۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

اموزش دوخت لباس دکلته با الگو

همان طور که می دانید بالاتنه دکلته بیشتر در لباس های مجلسی استفاده می شود . برای دوخت این مدل شما می توانید از هرنوع پارچه ای مثل ساتن ، ابریشم و… استفاده کنید . حالا سوال اینجاست چگونه می توانیم یک لباس دکلته برای خود بدوزیم و یا آن را برش بزینم ؟، در ادامه شما با ویدئو آموزشی الگو سازی ،برش و د دکلته و به چند مطلب آن می پردازیم.

 

ویدئو آموزشی الگوسازی ، برش و دوخت دکلته

 

 

آکاردمان چیست ؟

برای رسم الگوی دکلته نیاز به یک اندازه فرعی به نام آکاردمان داریم که بهتون طریقه اندازه گیریشو یاد میدیم، آکاردمان یعنی از مرکز سینه تا پای سینه باید اندازه گیری بشه، به این قسمت میگیم آکاردمان، یه اندازه دیگه نیاز داریم به اسم دور آکاردمان که دقیقا از قسمت پای سینه یا ابتدای سینه، ما دور آکاردمان رو کیپ اندازه می زنیم، حالا روی الگومون جای آکاردمان رو مشخص می کنیم، جای آکاردمان از قسمت مرکز سینه روی الگو، ما به اندازه عدد آکاردمان میایم پایین، از قسمت آکاردمان یه خط افقی روی الگو می کشیم که خط آکاردمانمون هم مشخص بشه که بعدا برای کنترل الگو بهش نیاز داریم.

ماهیچه کردن سایمون چگونه است ؟

از مرکز سینه به اندازه آکاردمان به اضافه 2 سانتیمتر بالا میریم و فاصله بین پنس سرشانه رو اندازه می گیریم و همان اندازه به سمت راست علامت می زنیم و از این نقطه با خط چین به مرکز سینه وصل می کنیم، و اصطلاحا میگن ماهیچه ای کردن پنس یعنی ما این نقطه رو ماهیچه ای به مرکز سینه رسم می کنیم، لقی که بالای سینه هم میوفته گرفته میشه با این حالت ماهیچه ای کردن از بین میره، از نقطه ای که ابتدا علامت زدیم یک خط چین رسم می کنیم عمود به خط وسط جلو و بعد با توجه به این که جلو دکلتمون مدلش به چه شکله جلوی دکلته رو طراحی می کنیم، برای مشخص کردن بازی یقمون یا نقطه A ما متر رو روی گودی گردن میذاریم و بازی یقه رو با متر اندازه می زنیم بنابر این از نقطه ابتدایی یقه بازی یقه رو مشخص می کنیم و بعد جلوی دکلتمون رو طراحی می کنیم.

آموزش الگو سازی لباس دکلته

حالا که با آکاردمان و سایممون آشنا شدید بهتر است که با الگو سازی لباس دکلته هم آشنا شوید . در موارد زیر به چند مورد آن می پردازیم :

لباس دکلته

1.رسم الگوی جلوی دکلته

از نقطه دیگه به صورت هلال به زیر بغل یا خط کف حلقه وصل می کنیم که این قسمت بالای دکلته میشه، برای قسمت پنس کمرمون ما میایم از دو طرف آکاردمانمون 5/0 سانتیمتر به بیرون میریم و پنسمون رو ماهیچه ای می کنیم. بعد از اینکه پنس رو ماهیچه ای کردیم به دو طرف پنسمون در دو طرف کمر وصل می کنیم، با این کار لقی زیر سینه رو می گیریم، کار دیگه ای که لازمه خط پهلومون رو هم در قسمت خط آکاردمان 5/0 سانتیمتر میایم داخل این خط رو هم ماهیچه ایش می کنیم و به خط کمر صفر می کنیم

در واقع همه الگو ها آماده است ولی باید یک سری از کار ها را انجام دهیم :

برای لقی گرفتن که باعث می شود  که لباس روی تن بخوابه ، یک لقی نیاز داریم که از مرکز سینه به یقه خط وصل می کنیم ،به یقه و یه پنس یک سانتیمتری می کشیم که این رو روی الگو تا می کنیم و میبندیم.لقی دیگه ای که در این الگو لازم داریم بگیریمتو کمره،  از خط کمر یک سانتیمتر میایم بالا و به خط پهلو صفر می کنیم، این باعث میشه دکلته ما تو قسمت کمر چین نخوره.

2.رسم الگوی پشت دکلته

در قسمت الگوی پشت دکلته، پنس پشت رو امتداد میدیم تا خط سینه رو قطع کنه، بعد از دو طرف این نقطه به اندازه 5/0 الی 75/0 سانتیمتر به راست و چپ میریم بعد از این نقطه ها به قسمت انتهای پنس در خط کمر ماهیچه ایش می کنیم، کار دیگه ای که باید بکنیم اینه که دقیقا مثل خط پهلوی جلو، خط پهلوی پشت هم ماهیچه ای می کنیم، یعنی 5/0 سانتیمتر از خط آکاردمان میریم داخل و بعد خط پهلومون رو ماهیچه ای می کنیم.

یه لقی مهمی که توی الگوی پشت لازم داره لقی خط کمر هست. این لقی از 1 تا 2 سانتیمتر میتونه باشه، 1 سانتیمتر که برای همه اندام ها مخصوصا اندام هایی که باسن برجسته تر یا گودی کمر زیاد دارن تا حتی 2 سانتیمتر هم میشه لقی گرفت.

نحوه لقی گرفتن هم اینجوریه که از خط کمر به اندازه 1 الی 2 سانتیمتر میریم بالا و بعد به خط پهلو صفر می کنیم، در انتها این نقطه ای که به بالا میریم باعث کوتاه شدن قد دکلتمون میشه که از پایین دامن اضافه می کنیم تا این کوتاهی قد جبران بشه. نکته مهم در الگوکشی اینه که روی تمام الگوها باید راهنمای الگو نوشته بشه، یعنی چی؟ یعنی خط وسط پشت، خط پهلوی پشت، خط دکلته پشت بالا، خط کمر و … باید تماما اسماشون نوشته بشه که موقع برش دچار اشکال نشیم.

 

نحوه برش دکلته لباس

خوب حالا که الگو آمادست سراغ برش میریم، اول قسمت پهلومون رو قیچی می کنیم، خط کمر جلو و بقیه برش هامون، قسمت های تیزی سینه را با قیچی یکم نرم می کنیم، بهتره روی الگوهامون اسم و شماره های الگو رو بنویسیم که موقع برش و دوخت به مشکل نخوریم، برای بالاتنه دکلته بهتره که آستر هم از جنس خود پارچه باشه مثلا اگر پارچه اصلی ساتن آمریکاییه، آستر دکلته هم بهتره که ساتن آمریکایی باشه.

نحوه انداختن الگو روی پارچه

قسمت خط وسط جلو باید دولای بسته باشد و قسمت های دیگه هم یکسری خطوط داره به اسم راستا که این خط های راستا باید تا لبه پارچه باید یک اندازه باشد. یعنی در واقع به این راستاگیری میگن که باعث میشه که الگوهامون قشنگ تر روی پارچه قرار بگیره و تن خور لباس خوب باشد.  برای الگوهایی که خط راستا ندارن ما یک خط افقی که داریم، یک خط عمود می کنیم که این خط میشه خط راستا، نکته مهم دیگه اینه که تمام الگوها توی پارچه هایی که براقن مثل ساتن یا پارچه های مخمل، پارچه هایی که خواب دارند باید تمام الگوها به یک جهت باشه یعنی بالای الگوها همه به یک جهت باشد.

خوب بعد از اینکه الگوهامون رو گذاشتیم روی پارچه و سوزن زدیم، من برای راحت شدن برش، پارچه رو چهارلا کردم و الگو رو، روش گذاشتم چون از هر الگو دوتا می خوایم و حالا میریم برای جادوخت گذاشتن، قسمت خط کمرمون یک سانتیمتر جادوخت می خواد، روی قسمت های برش 5/1 سانتیمتر جادوخت میذاریم، قسمت لبه بالای دکلته 1 سانتیمتر و برای قسمت پهلوی جلو و پهلوی پشت 3 سانتیمتر جادوخت میذاریم، برای قسمت پشت هم همین کار رو می کنیم، قسمت وسط پشت را 2 سانتیمتر، کمر 1 سانتیمتر و لبه دکلته هم 1 سانتیمتر جادوخت میذاریم.

نکته ای که توی برش مهمه اینه که هر قسمت پارچه که دوخته میشه باید جادوخت ها به یک اندازه باشد مثلا پهلوی جلو به پهلوی پشت دوخته میشه که باید جادوخت جفتشون یک اندازه باشه، بعد از اینکه جادوخت ها رو گذاشتیم پارچه رو برش میزنیم، چون پارچه چهارتاست حتما سوزن بزنید و با دست کنترلش کنید که سر نخوره بعد از برش قسمت هایی که روی الگوها راهنما بودن رو روی پارچه هم علامت بزنید که موقع جدا کردن الگوها و دوختن به مشکل نخورید.

بعد از اینکه دکلتمون رو بریدیم باید به آستر دکلته هم لایی بزنیم، لایی رو دولا تا می کنیم و دقیقا تمام مراحلی که برای برش دکلته انجام دادیم برای لایی هم همون کار رو می کنیم، اگر الگومون رو بذاریم روی لایی باید جادوخت رو دوباره علامت بزنیم ولی ما الان پارچه برش زده رو گذاشتیم که دیگه نیازی به جادوخت گذاشتن نداریم، فقط خط وسط جلو رو باید روی دولای بسته لایی قرار میدیم بعد قسمت های دیگه الگو رو هم روی لایی میذاریم، فقط یک نکته اینکه فقط قسمت پایین الگوهامون رو حدود 1 سانتیمتر اضافه تر برش می زنیم که وقتی که می خوایم لایی رو بچسبونیم با اتو باعث جمع شدن پارچه نشه، بعدا مقدار اضافی لایی رو می تونیم قیچی کنیم، بقیه قسمت های برش رو هم اگر چند میلیمتر اضافه تر بذاریم بهتره، دیگه پارچه موقع زدن لایی تغییر شکل نمیده و بعد از برش با اتو می چسبونیم.

 

نحوه دوخت لباس دکلته

آستر رو همزمان با دکلته می دوزیم، برش های جلو رو به همدیگه وصل می کنیم و چیزی که مهمه وقتی که می خواهیم زیر چرخ بدیم این تیکه ای که برآمدگیه و سمت پهلو هست را، روی کار قرار بدیم تا این هلالش رو بتونیم راحت جا بندازیم، کار رو میذاریم زیر چرخ به اندازه جادوختی که گذاشتیم چرخ می کنیم و قسمت هلال سینه رو به سمت بالا می گیریم که خوب جابیوفته و با این روش دیگه چین نمیخوره. قسمت های برش ها رو در قسمت جلوی الگو روی همدیگه با سوزن وصل می کنیم و بعد میدیم زیر چرخ به اندازه جادوختی که گذاشتیم، برای اینکه برش هامون رو بدوزیم اون قسمت پارچه که به سمت خودمون هست به سمت بالا می گیریم تا راحتتر جا بیوفته، بعد از اینکه برش هامون رو دوختیم خط های پهلو رو به هم دیگه وصل می کنیم، آستر هم به همین ترتیب دوخته میشه و بعد اتو میزنیم.

 

نحوه اتوکاری لباس دکلته

برای اتو زدن می تونیم درزها رو به یک سمت بخوابونیم و اونا رو اتو کنیم، درز پهلو رو از وسط باز می کنیم و اتو می کنیم، اتو برش ها، برش رو روی ژانت میزاریم و به سمت پهلو می خوابونیم و دوباره برمیگردونیم کار رو و از مرکز سینه به سمت پایین اتو می زنیم و قسمت وسط سینه رو کمتر بخار بزنید. خوب دکلته زیبامون آمادس که میتونه به یه دامن زیبا وصل بشه. ممنون که همراه ما بودین، امیدوارم این ویدئو برای شما مفید بوده باشه و اون رو با دوستان عاشق خیاطیتون به اشتراک بذارید.

 

 

آموزش های دیگر ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس