۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

معنی واژه Fashion

معنی واژه Fashion

معنی واژه Fashion: روش ، سبک ، طرز ، اسلوب ، مد ، ساختن ، درست کردن
مفهوم شناسی مد
معنی واژه Fashion مد در لغت به معنی سلیقه تازه و روش جدید است اما در اصطلاح به تغییر سلیقه ناگهانی گروهی از افراد گفته می شود که منجر به گرایش به انجام رفتاری خاص یا مصرف کالای به خصوصی یا در پیش گرفتن سبکی خاص در زندگی می شود. این واژه به واژگانی چون مدرن مدرنیته و مدرنیراسیون نزدیک است . در اروپای قرون وسطی از این واژه ها پرهیز می شد و مقوله جدید و بدیع با واژه « نیو » توصیف می شد. شی یا پدیده نو (نیو) امر تازه ای بود که متعلق به ساحت آسمانی و ناشی از آفرینش گری خداوند و خلاقیت الهی بود اما پدیده « مدرن » و « مد » متعلق به ساحت زمینی و دهری بود. مد ناشی از اراده انسان برای خلاقیت بود و مفهومی نزدیک به « بدعت » در فرهنگ اسلامی داشت . اما همزمان با سنت زدایی در امور اجتماعی اروپا در عصر روشنگری واژه هایی چون مدرن و مد نیز تقدیس شدند و بیشتر مقبولیت عمومی یافتند.(تصویرسازی مد فشن)

معنی واژه Fashion

معنی واژه Fashion

تعریف مد 
مد را میتوان معیار زیبایی شناسی تعریف کرد که توسط بخش معینی از افراد جامعه پذیرفته شده است . لباس مد روز، لباسی است که دست کم جدید است و توسط جمعی از مردم به عنوان پوشاک دلخواه و زیبا مورد قبول است . تعریف اختصاصی مباحث زیبایی شناسی طراحی لباس دشوار است چرا که مد دائماً در حال تغییر است . مد جدید به عنوان یک استاندارد جدید زیبایی مطلوب گردیده و رواج می یابد . اغلب مد جدید زمانی آغاز می شود که تناسب یک لباس تغییر کند . به عنوان مثال سیلوئت تغییر پیدا کرده یا دامن بلند تر می شود .(طراحی لباس فشن)

معمولا زمانی که مد جدیدی آغاز می شود مدتی طول می کشد تا مردم به آن عادت کنند و آن را بپذیرند . کافه ترندمردم گرایش به تقلید از پیشگامان مد و مدگرایان دارند بنابراین روز به روز تعداد بیشتری آن را پذیرفته و به تن می کنند . هنگامی که افراد بیشتری یک مد را بپوشند اکثریت مردم آن را به عنوان مدی زیبا می پذیرند . با اشباع شدن بازار از مد جدید ، نمونه های ارزان تر آن نیز تولید می گردد . رهبران مد از آن خسته شده و به خاطر کهنگی آن را رد می کنند . سپس این رهبران ، مد جدید را تجربه می کنند . بدین دلیل ، معیار یک لباس زیبا دائما در حال تغییر است .(فشن بلاگر )

وقتی تعدادی از مردم که فرهنگ خاصی دارند، شروع به پوشیدن نوعی لباس جدید یا متفاوت می کنند، مد جدیدی آغاز می شود. بعد مردمی که آن ها را دوست دارند یا به آ ن ها احترام می گذارند لباس هایی به همان شکل می پوشند.طراحی مد هنری کاربردی است که به طراحی لباس و لوازم شخصی با توجه به تاثیرات فرهنگ و اجتماع در یک زمان خاص می پردازد..کافه ترند

طراحی مد متفاوت از طراحی لباس و نظیر آن می باشد. فشن معمولا برای یک یا دو فصل بیشتر استفاده نمی شود و بعد از آن کهنه می شود. فصل در تعریف فشن به پائیز/زمستان یا بهار/ تابستان تقسیم می شود. طراحی مد عموما در قرن نوزدهم آغاز گردید. چارلز فردریک ورث اولین کسی بود که مارک های خود را بر روی لباس هایی که تولید می کرد چسباند. در حالیکه تمام مقالاتی از هر تاریخی تحت عنوان طراحی لباس توسط محققان مطالعه می شوند ولی تنها لباسهایی که از سال ۱۸۵۸ به این سو طراحی شده است تحت عنوان طراحی فشن شناخته می شود. طراحان مد لباس و لوازم شخصی دیگر را طراحی می کنند.کافه ترند

بعضی از طراحان بزرگ مد برای خود کار می کنند و برای مشتریانی خاص طراحی می کنند. بعضی از طراحان بزرگ دیگر در فروشگاه های تخصصی یا شرکت های بزرگ فشن کار می کنند. این طراحان کالاهای اصلی را ایجاد می کنند. اما بیشتر طراحان مد برای کارخانه های بزرگ تولید لباس کار می کنند. آنها به طور عمده کالاهایی را برای فشن مردانه، زنانه و بچه گانه تولید می کنند.

برندهای طراحان که عموما به صورت نام طراح مانند کلوین کلاین یا رالف لورن می باشد توسط تیمی از طراحان که تحت مدیریت یک طراح ارشد قرار دارند ایجاد می شود. به طور خاص تمام طراحان فشن دارای برند خود نمی باشند و فقط بعضی از آنها که دارای کسب و کار شخصی می باشند از برند خود استفاده می کنند.(طراحی مانکن فشن)

در حال حاضر مردم بیشتر ترجیح می دهند تا از برندهای خوش نام استفاده کنند. صاحبان برندهای مطرح فشن نیز این خواست مردم را مورد توجه قرار داده و همیشه سعی می کنند تا خوش نامی خود را حفظ نمایند و کالاهایی با کیفیت و مطابق سلیقه ی ارائه نمایند.

چندی است که در کنار طراحی فشن عادی نوعی دیگر از طراحی فشن نیز عرضه می گردد. این نوع طراحی اصطلاحا به عنوان طراحی فشن مفهومی نام گذاری شده است.

در طراحی مفهومی اصولا طراح به کاربرد لباس یا وسیله توجهی ندارد و سعی می کند تا به شکلی متفاوت با معمول کالای خود را طراحی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس