۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش طراحی نقوش پارچه + ویدیو 0 تا 100

دوستان عزیز آکادمی پارس سلام، در این ویدیو قصد داریم پارچه و طراحی نقوش پارچه را به شما آموزش دهیم، می دانید که پارچه ها هم ساده هستند هم نقش دار اما پارچه های طرح و نقش دار همیشه جذابیت بیشتری دارند. چند تا نقش شناخته شده هست که همیشه از قدیم ترند بوده و الان هم وجود دارد که احتمالا خیلی از شماها می شناسید، یکی از آن نقوش، پارچه های توپ توپی یا خال خالیه، کلا برای اینکه نقشی رو روی پارچه بیندازیم بهتر است که اگر برایمان سخت است تا نظم خاصی را برایش ایجاد کنیم ابتدا خطوط راهنما بکشیم، پس یکسری کادربندی می کشیم تا بتوانیم این نقوش رو بصورت تکه ای اجرا کنیم.

طراحی نقش پارچه در طراحی لباس

برای پارچه های خال خالی می توانیم چند تا خط راهنما در سطح پارچه یا مانکن یا سطح لباسمان ایجاد کنیم که فاصله هایش هم با خودمان است که چطور تنظیم کنیم، این خط ها در نقاطی حتما همدیگر را قطع کرده اند و ما در این قست آن توپ یا دایره ها رو می کشیم، بدین شکل چینش مرتبی را برای این نقوش روی لباس پیاده می کنیم. پارچه های توپ توپی پارچه هایی هستند که کژوال و غیر رسمی اند و در فصل گرم خیلی پرطرفدارند، از آنجایی که دایره ها همیشه کمی احساس درشتی و چاقی به ما می دهند در بحث ایراد اندامی کسانی که اندام بزرگ تر یا چاقی های موضعی دارند در انتخاب این نوع پارچه ها باید بیشتر دقت کنند، در واقع خال های ریز خیلی مناسب تر برای رفع یکسری ایرادهای اندامی می باشد.

نقوش پارچه چیست؟

چینشی است که به خال ها دادیم بعد ازینکه روی پارچه اجرا شد باید خطوط راهنما را پاک کنیم، حالا اگر ما می خواهیم این رو روی بخشی از لباس برای شما اجرا کنیم به این صورت که همان خطوط راهنما رو روی یه تیکه لباس می زنیم، شاید وقتی که ما تمرین می کنیم ذهنی بتوانیم جاهای قرارگیریشان را مشخص کنیم یا اینکه در یک مدل لباسی اصلا نمی خواهیم چنین چینشی داشته باشیم مثلا یکجا تراکمش زیاد باشد یا یکجا کم باشد که می شود خیلی ذهنی تر کار کرد ولی برای این مدل چینش ها رو از قبل تعریف کردیم که هر جا این نقاط متقاطع که همدیگر را قطع کرده اند می بینیم دایره را رویش می گذاریم، حال ممکنه این پارچه چین داشته باشه یا موجی در آن افتاده باشه که ما میایم چین های مورد نظر رو روی لبه لباس اجرا می کنیم و خط هایی که بخاطر تا شدگی پارچه تا بالا امتداد داده شده باشه و قطعا این پارچه تا شده، چین افتاده که یکسری سایه ها داریم که سایه ها رو میندازیم، اینطور که می بینید که یکسری از دایره ها داخل تای پارچه یا چین یا قسمت های سایه دار قرار می گیرند.

طراحی نقوش پارچه و لباس

یکی دیگر از نقوشی که زیاد استفاده می شود نقوش راه راه هست مثلا راه های افقی و عمودی. راه های افقی هر جا که قرار بگیرند آنجا را عریض تر نشان می دهند و کار پهن تر میشه، راه ها میتوانند پهن تر یا باریکتر باشند و یا فاصله بین خطوط کم یا زیاد باشد، این فاصله بین خطوط خیلی روی چاق تر و عریض تر و پهن تر نشان دادن خیلی تاثیر داره، پس حواسمان باشد جز اینکه فقط از خط افقی باریک یا پهن استفاده می کنیم دلیل بر لاغرتر نشان دادن نیست اگر فاصله زیاد باشد ناخواسته یک نوار پهن سفید به ما میدهد و افقی پهن را ایجاد میکند، پس هم باریکی و هم پهنی خطوط در چاق نشان دان موثر است. حالا اگر ما بخواهیم این نقش رو روی یک تکه از لباس اجرا کنیم و ببینیم که چه اتفاقی میوفته، ترجیح میدهم اول چین های لبه پارچه را اجرا کنم، خطوط بیرون از پارچه می توانند صاف باشند ولی روی لباس، روی بدن، روی پارچه به هیچ عنوان خط مستقیم و صاف نداریم که از فرم بدن و لباسمان شکل می گیرند.

اگر یک خط افقی بیرون از لباس بیاید و بخواهد روی لباس قرار بگیرد که می تواند یک نواردوزی باشد یا یک مغزی دوزی یا نقش پارچه یا هر چیز دیگری، فرم لبه کار خیلی در فرمی که ما می خواهیم به کار بدهیم مهم است که دقیقا مثل چین لبه کار نوار کار را می کشیم، در قسمت چین پارچه کمی سایه را تیره تر می کنیم، در این خطوط چون قسمت های پایین تا خوردگی بیشتری دارند و پارچه روی هم رفتش بیشتر است قوی دیده می شود و موج و تای لبه لباس بیشتر نشان داده می شود. حال اگر همین خطوط برعکس طراحی شوند عمودی می شوند، خطوط عمود هم اینکه نواری باشند یا باریک اثرگذاریشان فرق می کند، خطوط باریک عمودی معمولا حرکت دارند و هر جا که قرار بگیرند آنجا را باریک تر و لاغرتر نشون میدهند ولی به شرط اینکه نوارها باریک باشند و فاصله بین آنها هم کم باشند چون اگر که به قصد عمودی این خطوط رو در لباس استفاده می کنیم ولی فاصله بین این دو تا نواری و تیرگی زیاد باشد در حقیقت این فرم افقی خودش رو خیلی قوی نشان می دهد و نمی تواند آنقدر در باریک نشان دادن اندام موثر باشد.

نقش انواع پارچه

فرم چهارخانه در نقوش پارچه

حالا اگر این خطوط روی بدن قرار بگیرند و مدل پارچه چین و چروک نداشته باشد تابع حجم و فرم بدن برجستگی و تو رفتگی فرم بدن می شود، یک چین سبک به پارچه می دهیم راستا و خط وسط پارچه را همیشه در نظر بگیرید و حال نوارهای عمودی را رویش اجرا کنید، همیشه در قسمت وسط این خطوط عمودی، خط وسط بدن است و آرام آرام به کنار میروند و تابع فرم لباسی می شود که داریم کار می کنیم، حالا چین لبه لباس را نشان می دهیم و سایه چین را می اندازیم، وقتی سایه را مشخص می کنیم بخشی از خطوط عمودی در تاخوردگی پارچه و کمی از دید دور می شوند و خطوط عمودی می شکنند. یکی دیگر از فرم های خوب و کاربردی

هستند، چهارخانه ها تلفیق خطوط عمودی و افقی اند که معمولا غیر رسمی اند، در انواع مختلف ایجاد میشه و وجود داره، شما خودتان می توانید چهارخانه های دلخواه خودتان را بسازید و میشه زمینه کار رو رنگ کرد و روی کار چهارخانه ایجاد کرد یا اینکه زمینه سفید بمونه و شما طرح رو بزنید، این خطوط می توانند پهن و درشت باشن، پارچه چهارخانه می توانند ما را چاق یا لاغر نشان بدهند، فاصله های بین خطوط میتواند کم یا زیاد باشد، می تواند از ترکیب چند رنگ باشد، تنوع زیادی دارد، ممکنه خطوط پهن باشند، این ها طرح ها و نقوشی هستند که هیچ وقت از مد نمی افتند و قدیمی نمی شوند.

نقش پارچه طراحی لباس

روی لباس هم به همین صورت است، اگر که لباس چین خوردگی نداشته باشه و صاف باشه این نقش ها تابع حجم بدن هستند ولی اگر موجی در لباس افتاده بود تلفیق این خطوط افقی و عمودی می تونه به ما یه طرح چهارخانه ای را بده، این طراحی پارچه بیشتر حالت رنگ گذاری داره اگر بخواید تصویرسازی کار کنید خیلی بیشتر باید براش وقت بذارید. یکسری از پارچه های چهارخانه نقش های متفاوتی دارند، یکی از این طرح ها حالت های شطرنجی است، یکسری فرم های چهارخانه دیگه داریم که نقش های معروف و مشخص تری هستند که اینها الگو هستند.

نقوش پوست حیوانات در طراحی لباس

نقوش دیگه ای هم هست که پوست ها هستند، پوست حیوانات همیشه جذابیت خودش رو داره و همیشه هم هست و هیچ وقت هم از مد نمیوفته مثل پوست پلنگ، ببر و حتی گورخری هم خیلی مد شده، شما یک سطحی از پارچه رو دارید و شاید یک ته رنگی هم دوست داشته باشید به طرحتان بزنید. پوست طبیعی ببر ممکن است سفید طوسی باشد یا زرد نارنجی یا قرمز که می توانید در کار رنگ دلخواهتان را بگذارید و یا از پارچه های مصنوعی باشد که آنوقت هر نوع رنگی را می توانید داشته باشید. بعد با یک مارکر تیره یا مداد مشکی می تونید این تیرگی رو خطوط رو روی پوست ببر نشون بدید، پوست ببر یک خط مرکزی رو براش بذارید که خیلی هم منظم نیست، از وسط یه خط پهن می کشیم از این خط خطوطی را به کناره ها برید، این خطوط ظریف اند و کوتاه بلند میشن و از کناره ها هم می تونه این خط ها هم بیاد که توی لباس هر قسمت از این طرح رو که خواستید می تونید طراحی کنید.

طرح پلنگی در طراحی نقوش پارچه

حالا ممکن است این طرح پلنگی باشد، در کارهای پلنگی ترکیب رنگ زمینه هر رنگی می تواند باشد، در لباس شما هر رنگی که خواستید می توانید بگذارید، سایه ها و تیرگی ها و چروک ها رو بگذارید و بعد نقش رو روی آن اضافه کنید، با رنگ مشکی مارکر یا مداد رنگی یکسری فرم ها که به هم اتصال ندارند رو روی پارچه و سطح کار بندازید، در عین بی نظمی که به نظر میاد نظم هم داره، روی پوست پلنگ می تونه رنگ های مختلف باشه و این خال ها بزرگ تر باشن، روی بعضی پلنگ ها می تونه فقط خال های تیره باشه و یک مقدار متراکم تر باشه، حالا به دلخواه خودتان رنگی که دوست دارید و سط این ها به صورت خال های رنگی ایجاد کنید، ممکنه شما خال ها و لکه های پر بکشید و بعد داخل آن را و بعد دورش رو تیره کنید، گاهی میشه با خودکار سفید روی این کارها استفاده کرد و برای پارچه های براق تر و زمینه تیره تر باشه استفاده کرد.

نقش گورخری از انواع طراحی نقوش پارچه

پارچه بعدی گورخری، برای طرح از پهنای مارکر استفاده می کنیم و مارکر رو توی خط کشیدن که خطوط پهن و باریک بشه که هم میشه روی زمینه سفید و یا رنگی آن ها را نشان داد، پارچه هایی که طرح دارند همیشه به تنهایی یا ترکیب با یک رنگ دیگه میتونه فرم ها و لباس های قشنگی به ما بده، خلاقیت گاهی توی همنشینی پارچه ها کنار هم دیگه ست، شما می تونید یک ترکیب یا تلفیق خوب از پارچه ها کنار هم داشته باشید، می تواند کار را جذاب و متفاوت کند. پارچه های دیگری که همیشه مد هستند پارچه های گلدار است، پارچه های گل دار بسته به درشت و ریز بودن گل هایش می تواند ما رو چاق یا لاغر کنند پس با توجه به نوع اندام از طرح گل دار استفاده کنید. از مداد سفید گاهی وقت ها می شود استفاده های خوبی کرد، اینجا با مداد سفید یک طرح می کشیم که به نظر نیاید و دیده نشود، البته این نقش می تونه به جای مداد سفید با هر رنگی باشه، بعد از کشیدن این طرح ها می خوام بین آن ها رو با رنگ دیگه طرح های دیگه بندازیم، حالا روی اون رو مارکر می کشیم که اگر تیره باشه ممکنه نتیجه ای که به ما میده یکم ضعیف باشه اما روی اون رو مارکر می کشیم که اگر تیره باشه ممکنه نتیجه ای که به ما میدهد کمی ضعیف باشد اما روی قسمتی که خودکار سفید کشیدیم مارکر می زنیم که طرحی که با خودکار سفید زده بودیم خودش را نشون دهد، برای وقتی که می خواهید نشان دهید که نقش در بافت خود پارچه است به این صورت می توانید نشان بدهید و اگر بخواهید کمی برجسته تر به نظر بیاید با مداد تیره کنید که حجم داشته باشد، در این طرح بجای مارکر می توانید از مداد رنگی استفاده کنیم که بافت خوبی رو میدهد. بجز این ها می توانید کار را مارکر و رویش طرح بزنید و بهتر است این را بدانید که زمینه تیره خیلی نقش را بهتر نشان میدهد که با خودکار سفید می توانیم روی مارکر نقش بیندازیم.

نقش جناقی پارچه پشمی در طراحی لباس

نقش دیگری هم داریم برای پارچه ها که بیشتر برای پارچه های پشمی از آن استفاده می کنند که فرم جناقی است، زمینه کار هر رنگی می تواند باشد و بعد با مداد نوک تیز، روان نویس یا مداد رنگی که رنگش روی زمینه دیده شود می توانید نقش جناقی را بکشید. پارچه های چریکی هم پارچه هایی هستند که همیشه مد هستند و بسته به کاربردشان رنگشان فرق می کند، رنگ های ارتشی معمولا تو مایه های سبز، صدری و خاکی ها هستند و در استفاده های معمولی می تواند هر رنگ دیگری باشد. یک فرم لکه ای را در نظر بگیرید و شروع کنید اون لکه رو رنگ کردن و این لکه ها رو کنار هم بذارید که می تونید از یکی دو تا رنگ کنار هم استفاده کنید که براساس تم رنگی دلخواه خودتان باشد.

نکته آخر

در بحث راپورت بندی پارچه یعنی چینش و طراحی نقوش پارچه که وقتی قرار است پارچه بافته بشود یا طرحی رویش ثبت شود توجه می کنند به اینکه این نقش چطور روی پارچه قرار بگیره کل طاقه یه پارچه یه نقشی که در آن تکرار شده و شما اون نقش رو توی واحد مشخص یا چینش مشخص تعریف کنید و به دستگاه بدید و بعد طبق اون تعریف اون نقش توی کل پارچه انجام میشه. شما ممکن است نقشی داشته باشید که قرار است در پارچه تکرار شود که اینجا یک قاب برای طرحمان می گذاریم که بتوانیم مفهوم را درست منتقل کنیم، اگر این نقش یا چینش را بصورت یک خط مستقیم افقی یا در یک مسیر درست منتقل کنیم، اگر این نقش یا چینش به صورت یک خط مستقیم افقی یا تو یک مسیر عمودی قرار بدیم بهش میگیم راپورت خطی مستقیم افقی یا عمودی یعنی این طرح ها کنار هم قرار می گیرند اما زمانی ممکن است که همین نقش در مسیر مستقیم افقی یا عمودی قرار نگیرد و کمی بالاتر برود که به این راپورت یک دوم عمودی می گویند، ممکن است این چینش بجای اینکه از کنار باشد از بالا باشد، نوعی آجر چینی بصورت افقی. حالا این چینش ها می توانند مثل همه اینها باشند که اضافه بر این حالت های دیگر هم به آن داده باشیم یعنی به جای اینکه مرتب قرار بگیرند مثلا قرینه یا وارونه یا آینه ای این طرح ها را داشته باشیم.

مرسی که با ما تا انتهای ویدیو همراه بودید، این ویدیوی آموزشی رایگان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و لایک و سیو یادتان نرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس