۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

رسم الگوی آستین ساده

رسم الگوی آستین ساده

در این مقاله رسم الگوی آستین ساده (آموزش آستین کتی زنانه) را به شما آموزش می دهیم . قبل از هر کاری باید دور بازو را بعلاوه ۴ کنیم تا آزادی لازم برای آستین بوجود آید سپس کارهای زیر را انجام می دهیم .

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

رسم الگوی آستین ساده

 

۱ـ ابتدا مستطیلی می کشیم به عرض یک دوم ( نصف ) دور بازو (خط AB ) و طول آستین منهای سرشانه ( خط AA’ ) ( یاد آوری : در اندازه گیری آستین از طوق گردن اندازه گیری می شد تا مچ که در این قسمت اندازه سرشانه از قد کامل آستین کم می شود ) خط A’B’ موازی خط AB ؛ و خط BB’ موازی خط AA’ می باشد.

رسم الگوی آستین ساده

رسم الگوی استین به روش آسان

۲ـ عرض مستطیل را نصف می کنیم و خطی موازی طول کادر می کشیم ( خط CC’)

۳ـ به اندازه C’B’ که نصف اندازه کادر است از نقطه B’ پایین آمده و خطی موازی عرض کادر می کشیم ( خط B”A” )

۴ـ نصف B’B” را پیدا کرده ( نقطه F) علامت می گذاریم.

۵ ـ از نقطه C’ باندازه یک دهم دور بازو و حد اکثر ۳ سانت بالا می رویم ( یعنی اگر یک دهم دور بازو بیشتر از ۳ سانت شد فقط تا ۳ سانت بالا می رویم ) نقطه D

۶ ـ از نقطه A’ یک سانت پایین می آییم .( نقطه E )

۷ ـ از نقطه C” ( تقاطع خط B”A” با خط DC ) 2 سانت پایین می آییم ( نقطه D’ )

۸ ـ نقاط D ، F ، D’ و E را به یکدیگر مانند تصویر شماره ۱ وصل و یک چهار گوش را تشکیل می دهیم.

رسم الگو آستین ساده

۹ ـ یک سوم خط DF را بدست آورده از سمت D پایین آمده ( نقطه ب ) و از این نقطه خطی باندازه ۲ سانت عمود بر DF می کشیم. ( نقطه د )

۱۰ ـ یک سوم خط DE را بدست آورده از سمت D پایین آمده ( نقطه الف ) و از این نقطه نیز خطی باندازه یک سانت و نیم (۱/۵)عمود بر DE می کشیم. ( نقطه ج )

۱۱ ـ یک سوم خط D’F را بدست آورده و از D’ به سمت F علامت می گذاریم ( نقطه س) و از این نقطه خطی باندازه یک سانت و نیم عمود بر D’F می کشیم .( نقطه ص )

رسم الگوی آستین ساده

کشیدن الگو

۱۲ ـ یک سوم خط D’E را بدست آورده و از D’ به سمتE علامت می گذاریم ( نقطه و) و از این نقطه خطی باندازه نیم سانت و عمود بر D’E می کشیم ( نقطه ی )

۱۳ ـ به ترتیب نقاط E ، ج ، D ، د ، F را به شکل هلال بهم وصل می کنیم . این هلال قسمت بالای آستین(آموزش آستین مچ دار) را تشکیل می دهد و می توان با پیستوله هلال بالا را تمیز کشید .

۱۴ ـ به ترتیب نقاط F ،ص ، D’ ، ی ، E را به شکل هلال به هم وصل می کنیم . این قسمت زیر آستین را تشکیل می دهد.

۱۵ ـ برای کشیدن خط آرنج از نقطه D متر را باندازه سر شانه بالا برده ( نقطه R ) و باندازه قد آرنج روی خط AA’ علامت می گذاریم ( نقطه S ) و خطی موازی عرض کادر رسم می کنیم ( خط آرنج ).

اموزش رسم الگوی استین

مرحله دوم آستین کامل

۱ ـ از نقطه A باندازه ۲ سانت داخل کادر شده ( نقطه A1) این نقطه را با خطی به E وصل می کنیم.

۲ ـ از نقطه B نیز ۲ سانت داخل شده ( نقطه B1 ) و این نقطه را به نقطه F وصل می کنیم.

۳ ـ خط EA1 را تا زده و خطوط ( E یD’) و ( D’C ) و (CA1 ) را با رولت خیاطی و یاکاربن روی قسمت تا خورده کاغذ کپی می کنیم . وقتی تای کاغذ را باز و صاف می کنیم نیمه پشت آستین کامل شده است.

۴ ـ کاغذ را روی خط FB1 تا کرده ، خطوط ( FصD’ ) و ( D’C ) و ( CB1 ) را رولت می کنیم تا تصویر این قسمت نیز بر روی دیگر کاغد کپی شود وقتی تای کاغذ را باز و آن را صاف کنید نیمه جلوی آستین کامل شده است .سمت چپ الگو پشت آستین و سمت راست الگو جلو آستین است .(آموزش دوخت آستین مچ دار)رسم الگوی آستین ساده

روش کشیدن الگوی آستین ساده

مرحله سوم : کنترل آستین

   برای کنترل دور بازو سر متر را روی نقطه D1 گذاشته و بطور مستقیم به D2 می رسانیم . اندازه بدست آمده باید باندازه دور بازو + ۴ سانت باشد . اصولا دور بازو الگو باید ۳ تا ۴ سانت بزرگ تر از دور بازو حقیقی باشد .اگر این مقدار از دور بازو کمتر یا بیشتر بود از نقاط D1 و D2 کم یا زیاد می کنیم .کنترل بعدی برای دور حلقه آستین(آموزش دوخت آستین به لباس) است : سر متر را روی D1 گذاشته و از نقاط F ،D، E گذرانده و به D2 می رسانیم اندازه بدست آمده باید ۲ تا ۳سانت از حلقه بالاتنه دوخته شده شما بزرگتر باشد . بعبارتی دور حلقه الگوی آستین باید ۲ تا ۳ سانت از حلقه بالاتنه دوخته شده بیشتر باشد . اگر دور بازو اندازه بود اما حلقه ایراد داشت مقداری را که باید کم یا زیاد کنید را از نقاط D1 و D2 این کار را انجام می دهید . به این ترتیب که بطور مستقیم از این نقاط پایین آمده و حلقه را گشاد می کنید و یا بالاتر رفته و حلقه را تنگ می کنید و خط حلقه را اصلاح می کنید . سپس نقاط جدید را به C1 و C2 وصل می کنید . و اگر این گشادی فقط بین نقاط F و E باشد از خط وسط گشادی بالا را تنگ کرده و از نقاط D1 و D2 گشادی بازو را کنترل کرده و در صورت نیاز اضافه یا کم می کنیم.(آموزش الگوی لباس کشی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس