۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۶۶۵۶۵۹۵۰-۰۲۱ تهران

۰۲۶-۳۲۵۰۵۲۰۵ کرج / ۰۲۱۶۶۵۶۵۹۵۰ تهران

دوخت و الگوسازی شلوار

آموزش صفر تا صد دوخت و الگوسازی شلوار + فیلم کامل

با سلام، امروز در خدمتتون هستیم با آموزش دوخت و الگوسازی شلوار، با ما همراه باشید تا انتهای این ویدئو.

می خواهیم کمری شلوار رو توی الگو مشخص کنیم، می خوایم کمر شلوارمون رو انجام بدهیم باید 3 تا 4 سانتیمتر از قد فاق کم می کنیم، یعنی از قسمت نقطه 15 به اندازه 3 تا 4 سانتیمتر میایم پایین از نقطه 17 هم 3 تا 4 سانتیمتر میایم پایین و این دوتا نقطه رو به هم دیگه وصل می کنیم، این مقدار از خط کمر یعنی از خط فاق کم می کنیم، هم روی قسمت جلو شلوار این کار رو انجام میدیم هم در قسمت پشت، این خطوطی که کشیده شده یعنی باید قیچی بشه و از الگوی ما جدا بشه.

دوخت و الگوسازی شلوار: برای اینکه بخواهیم قسمت پشت شلوار رو کمرکشی کنیم ابتدا پنس رو می تونید حذف کنید یعنی پنس رو توی کار ندوزید، از کنار خط فاق یا باسن یک خط صاف می کشیم به سمت بالا و این یه مقدار گشادی رو هم به قسمت پشت شلوار هم اضافه می کنیم، در این حد کافی است ولی اگر بخوایم بیشتر پشت شلوار گشاد بشه از نقطه 28 هم می تویند 2 تا 3 سانتیمتر هم خارج بشید یعنی به سمت راست برید و از قسمت نقطه 24 به سمت بالا امتداد بدید یعنی این گشادی رو از قسمت فاق 2 تا 3 سانتیمتر گشادتر می کنیم.

 

الگو جیب شلوار

دوخت و الگوسازی شلوار: شلوار از نقطه 17 که خط کمر است به اندازه 5 تا 6 سانتیمتر داخل میشیم، از نقطه 17، به اندازه 14 تا 16 سانتیمتر هم پایین میایم که نقاط رو به همدیگه وصل می کنیم، این در اصل میشه در جیب شلوار.

از نقطه 17 به اندازه 25 سانتیمتر پایین میایم و دوباره از نقطه 17 به اندازه 15 تا 20 سانتیمتر داخل میشیم، در اصل داریم کیسه جیب رو طراحی می کنیم، حالا این خطوطی که بدست اومده رو گونیا می کنیم به سمت پایین و این نقاط رو به همدیگه وصل می کنیم که میشه کیسه جیب شلوار که باید یدونه از روی این خطوط رولت کنیم، کیسه جیب رو هم طراحی کردیم و جدا درآوردیم که از هر کدام 2 تا پارچه باید برش بزنیم.

دوخت و الگوسازی شلوار

الگو دمپا پاکتی

می خوایم روی این الگوی شلوار قسمت پایین شلوار را به صورت پاکتی دربیاریم، قسمت پایین شلوار رو یعنی به قد شلوار از پایین الگو بین 8 تا 9 سانتیمتر به قد شلوار اضافه می کنیم.

زیپ شلوار

دوخت و الگوسازی شلوار: می خواهیم جایگاه زیپ رو روی الگو مشخص کنیم، فقط در اینجا جای زیپ سرخود رو نشان میدیم، از نقطه 5 به اندازه 6 تا 7 سانتیمتر داخل میشیم و از نقطه 9 هم به اندازه 6 تا 7 سانتیمتر داخل میشیم و این نقاط رو به هم دیگه وصل می کنیم و از انتهای خطی که کشیدیم 1 سانتیمتر میریم بالا و دوباره به نقطه 15 وصل می کنیم، این مقدار برای اینکه برمیگرده و تا میخوره روی شلوار برمیگرده از این مقدار کم نباشه.

بعد از کشیدن الگو از قسمت جلو و پشت الگو رولت می کنیم و جدا در میایم حتما خط راستا رو بکشید و مشخص کنید خط زانو رو بکشید، کیسه جیب رو هم طراحی کردیم و جدا در آوردیم که از هر کدام دوتا پارچه باید برش بزنیم، بعد از این کار پارچه رو پهن می کنیم و الگوها رو میذاریم روی پارچه و حتما راستاگیری رو انجام میدیم.

راستاگیری: از بالای خط راستا یا خط اتو روی الگو متر رو میذاریم و تا لبه ترکی پارچه اندازه می زنیم هرچقدر بود قسمت پایین الگو هم باید به همین صورت باشد.

بعد که راستاگیری دقیق شد شروع می کنیم دورتادور کار رو سوزن می زنیم، حالا نوبت پشت الگو است که مثل الگو جلو راستاگیری می کنیم و سوزن می زنیم، بعد از انجام این کار شروع می کنیم دورتادور کار رو با صابون علامت میزنیم.

 

دوخت و الگوسازی شلوار

خط پایین و خط زانو رو با صابون مشخص می کنیم و پشت الگو رو هم مثل جلو علامت گذاری می کنید، برای جای دوخت قسمت داخل پا بین 1 تا 5/1 سانتیمتر، قسمت فاق شلوار 1 تا 5/1 سانتیمتر و بالا و کمر شلوار 1 تا 51 سانتیمتر، پهلوها 2 سانتیمتر و قسمت دمپا چون جای پاکتی رو مشخص کردیم دیگه نیازی به جای دوخت نیست.

برای کیسه جیب قسمت پهلو 2 سانتیمتر گذاشتین حتما باید روی کیسه جیب هم 2 سانتیمتر جای دوخت رو هم در نظر بگیریم، قسمت بالای کمر و پایین کیسه جیب رو جای دوخت نیاز نداریم و قسمت دهانه جیب 1 تا 5/1 سانتیمتر، بالا در کمر 1 تا 5/1 سانتیمتر و پهلوها 2 سانتیمتر و پایین هم 1 سانتیمتر و قسمت مقابل پهلو هم نیازی به جای دوخت نداریم و بعد برش میزینم.

برای درآوردن کمر شلوار ابتدا دور کمر رو اندازه می زنیم این مقدار دولا می کنیم، یعنی 3 تا 4 سانتیمتر که از کمر درآوردیم به صورت دولا با جای دوخت رو به اون اضافه می کنیم یعنی ما اگر کمر رو 4 سانتیمتر درآوردیم 8 سانتیمتر دولا میشه و 1 سانتیمتر از هر طرف جای دوخت اضافه می کنیم که میشه 10 سانتیمتر که در اینجا 10 سانتیمتر پهنای کمر رو روی پارچه علامت می زنیم، در واقع پارچه یک لا میشه 10 سانتیمتر.

بعد از برش زدن دورتادور کار رو بجز خط کمر رو سردوز می زنیم، قبل از وصل کردن شلوار کسانی که می خواهند خط اتو روی شلوار بندازنداین کار رو قبل از وصل شلوار انجام بدید کار خیلی سبک تر میشه، ابتدا چرت های زانو رو که زده بودیم رو میذاریم روی همدیگه و خط اتو رو صاف می کنیم و چرت های زانو رو باید روبروی هم بذاریم و بعد شروع به اتو کردن می کنیم به صورتی که اتو رو میذاریم روی پارچه و برمیداریم اتو رو روی پارچه نمیکشیم و خط اتو روی پارچه قرار میگیره و بعد اتوی سرد میذاریم تا ثابت بمونه.

 

دوخت و الگوسازی شلوار

بعد از انجام این کار دو تا کارها رو میذاریم روبروی هم و یک کشسانی در قسمت فاق انجام میدیم به این صورت که اتو رو میذاریم روی خط فاق و از قسمت کمر پارچه رو به سمت خودتون می کشید، این کار باعث میشه فاق شلوار از قسمت پشت خیلی خوب توی جایگاه خودش قرار بگیره، در قسمت داخل پا از خط زانو به بالا در حد خیلی کم به سمت خودتان در قسمت فاق پارچه رو به سمت خودتان بکشید.

کسانی که در قسمت زانو، زانوهای برجسته دارند از قسمت خط زانو 10 تا 15 سانتیمتر بالا و پایین رو خیلی کم کشسانی انجام میدیم که این کار باعث میشه قسمت پشت پا به سمت بالا کشیده نشه، در قسمت جلو شلوار مثل پشت قسمت کمر و دهانه جیب سردوز نمیشه ولی بقیه قسمت ها دورتادور سردوز میشه، دوباره مثل قسمت پشت خط اتو رو میندازیم، در قسمت جلوی شلوار مثل ذقسمت پشت فاق رو کشسانی می کنیم چون فرم شلوار رو خیلی قشنگ می کنه و دوباره از قسمت زانو تا بالای فاق خیلی کم کشسانی میدیم و از همین الان هم می تونید خط اتوی جای زیپ رو هم بزنید.

طریقه دوخت جیب شلوار

دوخت و الگوسازی شلوار: ابتدا از قسمت دهانه جیب شروع می کنیم یعنی کیسه جیب و شلوار رو روبروی پارچه روی هم قرار میدیم و لبه دهانه جیب رو 1 سانتیمتر چرخ می کنیم، بعد از دوختن این قسمت کیسه جیب رو برمیگردونیم و درز دهانه جیب رو به سمت کیسه جیب می خوابونیم و روی آن را چرخ نیش می زنیم که دهانه جیب خودش رو نگه داره و از حالت طبیعی خارج نشه و موقع اتوکاری این لبه خودش رو برمیگردونه به سمت داخل.

تیکه دوم که لبه اصلی کیسه جیب هست رو به هم دیگه وصل می کنیم و درز پایین کیسه و درز بغل کیسه رو چرخ می کنیم و به هم وصل می کنیم و بعد از دوخت سردوز می زنیم و کیسه جیب آماده ست برای وصل کردن به پهلو.

قبل از اینکه درز پهلو رو بدوزید از قسمت پایین دهانه جیب 2 تا 3 سانتیمتر پایین برید و یه دوخت اصطلاحا فیکس می زنیم که دهانه جیب موقع وصل کردن توی کار ثابت باشه، قسمت بالا و پایین جیب رو دوخت می زنید که موقع وصل کردن کمر و پهلو کارتون خیلی راحت باشه.

بعد از دوختن جیب ابتدا میایم قسمت داخل پا چرت زانوها دقیقا روبروی هم قرار میگیره سوزن می زنیم و از قسمت پایین یا از قسمت فاق شروع می کنیم از 1 تا 5/1 سانتیمتری که جادوخت گذاشتیم چرخ می کنیم، قسمت پهلو رو هم مثل قسمت داخل پا چرت زانوها رو از بین نبرید و شروع به چرخ کردن می کنید به اندازه جادوختی که گذاستید و وقتی به قسمت جیب می رسید می تونید کیسه جیب رو سوزن بزنید تا ثابت بمونه و بعد چرخ کنید، این در واقع یک پای شلوار است و پای دیگه رو هم به همین طریق می دوزیم و درزهای شلوار رو باز می کنیم و اتو می زنیم.

برای وصل کردن دو تیکه شلوار در قسمت فاق درزهای داخل پا رو روبروی هم قرار میدیم سوزن می زنیم و از 1 سانتیمتر که جادوخت گذاشتیه بودید چرخ می کنید از 1 سانتیمتر بالاتر از جای زیپ و تا پشت فاق رو دوخت میزنیم، به این صورت دوتا تیکه های شلوار به هم وصل میشه.

دوخت و الگوسازی زیب شلوار

دوخت و الگوسازی شلوار: قسمت خط اتوی زیپ رو علامت می زنیم، از قسمت فاق شلوار از 5/0 سانتیمتر تا 3/0 میلیمتر خط اتوی زیپ رو بیرون میایم و خط اتوی زیپ در بالا سرجای خودش قرار میگیره و زیپ رو با سوزن وصل می کنیم و قسمت زیر کار رو برمیگردونیم به روی کار، در واقع پشت زیپ که زیپ از پشت کار اصلا دیده نمیشه.

می تونید از پایه یک طرفه استفاده کنید و بعد شروع می کنید به دوختن ولی اگر پایه یکطرفه نداشتید یک طرف پایه معمولی روی زیپ قرار میگیره و به طرف پایه کنار دندونه های زیر روی پارچه قرار میگیره، فقط حواستان به پایه باشد که از روی زیپ سرنخوره ، به انتهای زیپ رسیدیم سوزن می زنیم داخل کار و پایه رو بلند می کنیم و زیپ رو باز می کنیم که پایه بتونه به سمت بالا حرکت و ادامه زیپ رو چرخ می کنیم.

زیپ رو باید حتما از سمت چپ شروع کنیم به دوختن، حالا تیکه دوم رو می خوایم وصل کنیم که تیکه ای هست که روی زیپ قرار میگیره رو لب به لب قرار میدیم و در ادامه لبه زیپ چند میلیمتر بالاتر از دوخت قرار میدیم که دوخت زیپ مشخص نشه، وقتی سوزن زدیم شلوار رو برمیگردونیم داخل، تیکه ای که دوخت زیپ رفته از تیکه دومی که هنوز دوخته نشده زیپ رو یک لا به این تیکه وصل می کنیم و از بغل زیپ می دوزیم تا پایین.

وقتی زیپ رو به تیکه شلوار وصل کردیم برمیگردونیم از رو از لبه کار می تونیم بین 5/2 تا 3 سانتیمتر با صابون علامت بزنیم که دوخت تزئینی روی شلوار رو انجام بدیم و بهتره که نخ دوخت تزئینی زیپ که روی پارچه زده میشه رنگ خود پارچه باشه، شلوار رو از روی پارچه که علامت زدیم و از انتهای زیپ شروع می کنیم به چرخ کردن، در انتهای زیپ حدود 1 سانتیمتر رو به صورت صاف و دوخت محکم می کنیم و بقیه رو بر میگردونیم به صورت هلالی که انجام دادیم، نیازی نیست پایه رو بلند کنیم فقط موقع دوخت باید یکم پارچه رو بچرخونید، فقط حواستان باشد تیکه زیری زیپ زیر دوخت نره.

می خواهیم قسمت پشت کمر شلوار رو کش بدیم که یه کمر جدا آماده می کنیم که فقط کشی که اندازه می زنیم باید مقدار کمری که دولا اندازه می زنیم حداقل 1 تا 5/1 سانتیمتر با کش فاصله داشته باشه که زیر دوخت اذیت نکنه، این کمری باید به اندازه دوخت کمر باشه و 1 سانتیمتر از هر طرف جای دوختش باشه.

مقدار کشی که می خوایم اندازه بزنیم باید پشت شلوار رو اندازه بزنیم و به 3 قسمت تقسیم می کنیم که مقدار کش باید به یک سوم اندازه کمر باشه.

مثلا اگر پشت کمر شلوار 45 سانتیمتر بود کش به اندازه 15 تا 20 سانتیمتر میگیرید، این 20 سانتیمتر رو برای این در نظر می گیریم که اگر کش خیلی کشسانی نداشتو سفت بود به اندازه 20 سانتیمتر می گییم ولی اگر کش خیلی شل بود به اندازه 15 سانتیمتر در نظر می گیریم.

برای دوخت کش اول یک سر کش رو به وسط کمر چرخ می کنیم، می تونیم هم به صورت دوبل چرخ کنید و هم یک لا که روی کش رو 2 تا 3 بار چرخ می کنیم که دوخت، کش مارو نگه داره، اون سر کش رو هم سمت دیگه کمر قرار میدیم و چرخ می کنیم، سعی کنید کش لب به لب دولای پارچه باشد چون کش قشنگ تر دیده میشه، بعد از این کار کش رو کامل داخل کمر می کشیم و شروع می کنیم از وسط کش چرخ کردن، وقتی آماده شد شروع می کنیم قسمت جلو شلوار رو وصل کردن و بعد کمر پشت رو.

کمری که قبلا برش زده بودیم و لایی می زنیم یک طرف که قراره از رو چرخ بشه رو لبه رو 1 سانتیمتر اتو میزنیم که روی کار قرار میگیره و قسمت دیگه داخل کار قرار می گیره که از قسمت داخل کمر شروع می کنیم به چرخ کردن، 1 سانتیمتر لبه کار رو فاصله میدیم و بعد شروع می کنیم به چرخ کردن تا درز پهلو که بعد قرار اون لبه کار برگرده و از رو چرخ بشه بعد تیکه پشت کمر رو به پشت کمر شلوار وصل می کنیم، میشه اول لبه کمر کش رو به کمر شلوار بدوزیم و سردوز کنیم بعد دوخت پهلوی کمر رو چرخ می کنیم ، کمر کش رو می کشیم چون این قسمت اندازه پشت کمر است.

بعد از دوختن کمر کش شلوار شروع می کنیم تیکه های کمری رو وصل می کنیم، اول از قسمت روی کار و روی کمری را روی هم میذاریم و به هم وصل می کنیم، بهتره پایین تیکه کمری رو می تونید سردوز بزنید یا می تونید نوار اریب بزنید که کار تمیزتر دربیاد، به هر روشی که بخواید می تونید این قسمت رو تمیزدوزی کار رو انجام دهید، وقتی که این قسمت رو دوختید تیکه بغل کش رو صاف نگه میدارید که لبه خط اتوی کمر با لبه کش باید یکی باشه، نصف کمری شلوار رو بر می گردونیم روی کش شلوار و سوزن می زنیم و از پایین شلوار شروعمی کنیم به سمت بالا چرخ کردن که وقتی کار رو برمیگردونیم لبه کار تمیز باشه، هم داخل کار و هم روی کار تمیز باشه، طرف دیگه کمری رو هم به همین روش درست می کنیم.

بعد از انجام این کار گوشه های کمر رو به صورت 1 سانتیمتر چرخ می کنیم که لبه کار تمیز دربیاد، کمر رو اتو می کنیم درز زیر رو به سمت بالا می خوابونیم، کمر رو برمیگردونیم و از لب به لب کمری شلوار از روی شلوار چرخ می کنید، سعی کنید دوخت کمری اصلی شلوار نیوفته و زیر خط درز باشه، سمت دیگه کمری رو هم به همین روش میدوزیم.

دوخت و الگوسازی پاکتی شلوار

دوخت و الگوسازی شلوار: برای پاکتی کردن شلوار اول قد شلوار رو به اندازه 5 سانتیمتر تا می زنیم و دورتادور کار رو تا می کنیم و سوزن میزنیم، بعد از این کار می تونیم این 5 سانتیمتر که علامت زدیم رو لب به لب کار چرخ کنیم یا اینکه زانفیکس بذاریم که فیکس بشه و دوختی هم انجام ندیم ولی ما اینجا با دوخت انجام میدیم از قسمت لبه کار 5 سانتیمتر که تا زدیم را چرخ می کنیم بعد از چرخ کردن سوزن ها رو در میاریم و کار رو به اندازه 3 سانتیمتر تا می زنیم به سمت بالا، قسمت درز کار رو طوری دوخت بزنید که دوخت دقیقا بین درز کار باشه و بهتره که نخ هم کاملا همرنگ پارچه باشه، طرف دیگه رو هم به همین صورت تا می کنیم و دوخت می زنیم با این کار دوخت زیر هم مشخص نمیشه، فقط دقت کنید درزهای شلوار و لبه پاکتی دقیقا مماس با هم باشه.

خب بچه ها امیدوارم از این آموزش خوشتون اومده باشه اگر دوست داشتید نظرات، پیشنهادات خود را زیر این پشت برای ما کامنت کنید.

شما میتونید الگوهای رو مثل الگوی اماده شلوار فاق بلند از فروشگاه اکادمی هنر پارس خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شروع به تایپ کنید برای نوشته‌های که به‌دنبال آن هستید.
صفحه اصلی
دوره آموزش طراحی لباس