۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

طراحی لباس برای درجه بندی و سایز بندی الگو

طراحی لباس برای درجه بندی و سایز بندی الگو

فرآیند ایجاد سایزهای مختلف الگو برای یک مدل طراحی لباس را درجه بندی الگو می گویند. لازم نیست همه ی افراد خیاطی لباس را بلد باشند، اما اگر شغل شما خیاطی است یا خیاطی لباس عروس انجام میدهید یا می خواهید تولیدی کوچک لباس داشته باشید، باید آموزش طراحی لباس ببینید و بدانید درجه بندی الگو چیست.

 

الگوی طراحی لباس خانم ها معمولا برای سایز خاصی طراحی می شود(مثلا ۳۸ تا ۴۰). این الگوی طراحی لباس نمونه اولیه محسوب می شود، به همین خاطر تمام اندازه های این الگو دقیق و کامل مشخص می شود. زمانی که اندازه های الگو متناسب با سایز مورد نظر تنظیم شد، درجه بندی الگو با ایجاد یک سری کامل از سایزهای مختلف الگو انجام می شود( برای خانم ها معمولا از سایز ۳۶ تا ۴۴).

قوانین درجه بندی، میزان تغییرات سایزهای مختلف را برای اندازه ی هر نقطه تعیین می کند. در بیشتر سایزهای بانوان برای دورسینه، کمر و باسن از درجه اول، الگو ی طراحی لباس استفاده می شود. اگر شما لباسی از درجه ۸ دوخته اید و می خواهید لباس دیگری از همان طراحی لباس ولی با درجه ۱۰ بدوزید باید دورسینه، کمر و باسن را یکی بزرگتر کنید. شما این تغییرات را ابتدا در درزهای کناری اعمال می کنید سپس اختلاف سایز ۱ را به طور مساوی بین درزها تقسیم می کنید.

چون الگوی طراحی لباس شما دارای پشت و جلو است، شما باید ۲/۱ این اختلاف را به جلو و ۲/۱ را به پشت اضافه کنید. همچنین چون عقب و جلو لباس دارای سمت راست و چپ است، که شما باید این ۲/۱ را مجددا نصف کنید. بنابراین شما به هر سمت ( هر سمت جلو و هر سمت پشت) ۴/۱ اختلاف را اضافه می کنید که مجموع آن ها برابر ۱ می شود. به طور کلی، شما نباید اضافات را از وسط پشت و وسط جلو الگو طراحی لباس اعمال کنید. اندازه شانه، حلقه آستین و یقه نیز باید کمی بزرگتر شود( برای داشتن درک بهتری از تفاوت میان یک سایز با سایز دیگر به آموزش الگو سازی  که در زیر ارائه شده نگاه کنید).

 

درجه بندی الگو- خط تیره های قرمز، نشان دهنده ی سایز بزرگتر هستند. در این آموزش طراحی لباس ، الگو دورکمر ۴/۱ گشادتر و درزهای کنار ۴/۱ بزرگتر می شود، از حلقه آستین، و دور یقه  نیز کمی بیرون زده شده تا مقداری بزرگتر شوند. اقدامات مشابهی، برای آستین ها و دامن لباس و به همان نسبت دیگر جزئیات مدل( مثلا اندازه یقه به نسبت دور یقه تغییر می کند) انجام می شود.

جدول زیر، تعدادی از قوانین درجه بندی برای سایز  لباس خانم ها را نشان می دهد. علائم (+\-)  به معنای این است، که اگر شما می خواهید از سایز ۸ به سایز ۱۰ بروید باید، یک درجه به الگوی خود اضافه کنید، و اگر می خواهید از سایز ۸ به سایز ۶ بروید باید یک درجه از الگوی خود کم کنید. اگر دقت کرده باشید قوانین درجه بندی زمانی که به درجه ۱۲ تا ۱۶ و همچنین ۱۸ می رسد تغییر می کند.

 

درجه بندی الگو طراحی لباس، تقریبا پیچیده است. بهتر است تا حد امکان از انجام آن خود داری کنید، مگر آن که ضروری باشد. حتی اگر می خواهید برای گروهی از افراد لباس هایی، با سایز های مختلف بدوزید و سایز آن ها نسبتا مشابه یکدیگر است، بهتر است که اندازه و الگوی هریک را به صورت جداگانه محاسبه کنید. البته، اگر برنامه ی راه اندازی خط تولید و فروش لباس های خودتان، را دارید بهتر است، این روش را از یک آموزشگاه طراحی لباس یاد بگیرید.

مرحله به مرحله، طراحی لباس متناسب با قالب شما

  • لباسی بدوزید که کاملا اندازه شما است.
  • از الگوهای قالب متناسب استفاده کنید.
  • قالب الگوی بدن
  • تنظیم کامل بالاتنه
  • قالب متناسب برای الگوی آستین ها
  • قالب متناسب برای الگوی دامن لباس
  • ایجاد الگوی لباس شخصی
  • قالب متناسب شلوار-قالب اولیه
  • قالب متناسب شلوار-قالب نهایی
  • اهمیت مسیرهای دوخت
  • درجه بندی الگو

کمک به مسائل پیرامون طراحی لباس:

سایز بندی الگو: نمونه ای که در این مقاله دیدید نشان دهنده ی مسائل پیرامون طراحی لباس، برای یک فرد خاص است، که برای حل مسائل پیرامون آن است. طراحی الگو برای بدن شما قطعا متفاوت است. اما از آنجایی که این یک مقاله درباره ایجاد الگو طراحی لباس است نه قالب لباس، به مسائل دیگر پیرامون قالب لباس نمی پردازیم. شما می توانید برای مشاهده تکنیک های مختلف الگوسازی ارائه شده آموزشگاه طراحی لباس هنرپارس،اینجا را کلیک کنید.

 

برای یک الگو سازی خوب، باید تکنیک های مختلف رسم الگوها را بررسی کنید، اما چرا باید از همان اصلاحات بارها و بارها استفاده کرد؟ وقتی از این قوانین جامع الگوسازی در الگوی خود استفاده کنید، اصلاحاتی که برای طراحی لباس احتیاج است، به طور خود کار در تمام الگوهایی که ایجاد می کنید رعایت می شود. شما با شرکت در کلاس های طراحی لباس هنر پارس، و استفاده از ویدیو های سایت خواهید توانست، به مهارت لازم در طراحی لباس و خیاطی برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس