۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

تکنیک های چاپ پارچه

تکنیک های چاپ پارچه

تکنیک های چاپ پارچه همان انواع چاپی هستند که از آنها در مبحث آموزش چاپ پارچه صحبت شد. در انواع چاپی که نام برده شد به چاپ سیلک اسکرین، چاپ باتیک و چاپ ترافارد و قلم کار اشاره شد. هر کدام از این چاپ ها روش ها و تکنیک هایی دارند که تخصصی مطرح می گردند.

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید
برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید
شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

چاپ سیلک اسکرین دارای انواع تکنیک های همانند چاپ دیسکو، چاپ برگردان، چاپ برجسته، چاپ گچی، چاپ فلوک، چاپ فویل، چاپ خمیر امولوسیون،چاپ برداشت، چاپ خاویاری و ….. می باشد(چاپ تی شرت با وایتکس). در چاپ سیلک در مواردی که امکان استفاده از شرایط کارگاهی وجود نداشته باشد می توان بر روی شابلون از شمع به جای لاک استفاده کرد. به این صورت که طرح را بر روی توری شابلون ترسیم کرده و سپس فضاهایی را که منفی است با ترکیب شمع می پوشانند. در این نوع چاپ البته زمان زیادی را نیاز دارد و اینکه به تمییزی استفاده از لاک نیست.

تکنیک های چاپ پارچه

در چاپ باتیک تکنیک هایی رنگرزی مستقیم، برداشت، نقاشی بر روی پارچه، باتیک شکسته، باندانا و پاشیدنی انجام می گردد. تکنیک مستقیم به شیوه ای است که رنگ به مسیله قلم مو و یا قالب ها بر روی پارچه شکل می گیرد. تکنیک برداشت زمانی است قالب را در زیر پارچه قرار داده و با غلطک رنگ روی آن را آغشته می کنند و سپس طرح و رنگ بر پارچه نقش می بندد. در تکنیک نقاشی، طرح بر روی پارچه ترسیم می شود و با استفاده از وامس مرزها عایق می شوند. اکنون با قلم مو به رنگ کردن فضای طرح پرداخته می شود. تکنیکه شکسته زمانی که طرحی را به انجام می رسانند، در انتهای کار کل پارچه را به واکس آغشته می کنند. پس از خشک شدن پارچه را مچاله کرده و با نخ می بندند و در داخل ظرف رنگ قرار می دهند. بر اثر شکستگی هایی که در واکس ایجاد می گردد رنگ به سطح پارچه می رسد و تکنیک ترک یا شکسته صورت می گیرد. تکنیک باندانا به روشی از رنگرزی گفته می شود که قسمت های پارچه را با حالت های متفاوت گره زده و در ظرف رنگ میگذارند، پس از اتمام کار طرحهای زیبایی با رنگ بر روی پارچه نقش می بندد. تکنیک پاشیدن به این صورت است که وسیله ای همانند جارو را در واکس فرو کرده و سپس بر روی پارچه می تکانند. این باعث می شود به صورت نامرتب و انفاقی لکه هایی ایجاد گردد که با خلاقیت و داشتن طرح می تواند حالت هایی جالب را در پارچه ایجاد کند.

در چاپ ترافارد تکنیک های خاصی در کار نیست، اما ضربه هایی که با اسفنج بر روی پارچه زده می شود می تواند حالت ها ی جالبی ایجاد کند که این با تمرین و خلاقیت همراه است.

تکنیک های چاپ پارچه تکنیک های چاپ پارچه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس