۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

طراحی لباس و شرح شغل، طراح لباس

طراحی لباس و شرح شغل، طراح لباس

در شغل طراحی لباس و مد، طراحان به طراحی لباس، زیورآلات و کفش می پردازند. برخی از آن ها طراحی لباس های گران قیمت و تک را انجام می دهند و برخی دیگر با گروه هایی کار می کنند، که طیف کاملی از لباس های تولید انبوه، را ایجاد می کنند و یا در زمینه های خاصی مانند لباس ورزشی تخصص دارند.

طراحان مد، به عنوان عضوی از تیم طراحی لباس داخلی، زنجیره های خرده فروشی و یا تولید کنندگان انبوه لباس با برندهای معروف کار می کنند. طراحان لباس، بیشتر در لندن و اطراف آن مشغول به کار هستند. رقابت بر سر جایگاه در میان طراحان لباس و مد بسیار شدید است.

طراحان مد، معمولا کار خود را بعد از گرفتن مدرک HNC/HND، یا مدرکی دیگر از آکادمی مد آغاز می کنند. دوره های مختلف و زیادی در این زمینه وجود دارند، که برخی از آنها اطلاعات اساسی و کلی در طراحی لباس را ارائه می کنند، و تمرکز برخی دیگر بر تولید و فناوری لباس است. بیشتر کالج ها و دانشگاه ها نیازمند مدارکی حاکی از پیشرفت تحصیلی مثل نمره یGCSE / S  هستند. اما همیشه یک نمونه ی کار قوی برای استخدام نیاز است.

آموزش طراحی لباس، معمولا بصورت آموزش عملی کار انجام می شود، یعنی با گذراندن دوره طراحی لباس در آموزشگاه طراحی لباس ، فرد می تواند مهارت های لازم را از یک طراح ارشد یاد بگیرد. به خاطر وجود رقابت شدید، بیشتر کارفرمایان انتظار دارند که نیروهای تازه وارد مهارتهای اساسی را در آموزشگاه طراحی لباس فراگرفته باشند. طراحان تازه کار باید خود را برای کار در موقعیت های جدید، گسترش طرح های دیگران، یا برش الگو آماده کنند، تا بتوانند تجربه و ارتباطات بیشتری کسب کنند.

طراحان لباس با کسب تجربه می توانند به یک طراح لباس ارشد ترفیع پیدا کنند، و با برندهای مد معروف تری همکاری کنند. تعداد کمی از طراحان می توانند لباس هایی برای برند مد خودشان طراحی کنند. همچنین طراحان مد می توانند، در زمینه های تخصصی مثل پیش بینی رنگ، مشاوره درمورد استایل، ژورنال مد یا طراحی لباس نیز فعالیت کنند.

کار طراح لباس چیست؟

 به طور کلی در این شغل سه بخش وجود دارد:

چگونه طراح لباس شویم

  • طراحان تراز اول: این طراحان، به طراحی لباس های انحصاری و تکی می پردازند، که هر کدام صد ها هزار تومان ارزش دارند. آن ها مستقیما با مشتری سر و کار دارند، اندازه ها را می زنند و اصلاحات لازم را انجام می دهند و کار این دسته نیازمند سطح بالایی از مهارت و زمان زیاد است. همچنین بسیاری از طراحان لباس تراز اول به تولید مجموعه ای از لباس های آماده می پردازند که نسبتا در تعداد کم تولید می شوند.
  • طراحان لباس های آماده(prêt-a-porter ): این طراحان لباس، روی لباسی کار می کنند، که به تعداد کم و اغلب با قیمت بالا فروخته می شوند. این لباس ها دارای نام طراح خود هستند.
  • طراحی فروشگاهی: این طراحان لباس، روی طیفی از لباس های ارزان تر برای بازار عمده کار می کنند. این پوشاک در تعداد بالا و اغلب در خارج از کشور تولید می شوند. عموما در این بخش خلاقیت کمی وجود دارد زیرا پوشاک باید با بودجه ی مشخصی تولید شوند و تولید انبوه آن ها آسان باشد.

طراحی لباس و شرح شغل، طراح لباس

طراحان لباس، معمولا دو فصل قبل تر شروع به کار می کنند، با خریداران و پیش بینی کنندگان مد ارتباط دارند، تا مد آینده را پیش بینی کنند. آنها طرح های اولیه را با دست، و یا با استفاده از نرم افزار کامپیوتری ترسیم می کنند. طراحان لباس باید در نظر داشته باشند، که چه کسی ممکن است طرح های آن ها را بخرد و بپوشد، هزینه ی تولید آن ها چقدر خواهد شد، و مردم حاضرند چقدر برای آن ها پول بپردازند.

طراحان لباس، معمولاً قبل از اینکه بهترین طراحی لباس را انتخاب و به عنوان نمونه تولید کنند، در مورد ایده های اولیه خود با تیم طراحی لباس و بازاریابی مذاکره می کنند. طراح لباس باید در هنگام تولید لباس حضور داشته باشد، تا بتواند مشاوره های لازم را ارائه کند، و هر گونه مشکل، در مورد برش و دوخت لباس را برطرف کند.

مسئولیت های یک طراح لباس، بسته به اینکه برای چه کسی کار می کند متفاوت است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تولید مفاهیم
  • کشیدن طرح با دست یا کامپیوتر
  • ایجاد الگوها
  • نظارت بر تولید
  • تحلیل گرایش های موجود، در انتخاب پارچه ها، رنگ ها و شکل ها
  • تامین تهیه کنندگان
  • انتخاب و خرید پارچه و تزئینات
  • اقتباس از طرح های موجود، برای تولید انبوه
  • نظارت بر تولید پوشاک نمونه
  • کنترل کیفی

طراحان می توانند به تنهایی یا به عنوان عضوی از یک تیم طراحی لباس کوچک فعالیت کنند.

طراحی لباس و شرح شغل، طراح لباس

ساعت و محیط کار

طراحان لباس، معمولاً از ۹ صبح تا ۵ عصر کار می کنند، اما ممکن است هنگام آماده کردن نمونه، برای خریداران یا مجموعه هایی برای نمایش مد، ساعات بسیار طولانی تری کار کنند.

انجام طراحی لباس به صورت پاره وقت، مخصوصاً برای طراحان خویش فرما امکان پذیر است، اما برای ماندن در عرصه ی رقابت طراحان لباس مجبورند ساعات طولانی کار کنند.

طراحان مد معمولاً در یک استودیو یا یک کارگاه کوچک کار می کنند. اما کسانی که لباس هم می دوزند، یا در ساخت نمونه ها مشارکت می کنند، معمولا وقت خود را پشت میز برش و پای چرخ خیاطی می گذرانند.

طراحان لباس، ممکن است در نمایش مد، جلسات پیش بینی( جایی که مد ها ی بعدی پیش بینی می شوند) و نمایشگاه ها شرکت کنند، و همچنین با مشتریان ملاقات کنند. از آنجا که مراکز اصلی مد لندن، نیویورک، پاریس و رم هستند، اغلب نیاز است مسافرت های بین المللی انجام شود.

طراحی لباس و شرح شغل، طراح لباس

 مهارت ها و خصوصیات فردی طراح لباس

طراحان لباس / مد نیاز دارند:

  • خلاق باشند
  • به دنبال رنگ، بافت و الگو باشند
  • بتوانند همه چیز را سه بعدی تجسم کنند.
  • در زمینه هایی مثل برش الگو، سایزبندی و دوخت لباس مهارت فنی داشته باشند.
  • توانایی رسم طرح چه با دست چه با کامپیوتر را داشته باشند.
  • مهارت های ارتباطی خوبی، برای توضیح شفاف و قانع کننده ی ایده هایشان داشته باشند.
  • توانایی کار در یک محدوده ی زمانی و با بودجه ای مشخص را داشته باشند.
  • مهارت های کسب و کار و آگاهی تجاری به خصوص در صورت خود اشتغالی داشته باشند.
  • مهارت های مذاکره برای فروش طرح های خود را داشته باشند.
  • بتوانند گرایش رنگ، پارچه و استایل را حفظ کنند.
  • مهارت های سازماندهی قوی داشته باشد.
ورود به عرصه ی طراحی لباس

طراحان لباس به عنوان عضوی از تیم طراحی داخلی، زنجیره های خرده فروشی و تولید کنندگان لباس برای برندهای معروف کار می کنند.

حدود ۱۲۰۰۰ طراح در انگلستان مشغول به کار هستند. تعداد متقاضیان طراحی لباس برای برندهای معروف، بیشتر از جاهای خالی است. کار برای برندهای معروف مد طرفداران زیادی دارد.

طراحان بیشتر در لندن و اطراف آن متمرکز هستند. این صنعت تحت سلطه کارفرمایان کوچک و متوسط ​​است. در واقع، بیش از ۸۰ درصد کسب و کارهای طراحی لباس، ۱۰ کارمند یا کمتر دارند.

رقابت بر سر جایگاه، در میان طراحان لباس بسیار شدید است و بسیاری از فارغ التحصیلان مد می دانند، که در نهایت مجبورند، به کارهای دیگری مثل ژورنال مد، متخصص مد و یا خریدار در عرصه ی مد مشغول  به کار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس