۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

آموزش صفر تا صد پیراهن دکلته با دامن کلوش

آموزش صفر تا صد پیراهن دکلته با دامن کلوش + فیلم آموزشی

سلام همراهان آکادمی هنر پارس، امروز در خدمتتون هستیم با آموزش کامل یک مدل پیراهن دکلته با دامن کلوش پیلی دار، این ویدئوی آموزشی رایگان رو سرکار خانم نورایی آموزش میدن بهتون پیشنهاد می کنم اون رو با دوستانتون به اشتراک بذارید.

دیگر آموزش های ما در زمینه دکلته:

آکاردمان پیراهن دکلته

برای کشیدن دکلته ما نیاز به یه اندازه فرعی به اسم آکاردمان داریم، الان نشونتون میدم که آکاردمان رو چطوری باید اندازه بگیریم، آکاردمان یعنی از مرکز سینه تا پای سینه باید اندازه گیری بشه، به این قسمت میگیم آکاردمان، یه اندازه دیگه نیاز داریم به اسم دور آکاردمان که دقیقا از قسمت پای سینه یا ابتدای سینه، ما دور آکاردمان رو کیپ اندازه می زنیم. حالا روی الگومون جای آکاردمان رو مشخص می کنیم، جای آکاردمان از قسمت مرکز سینه روی الگو، ما به اندازه عدد آکاردمانمون میایم پایین که میشه آکاردمان، از قسمت آکاردمان یه خط افقی روی الگو می کشیم که خط آکاردمانمون هم مشخص بشه که بعدا برای کنترل الگو بهش نیاز داریم.

ماهیچه ای کردن پنس

از مرکز سینه به اندازه آکاردمان به اضافه 2 سانتیمتر بالا میریم و فاصله بین پنس سرشانه رو اندازه می گیریم و همان اندازه به سمت راست علامت می زنیم و از این نقطه با خط چین به مرکز سینه وصل می کنیم، و اصطلاحا میگن ماهیچه ای کردن یعنی ما این نقطه رو ماهیچه ای به مرکز سینه رسم می کنیم.

از نقطه دیگه به صورت هلال به زیر بغل یا خط کف حلقه وصل می کنیم که این قسمت بالای دکلته میشه، برای قسمت پنس کمرمون ما میایم از دو طرف آکاردمانمون 5/0 سانتیمتر به بیرون میریم و پنسمون رو ماهیچه ای می کنیم و بعد از اینکه پنس رو ماهیچه ای کردیم به دو طرف پنسمون در دو طرف کمر وصل می کنیم، با این کار لقی زیر سینه رو می گیریم، کار دیگه ای که لازمه خط پهلومون رو هم در قسمت خط آکاردمان 5/0 سانتیمتر میایم داخل این خط رو هم ماهیچه ایش می کنیم و به خط کمر صفر می کنیم، تقریبا الگو ما آماده ست ولی یسری کارها باید انجام بدیم در واقع برای لقی گرفتن که باعث میشه لباس توی تن بخوابه، یه لقی نیاز داریم از مرکز سینه به یقه یه خط وصل می کنیم به یقه و یه پنس یک سانتیمتری می کشیم که این رو روی الگو تا می کنیم و میبندیم. لقی دیگه ای که لازم داریم از خط کمر یک سانتیمتر میایم بالا و به خط پهلو صفر می کنیم، این باعث میشه دکلته تو قسمت کمر چین نخوره.

الگوی پشت دکلته

در قسمت الگوی پشت پنس پشتمون رو امتداد میدیم تا خط سینمون  رو قطع کنه، بعد از دو طرف این نقطه به اندازه 5/0 الی 75/0 سانتیمتر به راست و چپ میریم بعد از این نقطه ها به قسمت انتهای پنسمون در خط کمر ماهیچه ایش می کنیم، کار دیگه ای که باید بکنیم دقیقا مثل خط پهلوی جلو، خط پهلوی پشت هم ماهیچه ای می کنیم، یعنی 5/0 سانتیمتر از خط آکاردمان میریم داخل و بعد خط پهلومون رو ماهیچه ای می کنیم.

یه لقی مهمی که توی الگوی پشت لازم داره لقی خط کمرمون هست، لقی خط کمر از 1 تا 2 سانتیمتر میتونه باشه، 1 سانتیمتر مه برای همه اندام هاستولی اندام هایی که باسن برجسته تر دارن یا گودی کمر زیاد دارن تا حتی 2 سانتیمتر هم میشه لقی گرفت، نحوه لقی گرفتن که از خط کمر به اندازه 1 الی 2 سانتیمتر میریم بالا و بعد به خط پهلو صفر می کنیم، در انتها این نقطه که میریم بالا باعث کوتاه شدن قد دکلتمون میشه که از پایین دامن اضافه می کنیم که این کوتاهی قد جبران بشه.

چیزی که مهمه روی تمام الگوها باید راهنمای الگو نوشته بشه، یعنی چی؟ یعنی خط وسط پشت، خط پهلوی پشت، خط دکلته پشت بالا، خط کمر و … باید تماما اسماشون نوشته بشه که موقع برش دچار اشکال نشیم.

 

پیراهن دکلته

برش دکلته

برای برش دکلته بهتره که آستر هم از جنس خود پارچه باشه یعنی اگر با ساتن آمریکایی کار می کنیم، آستر دکلته هم باید با ساتن آمریکایی کار کنیم.

نکات برش یا انداختن الگو روی پارچه

قسمت خط وسط جلو باید دولای بسته باشه و قسمت های دیگه هم یکسری خطوط داره به اسم راستا که این خط های راستا باید تا لبه پارچه به یک اندازه باشه یعنی در واقع به این راستاگیری که باعث میشه که الگوهامون قشنگ تر روی پارچه قرار بگیره و تن خور لباس خوب باشه، برای الگوهایی که خط راستا ندارن ما به خط افقی که داریم یک خط عمود می کنیم که این خط میه خط راستا که این دو هم دقیقه تا لبه ترکی پارچه فاصله رو اندازه می زنیم که باید به یک اندازه باشه.

یک نکته دیگه ای که مهمه تمام الگوها توی پارچه هایی که براقن مثل ساتن و پارچه های مخمل یا پارچه هایی که خواب دارند باید تمام الگوها به یک جهت باشه یعنی بالای الگوها همه به یک جهت باشد، بعد پارچه رو برش میزنیم، چون پارچه چهارتاست حتما سوزن بزنید و با دست کنترلش کنیم که پارچه سر نخوره بعد از برش قسمت هایی که روی الگوها راهنما بودن رو روی پارچه هم علامت بزنید که موقع جدا کردن الگوها و دوختن به مشکل نخورید.

 

بعد از اینکه دکلته رو بریدیم باید به آستر دکلته هم لایی بزنیم، لایی رو دولا تا می کنیم و دقیقا تمام مراحلی که برای برش دکلته انجام دادیم برای لایی هم انجام میدیم، اگر الگومون رو بذاریم روی لایی باید جادوخت رو دوباره علامت بزنیم ولی ما الان پارچه برش زده رو گذاشتیم که دیگه نیازی به جادوخت گذاشتن نداریم، فقط خط وسط جلو رو باید روی دولای بسته لایی قرار میدیم بعد قسمت های دیگه الگو رو هم روی لایی میذاریم، فقط یک نکته ای که فقط قسمت پایین الگوهامون رو حدود 1 سانتیمتر اضافه تر برش می زنیم که وقتی که می خوایم لایی رو بچسبونیم با اتو باعث جمع شدن پارچه نشه، بعدا مقدار اضافی لایی رو می تونیم قیچی کنیم، بقیه قسمت های برش رو هم اگر چند میلیمتر اضافه تر بذاریم بهتره، دیگه پارچه موقع زدن لایی تغییر شکل نمیده و بعد از برش با اتو می چسبونیم.

نحوه دوخت دکلته

آستر رو همزمان با دکلته می دوزیم، برش های جلو رو به همدیگه وصل می کنیم و چیزی که مهمه وقتی که می خوایم زیر چرخ بدیم این تیکه ای که برآمدگیه و سمت پهلو هست را، روی کار قرار بدیم تا این هلالش رو بتونیم راحت جا بندازیم، کار و میدیم زیر چرخ به اندازه جادوختی که گذاشتیم چرخ می کنیم و قسمت هلال سینه رو به سمت بالا می گیریم که هلال سینه خوب جابیوفته که با این روش دیگه چین نمیخوره.

برای اینکه برش هامون رو بدوزیم اون قسمت پارچه که به سمت خودمون هست رو به سمت بالا می گیریم تا راحتتر جا بیوفته، بعد از اینکه برش هامون رو دوختیم خط های پهلو رو به هم دیگه وصل می کنیم آستر هم به همین ترتیب دوخته میشه و بعد اتو میزنیم.

 

آموزش دوخت فنر

اندازه گیری فنرمون چطوریه؟ باید فنر رو 1 یا 2 میلیمتر پایین تر از جای دوخت بالای دکلته باشه و همینطور جادوخت پایین هم 1 یا 2 میلیمتر بالاتر از جا دوختمون باشه یعنی همه برش های جبو و پشت دکلته رو به همین روش اندازه می زنیم و فنر رو برش میزنیم.

حالا نوبت دوختن فنر به دکلته ست، فنرمون رو میذاریم کنار دوخت و یکی دو میلیمتر پایین تر از جادوخت و از وسط فنر دوختمون رو شروع می کنیم و بعد از این کار درز رو می خوابونیم به سمت فنر و از کنار فنر یه دوخت از بالا تا پایین میریم، بعد میریم سراغ برش عصایی که دقیقا به همون شکل می دوزیم، برای اینکه راحتتر دوخته بشه بهتره قسمت هلالی رو بالا بگیریم که چین نخوره و قشنگ جا بیوفته و بعد درز پارچه رو برمی گردونیم به سمت فنر و از کنار فنر یه دوخت میریم و پارچه رو بالا میگیریم که راحتتر دوخته بشه و درز برش رو هم با دست از زیر باز می کنیم که کیست نخوره.

دوخت کاپ سینه

ما کلا چندتا کاپ داریم که بعضیاشون کاپشون سفته، بعضیا عینکیه، بعضی ها هم جک داره ولی کاپی که نرم هست از همه کاپ ها بهتره و شما راحتتر می تونید باهاش کار کنید، اول باید مرکز کاپ رو مشخص کنیم، کاپ رو یک بار از پهلو و یک بار هم از سمت مقابل تا می زنیم تا مرکز دایره کاپ مشخص بشه و علامت می زنیم و بعد کاپ رو به پشت برمیگردونیم و مرکز سینه رو روی پارچه با مرکز کاپ مماس می کنیم و سوزن می زنیم که ثابت بمونه و بعد هم بالا و پایین کار رو فیکس می کنیم و داخل کار از روی پارچه با دست صاف می کنیم که وقتی برمیگردونیم کیست نخوره و بعد کاپ رو می ذاریم زیر چرخ و می دوزیم.

کشیدن الگو دامن کلوش پیلی دار

برای کشیدن الگوی دامن کلوش باید دور کمر رو تقسیم بر 6 کنیم که در واقع یک ششم دور کمر منهای 1 سانتیمتر، که این میشه فرمول دامن کلوش، ولی الان ما می خوایم دامن کلوش پیلی دار بکشیم، مدلی که می خواهیم امروز یاد بدیم پیلی های 5 سانتیمتری داره یعنی پیلی های دوقلو 5 سانتیمتری، 3 تا جلو و 3 تا پشت، کلا برای جا گذاشتن روی الگو برای پیلی های دوقلو باید 4 برابر پهنای پیلی رو به الگو اضافه کنیم، ما می خوایم پیلی هامون 5 سانتیمتری باشه پس میشه 4 ضربدر 5 سانتیمتر که میشه 20 سانتیمتر که برای هر پیلی باید اضافه کنیم و ما الان چون 6 تا پیلی داریم باید 20 سانتیمتر رو دوباره ضربدر 6 کنیم که در واقع میشه 120 سانتیمتر، پس ما الان باید 120 سانتیمتر به الگومون اضافه کنیم.

دور کمر ما به طور مثال اگر 70 سانتیمتر باشد باید این 70 سانتیمتر رو به اضافه 120 سانتیمتر کنیم که میشه 190 سانتیمتر و توی این فرمول دامن کلوش به جای عدد دور کمرمون عدد 190 سانتیمتر رو میذاریم یعنی در واقع میشه 190 سانتیمتر تقسیم بر 6 و بعد منهای 1 سانتیمتر که میشه 6/30 سانتیمتر که ما می تونیم به صورت حدودی 31 سانتیمتر هم در نظر بگیریم، بعد از اینکه محاسبات رو انجام دادیم میریم که الگومون رو بکشیم.

این عدد 31 سانتیمتر که به دست اومد شعاع دایره ای که ما می خوایم دامن دکلوش رو بکشیم، از قسمت گوشه و زاویه کاغذ الگومون 31 سانتیمتر لبه کاغذ علامت می زنیم، اگر پرگار داشتیم شعاع پرگار رو 31 سانتیمتر می گیریم و یک دایره می کشیم اگر نه که باید قسمت صفر خط کشمون رو گوشه کاغذ الگو میذاریم و عدد 31 رو علامت می زنیم و همینطور خط کش رو بچرخونین و علامت بزنید که یک شعاع دامن بشه، این هلالی که رسم کردیم برابر با یک چهارم دور کمر است، این قسمت کمر دامن میشه.

حالا قد دامنمون رو از همین خط دوباره رسم می کنیم، به طور مثال قد دامن رو 60 سانتیمتر بگیریم خط کشمون باید مدام به هلال کمر عمود باشه و ما 60 سانتیمتر 60 سانتیمتر جدا کنیم، این قسمت همچنان به این خطمون عموده و ما 60 سانتیمتر علامت می زنیم، این قسمت میشه لبه پایین دامن.

برای بریدن این الگو ما باید دو بار روی پارچه بندازیم، یک بار روی دولای بسته و یک بار دیگه روی دولای باز، که قسمت دولای بسته میشه قسمت وسط جلو دامن و قسمت دولای بازمون هم میشه قسمت وسط پشت و خط دیگه الگومون میشه خط پهلو پشت و جلو، در آخر که الگومون رو کشیدیم با متر ایستاده یک دور، دور کمر رو اندازه می زنیم که ببینیم دور کمر دقیقا اندازه هست یا نه.

منظور از متر ایستاده یعنی به این شکل که در فیلم میبینیم ما متر رو روی خط کمر نگه میدارید و اندازه می زنیم در کل قسمت های الگو برای اندازه گیری هلال ها به این شکل که میبینید باید اندازه بزنیم که این عدد باید برابر با یک چهارم دور کمرمون باشه، دور الگومون رو قیچی می کنیم و باید حواسمون باشه که روی قسمت خط وسط پشت و خط پهلو جا دوخت بذاریم.

برش دامن کلوش

اول اینکه اگر قد داممون کوتاه بود می تونیم روی طول پارچمون را تا کنیم و چون قد دامنمون 60 سانتیمتره پارچه رو از طول   روی طول تا کنیم نمیرسه برای همین ما عرض ها رو روی هم تا می کنیم، قسمت وسط جلو الگومون روی دولای بسته و قسمت وسط پشت روی دولای باز، وقتی که الگوها رو گذاشتیم رو پارچه شروع می کنیم جا دوخت گذاشتن، برای خط کمر و خط لبه پایین دامن 1 سانتیمتر جا دوخت در نظر می گیریم و با صابون علامت می زنیم، برای قسمت پهلوها 3 سانتیمتر جا دوخت میذاریم، توی الگوی پشتمون هم روی خط پهلو پشت جا دوخت می خواد هم خط وسط پشت، پهلو پشت رو 3 سانتیمتر و خط کمر رو هم 1 سانتیمتر مثل کمر جلو و خط وسط پشت هم 2 سانتیمتر جا دوخت میذاریم.

یه نکته ای که قبل برش باید انجام بدیم قسمت پیلی ها را از قبل روی الگو مشخص می کنیم یعنی ابتدا و انتهای پیلی و همینطور وسط پیلی که این علامت ها را هم باید روی پارچه هم علامت بزنیم توی الگوی پشتمون هم به همین شکل، در قسمت خط وسط پشت میشه خط وسط پیلی پشتمون، بعد از اینکه کارمون تموم شد دامن رو برش می زنیم.

برای بریدن آستر دامن کلوش پارچه رو می تونیم 4لا کنیم به این شکل که اول ترکی پارچه روی ترکی پارچمون می ذاریم بعد دوباره یک بار دیگه پارچه رو این دفعه به سمت عرض تا می کنیم، الان قسمت دولای بسته پارچمون گوشه کلوشمون میشه، برای آستر این دامن نیازی نیست که آسترمون هم پیلی داشته باشه، یعنی آستر دامن که پیلی دار هست رو بدون پیلی در میاریم یا همون کلوش ساده، فقط چون 4لا داریم در میاریم، باید یکم کمرمون 1 الی 2 سانتیمتر بزرگتر باشد که یک طرف پارچه رو باید قیچی کنیم که درز پشتمون بشه جای دوخت داشته باشد.

الان دور کمر ما 70 سانتیمتره تقسیم بر 6 می کنیم منهای 1 سانتیمتر که میشه 11 سانتیمترکه شعاع دایرمون برای دامن کلوش که چون ما میخوایم درز بدیم 12 سانتیمتر می گیریم.

اول پارچمون رو سوزن می زنیم یا وزنه الگو می ذاریم که خیلی سر نخوره، برای این کار دیگه نیازی به کشیدن الگو هم نداریم و روی پارچمون هم می تونیم بکشیم و دامن کلوشمون رو هم در بیاریم که از گوشه پارچه 12 سانتیمتر 12 سانتیمتر علامت می زنیم، قد دامن آسترمون حداکثر باید 10 سانتیمتر کوتاهتر از قد دامن اصلی باشه و از خط کمر دامن به اندازه قد دامنمون پایین میایم و علامت می زنیم و همینطور مدام باید مثل شعاع دایره علامت بزنیم و باید بر خط کمر عمود باشه، حالا که خط کمر و خط پایین دامن مشخص شد باید خط کمر دامن را کنترل کنیم که یک چهارم دور کمر که نزدیک دو سانتیمتر هم باید اضافه داشته باشه برای درز پشت که با متر ایستاده اندازه می زنیم و در قسمت کمر و لبه پایین دامن باید جادوخت یک سانتیمتری بذاریم و برش بزنیم، حتما پارچه رو سوزن بزنید یا وزنه بذارید که سر نخوره و برش بزنید حالا یکی از دولای بسته رو قیچی می کنیم که میشه خط وسط پشت دامن.

دوختن دامن پیلی دار

اول خط های پهلو رو مماس هم می کنیم، پهلو جلو و پهلو پشت سوزن می زنیم که این درزها رو چرخ کنیم، بعد از اینکه دوتا پهلوهامون رو سوزن زدیم درز پشتمون رو هم با هم مماس می کنیم و سوزن میزنیم که فیکس وایسه و موقع چرخ کردن پارچه سر نخوره البته درز پشت رو تا 20 سانتیمتر پایین تر از خط کمر سوزن می زنیم، یعنی ما تا 20 سانتیمتر پایین تر از خط کمر چرخ می کنیم بعد از اون میریم سراغ پیلی هامون، وسط پیلی رو علامت زدیم دوطرف پیلی رو هم علامت زدیم از دو طرف پیلی ها رو می خوابونیم روی چرت وسط پیلی که زده بودیم و یک سوزن افقی روی پیلی می زنیم که فیکس وایسه بعد که خواستیم زیر چرخ درزهارو چرخ کنیم روی بالای پیلی مون هم یک دوخت درشت میریم که پیلی هامون فیکس وایسه دورتادور پیلی های کمر رو سوزن می زنیم.

برای دوخت دامن پیلی دار اول پهلوهامون رو چرخ می کنیم و بعد درز وسط پشتمون رو چرخ می کنیم، خط وسط پشتمون رو از 20 سانتیمتر پایین تر از خط کمر شروع می کنیم به چرخ کردن، بعد از اینکه درزهامون رو چرخ کردیم میریم سراغ پیلی ها، پیلی هامون رو سوزن زدیم و به دوخت درشت از روی پیلی ها میریم که ثابت بمونه.

درجه دوخت چرخ رو روی 5 تنظیم می کنیم و بعد از روی پیلی هامون شروع می کنیم چرخ کردن، وقتی سوزن پیلی رو برمی دارید حواستون باشه که جابجا نشه و لب به لب هم قرار بگیره، بعد از دوخت درزها و پیلی ها باید درزها و لبه پایین دامن رو سردوز کنیم و اتو بزنیم.

 

آموزش دکلته

 

مرحله وصل کردن بالاتنه دکلته به دامن

قسمت روی دامن به روی دکلته از کمر روی همدیگه مماس می کنیم، خط پهلوی دامن روبروی خط پهلو بالاتنه قرار میگیره، سوزن می زنیم چون بعد از دوختن باید در یک راستا قرار بگیره، بعد از آن لب به لب کمر بالاتنه رو با کمر دامن سوزن می زنیم که پارچه مون موقع دوخت تکون نخوره، وقتی که خط پهلوها با هم فیکس بشن دیگه بقیه کمر روبروی هم قرار می گیره، دورتادور کمر را سوزن می زنیم و بعد چرخ می کنیم.

همینطور که کمر لباس رو به بالاتنه وصل کردیم آستر هم باید همین کار را انجام دهیم، یعنی دامن آستری رو از کمر با بالاتنه آستر وصل کنیم، البته دامن آسترمون تمام کلوش است و درز پهلو نداره و نیازی نداره درزهای پهلوها رو با بالاتنه مماس کنیم فقط کمر دامن رو با بالاتنه مماس هم کنیم و سوزن بزنیم، بعد از اینکه کمر دامن آستر با لبه آستر بالاتنه چرخ کردیم، لبه پایین آستر رو هم می دیم داخل و یک چرخ از روش میریم.

موقع چرخ کردن کمر باید مدام زیر کار را دست بکشیم که صاف باشه و تا نشده باشه و زیر دوخت نره، بعد از اینکه کمر رو چرخ کردیم اتو می زنیم و درز کمر رو موقع اتو کردن باید باز کنیم و بعد اتو بزنیم و همینطور کمر آستری ها رو چرخ می کنیم و اتو میزنیم.

دوختن زیپ مخفی

روی زیپ رو روی لباس قرار میدیم و زیپ رو سوزن می زنیم که فیکس بمونه و همینطور درز کمرمون هم بازه، بعد از این کاری که می کنیم وقتی که زیپ رو روی چرخ می ذاریم و می خوایم بدوزم باید دنده های زیپ رو باز کنیم که سوزن چرخ لب به لب دندونه های زیپ رو چرخ کنه و باید قسمت روبروی زیپ رو بدوزیم، فقط قبل از اینکه بدوزیم زیپ رو بالا می کشیم و قسمت خط کمر رو روی زیپ یا با صابون یا چرت می زنیم که مشخص بشه، این کار رو برای این انجام میدیم که خط کمرمون قسمت چپ و راست پارچه روبروی هم بیوفته وقتی که زیپ رو دوختیم تموم شد اون موقع دوتا خط کمر روبروی هم قرار میگیره، الان این چرتمون رو که زدیم میذاریش روی خط کمر و سوزن می زنیم تا ثابت بمونه، این یکی قسمت زیپمون رو از پایین شروع به دوختن می کنیم، بعد از دوخت می بینیم که خط کمر لباس دقیقا روبروی هم قرار گرفته، این دوخت اولیه رو رفتیم و دوباره یه دور دیگه چرخ می کنیم که زیپمون قشنگ لب به لب پارچه دوخته بشه.

ادامه زیپ هم می تونیم کنار جا دوختمون چرخ کنیم که ول نباشه و هم می تونیم قیچی کنیم و الان چون ادامه زیپ کوتاهه دنباله جا دوخت پشت چرخ می کنم، طرف دیگه زیپمون رو هم از پایین شروع می نیم به دوختن و پایین زیپ رو هم به قسمت جا دوخت چرخ می کنیم.

مرسی که همراه ما بودید امیدوارم این ویدئو برای شما مفید بوده باشه همینطور می تونید آموزش های رایگان ما رو از طریق سایت هم تماشا کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس