۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش دوخت های تزیینی

آموزش دوخت های تزیینی

آموزش دوخت های تزیینی

آموزش دوخت ها ی تزیینی یکی از آموزش های بسیار حرفه ای و تخصصی لباس است که در آکادمی هنر پارس به صورت مفصل و کاربردی برگذار می گردد. دوخت های تزیینی شامل تمامی دوخت هایی می شود که در زیباتر شدن لباس به طراح لباس کمک کند. دوخت های تزیینی باید متناسب با نوع لباس انتخاب گردد. وسیله کار این نوع دوخت ها سوزن و انواع نخ ها و روبان های می باشد البته با داشتن الگوی دوختی و خلاقیت که در نتیجه ، طرح دوخته شده زیبا و مورد پسند قرار گیرد.

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید
برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

                                                         آموزشگاه طراحی لباس کرج

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

می توان از دوخت های تزیننی به عنوان گلدوزی  با دست روی لباس هم صحبت کرد. انواع گره ها و دوخت ها شامل : دوخت های اولیه، تابلمه، قیطون دوزی، پته دوزی، درویش دوزی، بلوچ دوزی، سکه دوزی، برودری دوزی، شبه قالی، آجیده دوزی و بخارا دوزی در این دوره آموزش داده می شوند.

دوخت های اولیه شامل دوخت های پایه و ساده می باشند. دوخت های پایه و ترکیب آنها می تواند دوخت هایی زینتی و زیبایی ارائه دهد. توجه داشته باشید که برای دوخت ها از نقشه و طرحی پیروی کنید و هیچ گاه بدون فکر کردن به طرح شروع به دوخت نکنید. دوخت های پایه و اولیه با داشتن نقشه و طرح می توانند بسیار با ارزش و عای نتیجه دهند. از دوخت های ساده و پایه برای سر آستین ها و یقه ها در لباس های رسمی استفاده فراوان می شود.

تابلمه دوزی هنری که از شمال شرقی ایران آمده و زیبایی منحصر به فردی دارد. در این هنر که در دوخت های تزیینی مطرح می شود هنرجویان با نخهای رنگی و با نقشه ای خاص به صورت دوار به دوخت اقدام می کنند. نخها به صورت گرد در کنار هم چیده شده و با نخ نازکی به هم متصل می شوند. در کنار این دایره سازی ها می توان شکل هایی زیبا ساخت. نخ های مورد استفاده در این دوخت ضخیم هستند و به راحتی در کنار هم قرار می گیرند.

آموزش دوخت های تزیینی

قیطون دوزی از هنرهای دوخت مناطق رشت می باشد. معمولا بر روی پارچه های تیره انجام می شود. در این دوخت طرح ابتدا بر روی پارچه نقش گرفته و سپس با قیطون های شروع به دوخت بر روی آن می کنند. لباس های سنتی با این نوع دوخت بسیار زیبا جلو می کنند.

آموزش دوخت های تزیینی : پته دوزی از هنرهای زیبای کرمانی ها می باشد. پته نوعی پارچه ضخیم پشمی است به نام عریض که بر روی آن با بینش های فرهنگی و احنکاعی طرح هایی با نخ های رنگین دوخته می شود. معمولا نخ خا نیز پشمی انتخاب می شوند. طرحها اکثرا بته جثه و هندسی و رنگهای نخ خا به رنگ عنابی، مشکی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز و آبی و سفید هستند.

آموزش دوخت های تزیینی : درویش دوزی یا تفرش دوزی که هنر تفرشی هاست و در واقع حاشیه های پهنی است که بر روی پارچه ها با دوخت ایجاد می گردد. دوخت ها فقط از شلال تشکیل می شود. این هنر در گذشته بر روی کلاه های نمدین، پوستسن و خرقه و همچنین کمربند های پشمی دوخته می شد. درویش دوزی بر روی پارچه هایی با تار و پود درشت و قابل شمارش اجرا می گردد.

آموزش دوخت های تزیینی : بلوچ دوزی یکی از با ارزش ترین دوخت های تزیینی است .هنرمندان بلوچ دوز در آن با نخ های ابریشمی که به صورت زیبایی رنگ شده اند و همیشه در ثبات رنگی می مانند به دوخت لوزی ها و مربع های دقیق و مساوی بر روی جلیقه ها و لباسه زنانه می پردازند. نقش ها معمولا نقوش هندسی که بیشتر بر روی لباس ها شکل می گیرد. بلوچی دوزی از دوره ای دوخت های تزیینی که در آکادمی هنر پارس به صورت تخصصی آموزش داده می شود.

سکه دوزی از هنرهای سنتی بلوچستان است. همچنان که از نام این دوخت پیداست در تزیینات لباس از سکه ها استفاده شده است.

برودری دوزی به دوخت های برجسته مشابه به گلدوزی گفته می شود. طرح ترسیم شده بر روی پارچه با دوخت های دندان موشی فشرده دوخته می شود. در انتهای کار قسمت هایی از طرح که خالی است توسط قیچی بریده می شود.

آجیده دوزی به معنای بخیه زدن و سوزن دوزی با دوخت های ریز و ظریف بر روی پارچه ای دولا با لایه ی نازکی از پنبه که در وسط ان قرار دارد گفته می شود.

آموزش دوخت های تزیینی

بخارا دوزی به دوخت های پر کار با رنگهای الوان گفته می شود که به دلیل پر کاری و فشردگی طرح زمینه پارچه دید نمی شود. معمولا از پارچه های چلوار، متقال یا کتان و در مواردی ابریشم و پشم استفاده می گردد. نقوش این دوخت معمولا گل های انار، میخک و ….. می باشند.

دوخت های تزیینی می توانند مورد استفاده در لباس هایی باشند که بر اساس طرح های سنتی اجرا شده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس