۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

طراح لباس (designer)

طراح لباس (designer)

طراح لباس و مد (designer) | انسان از دورانی که آگاهانه و با ابزار های طبیعی و ابتدایی به کار پرداخت جامعه نخستین بشری را پی ریخت و در راهی گام نهاد که او را از زندگی حیوانی جدا می ساخت ؛ به شکار حیوانات پرداخت از گوشت آنها خوراک و از پوست شان پوشاک تهیه کرد.

   تمدن های بزرگ باستان در سرزمین های حاصلخیز و گرمسیر هند و کرانه های فرات و نیل که دارای شرایط مساعدی چون وجود جنگل ها،رودخانه ها و آب و هوای خوب و مناسب بود پدید آمد از این رو عجیب است اگر در این تصور بمانیم که انگیزه ابتدایی انسان برای پوشیدن لباس تنها محافظت از سرما و گرما بوده است. پدید آمدن پوشاک امری تصادفی یا خواستی فردی نبوده است. پوشاک بر مبنای تفکرات و نیازهای اقلیمی، مادی و معنوی اقوام به وجود آمد و آیینه تمام نمایی از تاریخ زندگی بشر شد و در طی قرون و اعصار،در سرزمینهای گوناگون شکل گرفت و تحول یافت.

طراح لباس (designer)

   لباس بازتابی است از توان اقتصادی، نگرش سیاسی، قابلیتهای فرهنگی و اجتماعی،باورهای مذهبی و فلسفی و پایبندی های رسمی و سنتی، در روند تکامل خود همانند کالا ارزشی دوگانه پیدا کرد. به دیگر سخن هم برآورنده نیاز های بشری کردید و هم محصولی شد برای فروش.پس می بایست نظیر هر کالای دیگر ،حداکثر سودآوری را داشته باشد و زمانی به این هدف دست نیافت که به گونه ای ساخته نشود که مدت زمان طولانی قابل مصرف باشد دیگر آنکه کالا باید وسیعترین بازار یعنی بیشترین مصرف کننده و مشتری را دارا باشد.

طراح لباس (designer)

   به این نیازها طراحان و دوزندگان لباس پاسخ گفتن آنها با بهره‌گیری از گرایش مردم به تنوع طلبی و نوجویی با استفاده از جریانهای چون جنگ بحران‌های اقتصادی تحولات فرهنگی و سیاسی طرح های تازه ای را ارائه دادند و برخلاف سده های پیشین ‌که نوآوری‌های خود را در کسوت مانکنهای چوبی و مومی لباس بر تن به نمایش می گذاشتند اکنون به یاری رسانه‌های گروهی چون سینما و تلویزیون و نشریات مود که برد کاملا جهانی دارند مورد پذیرش همگان قرار می دهند و از این راه سلیقه ای جهانی در شیوه لباس پوشیدن پدید می آورد واقعیتی که در هنر بعد بیات و معماری نیز مصداق دارد.

   از آنجا که پوشیدن لباس یک ضرورت است هر کس به این دین را نسبت به خویش احساس می‌کند که ظاهر خود را به خوشایند ترین شکل ممکن به جهانیان عرضه کند بنابراین پوشاک باید رنگ و طرحی هنرمندانه و زیبا داشته و هماهنگ با شرایط محیط و باب روز باشد که یک لباس با علم به این موضوع و تحصیلات و مهارتی که در این رشته به دست می‌آورد این کار را انجام می‌دهد و مد را پدید می‌آورد .

به عنوان مثال مد و لباس در چند دهه را در ذیل می آورم

   فرانسه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ کوتاه ترین قد دامن در ۱۹۲۵ در دو اندازه یه متفاوت برای روز و شب ،شکم بند کوتاه ،کرست یکسره ،تور بور، لباس شب همه سفید، مخمل ها و ابریشم های مصنوعی، پیراهن ظریف سیاه، لباس سه تکه ،پلیور همراه گردنبند مروارید یقه باز، پیراهن ورزشی بدون آستین موی کوتاه و بلند موی مجعد کلاه گیس و دگر سازی.

۱۹۲۷ و جلوه های نو(کریست دیور) :

   کمر باریک و سینه برجسته دامن آستر دار ، زیر دامن، یقه های باز، کلاه ها وآرایش مو، کت ها پوستها،دامن ترک انواع پارچه جیر دستمال گردن و همچنین مدکت های غیر رسمی شلوارها و کلاه ها و همچنین تغییر مددر دهه های مختلف…

   اینکه در آینده چه جنبه هایی به لباس افزوده و چه چیز هایی از آن کاسته خواهد شد مقوله مجرد نیست و بی تردید تحولات اقتصادی سیاسی علمی فرهنگی هنری عوامل تعیین کننده آن خواهد بود و ناگزیر بازتاب خود را در زمینه پوشاک جلوه گر خواهد ساخت.

طراح لباس (designer)

آراستگی تنها زیبایی است که هیچگاه از بین نمی رود.

طراح لباس چه کسی است؟

   تاریخچه رسمی طراحی مد و لباس به ابتدای قرن نوزدهم زمانی که طراحان به طراحی لباس برای مجالس اشرافی می پرداختند بر می گردد. به هنرمندانی که در عرصه پوشاک، کیف، کفش و… با طرح‌های ابداعی‌شان تاثیر بسزایی در صنعت مد در یک دوره خاص زمانی دارند، «طراح مد و لباس» گفته می‌شود. طراحی لباس یک کسب و کار پر رونق است که نیاز به پشتکار و خلاقیت دارد.

   کار طراح مد و لباس در بیانی ساده همچنان که از نامش پیداست، طراحی مدل های لباسها، کفش ها، کیف ها و … است. طرح های او یا بدیع و نو بوده و یا اینکه با تغییر در طرح های موجود در بازار بوجود آمده است. هر طراح مد و لباس حرفه ای باید بتواند لباسی را طراحی کند که بسیار جذاب وخاص بوده ومشابه ان وجود نداشته باشد، و معمولا در بخش خاصی تخصص دارد مانند لباس های مردانه، لباس های زنانه، لباس های ورزشی و….

چگونه می توان در رشته ی طراحی مد و لباس تحصیل کرد ؟

   برای تحصیل در گرایش های مختلف مد می بایست در آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شرکت کنید اکنون در ایران در مقاطع کاردانی کارشناسی و کارشناسی ارشد می توان در این دانشگاه ها تحصیل کرد کارشناسی رشته طراحی لباس و پارچه در دانشکده هنر ودانشگاه الزهرا ، دانشکده هنرهای زیبا ودانشگاه تهران نقش مهمی در آموزش آکادمیک صنعت مد دارند و در کنار این دانشگاه ها مراکز خصوصی و موسسات آموزشی هم شروع به کار کرده اند.

چگونه یک طراح خوب باشیم؟

   طراح مد و لباس باید دید خوبی نسبت به رنگ ها و اشکال داشته و از محیط اطرافش الهام بگیردوبه جزئیات دقت کند، همچنین در هنر دوخت و برش متبحر باشد. او باید از آخرین تحولات و تغییرات در دنیای مد اطلاع داشته و جامعه خود را به خوبی شناخته و از نیاز و علایق آن آگاه باشد تا بتواند متناسب با نیاز و علایق آنها مدهای زیبا و مورد پسندی را ارائه دهد.

تاثیر مهارت نقاشی در حرفه ی طراحی لباس؟

   اکثر افراد این  تصور را دارند که در این حرفه حتما باید از مهارت بالایی در نقاشی برخوردار باشند در صورتی که طبق بررسی‌های انجام شده و نظر اساتید معتقدند که بدون داشتن مهارت خاصی در نقاشی ،باز هم میتوانند در این رشته موفق باشند.

چگونه یک طراح متفاوت باشیم ؟

   هر طراح لباس علاوه بر خلاقیت و استعداد هنری که دارد باید دید متفاوت نسبت به اطراف را داشته باشد و ذهن خلاق همچنین باید بتواند از المان هایی الهام گیرد که ویژگی خاصی داشته نه آنچه همه می‌بینند قدرت تجسم بالایی داشته باشد تا با انتخاب یک طرح و ایده پردازی نوآورانه بر روی لباس تا گام نهایی که دوخت و رونمایی است پیش برود.

یک طراح لباس جوان چه قدر باید آگاه باشد؟

   یک طراح جوان همانطور که از تحصیلات آکادمیک برخوردار است به همان اندازه باید در ارتباطات اجتماعی توانمند باشد و از طریق جادوی هشتگ ها در شبکه های اجتماعی و بررسی فعالیت های مد نویس ها تکنیک ها و رنگ های پرطرفدار را از مخاطبان شناسایی کند. از طراحان مد انتظار نمی رود حتما هنرمندان زبده باشند اما انتظار می رود که مهارت خاصی در ترکیب بندی رنگ و سایه ها داشته و استایل شناس های خوبی باشند و قادر به کار با پارچه و استفاده از منسوجات به شیوه ای نوآورانه را دارا باشند و همچنین بر اساس شخصیت پردازی طراحی را انجام دهند واین یک بسترسازی برای یک طراح لباس ماهر شدن است.

آیا وجود یک استایلیست یا متخصص مد در کنار یک طراح لباس الزامی است؟

   در مصاحبه‌ای که با سرکار خانم آنا ثانی طراح لباس انجام شده است ایشان وجود یک متخصص مد یا استایلیست را در کنار کار خود ضروری می داند طبق گفته ی ایشان یک متخصص مد در کنار او کار می کند و کار او این است که تشخیص دهد چه نوع اندامی در چه موقعیتی چه نوع پوششی را نیاز دارد توجه به این موارد آنقدر که در این حرفه مفهوم دارد در طراحی لباس مفهوم ندارد ولی این حرفه در ایران ناشناخته است و باید تخصص های مختلف کم کم از کنار یک رشته شروع به کار کنند.

   مثلا یک مدیر شرکت به عنوان مشتری پیش ما می‌آید و این فرد به دلیل تمرکز بر یک جهت خاص برای بقیه بخش ها وقت نمی‌گذارد پس  همکار من سپیده مرتضوی کمد این شخص را خالی کرده و برای ۲۶ روزی که او در طول ماه سر کار میرود ۲۶ دست لباس می چیند تا برای هر روز یک دست لباس مشخص و آماده داشته باشد تا به ترتیب آنها را بپوشد و ماه بعد دوباره از اول پوشیدن آنها را شروع کند این شخص بدون ا آنکه وقتی صرف کند کار را به یک متخصص سپرده تا به او بگوید چگونه لباس بپوشد.طراح لباس و استایلیست در ایران به هم چسبیده اند یا بهتر بگویم این دو رشته را یکی تعریف می‌کنند و من سعی دارم در کارم آنها را تفکیک کنم. طبق گفته ی ایوسن لورن: مد رفتنی است انچه که می ماند استایل است.

‪‎‪یک طراح لباس چگونه از جامعه خود تاثیر می پذیرد؟

   نه فقط طراح لباس بلکه اکثر هنرمندان از جامعه خود نیز تأثیر می پذیرند به عنوان مثال زمانی که یک عکاس عکس های او شروع به تلخ شدن و رنگ هایش شروع به تیره شدن میکند بخشی از این اتفاق بعد شخصی خود هنرمند است و بخشی دیگر تحت تأثیر اتفاقاتی است که در جامعه او می اتفاق می افتد طراحی لباس هم از این قاعده مستثنا نیست هر اتفاق یا تحولاتی که در یک جامعه رخ می‌دهد یک طراحتاثیرش را در کار خود احساس می‌کند و مطمئناً با توجه به شرایط پیش آمده باید در کارش تغییراتی را انجام دهد.

تاثیر شناخت بازار و جنسیت سازی پارچه در طراحی لباس ؟

مطلع بودن یک طراح از نیازهای بازار و مخاطبان و مدیریت ارتباط با مشتری از الزامات کار او است به عنوان مثال یکی از طراحان جوان و معروف به نام آقای صاد می گویند از ساسان رشته طراحی لباس از وصف طراحی پارچه تا فروش لباس را باید مورد بررسی و مطالعه قرارداد و یک طراح مد و لباس خوب باید پارچه شناسی خوبی هم باشد زیرا در واقع پارچه و طرح لازم و ملزوم هم هستند.

وظایف طراح مد و لباس

تحلیل و پیش بینی علایق و سلایق آینده مردم در حوزه نوع پارچه ها، رنگ ها و اشکال

کشیدن طرح های لباس ها، کفش ها و … به صورت دستی یا با کمک نرم افزارهای کامپیوتری

انتخاب رنگ، پارچه، لوازم تزئینی و سبک مناسب برای هر طرح

تهیه نمونه های اولیه

تخمین هزینه مواد و تولید

یافتن تامین کنندگان مواد اولیه

نظارت بر تولید طرح ها

ارائه نمونه ها به افراد و مراکز مرتبط مانند سرمایه گذاران، تولید کنندگان و…

مسئولیت پذیری ومدیریت کارهایی که به عهده دارد‌.

‪‎‪وضعیت مد و لباس در ایران چگونه است؟

   طبق گفته های آقای حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در سال ۱۳۸۵ قانونی به عنوان قانون ساماندهی مد و لباس در کشور تصویب شد که دارای ۱۱ ماده است در ماده ۱ به صراحت اشاره شده که به منظور هدایت بازار تولید و طراحی و نظارت حوزه مد و لباس در کشور کار گروهی با عضویت نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل شود. و سال ۱۳۸۹ عملا فعالیت های گسترده آن به صورت اجرایی آغاز شد به نظر ایشان قانونگذار با نگاه صحیح و منطقی و اصولی ازموضوع در گام اول لباس را به عنوان محصول فرهنگی قلمداد کرده و در گام بعدی مشارکت سایر دستگاه ها را در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرده که این مسئولیت را دنبال کنند و تلاش می‌کنیم که این ارتباطات را برقرار کنیم و در سیاست کاری ما نخست ارتباط منطقی بین وزارت صنعت و معدن وتجارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتحادیه پوشاک تهران انجمن طراحان لباس اتحادیه صادرکنندگان پوشاک انجمن نساجان و چرخه که با این حوزه مرتبط و عضو است. بنا بر این اعضای کارگروه مسئول هدایت بازار هستند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفاً مجری آن است وقتی از ایشان پرسیده شد اعضای کارگروه چقدر توانسته‌اند بازار را هدایت کنند؟

 ایشان در جواب گفتند:

   ما کارمان را از سال ۸۹ آغاز کردیم به نسبت شش سال پیشرفت های فوق العاده ای داشته ایم تا بیش از این بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه به داشتن این ظرفیت اعتماد نداشتند اکنون کارگروه ساماندهی و لباس این دغدغه را ایجاد کرده و ما میتوانیم اگر تمامی یا بخش زیادی از شرایط را فراهم کنیم نیاز جامعه را تامین کنیم و این اتفاق بزرگی بوده یعنی امکان تامین بیش از ۹۰ درصد جامعه  در همه حوزه‌ها وجود دارد و این به معنای تامین پارچه اعم از داخلی یا خارجی و طراحی و تولید است.

همچنین طبق مصاحبه ای که با خانم آنا ثانی طراح مد و لباس در این رابطه شده است ایشان می گویند:

   از۵-۶ سال پیش موجی به عنوان طراحی لباس راه افتاده است که موج بسیار خوبی است و من جزو کسانی هستم که از آن استقبال می‌کنم در ایران تنها چیزی که نیاز داشتیم و خیلی هم به جا بود نیاز به پوششی بود که با فرهنگ جامعه جور در بیاید یکی از این قواعد جدی ما مانتو یا لباس هایی است که با مانتو همراه می‌شود متأسفانه در سال‌های گذشته کشورهایی مثل ترکیه با برندهای درجه ده اروپایی تعیین‌کننده بازار مدیران بودندمردم چاره‌ای نداشتند که به سمت آنها بروند چون چیز دیگری وجود نداشت چیزی که در بازار ایران عرضه می‌شد از نظر کیفی و شکلی استاندارد ارضای ذهن یک جوان را نداشت یک طراح ترک یا اروپایی طبیعتا نمی‌توانند برای ایران قلم بزنند چون او چیزی به نام روسری را به عنوان یک پوشش دائمی نمی‌شناسند بنابراین اینکه فکر کنیم یک طراح از جای دیگر دنیا می‌توانند روسی برای مردم ایران طراحی کند غلط است مگر اینکه طوری تمرکز کند که اول ویژگی های اندامی و فرهنگی مردم را بشناسد منظور این نیست که این طراحی‌ها مورد معرض ندارند بلکه انتخاب مادران محدودتر است چون باید بر اساس شرایط مان از آن‌ها گزینش کنیم و این ایجاد محدودیت بیشتری می کند.‌‌.. امید است آن روز بیاید که طراحان ایرانی خود به وجود آورنده ی مد در کشور باشند و از این لحاظ خودکفا شوند.

طراحان موفق لباس

بیوگرافی چند طراح برتر در جهان وراه های موفقیعت انها؟

طراح لباس (designer)

گابریل بونور «کوکو» شانل معروف به افسانه مُد ، یک طراح مد پیشتاز فرانسوی بود که مواردی همچون توجه به رویکرد فلسفه مدرن، الهام گرفتن از مدل‌های لباس مردانه، و دنباله روی از طراحی‌هایی که در عین سادگی لوکس و گران‌قیمت بودند، از وی چهره‌ای مهم در عرصهٔ مد در قرن بیستم پدیدآورد. بنیانگذار شرکت معروفی به‌شمار می‌رود که با نام تجاریشانل شناخته می‌شود. ارزش نام تجاری شانل در حال حاضر میلیاردها پوند است. با گذشت نزدیک به یک قرن از آغاز فعالیت کوکو شانل، شانل شماره پنج هنوز معروفترین عطر دنیاست.

   نفوذ و تأثیر فوق العادهٔ شانل در عرصهٔ مد به حدی بود که نام وی، به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزندگی، در فهرست یکصد نفر مهم‌ترین افراد دنیا در قرن بیستم ثبت گردد ،همه موفقیت ش‍گفت شانل از یک مغازه کلاه فروشی آغاز شد. شانل به کمک یکی از طرفداران مرد خود که کمک مالی قابل توجهی به او کرد و ارتباطات اجتماعی فراتر از مسیر حرفه او را برای او فراهم کرد، توانست در سال ۱۹۱۳ نخستین فروشگاه خود را در پاریس افتتاح کند.

کارل لاگرفلد، یک طراح لباس، هنرمند و عکاس آلمانی است که از سال ۱۹۵۲ عمدتاً در پاریس زندگی و کار میکند. کارل لاگرفلد در سن ۱۴ سالگی به پاریس مهاجرت کرد و به یکی از مشهورترین طراحان لباس در قرن حاضر بدل شده است. وی در حال حاضر مدیر اجرایی بخش طراحی لباس شنل است. شنل یکی از معروفترین مارک‌های پوشاک گران‌قیمت در جهان است.

طراح لباس (designer)

تام فورد طراح مد معروف آمریکایی است. او را می‌توان کلیدی‌ترین و فرد در پیشرفت گوچی دانست. در ادامه با زندگی‌نامه تام فورد بیشتر آشنا خواهیم شد.

نام: تام فورد (Tom Ford)

شغل: طراح مد و فیلم‌ساز

تاریخ تولد: ۲۷ اوت ۱۹۶۱

تحصیلات: دانشگاه نیویورک، مدرسه مقدماتی سانتافه ، دبیرستان سنت مایکل، کالج بارد

محل تولد: آستین، تگزاس

   وماس یا تام فورد، طراح مد، در تاریخ ۲۷ اوت سال ۱۹۶۱ در شهر آستین واقع در تگزاس متولد شد. پدر او، تام فورد، و مادرش، شرلی بنتون، به عنوان عوامل املاک و مستغلات کار می‌کردند. و فورد، بیشتر دوران کودکی خود را در مزرعه پدربزرگ و مادربزرگ اش در شهر گرد و خاکی براونوود واقع در تگزاس به سر می‌برد. او علاقه زیادی به هنر و نقاشی داشت او در سن ۱۷ سالگی فارغ التحصیل شده و پس از آن در سال ۱۹۷۹، در رشته تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک ثبت نام کرد. در سال ۱۹۸۰، و پس از گذراندن تنها یک سال در دانشگاه نیویورک، از دانشگاه بیرون آمده و به لس آنجلس رفت. او در آنجا، در تبلیغات تلویزیونی شرکت کرده و از این طریق هزینه زندگی اش را تامین می‌کرد.

   او چند سال بعد به نیویورک نقل مکان کرده و در رشته معماری در دانشکده طراحی پارسونز ثبت نام کرد. فورد پس از آن به دانشگاه پارسونز در پاریس منتقل شده و در حین تکمیل سال آخر معماری به طور ناگهانی تصمیم به تغییر رشته خود به رشته مد و فشن گرفت. او یک روز صبح از خواب بیدار شده و با خود فکر کرد که رشته معماری بیش از حد برای او سخت و خشن است سال ۱۹۸۵ و پس از فارغ التحصیلی از پارسونز، فورد در شرکت کتی هاردویک، طراح لباس ورزشی برجسته، مشغول به کار شد. او برای به دست آوردن این شغل و همکاری با این طراح معتبر و شناخته شده، هر روز به مدت یک ماه با این شرکت تماس گرفت تا در نهایت موفق شد این کار را به دست آورد.

اعجوبه گوچی (Gucci)

   پس از گذراندن دو سال به عنوان دستیار طراحی هاردویک، فورد به عنوان طراح شلوار جین برای شرکت پری الیس در خیابان هفتم نیویورک مشغول به کار شد. سپس در سال ۱۹۹۰، فورد به عنوان طراح لباس زنانه برای گوچی به میلان نقل مکان کرد. او پله‌های ترقی را به سرعت در این شرکت طی کرده، در سال ۱۹۹۲ به سمت مدیر طراحی، و در سال ۱۹۹۴، به سمت مدیر خلاقیت برگزیده شد. فورد، تصویر گوچی را به طور کامل تغییر داد. او مینیمالیسم موجود در طراحی‌های این شرکت در سال‌های اوایل ۱۹۹۰ را با طرح‌های به روز رترجایگزین نمود. گوچی تحت رهبری فورد و در طول سال‌های فعالیت او (۱۹۹۴-۲۰۰۴) به شدت پیشرفت کرده، و فروش سالانه این شرکت از ۲۳۰ میلیون دلار به ۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

طراح لباس (designer)

کارل لاگرفلد، یک طراح لباس، هنرمند و عکاس آلمانی است که از سال ۱۹۵۲ عمدتاً در پاریس زندگی و کار میکند. کارل لاگرفلد در سن ۱۴ سالگی به پاریس مهاجرت کرد و به یکی از مشهورترین طراحان لباس در قرن حاضر بدل شده است. وی در حال حاضر مدیر اجرایی بخش طراحی لباس شنل است. شنل یکی از معروفترین مارک‌های پوشاک گران‌قیمت در جهان است.

ایو سن لوران : از عروسک های کاغذی تا نامی ماندگار در دنیای مد

   ایو سن لوران در سال ۱۹۳۶ میلادی در شهر وهران (Oran) کشور الجزایر متولد شد. در نوجوانی الجزایر را به مقصد پاریس ترک کرد و زیرنظر طراح مشهور کریستین دیور (Christian Dior) مشغول به کار شد. در این مدت طرح های ایو سن لوران با استقبال خوبی مواجه شدند و توانایی های خود را به اثبات رساند. در سال ۱۹۶۶ توانست برند خود را راه اندازی کند. وی اولین طراحی بود که در زمان حیات نمایشگاهی از آثارش در موزه ی متروپولیتن نیویورک به نمایش گذاشته شد. سن لوران در سال ۲۰۰۸ به علت عارضه ی مغزی در پاریس چشم از جهان فروبست. نام ایو سن لوران به لطف افتخاراتی نظیر ابداع کت و شلوار تاکسیدوی اسموکینگ (Le Smoking) در صنعت مد و لباس جاودانه ماند.

طراح لباس (designer)

ایو سن لوران در کودکی عروسک های کاغذی زیبایی می ساخت و با همین کاغذها برای مادر و خواهر خود اقدام به ساخت لباس می کرد. زندگی او در سن ۱۷ سالگی متحول شد. مادش ملاقاتی با مایکل دی برونهوف (Michael de Brunhoff)، ویراستار وقت مجله ی فرانسوی ووگ (Vogue) ترتیب داد و ایو را به وی معرفی نمود. طراحی های سن لوران، مایکل دی برونهوف را تحت تأثیر قرار داده بود. از این رو یک سال بعد وی را به طراح نام آشنای عرصه ی مد کریستین دیور (Christian Dior) معرفی کرد. سن لوران بعدها در این خصوص اظهار داشت: دیور مرا شیفته ی خود کرد. صحبت کردن مقابل او برایم دشوار بود. وی اساس هنر طراحی را به من آموخت. در آینده هرچیزی که پیش آید سال های کنار او را فراموش نخواهم کرد.زیر نظر دیور، هنر سن لوران به بلوغ رسید و بیش از پیش برای همگان جلوه نمود.

چند سخن از بزرگان در عرصه ی طراحی لباس:

-مریلین مونرو

کافیست به دختران ،کفش مناسب بدهید،آن وقت می توانند دنیا را تسخیر کنند.

– ادیت هد، طراح معروف آمریکایی:

شما می توانید به هر چه در زندگی می‌خواهید برسید اگر برایش درست لباس بپوشید‌.

-رالف لورن،طراح امزیکایی:

من لباس طراحی نمیکنم، من رویا طراحی می کنم .

-ایوسن لوران،طراح فرانسوی:

فشن محو می شود، استایل است که باقی می ماند.

آرزو داشتم جین آبی را من پدید می آوردم.منحصر به فرد ترین ،کارا ترین و راحت ترین .جین ،صداقت ،زیبایی و سادگی را بیان می کند .همه آن چیزی که امیدوارم در لباس هایم باشد.

-جیانی ورساچه طراح ایتالیایی :

نگذارید فشن مالک شما شود، بلکه تصمیم بگیرید چه کسی هستید و با لباس پوشیدن و زندگی کردن، چه چیزی را میخواهید بیان کنید.

-ریچل زویی، طراح واستایلیست شخصی:

استایل راهی برای بیان شخصیت تان است، بی آنکه سخن بگویید‌.

طراح لباس چگونه مشغول به کار میشود؟

   طراح مد و لباس اگر در استخدام جایی باشد، مطابق با ساعت کاری معمول فعالیت می کند. ولی طراحان لباس مستقل ساعت کاری معین و منظمی ندارند. آنها گاهی باید ساعت ها به صورت فشرده کار کنند تا بتواند طبق زمانبندی سفارشات مشتریان را تحویل دهند. برخی از طراحان مد و لباس به صورت فردی و برخی به صورت گروهی و تیمی کار می کنند. مشتریان آنها متفاوت هستند. گاهی یک فرد خاص (مانند یک بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و…) به صورت دوخت سفارشی و گاهی عموم مردم، مشتریان آنها می باشند. طراح مد و لباس معمولا در کار خود با کارشناسان فنی مربوطه و با تولید کنندگان ارتباط کاری نزدیکی دارد.  برخی از طراحان لباس وارد حوزه سینما وتلویزیون شده و به طراحی لباس برای بازیگران می پردازند.

وقابل ذکر است:

هر طراح لباس باید بداند در حرفه ای خود رقبای زیادی دارد و پیشی گرفتند از آنها نیاز به خلاقیت نوآوری و پشتکار دارد تا بتوانند اثری ماندگار خلق کنند.

((رویا های بزرگ مسیر موفقیت را کوتاه میکنند))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس