۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

طراحی لباس

طراحی لباس

رشته ی طراحی لباس یکی از رشته های تخصصی است که در تمام دنیا مورد توجه بسیار قرار گرفته است. شاید اکثریت طراحی لباس را با عناوین طراحی مد و پوشاک نیز معرفی کنند. در طراحی لباس هنرمند می تواند به صورت انفرادی و یا گروهی کار کند. در طراحی لباس ، طراحی برند سازی و مد نیز مطرح است. برند ها و مدهای روز دنیا از ابتدا از طراحی لباس آغاز شده و امروزه توانسته اند با مهارت های جامعه شناختی دست به برند سازی بزنند.

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید
برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید
شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

طراحی لباس در تمامی دوران مورد توجه قرار داشته است. امروزه بسته به نوع کاربرد لباس طراحی های خاصی وجود دارد. طراحان لباس مهارت هایی را کسب می کنند که با توجه به آنها به طراحی لباس با کاربرد خاص میپردازند. برای یادگیری طراحی لباس باید دوره های خاص و تخصصی گذرانده شود. دوره های طراحی لباس با آناتومی و ترسیم فیگور بر اساس استاندارد ها شروع می شود. تناسبات بدن و یادگیری نحوه ترسیم حرکات اندام انسان(کشیدن فیگور انسان) برای یک طراح لباس بسیار اهمیت دارد.

طراحی لباس
طراحی لباس

شناخت از رنگها و ترکیب درست از آنها در طراحی باید در راستای کاربرد مورد نظر باشد. بنا بر هر کاربردی رنگ در لباس ها بکار می رود. زمانی طراح لباس با ایده و طرحی نو در ایجاد برند با رنگی خاص توانایی های خود را به نمایش می گذارد. گاهی نیز باید هنرمند طراح لباس با توجه به یک رنگ خاص و فراگیر به اتود زدن طرحهای لباس بپردازد.

در دوره های طراحی تخصصی لباس رنگ شناسی به صورت تخصص لباس آموزش داده می شود. شناخت الگو و برش، دوخت دوز، تزیینات لباس، سوزندوزی روی لباس از دیگر مهارت هایی است که در دوره های طراحی تخصصی لباس آموزش داده خواهند شد. شناخت لباس های سنتی و مدرن به صورت تخصصی و کامل در این دوره ها آموزش داده می شود. دوره های جامع طراحی لباس هم به صورت دستی و هم به صورت نرم افزاری می باشد.

پارچه سازی و شناخت پارچه ها و همچنین آشنایی با انواع چاپ بر روی پارچه از نیازهای یک طراح لباس است. در طراحی انواع لباس باید به بافت و طرح پارچه نیز اشاره شود و هنرمند به خوبی توانایی ترسیم و اجرای نوع و طرح پارچه بر روی لباس طراحی شده را داشته باشد.

استفاده از نرم افزارهای گرافیکی برای اجرای طراحی مد و لباس از ابتدا تا انتها که شامل فیگور، طرح لباس، طرح پارچه و نوع پارچه می باشد و همچنین نرم افزار های تخصصی طراحی مد و لباس که به ترسیم الگوی لباس و حتی چیدمان آن برای برش نیز وجود دارند.

در دوره های تخصصی طراحی تخصصی لباس آکادمی هنر پارس با حضور اساتید مجرب و بهره گیری از علم طراحی مد و لباس دنیا با تمامی ابزارها و یادگیری تمامی مهارتهای طراحی لباس می توانید با سرعت و در عین حال تخصص وارد بازار کار شوید. شما با گذراندن این دوره ها در آکادمی هنر پارس می توانید مهارتهای چندگانه را کسب کنید و با تخصص بروز شده طراحی مد و لباس دنیا، به طراحی بسیار زیبای لباس هایی فاخر و هم راستا با فرهنگ غنی ایرانی بپردازید. دوره های طراحی لباس این آکادمی شما را به طراح مد و لباسی تبدیل می کند که مهارت و توانایی برند سازی چه در سطح کشور و خارج از کشور را داشته باشید.

طراحی لباس

لباس دست کم پاسخگوی سه نیاز آدمی است؛ یکی اینکه او را از سرما و گرما و برف و باران حفظ می کند دیگر اینکه در جهت حفظ عفت و شرم به او کمک می کند و بالاخره به او آراستگی و زیبایی و وقار می بخشد.

لباس را می توان به تعبیری «خانه» و درست تر بگوییم «خانه اول» هر کس دانست. لباس، خانه اختصاصی تر انسان است چون هر فرد نخست در لباس خود سکونت دارد و بعد در خانه اش، و از این قرار است که می توان گفت، همه ما به جهت لباسی که به تن داریم، خانه بدوشیم.

منشاء اصلی لباس، چنان که گفتیم؛ نیاز به محفوظ ماندن، عفیف ماندن و زیبا ماندن است، اگر به گروههای گوناگون اجتماعی نظر افکنیم. می بینیم که لباس زنان، مردان و کودکان با یکدیگر متفاوت است پوشش روستائیان با شهرنشینان فرق دارد. در شهر نیز زنان خانه دار، لباسی متفاوت با لباس زنان کارمند به تن می کنند و اصناف و صاحبان حرفه های گوناگون نیز به تناسب کار خویش لباس خاصی دارند. طبقات مختلف اجتماع نیز بسته به وضع اقتصادی و درآمد خود لباسهای گوناگون می پوشند و شرایط اقلیمی هر منطقه نیز بر نوع لباس مردم آن تأثیر می گذارد.

لباس در چند دهه اخیر پیشرفت زیادی داشته، در دوره های پیشین افراد به ایجاد نوآوری در لباس های خود اهمیتی نمی دادند. حتی کسانی که به این کار علاقه داشتن تصور نمی کردند که می توان آن را به صورت حرفه ای انجام داد. از این رو قدمت حوزه های طراحی عنوان حرفه های رسمی چندان طولانی نمیباشد

طراحی لباس

«جهان بینی» هر قوم در شکل و کیفیت بسیاری از جنبه های محسوس و ملموس زندگی آن قوم، تأثیری قومی دارد. جهانی که مردم می سازند و در آن زندگی می کنند تا اندازه زیادی تحت تأثیر جهان بینی آنان است. جوامع مختلف بسته به اینکه نسبت به هستی چه بینشی داشته و چه معنایی برای زندگی قائل باشند چه ارزشهایی را برجهان حاکم بداند، سبک و اسلوب خاصی در ساختن شهر، خانه پوشیدن لباس و نظایر آن خواهندداشت

رابطه طراحی لباس و فرهنگ به اندازه ای قوی است که وقتی یک خارجی و یا غریبه وارد محیطی می شود علامتی که او را می شناساند همان لباس اوست. گویی انسانها با لباس خود با یکدیگر صحبت می کنند و هر کس به زبان لباس خویش خود را معرفی می نماید که من کیستم از کجا آمده ام و به چه دنیایی و چه فرهنگی تعلق دارم. سخن بر سر این مطلب است که اختلاف بین تن پوش مردم جوامع مختلف گذشته از خصوصیات جغرافیایی، اقلیمی و عوامل اجتماعی، اقتصادی ـ ناشی از فرهنگ و جهان بینی آن جامعه نیز هست. انسان بسته به اینکه برای جهان چه معنایی قائل باشد لباس پوشیدنش تفاوت دارد. لباس انسان، نخست تابع فرهنگ جامعه اوست و سپس تابع سلیقه او.

طی سالهای رشد و تکامل هنر، اندیشه و افکار نوین صاحب نظران پیش زمینه سبکها و نگرشهای گوناگون شده که پیامد آن عرصه دستاوردهای نوین هنری بوده است. به این ترتیب روند تحول هنر با ابهام گیری نسلهای بعدی از بنیانگذاران و پیشروان سبکهای هنری و مطالعه افکار آنها پایه ریزی شد و همگام با شیوه های جدید ارائه شده ادامه پیدا کرد.

سبکهای نوین با نگرش و بازتاب خاص مردمی روبرو می شد که طبق عادت و علاقه شخصی با هر چیز نوینی به مقابله می پرداختند و سعی در دگرگونی آن می نمودند از این رو افکار جامعه بشری نیز بی تأثیر در راهبری سبکهای پایه ریزی شده نبود گذشته از تفکر و نگرش نیز بی تأثیر در راهبری سبکهای پایه ریزی شده نبوده است. گذشته از تفکر و نگرش بشر کنجکاوی و خلاقیت او باعث پیدایش تکنولوژی و صنعت به بشر این امکان را می داد که تخیلات و طرح های خویش را به مرحله اجرا در آورد. در این راستا نحوه رنگ پوشاک و خوراک مردم با توجه به تنوع طلبی و گرایش به زیبایی همواره دستخوش دگرگونی و تحول بوده است.

لذا تغییرات در شیوه پوشش و یا به عبارتی مد بی تأثیر از تحولات دنیای هنری نمی باشد چه بسا که تغییرات آن جزو ملموس ترین تغییرات در زندگی روزمره می باشد.

در طی زمانهای مختلف مدهای جددیی ارائه شده طبق روش خاصی به تمامی دنیا عرضه می شد و آن را همه گیر می نمود. زمانی مهمترین این روشها، تجارت افرادی بوده است که از تنوع طلبی انسانها استفاده می کردند و لباس های رایج در میان ملتی را به گروهی دیگر در جای دیگر عرضه می کردند و به این شکل هر پرسش جدیدی به نحوی همه گیر ارائه می شد

تاریخچه طراحی لباس

از آنجا که پوشیدن لباس یک ضرورت است، هرکس این دین را نسبت به خویش احساس می کند که ظاهر خود را به خوش آیندترین شکل ممکن عرضه کند. بنابراین پوشاک باید رنگ و هنرمندانه و زیبا داشته باشد و هم آهنگ با شرایط و محیط و باب روز باشد.

مصائب وارد بر کشور فرانسه در سال ۱۹۴۰، توقف موقت ارسال طرحهای فرانسوی برای زنان آمریکا را در پی داشت که خود موقعیتی مناسب برای طراحان آمریکایی فراهم آورد تا مهارت و خلاقیتهای خود را در این عرصه به نمایش گذارند. آنان به موفقیتهایی نیز نایل آمدند، ولی حاصل کارشان اعتبار و وجهه طرحهای مشهور فرانسوی را به دست نیاورد.

استعدادهای فوق العاده ای که سالها در اقتباس و کپی کردن به کار رفته بود در مسأله خلاقیت به کار افتاده برای آنکه بتوان جای طراحان فرانسوی را گرفت به زمانی طولانی نیاز است، و پذیرش هر موقعیتی با اکراه همراه خواهد بود. امید است که مسأله تولید پارچه هایی «انحصاری» به همت سازندگان پارچه های با کیفیت عالی آمریکا به آسانی حل گردد.

پس از جنگ جهانی دوم و گسترش همکاریهای بین المللی، مد نیز قلمروی جهانی یافت. ده سال از تحول انقلابی مد لباس زنان اروپا توسط «کریستین دیور»خالق «جلوه های نو» گذشته است. او زنان را در هاله ای از زیبایی و زنانگی قرار داد و تا سال ۱۹۷۵، که نابهنگام زندگی را بدرود گفت، طراحی برجسته و خلاق و رهبر مد فرانسه بود.

در سال ۱۹۵۱، و خیاطان برجسته ایتالیایی نیز، قدم در این راه نهادند و آثار خود را به طور گروهی و به نحوی ارزنده در شهر فلورانس به نمایش گذاردند.

در سال ۱۹۵۶، شهر ونیز یک نمایشگاه بین المللی در «پالازوگراس» قرن هجدهم برپا ساخت که یادآور این بود که در همین شهر قرون وسطایی، برای نخستین بار لباسهای جدید جانشین شد. لباسهای راحت و شاد بسیار خواستنی بود، در حالی که لباسهای زیبای رقص آنها، طرح و غنای لاتنی را داشت. معرف اسپانیا در این عرصه، «کریستوبال بالن سیاگا» هنرمند واقعی بزرگی، که مجموعه لباسهای خود را در پاریس و در کشورش به نمایش گذارد و «پدرو رودریگز» طراح مشهور این سرزمین بودند. طراحان برجسته ایرلندی نیز، با لباسهای نظیر تهیه شده از تویید، کتان، تور دستباف، پا به عرصه گذاشتند. نفوذ هنری لباسهای روستاییان اتریشی و آلمانی ناحیه تیرول به پوشاک برون شهری رنگ و روی خاصی بخشید. از مونیخ طرحهای غیرمتعارفی عرضه شد که بویژه برای آمریکایی هایی که در حومه شهر زندگی می کردند، راحت و مناسب بود. از خاور دور، ساریهای دستباف بی نظیر، لباسهای کیمونو و پیراهنهای راسته وارد مد غربی شد و بالاخره طراحان برجسته خودمان که جلوه آمریکایی را عرضه کردند در نمایشگاه بین المللی و نیز اروپاییان فریفته لباسهای شب روستایی آمریکایی که برایشان تازگی داشت شدند.

تسلط آلمان بر فرانسه به مدت بیش از چهار سال «قطع ارتباط میان پاریس و دیگر نقاط جهان را موجب گردید. این چهار سال طراحان آمریکایی را وادار ساخت تا روی پای خود بایستند، و با تکیه بر نیروی خود، علی رغم محدودیت های اعمال شده توسط قانون ۸۵ واشنگتن، در باره طرح و جنس پوشاک، لباسهایی زیبا و قابل استفاده تولید کنند. «مزون هات» در جریان تهیه لباس های مراسم «روز استقلال» آمریکا و استعداد خلاق خود در ادامه طرحهای فرانسوی بروز داد. با وجود دوران «اشک و خون و رنج» و کمیابی جنس، برادران انگلیسی شجاع ما همچون گذشته، تولیدات و نیز چند تن از دوزندگان و مدلهای برجسته خود را برای ما فرستادند.

اکنون در سال ۱۹۴۸، دریافته ایم که پاریس، در میان همسایگان نزدیک همچنان مشعل دار طرحهای تازه لباس است. گرچه طراحان برجسته لندن، نیویورک و کالیفرنیا، نیز به خلق آثار خود مشغولند و هر یک از مراکز طراحی، الهام بخش دیگران می گردد.

طراحی،انتخاب و مقبولیت یک لباس بستگی به اعمال عناصر و اصول هنر در آن دارد.بنابراین طراحی لباس را میتوان همانند هنرهایی مانند نقاشی، مجسمه سازی یا معماری دانست.

هنر پیچیده ای است .طرح یک لباس شامل اجزای فراوانی مانند کلاه، لباس رو، دستکش، لوازم جانبی و مانند آن است که کل پوشش بدن را تشکیل میدهند و هرکدام به تنهایی منحصر به فردی را می طلبد.

طرح لباس تنها هنگامی که متناسب با شخص باشد که آن لباس را میپوشد یک کار هنری به شمار میرود. بنابراین همواره شخصیت ومشخصات فردی دارنده لباس باید مدنظر قرار گیرد.در طراحی های لباس اصول واجزای هنر دارای اهمیت هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس