۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

الگوی دامن تنگ ساده

الگوی دامن تنگ ساده

در این مطلب سایت آکادمی پارس ، الگوی دامن تنگ ساده ارائه میگردد . ابتدا اندازه های فرد هدف را می گیریم . زمانی که تمام لباس یا دامن به یک مدل می باشد به این معنی که سمت چپ و راست لباس با هم تفاوتی نداشته باشد، ما می تونیم نصف الگو را بکشیم و سپس پارچه را روی دولا بیاندازیم و نصف طرف دیگر را روی پارچه می بریم. پس اولین کاری را که باید انجام شود، تقسیم کردن دور باسن است که اندازه آن را تقسیم بر ۲ می کنیم . قد دامن تنگ را به اندازه دلخواه میکشیم و در واقع مستطیلی به عرض نصف باسن و به طول قد دامن رسم می کنیم . خطی که در سمت راست می باشد خط وسط جلو و خط سمت چپ را خط وسط پشت می نامند و اگر یک خط در وسط مستطیل بکشیم، خط پهلو گفته می شود. اگر شکم بزرگ باشد،  جلوی الگو دو سانتی متر بزرگ می شود و اگر باسن بزرگ باشد پشت الگو دو سانتی متر بزرگتر می شود. البته این کار را برای اندام هایی که شکم خیلی بزرگ و باسن بزرگی دارند در موارد خاص انجام می دهیم بعد از اینکه خط پهلو را رسم کردیم بلندی باسن را اندازه می زنیم. فاصله بین کمر تا باسن را بلندی باسن می گوییم که برای خانم ها بسته به قد از ۱۸ تا ۲۰ سانتی متر است.

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

الگوی دامن تنگ ساده

در دامن تنگ ساده برای گرفتن پنس ها ابتدا دور باسن و دور کمر را تقسیم بر ۲ می کنیم. اعداد به دست آمده را از هم کم می کنیم و عدد به دست آمده را تقسیم بر ۴ یعنی تعداد پنس هایی که در دامن داریم می کنیم.

در اینجا اندازه های فرضی به شرح زیر است:

دور باسن: ۱۰۰

دور کمر: ۷۰

قد باسن: ۲۰

نصف دور باسن می شود ۵۰ و نصف دور کمر برابر ۳۵ است.

اختلاف نصف دور باسن و نصف دور کمر: ۱۵=۳۵-۵۰

اندازه پنس: ۳٫۷۵=۱۵/۴

عدد به دست آمده (در اینجا ۳٫۷۵) را از هر طرف خط پهلو جدا می کنیم. معمولا پنس جلو ۲ سانتی متر است، قد پنس جلو را ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر رسم می کنیم. اختلاف عدد بدست آمده پنس و ۲ سانتی متر پنس جلو را به پنس پشت اضافه می کنیم (در اینجا ۳٫۷۵+۱٫۷۵).

پنس پشت و پنس پهلو را به خط باسن وصل می کنیم. برای کشیدن پنس های پشت و جلو پس از این که پنس های پهلو را کشیدیم از پنس پهلو تا خط پشت یا جلو را اندازه می گیریم و نصف می کنیم، سپس پنس های پشت و جلو را می کشیم.

الگوی دامن تنگ ساده

الگوی دامن تنگ ساده

الگو را از خط پهلو، خط وسط جلو و خط وسط پشت می بریم. پس از آن پنس ها را نیز بریده و آنها را خالی میکنیم.

الگوی جلو دامن را روی دولای پارچه و الگوی پشت دامن را روی دولای ترکی پارچه با فصله ۳ سانتی متر قرار می دهیم و سوزن می زنیم. دور الگو را با مداد خیاطی می کشیم. از درز پهلو ۳ سانتی متر، از قسمت بالای کمر ۱٫۲۵ سانتی متر و از پایین دامن ۱ تا ۳ سانتی متر بسته به نوع دوخت پایین دامن جا می گذاریم و برش می زنیم.

دوخت دامن تنگ ساده

ابتدا پنس های پشت و جلو دوخته می شود. پس از آن درز های پهلو را تنظیم می کنیم و می دوزیم. بعد از این مراحل قسمت پشت و زیپ دامن را می دوزیم.

الگوی دامن تنگ ساده

دوخت زیپ دامن تنگ

۲۰ سانت از قسمت پشت دامن را که ۳ سانت جای دوخت گذاشتیم نمی دوزیم. در این قسمت زیپ را متصل می کنیم. زیپ را باز کرده و یک طرف زیپ را به دامن سوزن میزنیم. در مردانه دوزها زیپ به سمت چپ و زنانه دوزها زیپ به سمت راست میاد. زیپ را می بندیم و بالای طرف دیگر را ۱ سانتی تر جلو آورده و روی زیپ قرار می دهیم و مجدد سوزن می زنیم. تصاویر روبرو نحوه سوزن زدن ۲ سمت زیپ را نشان می دهد.

الگوی دامن تنگ سادهالگوی دامن تنگ ساده

الگوی دامن تنگ ساده

دوخت کمر دامن تنگ

دور کمر را از روی دامن اندازه می گیریم به اضافه ۴ سانتی متر می کنیم و مستطیلی به طول به دست آمده و عرض ۸ سانتی متر از پارچه می بریم.

از پشت دامن کمر بریده شده را سوزن می زنیم. از سمتی که روی زیپ است، ۱ سانتی متر و از سمتی که زیر زیپ است ۳ سانتی متر از کمر را بیرون می گذاریم که روی آن جا دکمه می زنیم. در تصاویر روبرو نحوه جا گذاشتن کمر مشخص شده است.

پس از آن کمر را تا کرده به طوری که ۱ سانت آن بیرون بماند و دوختی لب به لب از سمت روی زیپ و دوختی با فاصله ۲ سانتی متر از سمت زیر زیپ می رویم و بر می گردانیم (به شکل مراجعه فرمایید).

پس از آن لبه دیگر کمر را ۱ سانتی متر به داخل تا کرده و سوزن زده و از روی کمر دوخت می رویم.

دوخت کمر و زیپ در تمامی دامن ها یکسان است، توصیه می شود چندین بار بر روی پارچه   های مختلف دوخت زیپ را تمرین کنید.

سوالات خود را در پایین همین پست مطرح فرمایید.

الگوی دامن تنگ سادهالگوی دامن تنگ سادهالگوی دامن تنگ ساده الگوی دامن تنگ ساده

شما با شرکت در دوره الگوسازی و دوخت آکادمی پارس میتوانید به یک خیاط و دوزنده حرفه ای تبدیل شوید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس