۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش هنر خیاطی تبیان

آموزش هنر خیاطی تبیان

 در مقاله آموزش هنر خیاطی تبیان آموزش دوخت یقه ب ب (دوخت یقه های مختلف) را برای شما عزیزان شرح می دهیم.با آموزش هنر خیاطی آکادمی پارس همراه ما باشید.

آموزش هنر خیاطی تبیان

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

یقه ب ب

   ابتدا لایی را روی تکه ی (زیری یقه) سمت پشت پارچه قرار دهید. دو تکه ی رویی و زیری یقه را (رو به روی هم) بگذارید، کوک بزنید و سپس بدوزید.

   لایی(انواع لایی خیاطی) را لب به لب خط دوخته شده بچینید. جادرزها را به ترتیب کم کنید. (عرض جادرز رویه ی یقه که فاقد لایی است قدری پهن تر است.) از هلال منحنی شکل یقه مثلث های کوچکی بچینید.

آموزش هنر خیاطی تبیان

   حالا یقه را اتو کنید، سپس آن را به طرف رو برگردانید. درز رویه ی یقه را کمی به طرف پشت بغلتانید و مطابق شکل های بالا سنجاق و سپس کوک بزنید. (تصاویر الف و ب)

آموزش هنر خیاطی تبیان

لبه ی جلوی یقه (یقه ب ب) را مطابق شکل، روی هم بگذارید و کوک بزنید.

آموزش هنر خیاطی تبیان

پس از اینکه یقه آماده شد، آن را روی حلقه گردن لباس بگذارید؛ به طوری که سمت روی یقه دیده شود. نوک یقه را روی خط مرکزی جلو قرار دهید، آن را سنجاق زده، سپس کوک بزنید. (معمولا حلقه ی یقه ی لباس مختصری به برگردان یقه خرد می خورد. بهتر است خرد از (یک سوم) یقه جلو شروع شده و تا مرکز پشت ادامه داشته باشد.)

آموزش هنر خیاطی

   سجاف جلو و پشت یقه را از سرشانه به یکدیگر وصل نمایید و روی خطوط کوک شل به یقه ی لباس کوک بزنید و بدوزید. سپس درزها را مطابق شکل به ترتیب کم کنید و بچینید.

آموزش هنر خیاطی تبیان

یقه را روی بالشتک بیضی اتو (اتوکاری لباس) قرار دهید، درزها را باز کنید و با نوک اتو درزها را اتو نمایید.

آموزش هنر خیاطی تبیان

   از قسمت روی سجاف درزها را رو به رو به طرف سجاف بخوابانید و به فاصله ۲-۳ میلی متر روی درز را با درجه ی نسبتا درشت چرخ کنید.

آموزش هنر خیاطی تبیان

سپس درزها را به طرف داخل برگردانید. سجاف را به درز سرشانه بست بزنید. اضافه درز و سجاف مرکز پشت را (تا) کرده و پس دوزی کنید. (تصاویر الف و ب)آموزش هنر خیاطی تبیان آموزش هنر خیاطی تبیان

 

در مقاله اموزش خیاطی تبیان به آموزش رسم الگوی یقه دلبری می پردازیم . این یقه بیشتر در پیراهن های مجلسی استفاده می شود.  برای رسم یقه  ابتدا از گودی گردن در جلو ۸-۱۰ سانت پایین آمده و آن را صاف میکنیم.

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

   از این نقطه حطی به طور افقی به طرف حلقه می کشیم.روی این خط به اندازه ی پهنای یقه (یک پنجم دور گردن)+۱تا ۱٫۵ جدا کرده و سپس از بالای گردن در یقه با پیستوله یا خط کش به این نقطه وصل میکنیم.همچنین از این نقطه به بازی یقه با پیستوله به شکل منحنی وصل میکنیم.(آموزش دوخت یقه دلبری)

اموزش خیاطی تبیان

   ساسون یقه: برای رسم ساسون یقه وسط دیواره ی پایینی را پیدا کرده و یک ساسون به اندازه ۰٫۷ تا ۱ به نوک سینه میکشیم.این ساسون روی الگو بسته می شود.در پشت الگو از پهنا یقه باز نمیشود ولی از گودی ۲سانت یقه را گود میکنیم

سجاف ها هم ۰٫۲ میلی متر کوتاه می شود.

اموزش خیاطی تبیان

   تمامی ساسون هایی که به نوک سینه ختم میشوند باید ۲تا ۲٫۵ سانت با نوک سینه فاصله داشته باشند در زمان دوخت فقط در یقه های تخت به اندازه ی ۰٫۵ تا ۱ سانت ساسون سرشانه داریم که از الگو جدا میشود.در یقه ها قسمت های زاویه دار با دوخت ریز انجام می شود.

اموزش خیاطی تبیان نت

   ساسون لقی که از سرشانه به پهلو و زیر سینه منتقل میشود برای افراد با اندازه های معمولی اندازه ی ثابت دارد اما در چند مورد این ساسون بیشتر باز میشود .وقتی که :

دور سینه بین ۹۰ تا ۱۰۰ باشد ۱سانت

دور سینه بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ باشد ۲سانت

دور سینه بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ باشد ۳سانت

آموزش خیاطی تبیان باالگو

بیشتر این ساسون باز میشود به این صورت که از بالا و پایین ساسون به نسبت مساوی برش میخورد روی الگواین ساسون لقی  اضافی های لباس و آموزش خیاطی را در این قسمت برطرف میکند(الگو دکلته گرلاوین) توجه داشته باشید که الگوهای ارائه شده شکل تقریبی اصل الگو هست و ممکنه بعضی جزئیاتی که در الگوی اولیه ی کامل از بالاتنه هست رو نداشته باشه.دقت کنید که الگوها را نهایتا با الگوی اولیه مقایسه کنید تا جزئیات فراموش نشوند .مثل ساسون سرشانه که در این الگوها کشیده نشده است.

در آموزش خیاطی تبیان آموزش دوخت مانتو مجلسی (آموزش دوخت مانتو مجلسی کوتاه) همراه با پارچه ی ترمه را برای شما در نظر گرفته ایم.این مدل مانتو در واقع هیچ مدل خاصی ندارد و تغییر زیادی در الگو نمیخواهد.فقط برای دوخت تکه ها باید دقت شود.

برای آموزش خیاطی اینجا کلیک کنید

برای آموزش طراحی لباس اینجا کلیک کنید

شماره تلفن : ۶۶۵۶۵۹۴۰-۰۲۱

   الگوی اولیه بالاتنه را میکشیم.قدش را بلند میکنیم تا زیر زانو (دلخواه) ۱سانت لقی جلوی حلقه گردن را میبندیم(برای تمام کتها و مانتوهای جلو بسته الزامی است) رویهمگرد را دوبل میکنیم.(آموزش دوخت مانتو کتی ساده)

آموزش خیاطی تبیان

    یقه را تا بازی مورد نظر مشخص میکنید و ساسون لقی میگیرید.توی این تصویر یقه تا ۳-۴سانت زیر نوک سینه باز شده که در این صورت باید حداقل دوتا ساسون لقی ۱ و ۱٫۵ سانتی از یقه بگیرید .بعد یقه آمریکایی (دوخت یقه های مختلف) را روی آن پیاده میکنید.تنها تفاوت آن با یقه امریکایی این است که در آن خط صاف پایین یقه به صورت منحنی است و شما اینجا کاملا صاف در نظر میگیرید.پهنای یقه را خیلی زیاد نکنید.بعد از طراحی یقه از خط شکست یقه،یقه را برگردانید روی الگو و ببینید پهنای آن مناسب است یا نه؟ در این تصویر نوک یقه تقریبا ۱سانت مانده برسد به برش منحنی بالاتنه.اگه میخواهید قسمت سینه ی مانتو قالبی در نیاید و خیلی تنگ نشود ساسون سرشانه را نصف در نظر بگیرید.برش عصایی را طراحی کنید .

آموزش خیاطی تبیان

آموزش دوخت مانتو مجلسی

    از خط کمر برش خورده است .از این خط الگو را جدا میکنید و دامن جدا میشود.برای دامن همانطور که میبینید روی دامن هیچ ساسون و برشی دیده نمیشود.ساسونی که ادامه ی بالا بود را روی دامن داخل الگو میبندیم.حالا اگر بخواهیم کمی پایین دامن فون (مانتو فون دار) شود باید خط برش را از پایین تا نوک انتهایی ساسون روی دامن قیچی بزنیم و بعد از بستن ساسون روی کمر، پایین دامن به طور طبیعی مقداری باز میشود و اوازمان طبیعی میخورد.اگه احساس کردید این مقدار اضافه شده زیاد است از قسمت پهلو همانقدر که اضافه شده را کم کنید و خط پهلو را دوباره اصلاح کنید اما به قسمت کمر چیزی اضافه نکنید .

آموزش خیاطی تبیان باالگو

    از خط وسط جلو روی الگوی دامن حدود ۶تا۸ سانت داخل میشوید و خط صافی به بالا میکشیم و این قسمت را هم از الگو جدا میکنیم.البته قبل از جدا کردن باید سمت چپ مانتو را با الگوی کامل برش بزنید چون آن طرف تک رنگ است.بالاتنه هم سمت راست ترمه است و سمت چپ از خود پارچه.دقت کنید که توی برش اشتباه نکنید.برای دوخت ترمه ها حتما باید پشتش را لایه بزنید.برای اینکه کارتان راحت تر شود و نیازی نباشد قسمت های ترمه دوزی را دولا برش بزنید، برای ترمه ها از لایه حریر (آموزش دوخت لایه ی حریر ) یا لایه فرانسوی استفاده کنید.

اموزش خیاطی تبیان جدید

    بعد از لایه کوبی یقه که به شیوه معمول دوخته میشود.بالاتنه هم همانطور.دامن هم اول قسمت ترمه ی سمت راست را به آن وصل میکنیم و از پشت دوخت و سردوز میزنیم و اتو کاری میکنیم بعد وصل میکنیم به تکه ی بالا.آستینها هم ظاهرا ساده هستند و فقط دولا شدند.لایه رویی که ترمه است برای زیری هم میتوانید از خود پارچه ی اصلی استفاده کنید.

 الگوی اولیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس