتو میشه یعنی شما درزی رو از روبرو نمی بینید تا جایی که یقه کار برگرده اتوی سرد هم روش می گذاریم ولی قسمت بعدیش که یقه می خواد برگرده به اون سمت رو برعکسش رو اتو می کنیم که این درز به سمت داخل بره چون می خواد یقه برگرده و دوختش شکیل و قشگ باشه.

این قسمت هم از داخل یه اتو بهش می زنیم که این درز باز بشه که کاملا وقتی می خواهیم یقه رو برگردونیم اگر احیانا چرخکاری تزئینی هم روش داشته باشید بتونیم کاملا چرخمون رو تمیز انجام بدیم.

اگه این درزها باز نباشه عزیزان نمی تونید دوخت رومونو تمیز بزنیم.

بعد دیگه به این حالت که آماده شد می خوام برم نیشش رو بزنم این قسمت رو کاملا یک بار دیگه با اتو ثابتش می کنیم به این حالت دیگه آماده میشه برای اینکه ببرمش زیر چرخ برای نیش زدن.

یقه و سجاف

این قسمت سجافه که دارم پاکدوزی می کنم.

برای نیش یقه حتما عزیزان پایه رو که خط کش شماست کاملا این پایه روی دوخت قبلی شما باشه که فقط هم پایه رو نگاه کنید چون اگه سوزن رو انتخاب کنید کاملا دوختتون کج میشه، به این حالت می گذارید کاملا ببینید فقط دارم پایه رو نگاه می کنم که دوخت من کاملا تا بالا موازی با خط قبلیم بیاد به این حالت تا اونجایی که یقم میخواد برگرده به اصطلاح خط شکسته یقمه.

روی اینجا نگهش می دارم یه پایه معکوس می زنم برمی گردم.

سمت چپ هم مثل همین انجام خواهم داد.

ببینید نیش یقه به این حالت موازی با خط دوخت قبلی.

سمت راست و چپ یقه به این حالت آماده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس