۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

طراحی پارچه

طراحی پارچه

آموزش طراحی پارچه از رشته هایی است که شدیدا نیاز به خلاقیت و ایده های نو دارد. طراحان با توجه به نوع کاربرد پارچه اقدام به طراحی می کنند.این رشته شامل طراحی انواع پارچه های لباسی، انواع پرده، موکت، پارچه های مبلی می شود.(طراحی حالت های پارچه)

طراحی انواع پارچه هم به صورت دستی و هم به صورت نرم افزاری انجام می گیرد. طراحان پارچه ابتدا طرح خود را به انواع ابزارهای هنرهای تجسمی اجرا می کنند و سپس آن را اسکن کرده و با نرم افزارهای گرافیکی به تصحیح و آماده سازی آن برای اجرای چاپ بر روی پارچه مورد نظر طراحی می کنند. در طراحی پارچه به هنگام تفکیک رنگ باید به نوع پارچه و نوع چاپ طرح توجه کرد.

امروز اکثرا طراحی انواع پارچه مستقیم با نرم افزارها انجام می گیرد. طراحی های تی شرت و انواع پارچه های دیگه با توجه به آرشیوهای غنی تکسچر و پترن به راحتی صورت می گیرد. البته باید توجه داشت که استفاده از انواع تکسچر و پترن برای اجرای یک طرح پارچه نیازمند تفکر و ایده است. در پارچه های متری تکرار طرح باید به گونه ای انجام شود که شکستگی در طرح دیده نشود. در واقع طرح های متری راپورت بندی میشومد. راپورت بندی بسیار با اهمیت است. در راپورت بندی یک طرح پارچه با توجه به تکرار طرح در طول پارچه طراح سعی دارد که شکستگی در طرح دیده نشود یعنی اینکه محل تکرار طرح مشخص نشود.

طراحی پارچه

با حضور نرم افزارهای گرافیکی تفکیک رنگ بهتر

و دقیق تر و صد البته آسان تر انجام می شود. در طراحی پارچه با توجه به کاربرد طراحی انجام می شود. در طراحی انواع پارچه های کودکان ازالمان های کارتونی استفاده می شود. در اکثریت موارد از پترن های کارتونی برای این نوع پارچه ها استفاده می شود. پترن به طرحی گفته می شود که که یک یا چند المان در آن به صورت افقی و عمودی تکرار شود. پترن ها در طراحی های پرده و موکت نیز استفاده دارد.

آموزش طراحی پارچه

یک طراح لباس موفق باید مهارت طراحی پارچه را نیز داشته باشد. در واقع طراحی پارچه و طراحی لباس مکمل همدیگرند. طراح پارچه باید با توجه به نوع لباس ها و کاربرد پارچه طرحی را اجرا کند. مثلا برای پارچه های کودکان نمی شود از طرح هایی با المانهای بزرگ استفاده کرد. و یا برای پارچه های رو مبلی نباید از المان های ریز و کوچک استفاده کرد.

طراحان پارچه با توجه به مهارتهایی که دارند می توانند به طراحی انواع کاشی و سنگ و همچنین ظروف غذاخوری بپردازند. در واقع هر چیزی که نیاز به چاپ داشته باشد در حوضه توانایی های طراحی پارچه قرار دارد. طرح پارچه در نمایش زیباتر شدن لباس اهمیت بسزایی دارد.(طراحی پارچه چهارخانه)

توجه به فرهنگ مناطق و استفاده از طرحهای سنتی هر منطقه می توتند در طرحهای جدید کمک حال طراحان پارچه باشد. شناخت از فرهنگها و شناخت انرژی طرح و المان در اجرای یک طرح پارچه نهایی اهمیت بسیار دارد. فراموش نکنیم که رنگها در طراحی می توانند شگفتی های بسیار ایجاد کنند. گاهی در یک طرح پارچه نیازی به استفاده از المان نیست و بازی رنگها طرحی فوق العاده را به نمایش می گذارد. پس شناخت رنگها و کاربردهای برای طراح پارچه نیاز مند است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس