۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

فن خواندن الگو خیاطی

فن خواندن الگو خیاطی

برای شروع خیاطی و برای اینکه یک خیاط حرفه ای شوید باید فن خواندن الگو خیاطی را بیاموزید. شما برای دوخت لباس به الگوی خیاطی نیاز دارید اگر شیوه ی درست استفاده از الگو را نمی دانید وقتش رسیده که آن را یاد بگیرید. بیشتر صحبت ما درمورد الگوهای سنتی و قدیمی خیاطی است اما، روش هایی که ذکر می شود برای الگوهای دیجیتال نیز کاربرد دارد ابتدا باید اطلاعات ضروری را دسته بندی کنیم:

شیوه ی خواندن الگو خیاطی

فن خواندن الگو: ابتدا باید بخش راهنمای کتابچه یا فایل الگو را مطالعه کنید.

شما می توانید در این بخش اطلاعات زیادی درمورد وسایل و نکات حائز اهمیت که لازم است قبل از برش پارچه( وچه بعد از دوخت لباس) بدانید را پیدا کنید.

برای تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای در حوزه خیاطی، در آموزش مجازی طراحی لباس در آموزشگاه هنر پارس ثبت نام کنید.

درون پاکت الگو

فن خواندن الگو خیاطی

۱- ترسیم خط

فن خواندن الگو: ممکن است عکس الگو گمراه کننده باشد اما نگاه کردن به یک طرح رسم شده و مسطح می تواند به شما در تفسیر بهتر و عمیق تر آن استایل کمک کند. یک الگوی مسطح خطوط را با دقت بیشتری نمایش می دهد زیرا هیچ پارچه ی زیبایی وجود ندارد که حواس شما را پرت کند؛ تنها چیز موجود بخش های ضروری الگو است.

اگر الگوی شما در چندین نما و با تغییرات مختلف ارائه شده باشد، شما می توانید به وضوح تفاوت میان ترسیم خطوط را ببینید.

۲- سطح خیاطی

احتمالا  الگوهایی که برچسب “آسان” دارند، راهنمایی های جزئی تری ( مثل چگونگی اتو کردن درزها هنگام دوخت، ابزار مناسب برای هرکار)ارائه خواهند کرد. این جزئیات کمک زیادی به یک خیاط تازه کار خواهد کرد.

نکاتی  برای انتخاب سطح مناسب خیاطی

اگر خیاطی مبتدی هستید بهتر است از الگوهایی استفاده کنید که از بخش های کمتری تشکیل شده اند( بخش هایی مثل رویه، یقه، سرآستین و … استفاده نکنید) هرچه تعداد بخش ها کمتر باشد، لباس راحت تر و سریع تر آماده خواهد شد، این یعنی رضایتمندی سریع.

اگر شما گیر افتاده اید و برای الگوی آنلاینی که پیدا کرده اید نیاز به کمک دارید، از طراح آن کمک بخواهید  معمولا طراحان مستقل آنلاینی برای کمک به شما در این راه وجود دارند.

۳- پیشنهاد پارچه

معمولا  الگوهای خیاطی چند پارچه مناسب برای کار پیشنهاد می دهند اگر از گزینه های پیشنهادی آن استفاده کنید تضمینی بر شباهت لباس تمام شده به تصویری است که نظر شما را جلب کرده است، پس نکاتی که ارائه می کند را نادیده نگیرید.

با خیاطی بیشتر، ممکن است بخواهید از پارچه های دیگر غیر از لیست پیشنهادی استفاده کنید، درست است که ممکن است استفاده از پارچه هایی غیر از پارچه های پیشنهادی شما را به طور لذت بخشی سوپرایز کند اما حواستان به اصول هم باشد. مثلا، اجرای الگوی لباس جذبی که نیاز به پارچه ی کشی دارد با پارچه ای بافت دار و غیرکشی ممکن نیست هرچه بیشتر پارچه ها را بشناسید، راحت تر نوع پارچه مورد نیاز را تشخیص خواهید داد.

۴- متراژ پارچه

در طراحی لباس طراحان متراژ تخمینی پارچه را برحسب سایز لباسی که می خواهید بدوزید به شما ارائه می کنند روی نمودار، نما و اندازه ای که می خواهید بدوزید را پیدا کنید، در این بخش شما متراژ مورد نیاز خود را خواهید یافت.

بعضی از الگوها متراژ پارچه ها را بر اساس پارچه هایی با عرض ۱٫۱۴۳ متر و ۱٫۵۲۴ متر ارائه می کنند.

متراژ پارچه را باید بعد از شست و شو و آب رفت محاسبه کرد، محض احتیاط بهتر است ۱۰ درصد بیشتر از متراژ پارچه ی مورد نیازتان را  محض اطمینان خودتان از آب رفت پارچه بخرید همچنین ایده خوبی است برای الگوهایی که یک چاپ یا الگو دارند، پارچه ی اضافی بخرید- با اینکار شما می توانید جهات را نیز رعایت کنید( برخی از الگوها این مساله را در نظر می گیرند).

۵- نخ و وسایل مورد نیاز

فن خواندن الگو خیاطی

بعد از متراژ، لیستی از ابزارهای مورد نیاز را برای الگوی خود پیش رو دارید مثلا، شما به آستر، زیپ، نوار اریب، کش و … نیاز خواهید داشت. قبل از اینکه به فروشگاه مراجعه کنید، بررسی کنید که چه وسایلی نیاز دارید.

۶- نمودار سایز بندی

فن خواندن الگو: تمام بخش های الگو چندین بار ترسیم خواهند شد هر خط برای سایز متفاوتی است. در قسمتی از صفحه ی الگو شما راهنمای سایز یا نموداری جهت انتخاب خط مناسب سایز شما وجود دارد.

۷- طرح های الگو یا نمودار اندازه گیری ها

قبل از برش، شما می توانید با نگاه کردن به قسمت نمودار الگو یا نمودار طرح تشخیص دهید که به کدام قسمت ها واقعا نیاز دارید.

اگر الگویتان از اشکال واقعا ساده و مستطیلی تشکیل شده است، طراح ممکن است فقط اندازه ها را ارائه کند. اما در بیشتر موارد الگو را با قالب هایی آماده برای برش و انتقال به پارچه ارائه می کنند.

فن خواندن الگو خیاطی

طرح های الگو به شما اطلاعاتی از قبیل:

  • چگونگی پیدا کردن طرح روی پارچه( مثلا، تای لباس و روی مناسب پارچه برای کار)
  • چگونگی مرتب کردن بخش های الگو روی پارچه شامل خطوط راهنما( مخصوصا اگر با چندین بخش الگو سرو کار دارید)
  • راهنمایی برای توضیح خطوط کاربردی و جهت درست و غلط

۸- نماد ها

نمادها در اینجا بخشی از زبان خیاطی هستند. این نمادها به شما اطلاعاتی درمورد اینکه الگو را باید چگونه روی پارچه قرار دهید، خطوط برش کجا هستند، اگر نیاز است که قسمت هایی در راستای تای پارچه قرار بگیرند، بهتر است کجای پارچه دوخته شود، جای دکمه کجاست و خیلی چیزهای دیگر ارائه می کنند.

شما ممکن است انواع مختلفی از خطوط از جمله خط چین، نقطه چین و خطوط یکدستی را در الگو ببینید که نشان دهنده ی نوع دوخت، خط تا و… هستند. این مشخصات از الگویی به الگوی دیگر متفاوت است، پس بهتر است با دقت به خطوط الگوی خود نگاه کنید.

در اینجا به چند مورد از نمادهای رایج اشاره می کنیم:

فن خواندن الگو خیاطی

شکاف

جای دکمه

جا دکمه

مربع تست

محل تا

خط برش

جمع شدگی بین نقاط

الگویی که شما دارید ممکن است نشانه های دیگری نیز داشته باشد، پس حتما آن ها را یاد بگیرید.

نکاتی در مورد استفاده از الگوی خیاطی:

  • آن را کامل مطالعه کنید

اصلا  این مرحله را نادیده نگیرید.. حتی اگر فردی بسیار باتجربه در این زمینه هستید، مطالعه ی راهنمای الگو از اول تا اخر به شما در کل فرایند کار کمک خواهد کرد.

  • الگو را چاپ کنید

اگر از یک الگوی خیاطی بصورت pdf استفاده می کنید، باید آن را چاپ کنید،  ببرید و بخش های الگو را به هم بچسبانید. اگر جهات را دنبال کنید و از ابزار درست استفاده کنید، این مرحله برایتان خوشایند خواهد بود.

  • ( اگر دوست دارید) الگو را ترسیم کنید

اگر از الگوهای سنتی استفاده می کنید، رسم الگو یک اجبار است. این کار برای الگوهای pdf  همیشه ضرورت ندارد. خودم به شخصه هرگز الگو را ترسیم نمی کنم زیرا چاپ و برش و چسباندن مجدد به نسبت ترسیم زمان کمتری می برد.

  • خطوط درست را دنبال کنید

خطوط سایز مناسب خود را با مدادی به رنگ دیگر، پر رنگ کنید تا برجسته تر به نظر برسند، در غیر  اینصورت ممکن است خطوط اشتباه را دنبال کنید.

 

اگر تمایل دارید هنر خیاطی را به صورت حرفه ای دنبال کنید،  آموزشگاه خیاطی هنر پارس در تهران همراه شما خواهد بود.(با ارائه امکانات ویژه به افرادی که ساکن تهران نیستند.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس