۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

اصول اولیه طراحی لباس با سوزن دوزی، معمولا دارای طرح ها و نوع های مختلفی است، که قابل اجرا روی لباس، پارچه لنین رومیزی، روبالشی، حوله و چیزهای دیگر است. طرح ها به صورت خط روی لباس کشیده، و سپس دوخته می شوند. وقتی فرایند دوخت به اتمام رسید، برای پاک شدن طرح کشیده شده، باید لباس را بشوئید. آموزش کلی و دوخت های پایه که در ادامه ارائه شدند، می توانند به شما در شروع پروژه ی بعدی طراحی لباس، با سوزن دوزی کمک کنند.

برای آموزش سوزن دوزی، آموزشگاه طراحی لباس هنر پارس، اینجا را کلیک کنید.

 طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

شروع کار

قبل از شروع پروژه ی، طراحی لباس با سوزن دوزی، دستورعمل های مقدماتی زیر را به دقت مطالعه کنید،( تذکر: هرگز لباس را قبل از اتمام کامل دوخت نشوئید، زیرا شستشو باعث پاک شدن طرح های مورد نیاز سوزن دوزی می شود.) قبل از شروع دوخت، لباس را با احتیاط بر مبنای طراحی انجام شده، روی قاب یا حلقه قرار دهید. با توجه به نموادر طراحی لباس و جدول دوخت با استفاده از رنگ های مشخص شده، دوخت طرح را شروع کنید. معمولا در طرح ها، از نخ کتان سوزن دوزی یا نخ کتان مرواریدی استفاده می شود، پس برای اینکه بدانید، از کدام نوع و شماره ی نخ باید استفاده کنید، به دستورالعمل آن مراجعه کنید

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

اصول اولیه طراحی لباس: برای اینکه کارتان درست انجام شود، همیشه بهتر است، پیش از شروع دوخت، نخ های کتان سوزن دوزی را حتی اگر از هر شش رشته نخ استفاده می کنید، به رشته های جداگانه تقسیم کنید. سپس شماره رشته های مورد نیاز را مجدد با هم ترکیب کنید.( معمولا در طراحی لباس هایی که با نخ مرواریدی سوزن دوزی می شوند، از یک رشته نخ تقسیم نشده استفاده می شود.) هر نخ را به طول ۳۸ سانتی متر ببرید، و تمام شش رشته را از هم جدا کنید. با یک دست یک سر نخ را محکم بگیرید، سپس از دست دیگر برای جدا کردن یک رشته از نخ استفاده کنید.

قبل از جدا کردن رشته ی بعدی، دسته ی رشته های باقی مانده را صاف کنید، و قدم اول را تکرار کنید. برای ترکیب مجدد شماره رشته های مورد نیاز بهتر است، کار خود را با دو رشته نخ شروع کنید، و سر نخ ها را نیز نگه دارید. بدون پیچ دادن، رشته ها را به طول صاف کنید، و رشته های دیگر را یکی یکی اضافه کنید.

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

اصول اولیه طراحی لباس

کار سوزن دوزی، روی لباسی که طراحی لباس برای آن انجام شده، را با رنگ هایی شروع کنید، که به مرکز طرح نزدیک باشند. از مرکز به سمت بیرون حرکت کنید، دقت داشته باشید، که نخ را خیلی محکم نکشید. همیشه بعد از اتمام یک قسمت، نخ آن را گره بزنید، و ببندید. هرگز نخ یک قسمت را به قسمت دیگر در جهت مخالف نکشید. اینکار باعث می شود، طراحی انجام شده، زیبایی خود را از دست بدهد، و دوخت از روی کار معلوم خواهد شد. برای محکم کردن قسمت ابتدایی نخ، بهتر است، یکی از نخ ها را از پشت پارچه لباس آویزان نگه دارید.

هنگام انجام چند کوک اولیه، این نخ را محکم نگه دارید. بهتر است، برای اینکه طراحی لباس سوزن دوزی شده، بی نقص باشد، برای محکم کردن نخ در انتهای کار، دو کوک زیگزاگ زیر کوک های قبلی در پشت کار خود بزنید. انتهای نخ را تا حد ممکن نزدیک به کوک زیگزاگ ببرید.(لوازم خیاطی برای شروع کار)

کوک های پایه

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

کار با چرخ خیاطی

کوک ضربدری: برای طراحی لباس با سوزن دوزی ضربدری ابتدا یک ردیف کوک مورب بزنید، سپس مثل شکل روی این کوک ها برگردید، نکته ی مهم در این کار قرار گرفتن تمام کوک ها در یک راستا است. کوک های ضربدری را باید به گونه ای بزنید، که مشخص باشند.

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

کوک زیگزاگ: برای طراحی لباس با سوزن دوزی زیگزاگ از راست به چپ بدوزید، سوزن را از پشت پارچه لباس به بالا بیاورید. یک کوک از نقطه ی شروع کار شما کشیده می شود. کوک بعدی را با قرار دادن سوزن در نقطه ی شروع کار آغاز کنید، و به اندازه دو کوک به بیرون امتداد دهید. تمام کوک ها را به همین اندازه انجام دهید.

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

کوک صاف: این کوک برای خطوط کوتاه، صاف، تک کوک موردی و یا یک دسته کوک حلقه ای برای تشکیل گل استفاده می شود. برای دوخت کوک صاف، سوزن را از پشت پارچه لباس بالا بیاورید، سپس سوزن را در محل دلخواه در پارچه لباس فرو ببرید، تا کوک با طول مورد نظرتان را ایجاد کنید.

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

دوخت بخیه: برای طراحی لباس با دوخت بخیه، از راست به چپ بدوزید، سوزن را از پشت پارچه لباس به بالا بیاورید، یک کوک از نقطه ی شروع امتداد دهید. کوک بعدی را با فاصله از کوک قبلی بدوزید. دقت کنید تمام کوک ها به یک اندازه باشند.

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

گره فرانسوی: برای طراحی لباس با گره فرانسویی، سوزن را از جایی که قرار است، یک نقطه یا مرکز یک گل باشد، بالا بیاورید. نخ را یک یا دو بار دور محل سوزن بپیچید، و آن را روی پارچه لباس در نزدیک ترین جا به محل بیرون آمدن نخ فرو ببرید.

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

بخیه ساقه: برای طراحی لباس با سوزن دوزی بخیه ساقه، ابتدا سوزن را از انتهای سمت چپ خط بالا بیاورید. از چپ به راست بدوزید، سوزن را از سمت راست با فاصله در پارچه لباس فرو ببرید، و سپس با فاصله کم از سمت چپ با زاویه خیلی کم بیرون بیاورید. دقت کنید، تمام کوک ها به یک اندازه دوخته شوند.

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

دوخت زنجیره: برای طراحی لباس با دوخت زنجیره ای، از بالا به پایین بدوزید، سوزن را به سمت راست پارچه لباس بیاورید. نخ را با دست دیگرتان پایین نگه دارید، سوزن را در جایی که نخ بیرون آمده فرو کنید، و با کمی فاصله بیرون بیاورید. سوزن را از روی حلقه بیرون بکشید.

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

ساتن، کوتاه وبلند

کوک: برای طراحی لباس با سوزن دوزی ساتن، یک ردیف کوک صاف در کنار هم بزنید، نخ را زیر پارچه لباس نگه دارید، تا همه ی کوک ها از یک لبه شروع شوند.

کوک کوتاه و بلند: کاربرد این کوک، شبیه کوک ساتن است، مگر اینکه شما کوک کوتاه و بلند را برای پوشش یک قسمت به تناوب به کار ببرید.

طراحی لباس با رعایت، اصول اولیه سوزن دوزی

گل مروارید: برای طراحی لباس با سوزن دوزی گل مروارید، از بالا به پایین بدوزید، سوزن را به سمت راست پارچه لباس بیاورید. نخ را با دست دیگرتان پایین نگه دارید. سوزن را نزدیک محل بیرون آمدن نخ یا دقیقا در همان محل فرو ببرید، و از انتهای گلبرگ بیرون بیاورید. سوزن را روی نخی که روی کار است ،بکشید و با یک کوک ریز روی حلقه آن را محکم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس